| Forfatter |
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hattori Hanzo skrev:
Rolig nu, går en pæn del år før at OLED evt. bliver en konkurrent til plasma og LCD og her tænkes specielt på pris vs. størrelse.
Ps. så skulle OLED have problemer med halveringstiden, som heller ikke just er fremmende for en snarlig overtagelse af fladskærmsmarkedet. |
|
|
Gider du forklare hvad halveringstiden er? (Håber ikke vi kommer for meget OT) |
|
|
Problemet med OLED skyldes at:
".....problemet omkring halveringstid for det organiske materiale, ikke er løst endnu. Med andre ord; primærfarverne mister intensitet selv om skærmen ikke er aktiv - så hvis skærmen eks. er 2 år gammel idet du køber den, så er dens afmatning allerede begyndt og yderst fremskredent. Jeg mener at have hørt halveringstid på omkring 2 år for grøn i OLED, men er ikke lige helt sikker." __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så kan OLED gå hånd i hånd med LCD teknolig, som også kun holder i kort tid, så OLED er ikke en brugbar teknik lige nu, så OLED er ikke en
sikke vinder
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udover bærbare, vil det så ikke være en mulighed at se denne teknik i projektorer, som et af de første steder ?
Jeg mener, det er jo små paneler derbruges i en projektor, så det er vel oplagt, eller hvad ?
/erla
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
".... har dog hør ryget om at Apple har planer om OLED til deres bærbar computer (det
skulle jo værre bla. Sony der lev. skærme til Apple´s bærbar computer), men det er kun er rygte, nul fakta "
|
|
|
Nu er det ikke mere end små 10mdr. siden at Apple integrerede LED i deres MBP serie og med de indkøringsproblemer de har haft alene på den model, samt at MB'en stadig kører med den gamle paneltype så har OLED rigtig lange udsigter i Apple regi.
Dernæst så benytter Apple sig af mange forskellige panelproducenter, CMO og LG for at nævne nogle.
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
"halveringstiden" er vel den hastighed hvor hurtig at skærmen kan opdater, som bla. har givet problem for LCD, nemlig som et ex. at i en
fodboldkamp, komme bolden lidt bagefter spiller  |
|
|
hahahah, den var sjov.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps jeg driller bare. det må man vist godt i de her små lokale tråde, uden der går storpolitik i den. Jeg har set mange tråde udvikle sig til det værste fejlinformerende gætværk, så jeg anser min funktion som drillepind som yderst vigtig. Min egen teori er at det holder folk fra at skyde alt for meget i blinde. Mht. til OLED venter jeg selv på at ultra tekniknørderne sætter lidt gang i markedet til vores andres fordel. (Nu er der sikkert nogen der føler sig trådt over fodfingrene, men det må jeg leve med. )
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
jazzman skrev:
hifiigen skrev:
sunmusic skrev:
Der er sku' da ikke nogen af jer der ved en skid om det. i har bare læst lidt elektroniksladder  
|
|
|
Jeg synes du med denne kommentar udviser en uhørt hoverende, flabet debatødelæggende holdning. Det er da helt fint at referere til hvad der iøvrigt skrives - det er vel de færreste der direkte er involveret i forskning og udvikling af selve billedpanelerne. Hvad med at holde en pause med at bringe indlæg, måske på 6 måneder? det ville være klædeligt |
|
|
Jeg er enig med sunmusic - denne tråd ER (i lighed med en del andre tråde) ren sladder. Men jeg indrykkede den skam for at nogen kunne sætte lidt kød på. Hifiigen, jeg tror bare Sun driller. Lad ham dog.
|
|
|
Jeps jeg driller bare. det må man vist godt i de her små lokale tråde, uden der går storpolitik i den. Jeg har set mange tråde udvikle sig til det værste fejlinformerende gætværk, så jeg anser min funktion som drillepind som yderst vigtig.
|
|
|
Når du er så skarp og klartseende,burde du ha drillet,inden trådstarter satte en overskrift. . .
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Spencer skrev:
Hattori Hanzo skrev:
| Ps. så skulle OLED have problemer med halveringstiden, som heller ikke just er fremmende for en snarlig overtagelse af fladskærmsmarkedet. |
|
|
Gider du forklare hvad halveringstiden er? (Håber ikke vi kommer for meget OT) |
|
|
Det er tiden der går inden skærmen har tabt halvdelen af sin lysstyrke. Displayet bliver (langsomt) ringere ved brug.
Sonys OLED skærm havde en angivet halveringstid (half-life) på 30.000 timer, men den er istedet endt på ca. 17.000 timer.
Det er stadig en del, men er det en computer skærm der står tændt mange timer dagligt, så vil skærmen synligt blive dårligere over få år.
Men det er meget normalt. De første plasma TV holdt heller ikke så mange år. Og køber man en dyr OLED skærm nu, er man vel aligevel typen der gerne skifter den ud igen om f.eks. 3 år. Omvendt viser det, at der nok går lidt år endnu, inden OLED ligefrem udkonkurrerer plasma og LCD. Altså hvor både pris, holdbarhed og skærmstørrelse har nået samme niveau som plasma og LCD .. her skal man huske at udviklingen heller ikke står stille på de displays.
/Lars |
|
|
Når man skal regne ud hvad en skærm har kostet i dens levetid, og husker at regne strømmen med, så har LCD et klart forspring over CRT. Da min gamle CRT computerskærm stod af før jeg havde forventet, var jeg alligevel glad for det, grundet dens store strømforbrug. Jeg havde købt skærmen brugt, for mere end en god LCD-skærm koster idag, men den nåede at bruge strøm for 2x dens anskaffelsespris  . Jeg var noget forfærdet da jeg så første elregning efter køb af denne skærm. At jeg kørte 1600x1200 gjorde ikke tingene bedre.  LCD er en gave til computerfolket, når der snakkes økonomien i det. Til billedredigering er den desværre ikke på højde med min gamle skærm. Man kan ikke få alt. Denne LCD-skærm jeg har nu, har iøvrigt et sort kabinet, der bliver særdeles varmt når solen skinner på det.     Fire klovnemasker til de fjolser der har fundet ud af at den skal være sort bagpå.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen oprettede faktisk en drilletråd til at genere denne tråd. det gjorde jeg FØR denne tråd blev startet, så 'der er ikke noget at komme efter'
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder jo interessant, men mon ikke at det ender med, lige som det var i starten af lcd og plasma perioden, at disse skærme bliver ubetalelige de første 5 år eller så... det kunne man i alle tilfælde frygte. Og dertil kommer den manglende erfarring, de nuværende skærme var også ret elendige i starten hvis man spørger mig, for en stor dels vedkommende. Men jo, hvis det slår igennem, så er jeg sikker på at det kunne blive atraktivt hen af vejen. Men nok ikke lige når de kommer på gaden...
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Kjeldsen skrev:
| I 2003 troede ingen på LCD. De var små, dyre og elendige. |
|
|
Er de ikke stadig det? 
|
|
|
Nej, de er jo faldet i pris. Så nu er de kun små og elendige  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
... med 39W i gennemsnit for en 11" mangler der også EN DEL udvikling før strømforbruget er på niveau med Plasma.
Mit næste TV bliver også plasma. Tiden må vise om det der kommer derefter bliver olet, plasma eller noget helt 3  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| LCD er en gave til computerfolket, når der snakkes økonomien i det. Til billedredigering er den desværre ikke på højde med min gamle skærm. Man kan ikke få alt. |
|
|
Lige et off-topic LCD spørgsmål... Kan man få LCD skærme der kan vise lavere opløsninger i centreret 1:1? Jeg arbejder en del med programmer der kører i 800x600, og jeg kan ikke holde det uskarpe blæver-billede normale LCD skærme præsterer ud - så jeg har stadig min gamle CRT skærm. Jeg ville dog gerne have den skiftet på et tidspunkt... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Spencer skrev:
| LCD er en gave til computerfolket, når der snakkes økonomien i det. Til billedredigering er den desværre ikke på højde med min gamle skærm. Man kan ikke få alt. |
|
|
Lige et off-topic LCD spørgsmål... Kan man få LCD skærme der kan vise lavere opløsninger i centreret 1:1? Jeg arbejder en del med programmer der kører i 800x600, og jeg kan ikke holde det uskarpe blæver-billede normale LCD skærme præsterer ud - så jeg har stadig min gamle CRT skærm. Jeg ville dog gerne have den skiftet på et tidspunkt...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Ja det kan du godt. Der er testet flere på www.flatpanels.dk, men det har ikke rigtig så meget med denne tråd at gøre :)
Men fordi programmet arbejder i 800x600, betyder det da ikke nødvendigvis, at du skal bruge den opløsning for styresystemet? Eller hvad? Kører programmet i fuld skærm? __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
StarTrek skrev:
".... har dog hør ryget om at Apple har planer om OLED til deres bærbar computer (det skulle jo værre bla. Sony der lev. skærme til Apple´s bærbar computer), men det er kun er rygte, nul fakta "
|
|
|
Nu er det ikke mere end små 10mdr. siden at Apple integrerede LED i deres MBP serie og med de indkøringsproblemer de har haft alene på den model, samt at MB'en stadig kører med den gamle paneltype så har OLED rigtig lange udsigter i Apple regi.
Dernæst så benytter Apple sig af mange forskellige panelproducenter, CMO og LG for at nævne nogle.
|
|
|
LED er også integreret i deres LED Cinema Display. OLED synes dog ikke at have så lange udsigter igen. LG har allerede bekræftet, at man snart skal levere nogle OLED paneler til Apple baseret på det samarbejde, som blev indgået for noget tid siden.
Link: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1245659315 __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
| Men fordi programmet arbejder i 800x600, betyder det da ikke nødvendigvis, at du skal bruge den opløsning for styresystemet? Eller hvad? Kører programmet i fuld skærm? |
|
|
Jeg bruger normalt heller ikke 800x600. Men programmer der kører i 800x600 med VESA-drivere er svære at få til at køre i andet end fuld skærm... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |