Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rentspillende stativhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg syntes R29 er væsentlig bedere, men XT25'eren er også væsentlig bedere end næsten alt andet. XT25'eren er ikke dårlig. XT'ns største fejl er forpladen (form og materiale).

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

I er selvfølgelig velkommen forbi hvis der går ged i den. I er også velkommen forbi og lytte den op imod min 15W/R29 konstruktion (http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=37), eller hvis i vil have et crash kursus i Clio og LspCad.

Helt klart! lad os finde ud af noget der. Kunne ihvertfald godt tænke mig en introduktion til clio.

syncroniq skrev:

Hey,

Jeg syntes R29 er væsentlig bedere, men XT25'eren er også væsentlig bedere end næsten alt andet. XT25'eren er ikke dårlig. XT'ns største fejl er forpladen (form og materiale).

Jep, også min opfattelse. Jeg kan ihvertfald sagtens høre forskel, men jeg synes bestemt man får langt mere value i en xt25, r29 er suveren men prisen er latterlig.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

zap's konstruktioner er uden tvivl meget gennemførte, dog synes jeg bjarke vælger den rigtige kabinetvolumen: 44l istedet for 65l hvilket muligvis er lidt for meget.

Zaph baserer sit kabinet volumen på egne udmålte parametre og ikke fabrikkens sikkert lidt usikre parametre, han undersøger også om flere enheder har ensartede parametre, hvilket måske kunne forklare de forskellige kabinet volumen

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg kører en XT25 i højttaleren. Man kan vel altid skifte til en anden diskant? :)

Da jeg har set USXX skrive noget om lavere kabinetvolumen til W18-enheden, fik jeg ham til forklare mig hvorfor han kommer med den udtalelse. Han var så flink at komme med en lang og grundig forklaring:

"Hej Bjarke,

Det er en længere historie (som også kan læses blandt mine indlæg herinde).

Jeg er absolut tilhænger af basrefleksprincippet, men jeg mener, det er misforstået hvordan, det skal bruges. Det bliver brugt til at tvinge maksimal/extra bund ud af en højttaler uden hensyntagen til pulssvaret (transientgengivelsen). Traditionelt afstemmes en basreflekshøjttaler, så man opnår maksimalt flad amplitude-response (frekvensgang) - d.v.s. den går dybest muligt lige præcis uden hæv på frekvensgangen lige før den nedre afrulning (og det er lige præcis hvad, de 40 liter giver dig). Det kan virke tillokkende, men man skal bare lige huske, at en frekvensgang absolut intet fortæller om de dynamiske egenskaber. Tidsdomænet er meget vigtigt i den sammenhæng (ligesom enhedens linearitet og lave mekaniske tab også er det).

Ved at lave en anderledes (og efter min mening mere korrekt) afstemning, kan man opnå et pulssvar, der er (mindst) lige så godt som i et lukket kabinet - man slipper bare for det lukkede kabinets kompression og ulinearitet som følge af større membranudsving. Frekvensgangen går lige knap så dybt som den traditionelle basrefleksafstemning, men den går stadig noget dybere end med den samme enhed i lukket kabinet. Med min foretrukne afstemning, vil man ofte se et svagt/blødt hæv på max. 1 dB før nedre afrulning. Det er absolut ikke noget, man skal hænge sig i. Lytterummets indvirken i basområdet spiller en langt større rolle her. Det, man vinder i forhold til den mere traditionelle afstemning, er, at man får en betydelig mere differentieret basgengivelse. På frekvensgangen kan der kun ses forskel i basområdet, men i en 2- eller 2½-vejs højttaler spiller afstemning (grundet de tidsmæssige forhold) en hørbar rolle for mellemtonegengivelsen. Et forbedret pulssvar gør, at man ikke har maskeringer i mellembåndet som følge af en ellers aldrig helt uddøende basenergi.

De volumener, jeg foreslår i dette forum, er ganske vist minimum-volumener. Du kan godt lave det lidt større (husk i øvrigt, at dæmpematerialet øger det akustiske volumen en smule).

Jeg kan foreslå dig et kompromis på 27 liter til en 18W/8531G00 tunet til ca. 33 Hz. Dette volumen vil du afgjort kunne få til at virke tilfredsstillende - så skal du bare trimme port-tuning og dæmpemateriale (ca. 40% af volumen løst fyldt - uden at blokere vejen til porten, som ikke skal sidde lige bag enheden).

Håber det var forklaring nok (jeg kunne sige en del mere om det, men arbejdet kalder)."

Generelt synes jeg det hele giver super meget mening, og jeg er ekstremt splittet imellem noget der virker fornuftigt/logisk og så de hårde facts med en totalt liniær frekvenskurve. Men som jeg læser det, kan man få en bedre mellemtone ved at ofre lidt på bassen, og det er jo noget af et aktiv når min mellemtone nu skal varetages af en relativt stor enhed (6½ tommer).

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det bliver 50 liter pr kabinet. Altså 25 liter pr enhed.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det lyder meget fornuftigt. USXX kan sit kram.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Så var jeg i Silvan og få MDF til mine højttalere skåret ud, og fandme om ikke jeg kun får træ til 1½ højttaler, selve det skårne træ er i forkerte længder OG pladerne er fyldt med brændmærker fordi den imbecil ikke var i stand til at benytte en rundsav.

Sikke en flyvende start!

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Så var jeg i Silvan og få MDF til mine højttalere skåret ud, og fandme om ikke jeg kun får træ til 1½ højttaler, selve det skårne træ er i forkerte længder OG pladerne er fyldt med brændmærker fordi den imbecil ikke var i stand til at benytte en rundsav.

Sikke en flyvende start!

Surt ...jeg føler med dig og kender det kun alt for godt.

Jeg kontrolmåler hver gang et stykke træ er skåret, imens "savføreren" er igang. Det har vist sig at betale sig, da der alt for ofte skæres forkert.  Og det er hip som hap her i Aalborg, om man vælger Bauhaus eller Silvan, rammegarantien er lige ringe.

Mit råd til dig er at du kontrolmåler under/efter skæringsprocessen ( desværre et must ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Tak for det Kramme. Tager mig et måleb¨ånd med i morgen og går ned og brokker mig højlydt.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Fik da pengene tilbage! Det kommer jeg ligesom bare ikke videre med mit projekt af.

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Sikke en flyvende start!

Silvan (Nørrebro) reklamere med, at der kan være 1 mm. fejlmargin på det udskårne, men ovenstående lyder helt vanvittigt.

Har dog selv været meget heldig med mine udskæringer. 

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Fik da pengene tilbage! Det kommer jeg ligesom bare ikke videre med mit projekt af.

På den igen ...og jeg lover dig at det har en psykologisk påvirkning, hvis du fortæller savføreren at materialerne er til en højttaler og at det er meget vigtigt at målene er +/- 1 my.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Haha det er rigtigt nok Kramme!

sd2100 - Det lever de ikke op til her i Silkeborg kan jeg se sige. Der var, uden pis, en fejlmagin på 2 cm(!!!).

Nå, men jeg har tænkt mig at prøve en trælasthandel. Det kan også være de har noget finér.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. lime krydsfinér sammen i flere lag, så får du et godt og rimeligt resonantfrit kabinet. Det overgår MDF til enhver tid.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Du kan evt. lime krydsfinér sammen i flere lag, så får du et godt og rimeligt resonantfrit kabinet. Det overgår MDF til enhver tid.

Den skal jeg tænkte MEGET seriøst over i morgen på arbejdet!

Hvordan er det med baflen? Skal den pr definition være tykkere en resten af kabinettet? Nu regner jeg med at bruge 21mm MDF hele vejen rundt, men burde jeg lave min baffel i f.eks. 2x16mm?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Hvordan er det med baflen? Skal den pr definition være tykkere en resten af kabinettet? Nu regner jeg med at bruge 21mm MDF hele vejen rundt, men burde jeg lave min baffel i f.eks. 2x16mm?

Om det giver nogen effekt er svært at vurdere uden en analyse af kabinettet ( test af resonanser ), men det er ikke hver mands eje den slags udstyr. Mig bekendt er der ikke noget der hedder for tykke kabinetvægge eller for den sags skyld for meget afstivning.

22 mm MDF + afstivning indvendig + bitumen på indvendig side af kabinetvæggene plejer at være en god kombination.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Med mindre basmellemtoner skal man være varsom med meget tykke fronter - der er jo en god grund til at man fræser omkring enheden, men andre flader må gerne være ekstra tykke

Det er muligvis effektivt at gøre som i gamle dage nemlig at montere fyrrelister indvendig i alle samlinger - limen bør muligvis være lidt fjedrende

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Om det giver nogen effekt er svært at vurdere uden en analyse af kabinettet ( test af resonanser ), men det ikke er hver mands eje den slags udstyr. Mig bekendt er der ikke noget der hedder for tykke kabinetvægge eller for den sags skyld for meget afstivning.

22 mm MDF + afstivning indvendig + bitumen på indvendig side af kabinetvæggene plejer at være en god kombination.

Jeg nasser nogle minutter med kappen- eller syncroniq's måleudstyr

Det bliver nok bare 21 mm hele vejen rundt så, og så gør jeg hvad jeg kan for at afstive så godt som muligt.

Musicus - Tak for input. Fjedrene lim forstår jeg ikke?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Musicus - Tak for input. Fjedrene lim forstår jeg ikke?

[/QUOTE]

Byggelim, som silikone, der fås forskellige typer

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare almindelig trælim?

<< Forrige Side af 4 Næste >>