Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rentspillende stativhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

PCA er torbens andet firma (eller hvad det end er han har gang i) og står for Professional Concept Audio. http://www.pca-speakers.com/ . Og det er IKKE en PCA udgave. Det er en TG60 udgave, hvilket jeg mener bare er en nyere udgave af TG30, og så lavet i østen. Men jeg er ikke sikker. DAT har højst sandsynlig også TG60 (Qsound havde den som de første kan jeg huske).

Sig giv lyd hvis du vil forbi, og tag gerne noget musik med. Giv dog gerne lige et par dage varsel :)

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Syncroniq, det bliver i hvert fald ikke lige foreløbig desværre :P Har aftenarbejde og optagede weekender. :(

33 liters kabinet er jeg kommet frem til. :) Jeg har jo så ladet mig fortælle at 20 liter passer enheden pga noget group delay... jeg er så lost!

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har studeret lidt om på nettet, og kan se at det er en meget almindelig kombo med disse 2 enheder, som både synq og kramme også nævner. :) Jeg er faldet totalt for disse: (Baby Grand)

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1760&zoneid=3

Og tror jeg vil prøve at efterligne dem.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet et super hurtigt udkast i paint til mine tanker omkring kabinettet. Det er synd at spilde en masse tid på flotte 3D-tegninger hvis der er ting man har totalt misforstået.  Nå, men tanken er egentlig at jeg gerne vil have en form der ikke bare er firkantet, da jeg synes det er lidt ensformigt at se på. - Ydermere synes jeg en stativhøjttaler sagtens kan tåle at se lidt spændende ud. Grundtanken for formgivning er tyvstjålet fra Baby Grand. Jeg synes trapezformen er elegant og spændende at se på altimens den også eliminerer nogle af de modstående sider.

Så ud over det visuelle har jeg altså gjort disse tanker:

- Trapezformen gør, at der kommer færre modstående sider.
- Jeg vil have systemet skal være med port. (Ved ikke om det skal være foran eller bagpå?)
- En svagt bagovervinklet baffel vil modvirke stående bølger mellem for- og bagside, plus det giver mulighed for at diskant og bas kan komme bedre i fase.
- Kabinet på enten 20- eller 33 liter.

Nogen der har nogle kommentarer? Det er dejligt hvis man kan få elimineret nogle potentielle brølere allerede i idéfasen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Det er en klassisk begynderfejl at tro at man kan tegne sig til den idelle højtaler, eller endog bedre end hvad rutinerede designere kan

Det vigtigste i vellykket højtalerdesign er delefilter, dernæst valg af enheder, længst nede på listen kommer kabinet og filterets komponenter

Find dig et gennemtænkt design, hvis det altså er god lyd du vil have

Det er ok at lege hvis det er det man vil og har råd til at kassere projektet, og ellers i forvejen har god lyd og dermed i det mindste en god reference for hvad der er god lyd

Kedeligt svarmen det er realiteterne

Byg dig en god og anerkendt højtaler - SÅ kan du begynde at lege

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Bjarke: Hvis du har alle nødvendige data på Baby Grand, så er det vel bare at kopiere den og så lave den smarte fod som du har vist på tegningen. Du rammer plet mht. lyd ved at bygge en højttaler, som i forvejen findes som konstruktion .....hvorimod hvis du selv kaster dig ud i at lege designer, så må du forberede dig på at få nogle knubs. Derfor skal du gøre op med dig selv, om du tør at risikere egne ideer kontra færdige "byg selv" konstruktioner.

Den sikre hest: Hvis dit mål er at bygge en højttaler, som virker i første hug, så køb en byg selv konstruktion hos eks. Frequence, DAT eller byg en af Troels Graversen's konstruktioner.

Risikofaktoren: Jeg hører selv til typen hvor ideer "må" og "skal" prøves af ( pga. nysgerrighed ), men det gør også at håndklædet ofte må kastes i ringen. Men ind imellem fører skøre ideer til god lyd ( succesrate: 1 ud af 3 ).

Sidst men ikke mindst, et motto jeg følger: Hvo intet vover, intet vinder !

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg må jo nok erkende at jeg ikke har ret meget grundlag andet end antagelser for mit design.  Og da målet med denne her højttaler er, at den bare skal være lige i øjet har i nok ret i, at jeg skal være lidt konservativ og tage en prøvet løsning. Så kan man altid lege med kunstruktionen med nogle billigere enheder senere!

Tak for jeres respons, det er godt lige at komme lidt ned på jorden igen.

De nødvendige data (for baby grand) er vel mere end højde, bredde og dybde ikke sandt? Man skal vel også vide hvordan de er dæmpet indeni og den slags. :/

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

De nødvendige data (for baby grand) er vel mere end højde, bredde og dybde ikke sandt? Man skal vel også vide hvordan de er dæmpet indeni og den slags. :/

Du skal kende den eksakte volumen, ligeledes delefilterets sammensætning, mængden af dæmpemateriale + placering af denne og så har baffelens udformning og størrelse også indvirkning. Så en kopi er kun "bare lige", hvis du kender alle disse data.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Haha, jeg tænkte nok det var hele svineriet du refererede til!

