| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Diamagnetic skrev:
| Ikke så meget blot at en elektrolyt har en meget begrænset evne til at spærre for DC. Spændingerne skal ikke gerne overstige 15 V ca hvis impedanserne er højere end hvad en højttaler udgør. |
|
|
Nu går virious' spørgsmål på kondensatorer til højttalerbrug, hvilket betyder at der er tale om bipolare kondensatorer og ikke elektrolyt kondensatorer med bestemt polarisering.
Ved bipolare kondensatorer spærres der for DC. |
|
|
Det gør de altså ikke jeg og andre har lavet forsøg der viste at noget slipper igennem. Men jeg orker ikke en lang diskussion. Jeg har været det hele igennem på HiFicentralen en gang. Til højttalerbrug er det ok.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
KrammeAcoustics skrev:
Diamagnetic skrev:
| Ikke så meget blot at en elektrolyt har en meget begrænset evne til at spærre for DC. Spændingerne skal ikke gerne overstige 15 V ca hvis impedanserne er højere end hvad en højttaler udgør. |
|
|
Nu går virious' spørgsmål på kondensatorer til højttalerbrug, hvilket betyder at der er tale om bipolare kondensatorer og ikke elektrolyt kondensatorer med bestemt polarisering.
Ved bipolare kondensatorer spærres der for DC.
|
|
|
Det gør de altså ikke jeg og andre har lavet forsøg der viste at noget slipper igennem. Men jeg orker ikke en lang diskussion. Jeg har været det hele igennem på HiFicentralen en gang. Til højttalerbrug er det ok. |
|
|
Sludder. I praksis vil der altid være en lækstrøm og jeg går ud fra at man ikke overspænder kondensatoren eller polariserer den forkert. Hvad VED du egentlig om kondensator? Det er da ikke noget man måler på. Det er noget man bør vide noget om. Virious vil vide noget teori om kondensatorer. Fortæl ham noget om det.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Hvorfor er det liiige, at en kondensator fjerner bas og en spole fjerner diskant?
Håber der er en, der har en god forklaring på dette..
Mvh.
|
|
|
Det er åbenbart et godt spøgsmål som ingen ved/eller kan forklare pædagogisk her på forum
Jeg er selv blevet lidt nysgerrig, er det virkelig ligeså svært at forklare/forstå som magnetisme og massetiltrækning? (ikke fordi det også skal ødeægge tråden og forklares) at det ikke lige pædagogisk lader sig illustrere?
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
virious skrev:
Hvorfor er det liiige, at en kondensator fjerner bas og en spole fjerner diskant?
Mvh.
|
|
|
Det er åbenbart et godt spøgsmål som ingen ved/eller kan forklare pædagogisk her på forum
Jeg er selv blevet lidt nysgerrig, er det virkelig ligeså svært at forklare/forstå som magnetisme og massetiltrækning? (ikke fordi det også skal ødeægge tråden og forklares) at det ikke lige pædagogisk lader sig illustrere? |
|
|
Det hele handler om Impedans (modstand ved vekselstrøm) Denne modstand er frekvens afhængig. groft sagt:Kondensatoren aflades hvis der findes en spændingsforskel over den. Ved lave frekveser er denne spændings forskel næsten intet eksisterende derfor aflader den ikke (høj impedans). ved højere frekveser (afhængig af kapaciteten på kondensatoren: Farad) kan der findes spændingsforskelle over den og den aflades (tillader strømmen at passere) (lav impedans) Spolen har selvinduktion. hvis du flytter en magnet i nærheden af en spole "trækker" du elektronerne igennem tråden spolen er lavet af og der laves strøm. Når du sender strøm igennem en leder skabes der også et magnetfelt (ørsted) - dette magnetfelt skaber også strøm osv.. derfor har en spole selvinduktion. Selv induktionen "æder" de høje frekvenser eftersom spolens selvinduktionen (afhængig af værdi: Henry) ikke når at stoppe "før spændigen skifter" ved høj frekvens. Håber det gav mening.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Fimpe skrev:
virious skrev:
Mvh.
|
|
|
Jeg er selv blevet lidt nysgerrig, er det virkelig ligeså svært at forklare/forstå som magnetisme og massetiltrækning? (ikke fordi det også skal ødeægge tråden og forklares) at det ikke lige pædagogisk lader sig illustrere? |
|
|
Det hele handler om Impedans (modstand ved vekselstrøm) Denne modstand er frekvens afhængig.
groft sagt:
Kondensatoren aflades hvis der findes en spændingsforskel over den. Ved lave frekveser er denne spændings forskel næsten intet eksisterende derfor aflader den ikke (høj impedans). ved højere frekveser (afhængig af kapaciteten på kondensatoren: Farad) kan der findes spændingsforskelle over den og den aflades (tillader strømmen at passere) (lav impedans)
Spolen har selvinduktion. hvis du flytter en magnet i nærheden af en spole "trækker" du elektronerne igennem tråden spolen er lavet af og der laves strøm. Når du sender strøm igennem en leder skabes der også et magnetfelt (ørsted) - dette magnetfelt skaber også strøm osv.. derfor har en spole selvinduktion. Selv induktionen "æder" de høje frekvenser eftersom spolens selvinduktionen (afhængig af værdi: Henry) ikke når at stoppe "før spændigen skifter" ved høj frekvens.
Håber det gav mening.
|
|
|
Jeg siger tak! Godt med nogle saglige indlæg... Mvh.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
micma18 skrev:
|
Det er ladningen der opstår i di-elektric materialet, som ved AC bliver afladet med et fasedrej på 180 grader.
Måske ikke den bedste forklaring, men den tillader AC at passere fasedrejet 180 grader. Frekvens osv. afhænger self. af værdien og modellen.
|
|
|
Er fasedrejet på en spole eller kondensator, ikke "kun" 90 Gr ?
|
|
|
Jo da
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
heltny skrev:
micma18 skrev:
|
Det er ladningen der opstår i di-elektric materialet, som ved AC bliver afladet med et fasedrej på 180 grader.
Måske ikke den bedste forklaring, men den tillader AC at passere fasedrejet 180 grader. Frekvens osv. afhænger self. af værdien og modellen.
|
|
|
Er fasedrejet på en spole eller kondensator, ikke "kun" 90 Gr ?
|
|
|
Jo da
|
|
|
Thank you 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man betragter formlerne for modstanden i hhv. kondensator og spole:
Kondensator:
R = 1 / 2pi * f * C
Spole:
R = 2pi * f * L
Hvorfra kommer de 2pi så?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
KrammeAcoustics skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
Ved bipolare kondensatorer spærres der for DC.
|
|
|
Det gør de altså ikke jeg og andre har lavet forsøg der viste at noget slipper igennem. Men jeg orker ikke en lang diskussion. Jeg har været det hele igennem på HiFicentralen en gang. Til højttalerbrug er det ok. |
|
|
Kondensatorer har ikke DC gennemgang, uanset kondensatortype men som med alle andre komponenter er den virkelige verdens kondensatorer ikke perfekte eller fejlfri.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke lige tid til den helt store forklaring, da jeg skal på arbejde
2*pi kommer fordi man normalt når man regner på filtere ikke regner i grader med rad/s og da der er 2 pi i omkreds på en enhedscirkel.
Kondensator tillader vekselstrøm at løbe igennem fordi, de to plader der er bliver opladet med henholdsvis positiv på den ene og negativ på den anden, hvis spændingen vender vil det blive omvendt. dette udgør så at du faktisk har en gennemgang ved høje frekvens (igen har ikke lige tid til at lave tegninger, men gør det gerne senere idag, hvis det vil hjælpe)
En spole tillader DC at passere fordi det er "bare" en ledning, men nu er det med spoler at de helst kun vil lade strøm passere, hvis strømmen pulse ændre sig, vil spolen prøve at bevære strømmen (og vil derfor modarbejde ændringen) kendes især fra DC motor, som når de bliver slukket eller tændt vil lave en meget høj spændingen, for at bevære strømmen
håber det hjalp lidt __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Har ikke lige tid til den helt store forklaring, da jeg skal på arbejde
2*pi kommer fordi man normalt når man regner på filtere ikke regner i grader med rad/s og da der er 2 pi i omkreds på en enhedscirkel.
Kondensator tillader vekselstrøm at løbe igennem fordi, de to plader der er bliver opladet med henholdsvis positiv på den ene og negativ på den anden, hvis spændingen vender vil det blive omvendt. dette udgør så at du faktisk har en gennemgang ved høje frekvens (igen har ikke lige tid til at lave tegninger, men gør det gerne senere idag, hvis det vil hjælpe)
En spole tillader DC at passere fordi det er "bare" en ledning, men nu er det med spoler at de helst kun vil lade strøm passere, hvis strømmen pulse ændre sig, vil spolen prøve at bevære strømmen (og vil derfor modarbejde ændringen) kendes især fra DC motor, som når de bliver slukket eller tændt vil lave en meget høj spændingen, for at bevære strømmen
håber det hjalp lidt |
|
|
Tak for indlægget - det hjalp!
|
| Til top |
|
| |