Emne: peerless xls og xxls problemer ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Nej det kan vist ikke være længere fra.............. Skal jo helst ligge omkring 0.7 og med rimelig lav FS |
|
|
Nemlig, og endda gerne 1 eller mere.
Foriøvrigt så er Zomax som du anviste rigtig gode til ÅB'ere. Når jeg engang får råd vil jeg have købt 1550'ere istedet for de 1531/1540 jeg har, selv om de faktisk gør det rimeligt godt ....der er ihvertfald masser af punch/attack i dem.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht FS og QTS og så med 3 stk SW1550P over hinanden, så sker der altså "et eller andet"........ Det virker fortræffeligt, selvom QTS godt kunne være højere........... Ved ikke om det er fordi der er 3 ovenpå hinanden og en blanding af serie/parrallel der gør det, men det virker RIGTIG godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| Mht FS og QTS og så med 3 stk SW1550P over hinanden, så sker der altså "et eller andet"........ Det virker fortræffeligt, selvom QTS godt kunne være højere........... Ved ikke om det er fordi der er 3 ovenpå hinanden og en blanding af serie/parrallel der gør det, men det virker RIGTIG godt |
|
|
oki ....ja hvis dobbeltsvingspolerne er serieforbundet udgør det jo en 16 Ohm's enhed, så 3 stk parallel af dem er sikkert fint.
hvad måler en enkelt enhed egentlig, ved at seriekoble svingspolerne ? udlæst værdi ? hvis du ellers har målt efter.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
oki ....ja hvis dobbeltsvingspolerne er serieforbundet udgør det jo en 16 Ohm's enhed, så 3 stk parallel af dem er sikkert fint.
hvad måler en enkelt enhed egentlig, ved at seriekoble svingspolerne ? udlæst værdi ? hvis du ellers har målt efter.
|
|
|
Nej har ikke målt efter, men har brugt det omvendt....... Altså de 2 svingspoler i parrallel på hver enhed og så de 3 enheder i serie.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Nej har ikke målt efter, men har brugt det omvendt....... Altså de 2 svingspoler i parrallel på hver enhed og så de 3 enheder i serie. |
|
|
Jov ..ja det er jo også en måde at gøre det på. 
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
|
Nej har ikke målt efter, men har brugt det omvendt....... Altså de 2 svingspoler i parrallel på hver enhed og så de 3 enheder i serie. |
|
|
Jov ..ja det er jo også en måde at gøre det på. 
|
|
|
Fik ad vide af en "klog" på Dali, at man skal sørge for ikke at komme over den enkelte enheds impedans på noget tidspunkt, ved parrallel/serie kobling.......... Så blev rådet til at parrallelkoble først og serie bagefter............ om der er forskel ved jeg ikke, men den sidder i baghovedet og har gjort sådan siden 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Fik ad vide af en "klog" på Dali, at man skal sørge for ikke at komme over den enkelte enheds impedans på noget tidspunkt, ved parrallel/serie kobling.......... Så blev rådet til at parrallelkoble først og serie bagefter............ om der er forskel ved jeg ikke, men den sidder i baghovedet og har gjort sådan siden 
|
|
|
Oki, det skal jeg ikke kloge mig på, men forskellen på de to måder at serie/parallel koble vs. parallel/serie koble er hhv. 4,5 og 10,2 Ohm, hvis vi taler om forbinding af 3. stk nedenstående enheder.
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5139&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;MenuItemID=233
Så lige umiddelbart ville jeg foretrække min måde at koble det på ( 4,5 Ohm ), hvis formålet er at ÅB'en skal trækkes af strømstærke forstærkere, hvor der er aktiv deling.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. hvor højt op spiller du så med den .. og hvor langt ned .. og hvor meget hæver du den i bunden ..
[/QUOTE]
Oki, det skal jeg ikke kloge mig på, men forskellen på de to måder at serie/parallel koble vs. parallel/serie koble er hhv. 4,5 og 10,2 Ohm, hvis vi taler om forbinding af 3. stk nedenstående enheder.
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5139&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;MenuItemID=233
Så lige umiddelbart ville jeg foretrække min måde at koble det på ( 4,5 Ohm ), hvis formålet er at ÅB'en skal trækkes af strømstærke forstærkere, hvor der er aktiv deling. [/QUOTE] __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5139&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;MenuItemID=233
Så lige umiddelbart ville jeg foretrække min måde at koble det på ( 4,5 Ohm ), hvis formålet er at ÅB'en skal trækkes af strømstærke forstærkere, hvor der er aktiv deling.
|
|
|
Nej forskellen er den samme  -   - Som f.eks med 4 stk. 8 ohms enheder....... 2 i serie = 16 ohm -- 2 andre i serie = 16 ohm -- og de 2 sæt parrallel = 8 ohm.
Eller samme 4 stk. 8 ohms enheder...... 2 i parrallel = 4 ohm -- 2 andre i parrallel = 4 ohm -- og de 2 sæt i serie = 8 ohm
Slut impedansen er den samme, men jeg blev rådet til at gøre som sidste "version", idet man ikke kommer over den enkelte enheds impedans i seriekoblingen.
Forskel ?? Aner det ikke 
Lille smed - Hæver ikke, men sænker alt det andet.............. Deler ved 50-60 hz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Nej forskellen er den samme  -   - Som f.eks med 4 stk. 8 ohms enheder....... 2 i serie = 16 ohm -- 2 andre i serie = 16 ohm -- og de 2 sæt parrallel = 8 ohm.
Eller samme 4 stk. 8 ohms enheder...... 2 i parrallel = 4 ohm -- 2 andre i parrallel = 4 ohm -- og de 2 sæt i serie = 8 ohm
Slut impedansen er den samme, men jeg blev rådet til at gøre som sidste "version", idet man ikke kommer over den enkelte enheds impedans i seriekoblingen.
|
|
|
Nej, så skal du igang med regnemaskinen, vi talte jo om 3 enheder, ergo 4,5 Ohm vs. 10,2 Ohm ....prøv at regne efter og så snakkes vi ved. Jeg går gerne igang med pap og kniv, kun for din skyld, hvis du ønsker det.
Det du fortæller med 2 og 4 enheder er jeg enig i og helt med på.
Kig herunder, der skriver du selv 3 enheder. 
heltny skrev:
| Nej har ikke målt efter, men har brugt det omvendt....... Altså de 2 svingspoler i parrallel på hver enhed og så de 3 enheder i serie. |
|
|
heltny skrev:
| Mht FS og QTS og så med 3 stk SW1550P over hinanden, så sker der altså "et eller andet"........ Det virker fortræffeligt, selvom QTS godt kunne være højere........... Ved ikke om det er fordi der er 3 ovenpå hinanden og en blanding af serie/parrallel der gør det, men det virker RIGTIG godt |
|
|
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
Nej, så skal du igang med regnemaskinen, vi talte jo om 3 enheder, ergo 4,5 Ohm vs. 10,2 Ohm ....prøv at regne efter og så snakkes vi ved. Jeg går gerne igang med pap og kniv, kun for din skyld, hvis du ønsker det.
Det du fortæller med 2 og 4 enheder er jeg enig i og helt med på.
Kig herunder, der skriver du selv 3 enheder. 
heltny skrev:
| Nej har ikke målt efter, men har brugt det omvendt....... Altså de 2 svingspoler i parrallel på hver enhed og så de 3 enheder i serie. |
|
|
|
|
|
Jepper... og dog........... 3 enheder med hver 2 svingspoler på 8 ohm............ De 2 svingspoler parrallelt på hver enhed = 4 ohm.............. De 3 enheder i serie = 12 ohm
Anden måde = Seriekobling af svingspolerne på hver enhed = 16 ohm................ De 3 enheder i parrallel = 5,33 ohm (1:16 = 0,0625 // 0,0625 x 3 = 0,1875 // 1:0,1875 = 5,333..... ohm)
Så det er faktisk 5,33 ohm VS 12 ohm 
Udover det, så siges det at seriekobling af svingspoler, IKKE hæmmer lyden/dæmpningsfaktor osv, når svingspolerne sidder i samme magnetgab - Så der må leges  
De 4 enheder var bare et eksempel   
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki det lyder som om der er mange der kende de omtalte enheder .. men er der noget som kan beskrive lyden for mig ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
oki det lyder som om der er mange der kende de omtalte enheder .. men er der noget som kan beskrive lyden for mig ..
|
|
|
Jamen den SW 1550 P er helt ok og lidt mere, hvis man holder sig til MAX 200 hz.............. Derover synes jeg ikke den er god............. Men til brug under 200 hz er den helt helt fin og har ikke den dersens 15" paplyd som nogle kan have + at den skal HEEEELT ud i yderstillingerne før den laver "anden" lyd.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Jepper... og dog........... 3 enheder med hver 2 svingspoler på 8 ohm............ De 2 svingspoler parrallelt på hver enhed = 4 ohm.............. De 3 enheder i serie = 12 ohm
Anden måde = Seriekobling af svingspolerne på hver enhed = 16 ohm................ De 3 enheder i parrallel = 5,33 ohm (1:16 = 0,0625 // 0,0625 x 3 = 0,1875 // 1:0,1875 = 5,333..... ohm)
Udover det, så siges det at seriekobling af svingspoler, IKKE hæmmer lyden/dæmpningsfaktor osv, når svingspolerne sidder i samme magnetgab - Så der må leges  
|
|
|
Hov ser at du pludselig er kommet frem til helt nye tal nu, men talene er stadig 4,5 Ohm vs. 10,2 Ohm.
Så nu er det ned på alle fire ...far her vil se 50 armbøjninger. 
Jeg mener at du glemmer følgende Re 2x6,8 ohm for den omtalte enhed og ikke Re 2x8 ohm som du beregner det. Mine tal er praksis dine tal er teori. 
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
Hov ser at du pludselig er kommet frem til helt nye tal nu, men talene er stadig 4,5 Ohm vs. 10,2 Ohm.
Så nu er det ned på alle fire ...far her vil se 50 armbøjninger. 
Jeg mener at du glemmer følgende Re 2x6,8 ohm for den omtalte enhed og ikke Re 2x8 ohm som du beregner det. Mine tal er praksis dine tal er teori.  |
|
|
Jamen jeg har da ikke nye tal............... nu har jeg bare tal  og vi er jo enige udover at du beregner udfra Re og jeg gjorde det udfra de "otte ohm"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kedelige er at producenter og des lige, opgiver enheder som eks. 4, 8 og 16 Ohm's, i mine øjne ville det være bedre at opgive den målte værdi på svingspolen, som i vores tilfælde her er 6,8 Ohm. Enheden svinger måske i virkeligheden fra alt imellem 2 og 50 Ohm afhængig af frekvens.
Forestil dig at bilproducenter gjorde det samme, så ville en 1,8 L blive kaldt en 2,0 L og en 3,2 L ville blive oprundet til en 4,0 L 
Men lad os bare stoppe debatten, jeg er sikker på at vi er helt enige. 
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Det kedelige er at producenter og des lige, opgiver enheder som eks. 4, 8 og 16 Ohm's, i mine øjne ville det være bedre bare at opgive den målte værdi, som i vores tilfælde her er 6,8 Ohm. Enheden svinger måske i virkeligheden fra alt imellem 2 og 50 Ohm afhængig af frekvens.
Forestil dig at bilproducenter gjorde det samme, så ville en 1,8 L blive kaldt en 2,0 L og en 3,2 L ville blive oprundet til en 4,0 L 
Men lad os bare stoppe debatten, jeg er sikker på at vi er helt enige. 
|
|
|
Jamen jeg tror også vi er enige og JA 8 ohm kan snart sagt være alt 
Ideen med at vise de 4 enheder og de 2 måder, var at slutresultatet bliver det samme, alligevel rådes man til at seriekoble til sidst - Det var lidt svært at komme frem til den historie, ved de 3 stk 15".
Men ja, mon ikke vi er helt enige ? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da, vi er enige omkring hvordan man regner det ud, men jeg henholder det stadig til de 3 enheder som vi talte om helt fra start og ikke 2 og 4 enheder.
Citerer lige dig selv igen herunder. Og så slutter jeg ellers af med et 10-4 ...roger over and out.
heltny skrev:
|
|
|
heltny skrev:
|
|
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Jo da, vi er enige omkring hvordan man regner det ud, men jeg henholder det stadig til de 3 enheder som vi talte om helt fra start og ikke 2 og 4 enheder.
Citerer lige dig selv igen herunder. Og så slutter jeg ellers af med et 10-4 ...roger over and out.
heltny skrev:
|
|
|
|
|
|
Ja men jeg var jo nød til at komme med et "forslag" hvor slutimpedansen var ens.......... for at fortælle det med at jeg havde fået ad vide at man skulle parrallelkoble FØRST.
Der kan jeg jo ikke bruge mit eget
Jeg er såment godt klar over at der står 2 x 3 stk 15" - men hvad får man ud af at sige = seriekobling først er ikke godt ved 3 ohm - og parrallelkobling er godt ved 67 ohm 
For at sammeligne noget skal nogle ting jo være ens DERFOR "ideen" med de 4 ens enheder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Ja men jeg var jo nød til at komme med et "forslag" hvor slutimpedansen var ens.......... for at fortælle det med at jeg havde fået ad vide at man skulle parrallelkoble FØRST.
Der kan jeg jo ikke bruge mit eget
Jeg er såment godt klar over at der står 2 x 3 stk 15" - men hvad får man ud af at sige = seriekobling først er ikke godt ved 3 ohm - og parrallelkobling er godt ved 67 ohm 
For at sammeligne noget skal nogle ting jo være ens DERFOR "ideen" med de 4 ens enheder.
|
|
|
Man kan lede en hest til vandtruget, men man kan ikke tvinge den til at drikke. 
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|