Nå, men det er nok naivt at tro man kan lave et kabinet der har nogle gode(?) tanker, som de tidligere nævnte, bag, og så tilpasse delefilteret til dette?

ARG! Hvor skal man starte og hvor skal man slutte?!

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Så er der sket noget med projektet igen. Jeg overvejer kraftigt at lave en 2½-vejs højttaler med 2xW18.

Tanken er noget i retning af dette:

http://www.2shared.com/file/3370322/f0ca36f3/Uden_side.html

http://www.2shared.com/file/3370324/19a993c6/Stilet.html

Tankerne er, at jeg gerne vil have en erstatning til mine CV'er, og det kræver noget membranareal. Ved at gøre det simpelt med en 2½-vejs højttaler håber og tror jeg, jeg kan klare at lave højttaleren en god allrounder. Kabinettet kommer til at have omkring 44 liter.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kunne jo også lave en standerhøjttaler og bagefter suplere med en subwoofer.

Jeg er mest til den sidste tegning. Dog ville jeg lave bund og top vandrette. Det kræver lidt vinkler, men ser bare super flot ud. Så ville jeg gøre kabinettet lidt smallere (ren visuel kritik).

Det bliver spændende.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg fik et tilbud på de 4 revelatorer, så det skal der bare i!  Kan være jeg finder ud af noget med en sub senere. Jeg er også selv mest til sidste tegning, og jeg tror det bliver mit mål: Palisander på siderne og en baffel i sort pianolak.

Det bliver vist svært at gøre den meget tyndere da jeg regner med at lave den i 25mm MDF. Hvis jeg kun kan få 21mm bliver den jo lidt smallere. - Hvilket jeg også selv synes vil være at foretrække.

Hvad synes I om ideen med min forstækning i midten? Konceptet er tyvstjålet fra Dali, da det giver mulighed for at have de 2 basser tættere sammen, og stadig give dem samme kabinetrumfang. Skal der mere afstivning til?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Så skulle jeg gerne få 4 W18'ere i dag. Nu er mit spørgsmål så... er scanspeaks' Revelator ringradiator (http://www.tymphany.com/r2904-700009) de mange penge værd ift. en Vifa XT25?  Ved godt det er et svært at svare på, så i må gerne være subjektive.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

http://www.zaphaudio.com/ZRT.html

Synes at være som skabt til dig

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

http://www.zaphaudio.com/ZRT.html

Synes at være som skabt til dig

Tak! Jeg har ikke læst det hele igennem endnu, men ja det er meget appropos!  Sjovt at se de har samme design som jeg går efter. :P

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Nu er der fundet en konstruktion som er fuldstændig svarer til det du ønsker så jeg synes bare at du skal kopiere den uden nogen "svinkeærinder", Zaph(JohnKrutke) ved hvad han laver og med et eget design vil du end ikke komme bare i nærheden eller noget der ligner det mindste, det er desværre stadig de nøgne facts, et delefilter kan synes meget enkelt men det er det bestemt ikke 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Nu er der fundet en konstruktion som er fuldstændig svarer til det du ønsker så jeg synes bare at du skal kopiere den uden nogen "svinkeærinder", Zaph(JohnKrutke) ved hvad han laver og med et eget design vil du end ikke komme bare i nærheden eller noget der ligner det mindste, det er desværre stadig de nøgne facts, et delefilter kan synes meget enkelt men det er det bestemt ikke 

Mig og bjarke kender hinanden personligt og jeg modtager mit clio om et par dage - skulle det alligevel gå helt galt regner jeg med at vi har syncroniq på sidelinjen, vi kan jo altid sende målingerne. Så filter skulle der være styr på.

zap's konstruktioner er uden tvivl meget gennemførte, dog synes jeg bjarke vælger den rigtige kabinetvolumen: 44l istedet for 65l hvilket muligvis er lidt for meget.

Udover det, har han nu frihed til selv at vælge hvordan hans højtaler kommer til at se ud og projektet skal nok blive lærerigt og sjovt, specielt når det er 100% hans egen konstruktion, hvor han hellere vil benytte xt25 end aircirc'en.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Som Kasper nævner det, er jeg meget ude efter en ringradiator diskant.  Jeg synes XT25'eren har en fantastisk flot frekvenskurve, og da jeg ved jeg ikke kan høre op til mere end 16-18 khz er der vel ingen grund til at have en diskant der går hele vejen til 40 khz? :)

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hey,

I er selvfølgelig velkommen forbi hvis der går ged i den. I er også velkommen forbi og lytte den op imod min 15W/R29 konstruktion (http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=37), eller hvis i vil have et crash kursus i Clio og LspCad.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Tror jeg taler for os begge, når jeg siger at det har stor interesse syncroniq! Jeg kan se du bruger R2904. Er den meget bedre end XT25'eren?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes