| Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| Ja jeg vil tro at ensretterbroen er død, det ligner en 5 eller 8 Ampere bro og det er ikke meget/nok til de store lytter, hvis ikke der er softstartskredsløb før trafoen. |
|
|
Helt enig, der skal en god stor 35A sag til chassismontage til.
Fjern forstærkerne og få strømforsyningen op at køre, måske har du slet ikke brug for nye transer.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for de hurtige svar
Har købt to nye BC141/16 de gamle hedder /10, hvad er forskellen?
Tror også at jeg skifter de fire udgange, men fatningen er ikke retningsbestemt, så duer skriften på dem som polaritets viser?
Hold da op jeg spørger meget
Der er to ensretterbroer, hvordan forbinder man dem, hvor kan de købes og er de dyre?
Kan jeg bruge to ladelytter 10000 uF 80V i udgangen? og bliver jeg rig?
Hans
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
|
Tror også at jeg skifter de fire udgange, men fatningen er ikke retningsbestemt, så duer skriften på dem som polaritets viser?
|
|
|
Kan ikke helt huske det, men er det ikke noget med at transistor ben er placeret lidt forsat fra midten
Lytter på 80Volt har du absolut ikke brug for
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
|
Har købt to nye BC141/16 de gamle hedder /10, hvad er forskellen?
Forskellen er den forstærkning som transistoren har. Den nye du har købt har lidt højere forstærkning som den originale. Det burde dog ikke give nogle problemer, og benforbindelserne er de samme.
Nej, du kan ikke bruge skriften som retningslinie for hvordan den skal vende, men som "Musicus" skriver, er de to ben på en "TO3 transistor", (Det hedder hus typen på dine udgangstransistorer), forskudt for midten, så du kan ikke vende den forkert hvis både skruehuller og benhuller skal passe samtidigt.
Hold da op jeg spørger meget
Det er da lovligt at be om hjælp, eller hvad? 
Der er to ensretterbroer, hvordan forbinder man dem, hvor kan de købes og er de dyre?
De kan købes i de fleste elektronik-løsdelsforretninger, og koster typisk mellem 35 kr. og 50 kr. pr. stk. afhængig af forretning. På siden (eller på toppen) af broen er der nogle symboler der viser hvordan den skal forbindes. Nogle gange er der dog kun vist et + symbol i det ene hjørne, i så fald skal det forståes, at forbindelserne ligger over kryds, som her:
~ +
- ~
(det er sgu ikke nemt at tegne i en tekstboks , men det ovenstående skal forestille at være en bro)
Det kan du godt, men det er ikke sikkert det lyder særlig godt. Men der sker ikke noget ved at prøve. Men du bliver sgu ikke rig af at prøve det
|
|
|
Med Venlig hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mål lige spændingen på forsyning - med lavere spænding kan du feks få 40volt lytter med en del mere kapacitet
Nu er det jo en simpel +/0 forsyning, så hvis der har været 2 broer er det en til hver kanal - og da trafoen formentlig har 2 sekundær viklinger så det er jo reelt set dual mono
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for alle de konstruktive svar, der snart lys over land
Den bro, der sidder nu og er defekt, har forbindelserne på række med fire loddepunkter og ingen symboler nogen steder, de to miderste kommer fra trafo og må være O og Fase fra vekselstrøm, er det ligegyldigt, hvor de placeres så længe de går til vekselstrømsymbolerne på den nye bro? De to yderste må være + og minus jævnstrøm og går til ladelytterne på + og minus, er det rigtigt? Er det vigtigt at broen har termisk kontakt til chassis?
De lytter der sidder i udgangen nu og som ikke er ens er faktisk på 75/90 V, er det den samme type som sidder i strømforsyninger på andre forstærkere.
Det er såvidt jeg kan se mig ud af rigtigt at trafoen har to sekundærviklinger, der er skrevet : 22V O 22V 330VA med tusch på siden
MVH Hans
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Graetz-broens to midterste ben er ganske rigtigt forbindelsen til transformerens vekselstrømsudtag. Kigger du nøje efter, ser du at det ene yderben er placeret lidt længere væk fra de tre andre (som har samme indbyrdes afstand), og dette ben er +.
Er broerne koblet mellem 22V og midtpunktet (nul), er lytter på 40V nok (og heller ikke så fysiskt store).
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Fandt to broensrettere fra en H/K forstærker, 8A/17A peak med køleprofil på, fandt diagram på nettet, fik målt dem igennem (har sgu lært noget ) og monteret rigtigt i dyret.
Fandt også to 7500 uF 75V lytter fra samme forstærker og monteret dem med de små kondensatorer på toppen + og - rigtigt, satte de gamle transistorer i som de sad og tændte, lys i lampen ingen sikring sprang og så, den ene ensretterbro blev så varm på 10 sekunder at man ikke kunne holde på den, den anden stadig kold
Sukkede og slukkede og byttede transistorene fra side til side, samme side varm og tillige en ubehagelig knitrelyd
Herfra er jeg ikke dygtig nok og fatter intet.
MVH Hans
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Enten har du lavet en kortslutning et eller andet sted i den kanal der bliver varm, (en lille klat loddetin eller lign.), eller også er der noget der får din tomgangsstrøm til at gå amok.
Det lille trimmepotmeter ved indgangen, er det iorden? Prøv eventuelt at give det noget "gymnastik" (drej flere gange frem og tilbage uden strøm på forstærkeren). Potmeteret skal justeres således at der er den halve forsyningsspænding over udgangen (før udgangskondensatorerne). Det vil sige at med din trafo der giver i omegnen af 22V AC, burde forsyningen ligge i nærheden af 30 V DC efter ensretning. Så skal der ligge ca. 15V DC lige før udgangskondensatoren, målt i forhold til stel (0).
Hvis det øverste er iorden, og der stadig er fejl, så se lige efter hvor store modstandene R1 og R2 er. Med din forsyningsspænding bør de være:
R1: mellem 100 og 150 ohm (eller mere)
R2: mellem 560 og 680 ohm (eller mere)
Hvis de er mindre end det ovenstående vil din tomgangsstrøm blive for stor.
Det var alt hvad jeg kunne komme på lige nu. Held og lykke!
mvh
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Er gået istå, den ene kanal trækker alt for meget strøm og alt ser rigtigt ud, alle komponenter måler rimeligt ens, trimpotten loddet ud regulerer fint, printet renset, ingen kortslutninger, alt forbundet rigtigt. Det er noget andet, jeg ikke er dygtig nok til at gennemskue, de komponenter der er monteret må grudlæggende være rigtige, den har jo spillet i 30 år 
Tak for hjælpen alle, jeg har lært mere i den tid, jeg har rodet men denne forstærker end jeg troede muligt og det har været det hele værd.
MVH Hans
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med effekttransistorerne, er der glimmerskiver imellem transistor og køleplade og plastbøsninger på skruerne, så der kun er termisk kontakt og ikke elektrisk kontakt ?
Hvis ovenstående forhold er iorden, hvad så med højttalertermineringen, forefindes der evt. en kortslutning imellem kabinet og + ?
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramme
Der er glimmerskiver, men ingen plastskiver på nogen af siderne, da hele fatningen er isoleret.
Hans
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis hulller til transistorer i køleprofil er en smule "skæve" kan de kortslutte - det er sikkert en god ide at isolere tramsistorben - skruer på transistor skal vist også isoleres med små plast dimser
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musicus
Hullerne i profilen er lige og fatningerne lavet så smart at små forhøjninger idem tvinger dem ind i de tilsvarende huller i profilen, jeg iøvrigt flere gange byttet om på transistorene og hele tiden med det samme resultat venstre side trækker alt for meget strøm, jeg har målt på de to sekundærviklinger og de måler ca. 20V begge to, jeg har byttet om på ladelytter med samme resultat, har målt ledninger igennem for isolering og gennemgang, jeg har renser printene og tjekket for kortslutninger jeg udloddet trimpot målt igennem og byttet rundt, jeg har målt modstande på begge print, ens, jeg har byttet rundt på BC-141 transerne, det samme.
Fatter minus
MVH Hans
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der var lige noget der slog mig! Længere oppe skriver du at trafoen har 2 sekundær viklinger 22V 0V 22V. Vil det sige at trafoen har 3 sekundære tilslutninger eller har den 4? (22V 0V 0V 22V).
Hvis trafoen kun har 3 udtag, så duer det ikke med 2 ensretterbroer, da du derved kortslutter strømforsyningen. (Jeg har selv brændt en trafo af på den måde ). Det dutter ikke!
Hvis trafoen har 4 udtag burde det virke med 2 ensretterbroer, der må bare ingen direkte forbindelse være mellem trafoens sekundærudtag og strømforsyningens stelpunkt. Alle forbindelserne skal igennem broerne.
Håber du finder ud af det.
mvh
Njøø, jeg kiggede lige på billederne en ekstragang. Den var jo født med 2 broer, så det var sgu ikke det alligevel. sorry, men jeg er sgu osse ved at være blank nu.
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Noise
Undskyld det er mig der har skrevet forkert, den har to O viklinger, så det er ikke det.
Det er jo en gammel svend, der har spillet siden 85 som den er, og jo mere jeg forstår og hører skulle den være helt fantastisk, jeg har snakket med folk der siger at den lydmæssigt banker stort set alt, derfor er det dobbelt ærgeligt at jeg ikke kan komme videre, men jeg venter og ser, det er et eller andet banalt jeg ikke er dygtig nok til at gennemskue.
God week-end
Hans
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tegne præcis hvordan du har lavet forbindelserne helt hen til printet, det burde du kunne nu, nok bedst med begge kanaler
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg opsummerer: Jeg har fået den defekt, den sprang sikringen, det gør den ike mere, jeg har ikke forbundet andet en de nye ensretterbroer, og de er rigtigt loddet i, da den ene side opfører sig normalt nu og ikke springer sikringer, så det giver ingen menig at tegne et layout på en forstærker, der indtil for få måneder har spillet og iøvrigt har fungeret i over 30 år.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måler du 0 ohm på nogle af udgangstransistorerne ?
Noget tyder på at en eller 2 af dem er "klasket" sammen (kortsluttet) og det også er derfor ensretterbroen klaskede sammen.
Prøv at ta hver enkelt transistor ud og mål hhv mellem det ene ben og "huset" (som er et ben), Det andet ben og "huset" og mellem de 2 ben.
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|