| Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Hej David.
Jeg nægter at tro på at sikringen er strømbegrænsende som du nævner i dit eksempel. Hvis den var det, ville der jo blive afsat effekt i den, og den ville springe. Eller i det mindste blive varm.
Ja der kan jeg sige de kan blive meget varme , de tre hovede sikringer har jeg fået skiftet og de var så varme at du ikke kunne tag ved dem .
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Jamen prøv da at gå ud i harald billig-borg og køb et DINLINE C13 automatsikring og en tilsvarende AEG og sammenlign med din nuværende. Det er en fuldt ud lovlig installtion at sætte en 13A sikring op i stedet for en 10A.
Du vil blive overrasket.
Prøv evt. også at måle hvilken af dine 3 faser der er mindst belastning på og monter din "hifi-gruppe" på denne.
|
|
|
3 Faser hm man har vel mere , jeg har 2x3 faser til 10A og tre andre hovede grupper med 3x3 13A .
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Fynni skrev:
|
Min erfaring er at man for det meste kan undgå noget støj ved brug af seperat gruppe !
|
|
|
støj fra hvad .
køleskab komfur vaskemaskine og de andes tunge ting , køre for sig selv i et hus der er laver rigtig .
|
|
|
Hej René,
Der er stadig ting som switch-mode lamper (halogen), mobiltelefonladere, computere, osv...
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
David skrev:
|
Jamen prøv da at gå ud i harald billig-borg og køb et DINLINE C13 automatsikring og en tilsvarende AEG og sammenlign med din nuværende. Det er en fuldt ud lovlig installtion at sætte en 13A sikring op i stedet for en 10A.
Du vil blive overrasket.
Prøv evt. også at måle hvilken af dine 3 faser der er mindst belastning på og monter din "hifi-gruppe" på denne.
|
|
|
3 Faser hm man har vel mere , jeg har 2x3 faser til 10A og tre andre hovede grupper med 3x3 13A .
|
|
|
Man har kun 3 faser, uanset hvad. Det du skal kigge efter er de 4 tykke ledninger der kommer ind i HFI.-relæet. Resten lyder som grupper, altså at du har 5 grupper i hytten...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
|
Hej Jonas!
I forbindelse med sikringer og strømkabler skal du kun tænke på dimensionering. Efter et par hundrede kilometers kabeltræk fra nærmeste kraftværk til din husstand, hjælper det ikke meget at de sidste 2 meter er rent sølv. Dermed kan du roligt bruge ganske almindeligt netkabel. Dog kan der være problemmer med netbrum, hvilket mest effektivt modvirkes med en skillevario. Faktisk kan der være store lydmæssige gevinster ved at lavpasfiltrer forsyningen til CD-afspilleren.
Mvh. Flemming Christensen
|
|
|
Du har helt ret! Det nytter ikke noget, at de sidste par meter kabel er ultra guru woodoo kvalitet, når de første kilometer fra nærmeste transformator er af "standard kvalitet". Og netop derfor, er det dybt åndsvagt, når man ser folk betale tusindvis af kroner, for et nyt 230volts kabel til sin CD eller forstærker! Men OK... den sidste idiot er ikke født endnu, og det lever kabelfirmaerne godt af.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
jensen skrev:
David skrev:
|
Du vil blive overrasket.
|
|
|
|
|
|
Man har kun 3 faser, uanset hvad. Det du skal kigge efter er de 4 tykke ledninger der kommer ind i HFI.-relæet. Resten lyder som grupper, altså at du har 5 grupper i hytten...
|
|
|
ja sådan kan du også skrive det , men man ser mange huse kun med 3 grupper , her er 5 3 til 13A og to til 10A .
De 3 tag sig af køkken vaskerum , de to 10A til stue kun en , den sidste tag resten af huset
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
jensen skrev:
Fynni skrev:
|
Min erfaring er at man for det meste kan undgå noget støj ved brug af seperat gruppe !
|
|
|
støj fra hvad .
køleskab komfur vaskemaskine og de andes tunge ting , køre for sig selv i et hus der er laver rigtig .
|
|
|
Hej René,
Der er stadig ting som switch-mode lamper (halogen), mobiltelefonladere, computere, osv...
|
|
|
De ting sender ikke støj ud .
værre er det hvis din nabo har noget som Compresser og svejseværk til at stå og køre .
Hvis du skal have noget der hjælper så er det en stor spændingsregulator sat op , det kan gøres for små 10000kr og det hjælper , jeg havde det i vores andet hus
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder netop spændingsregulator i en UPS
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Du har helt ret! Det nytter ikke noget, at de sidste par meter kabel er ultra guru woodoo kvalitet, når de første kilometer fra nærmeste transformator er af "standard kvalitet". Og netop derfor, er det dybt åndsvagt, når man ser folk betale tusindvis af kroner, for et nyt 230volts kabel til sin CD eller forstærker! Men OK... den sidste idiot er ikke født endnu, og det lever kabelfirmaerne godt af.
[/QUOTE]
Det er meget muligt, men i efteråret tog en kammerat og jeg, ned til TC for at kigge på hvad de havde af netkabler. Der fik vi lov til at lave en blindtest og man kunne sagtens høre forskel, der var ikke tale om nat og dag, men den var der!!!!
Om det så er pengene værd er noget helt andet
|
| Til top |
|
| |