Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nye lytte rum og EL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Vrøvl David

Prøv at tale med en elektrikker. Især om at tage strøm uden om HFIen.

Din forstærker trækker max det der står som max comsumption, ellers kan de slet ikke blive godkendt til salg.

Er du Autoophugger eller .. :-)

Prøv nu at læse mit indlæg, Knold!

Jeg skriver, at jeg ikke anbefaler at andre skal prøve det, men at jeg selv vil prøve det.

Det handler ikke om at apperaterne trækker mere strøm end max consumption, men at de kan trække det de har brug for hurtigst muligt.

Min kammerat er elektriker og han har faktisk netop ovennævnte installation på hans anlæg - og ja, det lyder bedre.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Fynni skrev:
David du snakker vidst om en masse du ikke aner noget om ! 6 mm2 til alm hifi er da helt ude i hampen, desuden har INGEN huse 5 leder fra en gravsten eller mast, da elværket ikke "udsender" jord, det er noget man selv laver

Flot lille mongo

Jeg har et Hifi & Elektronik, hvori der testes en Krell 600, som bliver leveret med 6mm2 kabel, som skal monteres i væggen, med minimum en 30A sikring foran.

Prøv at gå ud og kig i din eltavle - jeg vil vædde på at der kommer en 5x6 mm2 ind i HFI'en. Jeg er godt klar over at jorden ikke kommer fra gravstenen, men det gør faserne, ja dem alle 3. *Fjols*

Jamen jeg har prøvet det - har du det - det lyder ikke sådan?

Ellers så flet næbbet. (det er da utroligt som folk ikke fatter noget)

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Flot lille knægt ! Men siden jeg er uddannet og har arbejdet nogle år som trikker så se og bliv voksen  Hvorfor i al verden skulle der komme en 5 leder ind i huset når der kun er brug for fire ?? Så ville det da være fordi en installatør har villet sælge sand i Sahara eller blot har haft noget 5 leder der skulle bruges ...  Muligt der findes strøm stærke anlæg der kræver så meget, men manden har et Linn anlæg, så ville det da være fuldstændig åndsvagt med hvad du har foreslået !
Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Fynni skrev:
Muligt der findes strøm stærke anlæg der kræver så meget, men manden har et Linn anlæg, så ville det da være fuldstændig åndsvagt med hvad du har foreslået !

Ja det er linn jeg har og det er noget Swits mode trafoer sjovt der alligevel hakker strømmen i meget små stykker så jeg tror derfor ikke jeg har brug for den store strøm. Men sjovt efter jeg har fået klimaxer og når jeg skruer helt op på max så sænkes lyses i takt til musikken det er sku underligt, måske der er huller i min strøm.

Ellers tak for alle jeres råd jeg tager en snak med min onkel som er trikker han skal alligevel stå for hele installationen.

Jeg skal sku lytte forskel på de forskellige sikringer for nå jeg kan høre forskel på netkabler så er der jo logisk nok også forskel på sikringer.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ja man kan jo høre forskel på det man vil høre forskel på, så betyder ohms lov osv ingenting for di teori og praksis er jo selvfølgelig ikke det samme.

Selv om teori er udledt af praktiske forsøg og målinger, så skubber vi bare det tilside, når ens ørespisser nu er bedre end alt andet så...

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Ja man kan jo høre forskel på det man vil høre forskel på, så betyder ohms lov osv ingenting for di teori og praksis er jo selvfølgelig ikke det samme.

Selv om teori er udledt af praktiske forsøg og målinger, så skubber vi bare det tilside, når ens ørespisser nu er bedre end alt andet så...

Jeg ved ikke om det du skriver er møntet på mig ? men jeg siger dig der er STOR forskel på Netkabler. Der er også forskel på Digital kabler og hvorfor ved jeg ikke, men 10 ud af 10 i blindtest har jeg da lyttet i en sådanne test og adskillige andre blindtest med Netkabler har jeg også lavet 10 udaf 10.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jamen selvfølgelig er der forskel på netkabler, det er der jo også på filtre.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Fynni skrev:
Flot lille knægt ! Men siden jeg er uddannet og har arbejdet nogle år som trikker så se og bliv voksen  Hvorfor i al verden skulle der komme en 5 leder ind i huset når der kun er brug for fire ?? Så ville det da være fordi en installatør har villet sælge sand i Sahara eller blot har haft noget 5 leder der skulle bruges ...  Muligt der findes strøm stærke anlæg der kræver så meget, men manden har et Linn anlæg, så ville det da være fuldstændig åndsvagt med hvad du har foreslået !

Jeg synes det er bemærkelsesværdigt at lyset dæmpes i takt med at han skruer op. Jeg vil æde min hat på at det stopper hvis ham monterer en seperat gruppe. Uanset om hans klimax kører 10.000 Hz eller ej.

Det skulle heller ikke undre mig at Jonas kun har 1 gruppe ud over komfurgruppen i hans lille lejlighed???

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Fynni skrev:
Muligt der findes strøm stærke anlæg der kræver så meget, men manden har et Linn anlæg, så ville det da være fuldstændig åndsvagt med hvad du har foreslået !

Ja det er linn jeg har og det er noget Swits mode trafoer sjovt der alligevel hakker strømmen i meget små stykker så jeg tror derfor ikke jeg har brug for den store strøm. Men sjovt efter jeg har fået klimaxer og når jeg skruer helt op på max så sænkes lyses i takt til musikken det er sku underligt, måske der er huller i min strøm.

Ellers tak for alle jeres råd jeg tager en snak med min onkel som er trikker han skal alligevel stå for hele installationen.

Jeg skal sku lytte forskel på de forskellige sikringer for nå jeg kan høre forskel på netkabler så er der jo logisk nok også forskel på sikringer.

Hej Jonas,

Jeg forslog bare det jeg ville gøre - du kan sagtens lave en mindre installation og få et kanon resultat ud af det.

F.eks. trække en 5x2,5 og sætte en 16A foran - det er klart bedre end standardinstallationen og det er billigt og nemt at lave.

Der ER forskel på sikringer - jeg kan prøve at slæbe 2-3 stykker med ud til dig en dag, hvis du er klar på at prøve?

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Jamen prøv da at gå ud i harald billig-borg og køb et DINLINE C13 automatsikring og en tilsvarende AEG og sammenlign med din nuværende. Det er en fuldt ud lovlig installtion at sætte en 13A sikring op i stedet for en 10A.

Du vil blive overrasket.

Prøv evt. også at måle hvilken af dine 3 faser der er mindst belastning på og monter din "hifi-gruppe" på denne.

Du skal ikke køre forskellige faser på dine apperater, men trække flere kabler monteret på samme gruppe. Hvis du kører forskellige faser er det klart at det ikke duer.

Den med pudsede sikringer i apperaterne,  har jeg da gjort! ligeledes med alle netstik og højtalerstik. Det er kun for at sikre optimal kontakt, og hvis jeg skulle sige noget om det, så giver det en lidt blødere gengivelse.

En anden ting man kan prøve, er at skifte dåsen i væggen ud med en uden tænd/sluk kontakt - det giver også en anden lyd.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

-

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Når der trækkes transient strøm til højttaleren er diode optår der et lille spændingsfald i apperates interne powersupply som åbner dioderne til nettet- Så under transiente betingelser ser højttaleren faktisk lige direkte tilbage på el nettet. Det handler ikke om et midlet forbrug, men om en strøm der er tilgængelig her og nu. (Det er derfor at netstøjs filtre dræber musikken). Jeg kan kun støtte David i at en god installation med kraftig kabel og store sikringer er at fortrække. (Også selv om en fornuftig akedemisk argumentation er vanskelig) Der er også vanskeligt ar argumentere for at højttaler- og signalkabler lyder forskelligt, men det tvivler vel ingen på længere ??

(Jan) Watt er watt hvad enten de er før eller efter en trafo der er kun virkningsgraden til forskel. (ellers har du jo lige opfundet en envigheds maskine)

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

-

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Nu er der ikke ret mange forstærkere der kærer 100% kl. A, og ja, jeg har prøvet tricket på kl. A forstærkere - de reagerer ligesom en kl. A/B ditto, dog ikke så kraftigt, som du selv hentyder til.

Jeg vil dog sige, at jo større trafoer der er i dine apperater, jo større er effekten.

Min kammerat havde en Classé CA400, og den sagde ikke et kvæk før den fik sat en 25A gruppe op foran med 4mm2 kabel direkte ind i stikdåsen.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Nu er der ikke ret mange forstærkere der kærer 100% kl. A, og ja, jeg har prøvet tricket på kl. A forstærkere - de reagerer ligesom en kl. A/B ditto, dog ikke så kraftigt, som du selv hentyder til.

Jeg vil dog sige, at jo større trafoer der er i dine apperater, jo større er effekten.

Min kammerat havde en Classé CA400, og den sagde ikke et kvæk før den fik sat en 25A gruppe op foran med 4mm2 kabel direkte ind i stikdåsen.

siger du dermed at den havde bruge for mere end 5000W før den fungerede ?

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Nej, det siger jeg ikke (hvis man vil misforstå, så gør man det)

Man sad bare med tanken: "hvad har jeg dog haft gang i?", da 25A gruppen kom op. SÅ kunne man høre at forstærkeren havde mange watt. På 10A gruppen lød den mere tynd, lys og korrekt, hvorimod da 25A gruppe kom op, sagde det SMASK, så kom der spark og liv i den, plus at lyden blev dobbelt så stor og saftig. Sagt på en anden måde, så kom der nosser i den!

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Jamen prøv da at gå ud i harald billig-borg og køb et DINLINE C13 automatsikring og en tilsvarende AEG og sammenlign med din nuværende. Det er en fuldt ud lovlig installtion at sætte en 13A sikring op i stedet for en 10A.

Du kan næsten ikke opfordre til mere ulovligt end dette, man må godt få skiftet ud til 13A på en 10A installation, men at gøre det selv ville udover det er ulovliglig være fuldstændig tåbeligt hvis ikke man har erfaring med det!

Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Fynni:

Det var selvfølgelig også det jeg mente; du får selvfølgelig en elektriker til at gøre det for dig.

Men tak for oplysningen - den kunne sagtens misforståes.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

-

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave