Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Bassøe skrev:
Har målt mig frem til at jeg med mine RB81 med 91 db følsomhed(målt i test) kun skal bruge lige omkring 16 Watt for 100 db peak i lyttepositionen og i mine ører er 100 db peak mere end rigelgit højt, normalt spiller jeg med et lydtryk der kun kommer op på omrking 80-90 db peak i lyttepositionen.
De 100 db i lyttepositionen er heller ikke noget jeg gør mere en et enkelt nummers tid, ellers bliver det for meget(og skadeligt for ørerne).
|
|
|
Ja man skal passe på. 100 dB er jo ikke ligefrem casual lytning. Mine RF-63 er opgivet til at have en følsomhed på 99 dB, så der skal vel ikke mere end 2 Watt til at drive dem til 100 dB i lyttepositionen.
Selvfølgelig kræver det lidt ekstra Watt, hvis dynamikken (transienter) skal med, men der er jo også langt fra 2 Watt til 2*15 Watt.
|
|
|
Når jeg skrev 100 db peak, så er det inklusiv transienter. 
RB81 er opgivet til 97 db følsomhed men målinger siger 91, hvilket stadigvæk er pænt for en stander højttaler.
RF83 er målt til 94-96 selvom den er opivet til 100 db.
RB81 -6 db
RF83 -4 til -6 db
RF63 vil jeg skyde på også ligger deromkring så det er reelt ca. -5 db, men så får du en følsomhed på 94 db hvilket stadigvæk er rigtig flot og godt nok til at selv små forstærkere kan trække dem og det til latterligt høje lydtryk.

|
Til top |
|
|
CosworthDriver Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold kæft hvor er jeg misundelig på de RF63'ere......
Så iøvrigt lige at RF83 nu er sat ned til 999 euro pr. stk. ved en forhandler i Tyskland.....nam nam  __________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
CosworthDriver skrev:
Så iøvrigt lige at RF83 nu er sat ned til 999 euro pr. stk. ved en forhandler i Tyskland.....nam nam  |
|
|
Tak skal du have. Jeg er fantastisk glad for dem.
2000 Euro for et sæt RF-83 er ret billigt. Jeg har set tilbuddet ved
hifisound.de. Jeg har dog aldrig ærgret mig over at jeg købte RF-63 i
stedet for RF-83. Der mangler slet ikke noget her hos mig. Jeg købte
mine RF-63 hos hifi-circle.de. Det var den billigste forhandler på det
tidspunkt. Skal du snart have investeret i noget Klipsch? __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
CosworthDriver skrev:
Så iøvrigt lige at RF83 nu er sat ned til 999 euro pr. stk. ved en forhandler i Tyskland.....nam nam 
|
|
|
2000 Euro for et sæt RF-83 er ret billigt. Jeg har set tilbuddet ved hifisound.de. Jeg har dog aldrig ærgret mig over at jeg købte RF-63 i stedet for RF-83. Der mangler slet ikke noget her hos mig. Jeg købte mine RF-63 hos hifi-circle.de. Det var den billigste forhandler på det tidspunkt. Skal du snart have investeret i noget Klipsch?
|
|
|
Ja, det vil jeg virkelig gerne. Er lige "in-between" to jobs nu (starter nyt job 1. august) og har næsten lige købt forstærkergrej for 15-16.000 kr, så skal nok lige vente nogle måneder før jeg investerer i højttalere. Men RF83/RF63 står højt på ønskelisten. Overvejer dog at prøve lidt brugt inden jeg investerer i Klipsch. Har altid haft en forkærlighed for Snell siden jeg hørte dem i Hifiklubben for ca. 15 år siden, så overvejer at prøve et par C/V et år eller to først, inden jeg investerer i Klipsch. Så kan det jo også være at RF83 er faldet yderligere til den tid (ligesom RF7 er faldet meget det sidste års tid).  __________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Delaney: Har lige bestilt en TA-10.1 til soveværelset -> Har du (eller jer andre) forslag til et billigt sæt reolhøjttalere, der er lette at trække?  PS: Undskyld jeg lige låner din tråd lidt...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
CosworthDriver skrev:
Delaney skrev:
CosworthDriver skrev:
Så iøvrigt lige at RF83 nu er sat ned til 999 euro pr. stk. ved en forhandler i Tyskland.....nam nam 
|
|
|
2000 Euro for et sæt RF-83 er ret billigt. Jeg har set tilbuddet ved hifisound.de. Jeg har dog aldrig ærgret mig over at jeg købte RF-63 i stedet for RF-83. Der mangler slet ikke noget her hos mig. Jeg købte mine RF-63 hos hifi-circle.de. Det var den billigste forhandler på det tidspunkt. Skal du snart have investeret i noget Klipsch?
|
|
|
Ja, det vil jeg virkelig gerne. Er lige "in-between" to jobs nu (starter nyt job 1. august) og har næsten lige købt forstærkergrej for 15-16.000 kr, så skal nok lige vente nogle måneder før jeg investerer i højttalere. Men RF83/RF63 står højt på ønskelisten. Overvejer dog at prøve lidt brugt inden jeg investerer i Klipsch. Har altid haft en forkærlighed for Snell siden jeg hørte dem i Hifiklubben for ca. 15 år siden, så overvejer at prøve et par C/V et år eller to først, inden jeg investerer i Klipsch. Så kan det jo også være at RF83 er faldet yderligere til den tid (ligesom RF7 er faldet meget det sidste års tid). 
|
|
|
Viste lige kæresten et billede af Snell C/V hvorefter hun udbrød at de var da ikke særlig pæne. Hvorefter hun spurgte om ikke jeg bare skulle holde fast i de Klipsch jeg har ævlet om så længe! Afslutningsvist sagde hun så lige, at hun så meget bedre kunne lide de Klipsch, at hun faktisk ville være med til at betale vores nye højttalere, hvis bare det blev de Klipsch! Tror det blir et "tilbud" jeg holder fast i. Så mon ikke der engang til efteråret eller vinter skal investeres i et sæt RF83..... __________________ Mvh
CosworthDriver
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, har kigget på netop de to modeller...
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål ang. Klipsch: Hvorfor er højttalerne med 3 basenheder så dyre ift. dem med 2? Er der andre forskelle end antallet af bas/mellemtoner?
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
CosworthDriver skrev:
Viste lige kæresten et billede af Snell C/V hvorefter hun udbrød at de var da ikke særlig pæne. Hvorefter hun spurgte om ikke jeg bare skulle holde fast i de Klipsch jeg har ævlet om så længe! Afslutningsvist sagde hun så lige, at hun så meget bedre kunne lide de Klipsch, at hun faktisk ville være med til at betale vores nye højttalere, hvis bare det blev de Klipsch! Tror det blir et "tilbud" jeg holder fast i. Så mon ikke der engang til efteråret eller vinter skal investeres i et sæt RF83..... |
|
|
Det må da siges at være et tilbud der er svært at sige nej til.  Min kæreste har kun ytret lovord om mine RF-63, selvom de er ret store. Så det er jo helt perfekt. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Lige et spørgsmål ang. Klipsch: Hvorfor er højttalerne med 3 basenheder så dyre ift. dem med 2? Er der andre forskelle end antallet af bas/mellemtoner?
|
|
|
Der er forskelle stort set hele vejen igennem. Kabinettet er i højere kvalitet. Delefilteret er bedre og diskanten er større og bedre. Så det er langt fra kun mængden af bas der varierer. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert anlæg du har dig der, specielt dine højtalere ser fede ud! Men har læst hele tråden igennem og det giver lige anledning til et spørgsmål, som sikkert er ret fjollet  Men hvor meget effekt har du til at trække dine højtalere? Det er mig nemlig lidt en gåde, men er nysgerrig så nu ville jeg lige spørge  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
Lækkert anlæg du har dig der, specielt dine højtalere ser fede ud! Men har læst hele tråden igennem og det giver lige anledning til et spørgsmål, som sikkert er ret fjollet Men hvor meget effekt har du til at trække dine højtalere? Det er mig nemlig lidt en gåde, men er nysgerrig så nu ville jeg lige spørge  |
|
|
Han har en lille trends forstærker med 2 x 10 Watt(8 Ohm).
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass鴈 skrev:
Tylle skrev:
L鎘kert anl鎔 du har dig der, specielt dine h鴍talere ser fede ud! Men har l鎠t hele tr錮en igennem og det giver lige anledning til et sp鴕gsm錶, som sikkert er ret fjollet Men hvor meget effekt har du til at tr鎘ke dine h鴍talere? Det er mig nemlig lidt en g錮e, men er nysgerrig s� nu ville jeg lige sp鴕ge  |
|
|
Han har en lille trends forst鎟ker med 2 x 10 Watt(8 Ohm). |
|
|
Han har 2 af dem (brokoblet)
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Bass鴈 skrev:
Tylle skrev:
L鎘kert anl鎔 du har dig der, specielt dine h鴍talere ser fede ud! Men har l鎠t hele tr錮en igennem og det giver lige anledning til et sp鴕gsm錶, som sikkert er ret fjollet Men hvor meget effekt har du til at tr鎘ke dine h鴍talere? Det er mig nemlig lidt en g錮e, men er nysgerrig s� nu ville jeg lige sp鴕ge  |
|
|
Han har en lille trends forst鎟ker med 2 x 10 Watt(8 Ohm). |
|
|
Han har 2 af dem (brokoblet) 
|
|
|
Tak for rosen og interessen Tylle.  Som de andre også skriver, har jeg to forstærkere på hver ca. 2 x 10 Watt. De er godt nok ikke brokoblede. Det kan de nemlig ikke. Det er i stedet tilsluttet så højre og venstre kanal i den ene forstærker tager sig af øvre og nedre frekvensområde i den ene højttaler. Og ligeså med den anden højttaler og forstærker. Det kaldes vist nok vertikal biamping. Edit: Men jeg kan jo godt se at du kører med væsentligt højere effekt.  __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så havde jeg ikke læst forkert i første omgang, men så kommer mit næste spørgsmål og det er hvordan du kan styre dine enheder med den mængde effekt? Synes det virker som utrolig lidt til så store højtalere, men samtidig er det jo ret lækkert da dine amps intet fylder  Men ja kører selv med en noget større forstærkere som du siger, men det er samtidig derfor jeg er nysgerrig mht din opsætning, som jo meget pladsbesparende  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Tak for rosen og interessen Tylle. 
Som de andre også skriver, har jeg to forstærkere på hver ca. 2 x 10 Watt. De er godt nok ikke brokoblede. Det kan de nemlig ikke. Det er i stedet tilsluttet så højre og venstre kanal i den ene forstærker tager sig af øvre og nedre frekvensområde i den ene højttaler. Og ligeså med den anden højttaler og forstærker. Det kaldes vist nok vertikal biamping.
Edit: Men jeg kan jo godt se at du kører med væsentligt højere effekt. 
|
|
|
Ok, troede du havde fået det til at virke... Belastes forstærkeren til bas/mellemtone ikke meget på denne måde?
|
Til top |
|
|
Jaryo03 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et utraditionelt anlæg. Og fedt! Har hørt Klipsch et par gange. Kan virkelig godt lide dem. Meget dynamiske! Gode til film, og med den sprødhed, jeg har hørt Klipsch levere ved lyden af guitar, så virker rør som en rigtig god idé... så et par skulderklap herfra.
Modigt setup.
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
Okay så havde jeg ikke læst forkert i første omgang, men så kommer mit næste spørgsmål og det er hvordan du kan styre dine enheder med den mængde effekt? Synes det virker som utrolig lidt til så store højtalere, men samtidig er det jo ret lækkert da dine amps intet fylder Men ja kører selv med en noget større forstærkere som du siger, men det er samtidig derfor jeg er nysgerrig mht din opsætning, som jo meget pladsbesparende  |
|
|
Det fungerer rigtig fint, men også kun fordi at mine højttalere er så letdrevne. Jeg havde tidligere nogle Dali Evidence 870, og der manglede de små forstærkere altså power. Jeg ved ikke hvor letdrevne dine højttalere er, men hvis du er interesseret, tror jeg at Karsten fra StudioSound i Gilleleje er villig til at låne dig en Trends forstærker. Hvis du gør det, vil jeg meget gerne høre hvad du erfarer.  Jeg har siden jeg sidst tog et billede, gemt både DAC og mine forstærkere bag mine DVD'er, så det nu kun er PS3, forforstærker og pladespiller der er synlige. Så mit setup er meget pladsbesparende. (Bortset fra højttalerne  ) __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|