Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 19:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker service (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Per N skrev:
Kim Petersen skrev:

Min JJ 828 (integreret rør-) forstærker har på det seneste haft problemer med det ene af potmetrene til bias adjustment, så den skal sikkert serviceres. Men hvem har vi her i landet der er gode til sådan noget? Jeg kommer regelmæssigt i Aalborg og Københavnsområdet, men bor i Sønderjylland.

JJ 828 har 8 KT88 rør, 4 til hver kanal. Bias indstilles vha. nogle røde dioder og tilhørende skruer - der skrues op til dioden lyser, og alle 8 dioder til at lyse lige stærkt.

For det næstbagerste rør gør jeg dette som jeg plejer, men så kan jeg se at pladen inde i røret bliver meget varm, faktisk rødglødende. Jeg er så nødt til at skrue tilbage til et sted hvor røret lyser nogenlunde lige så stærkt som de andre, men helt præcist er det ikke idet lydbilledet så hænger en smule til venstre, og lysdioden lyser slet ikke.

Med min meget begrænsede forstand kunne det se ud til at der er noget galt med lysdioden. Det vil jeg meget gerne have fikset, og så kan forstærkeren måske også lige få et check-up. Men hvor i det ganske danske land skal det foregå?

Et godt råd ville være at vælge et autoriseret væksted fremfor en privat mand, hvis noget går galt ala. Schmidt audio's skræk historie har man nogen og komme efter.

Autoriseret værksted hvor skulle det lige være i dk.

Jeg har set meget ARC lavet på et af de kendte stede og tak for kaffe siger jeg bare.

Med autoriseret mente jeg et firma, hvor man trods alt har lidt muligheder for at komme efter dem hvis det går galt. Jeg kender ikke kvaliteten af de steder du kender, men under alle omstændigheder ville jeg overlade mit grej til en fagmand, jeg gætter på der vel ca. findes 10.000 uddannede radiomekanikere, elektronikmekanikere og tekniker i Danmark, mon ikke det skulle være muligt at finde en, en forstærker er ikke lige frem det mest avancerede.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skylder at melde tilbage hvad der er sket...

Forstærkeren blev lørdag middag (24. maj) afleveret til "rør-manden" (Per), og vi blev enige om at han tog sig tid til at se sagen an og overveje hvilken løsning der skulle implementeres. Vi havde tidligere drøftet at det nok tog en uges tid at få det lavet, hvilket absolut er rimeligt. Lørdag hen mod aften ringede han og sagde at nu var den færdig - det var sgu' hurtigt!

Det var lysdioden det var galt med, og efter at have monteret udtag til multimeter bagpå og en selektor til de 8 rørsokler var det endelig muligt at justere præcist uden at det ene rør, hvor lysdioden var gået i stykker, var helt skæv i indstillingen.

Han fandt også ud af at det ene JJ ECC99 rør ikke havde det godt, og det var faktisk årsagen til at lydbilledet hang lidt til venstre. Det er ikke første gang det sker, og de to andre gange har jeg bestilt nye sæt, så vi kunne finde frem til et ekstra rør der stadig havde det godt. Jeg har nu bestilt, og i går modtaget, 6 stk. af de rør så der er lidt at køre på - JJ 828 kører dem lidt hårdt. De koster heldigvis ikke meget - jo, hos Pyndt koster de 260 stykket, men hos www.tubedepot.com købte jeg dem for 18$ stykket inkl. matchning og balancing, så det er næsten kun 1/3 pris. Hertil kommer naturligvis fragt (30$) og held til at pakken ikke fanges i tolden

Per foreslog også at jeg kunne montere en blæser bagpå så der kan blæse en stille brise hen forbi rørene - layout'et ovenpå JJ 828 er lidt mokket sammen, så den kan have svært ved at komme af med varmen. Det sørgede han også lige for, oven i købet så den kunne tilsluttes på det strøm-udtag der er på JJ 828. Den kører så stille at jeg overhovedet ikke kan høre den, heller ikke tæt på.

Alt i alt fornemt arbejde til en god pris (1000 kr.), og nu kan jeg indstille KT88'erne præcist, hvorved lydbilledet også synes mere stabilt.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes