| Forfatter |
|
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 01 Juni 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ældgammel skive - købt i England i 1974 og udgivet i 1969 af HI-FI sound magazine. Titlen er, ikke underligt, HFS69.
Skæringerne på pladen(side 1): 1) Channel recognition, phasing and balance. Transient random-noise bursts. 2) White noise. 3) Nåletryk og antiskating (omtalt i tidligere indlæg). 4) Applause. A noise test for equipment evaluation. 5) Music and background noise tests. (For at kontrollere at justeringerne er ok).
Side 2: 1) A 1kHz tone used for measuring pickup output and mid-range separation. 2) Pink noise, for technical evaluation. 3) Tone bursts. Eight bands of tonebursts. 4) Wow and flutter. Lateral cut 3kHz tone for use with wow and flutter meters. 5) Rumble. Lateral cut 1kHz reference tone followed by unmodulated grooves.
Pladen kan sagtens bruges uden måleudstyr - men det letter justeringen en hel del, især hvis man har et 2-kanals skop (Mit er 'kun' med een kanal).
Den findes sandelig på nettet http://www.smallfish.co.uk/shop/release/?cat=HFS69
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi news laver også en testplade som er udmærket til at indstille både anti skate, overhang m.m. Man behøver ikke andet en ens øre - ingen dyrt test grej.
High end Sounds sælger den og det gør flere andre også
Jeg vil umidddelbart tror at pickuppen på en rilleløs plade skal bevæge sig indad hvis antiskate er korrrekt indstillet
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil umidddelbart tror at pickuppen på en rilleløs plade skal bevæge sig indad hvis antiskate er korrrekt indstillet
Fuldstændigt rigtigt
Problemet er så bare at finde ud af hvor hurtigt man skal lade den skøjte 
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
Fuldstændigt rigtigt
Problemet er så bare at finde ud af hvor hurtigt man skal lade den skøjte  |
|
|
Husk lige at få forfatteren med til det du citerer. Nu er det tilfældigvis r-l-b, kan jeg se, men hvis du havde brugt et ældre citat ville det være noget vanskeligere at finde ud af... (Det citerede skal stå i en boks oven over dit eget indlæg). Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naturligvis - men på dette tidspunkt af døgnet, regnede jeg med at citatet (i kursiv) ville få lov til at stå lige bagefter, og at tråden bliver læst forlæns. Men selvfølgelig - Gamle og lange tråde som fanger min interesse, har jeg det med at læse baglæns
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
Kan vi ikke blive enige om at den selvfølgelig skal bevæge sig udad imod kanten?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Kan vi ikke blive enige om at den selvfølgelig skal bevæge sig udad imod kanten?  |
|
|
jeg hev lige i loddet på min SME og jo så går armen ud af - men hvorfor jeg troede den skulle modvirker at pu blev presset ud af af enerti - men sådan er det ikke?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Kan vi ikke blive enige om at den selvfølgelig skal bevæge sig udad imod kanten?  |
|
|
jeg hev lige i loddet på min SME og jo så går armen ud af - men hvorfor jeg troede den skulle modvirker at pu blev presset ud af af enerti - men sådan er det ikke??
|
|
|
Nej, det er lige omvendt!  Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
|
|
jeg hev lige i loddet på min SME og jo så går armen ud af - men hvorfor jeg troede den skulle modvirker at pu blev presset ud af af enerti - men sådan er det ikke??
|
|
|
Ikke sikker om jeg har forstået dig rigtigt men hvis det er centripetal kraft du snakker om så er det ikke funkerende kraft i dette tilfælde da pu'et ikke drejer rundt med pladen. Gnidnings kraft forkommer fra friktion mellem nålen og pladen hvor kraften skrives som: F = u*M*g hvor: u = gnidnings koefficient M = trykket ned på pladen g = Newton, 9,82 i DK Når man så ikke bruger en tangent arm virker gnidningskraften ikke længer kun i samme retning og pladen drejer. Kraft vektorene kan deles i 2 komponenter hvor den ene er større og årsager at armen drejer ind mod spindelen. Skating kraften kan så skrives med: F = u*M*g*sin(vinkel) gnidnings koefficienten afhænger så af hvordan nålen er slippet og hvordan den sidder i rillen så som sagt før kan man ikke tjekke hvor meget antiskating man skal bruge på et rille løst område. I øvrig så bruger jeg også hifi news pladen som er udmærket til at justere antiskating på. mvh __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
|
|
Nej, efter justering i rille, bevæger pickup'en sig indad mod centrum, når den placeres på et rilleløst område. Det er de fysiske facts her på matriklen
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
| Jeg vil umidddelbart tror at pickuppen på en rilleløs plade skal bevæge sig indad hvis antiskate er korrrekt indstillet |
|
|
|
|
Nej, efter justering i rille, bevæger pickup'en sig indad mod centrum, når den placeres på et rilleløst område.Det er de fysiske facts her på matriklen |
|
|
OK - på din matrikel - men ikke i resten af verden.  Nu ved jeg ikke hvordan du justerer i rille?
Kan vi koge meget mere suppe på dette emne?
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
alterego skrev:
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
| Jeg vil umidddelbart tror at pickuppen på en rilleløs plade skal bevæge sig indad hvis antiskate er korrrekt indstillet |
|
|
|
|
Nej, efter justering i rille, bevæger pickup'en sig indad mod centrum, når den placeres på et rilleløst område.Det er de fysiske facts her på matriklen
|
|
|
OK - på din matrikel - men ikke i resten af verden. Nu ved jeg ikke hvordan du justerer i rille?
|
|
|
Antiskating skal modvirke den fysiske lov, som trækker armen ind mod centrum - så langt så godt Men er antiskatingen så kraftig, at den trækker armen bort fra centrum, er det alt for meget - selv en indstilling, med armen stående samme sted, er for meget.
Selvom antiskatingen afhænger af arm, pickup og slibning, er der næppe en kombination som, korrekt justeret i rille, vil få armen til at bevæge sig udaf på en blank LP.
Jeg justerer med HFS69 pladen, i 300Hz vertikal/lateral skæringerne og med oscilloskop.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
krenzler skrev:
alterego skrev:
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
|
Nej, efter justering i rille, bevæger pickup'en sig indad mod centrum, når den placeres på et rilleløst område.Det er de fysiske facts her på matriklen
|
|
|
OK - på din matrikel - men ikke i resten af verden. Nu ved jeg ikke hvordan du justerer i rille?
|
|
|
Antiskating skal modvirke den fysiske lov, som trækker armen ind mod centrum - så langt så godt Men er antiskatingen så kraftig, at den trækker armen bort fra centrum, er det alt for meget - selv en indstilling, med armen stående samme sted, er for meget.
Selvom antiskatingen afhænger af arm, pickup og slibning, er der næppe en kombination som, korrekt justeret i rille, vil få armen til at bevæge sig udaf på en blank LP.
Jeg justerer med HFS69 pladen, i 300Hz vertikal/lateral skæringerne og med oscilloskop. |
|
|
Tja... Når vi snakker om de fysiske lov så tilføjes antiskating kraft som skal ophæve den komponent af kraften der peger mod centrum Det er lidt uforståelig hvor for man vil sætte nålen på et rilleløst område men hvis du gør det så bliver gnidnings koefficienten mindre i F(skating) =u*M*sin(vinkel), og dermed bliver antiskating kraften større end den kraftvektor der peger mod centrum, og armen vil søge at gå væk fra centrum, så det er omvendt det du påstår. Men det er nemt at justere antiskating med hifi news og RR pladen, og uden måleudstyr så den anbefaldes klart. Kik lige på min forklarelse med kraftene ovenpå. Mvh __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nålen er rund eller hvis denne er Elliptisk, jeg tror nok at ved elliptisk skal anti skatingen være lidt kraftigere, mit bud.  Altså ud fra den påtrykte skala for Nåletrykket. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Hvis nålen er rund eller hvis denne er Elliptisk, jeg tror nok at ved elliptisk skal anti skatingen være lidt kraftigere, mit bud. Altså ud fra den påtrykte skala for Nåletrykket. |
|
|
Gnidnings koefficienten mellem nålen og pladen ændres alt efter hvordan nålen er skåret. __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig - Hi-Fi News pladen er rar at have.
På den ene side er der et +15dB spor 3 steder - starten, midten og slutningen af siden.
På den anden side er der 4 spor til sidst - +12/14/16 & 18dB.
+18dB tror jeg ikke at man skal bruge da jeg kan forestille mig at man så ender med for meget anti-skate kraft. På dette sidste "tortur" spor tror jeg at det er OK at det summer mest i højre kanal.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det udvidet suppekøkken. Udover nåleslibning og rillemodulation, må selvfølgelig også tages højde for at nålens hastighed relativ til pladerillen ændre sig alt efter nålens placering. Pladen drejer jo med konstant hastighed, men længden af en yderrille er betydelig længere end en inderrille. Morsiani har prøvet at løse dette problem: I discovered that the skate force is
not constant, but it decreases from the disc outer side to the inner
side. This is not noticeable in cardanic bearings, and this
demonstrates their bigger friction than true unipivot (only when
without any mechanical braking).
The ideal antiskating should be adjustable to decrease its force toward
the disc center. The "wire and counterweight" antiskating can not
adjusted in this way, and the Decca magnets can not. http://www.tnt-audio.com/intervis/morsiani_e.html
Anmeldelse af sådan en tonearm med variable antiskating kraft her: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/morsiani_e.htmlLigger man søvnløs over antiskating indstillinger, er det bedst råd nok at købe en CD afspiller eller en tangential arm
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Altså, hvis pickupén skal aftaste rillen, musiksignalet, korrekt og der med helt neutralt, skal den hverken trække til højre eller venstre - og det gælder både inderst, midt på og yderst på pladen ....en tangential arm er helt fri for alt dette - samtidig er det den korteste vej mellem to punkter (armbase til pickup) og er dermed også, vægtmæssigt, s-armen overlegen.
korrekt sporing/vinkling af pickup, højde/placering af armbase samt nåletryk kan have en større indvirkning end de fleste er opmærksom på ......... hertil en masse andre "ubekendte" 
Uha, det er en herlig hobby vi har ! 
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
Altså, hvis pickupén skal aftaste rillen, musiksignalet, korrekt og der med helt neutralt, skal den hverken trække til højre eller venstre - og det gælder både inderst, midt på og yderst på pladen  |
|
|
Enig. Men nu blev der også diskuteret hvordan den skal opføre sig på en blank rilleløs plade (som nogle insisterer på at bruge).
Helt neutralt bliver det jo i realiteten aldrig. Musikindholdet på en LP vil altid være mere dynamisk/varierende end nogen anti-skate mekanisme kan eftergøre. Vi må se i øjnene at LP aftastning altid vil være et spørgsmål om at finde det bedste kompromis.
|
| Til top |
|
| |