| Forfatter |
|
Ecoit Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update...forstærkeren har kørt aftenen igennem upåklageligt hos en kammerat....så fejl på rør med mere må vel være udelukket!
jeg har også rør i DAC og riaa en, men den for vilde lyd kommer både når jeg spiller CD og vinyl så det er vel også udelukket.
Head - fi benytter jeg mig af engang imellem men bliver en anelse kedeligt i længden specielt når man har gæster.
Er der ingen andre der kunne give et godt råd.....er det mon gennem de 230 v i eludtaget han jammer mig ....kan man det? Som sagt er han elektriker og ved han kan sit kram.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jahh- det lyder godtnok spooky!
Nu når du er i fejlfindingsmode, så kunne du yderligere gøre et par ting for at gå indkredset problemet. Det må vel handler om at finde ud af, om det er dit gear det er galt med eller ej (og hvis det ér dit gear, så at finde ud af hvad der er galt med det). Næstefter må vi have konstateret om det ér ham, der jammer eller hvad? - hvis det er ham, så må du vel gå i jura'en vedr. radio/støjspredning, som også andre har været inde på.
Nu til løsningsforslag:
Jeg ville disconnecte alle signalkilder - og lade amp'en stå tændt for at høre om den kraftige lyd kom.
jeg ville jeg låne mig til en anden amp - evt. én, som ikke rørbestykket- sætte den til at spille på et tidspunkt, hvor jeg ved, at han er hjemme.
Hvis han sender en form for radiobølger ud i "æteren" til dig, må der vel også være andre i ejendommen, som lider overlast - har du forhørt dig hos dem?
Kunne man låne en radiosignaldetektor ( måske en art feltstyrkemåler)? og checke med den, om der blev sendt mærkelige signaler til dig gennem luften? Måske kender du nogen, som kan lide at scanne efter politi/taxa - falck-signaler. Nogle airheads gør en del i dette.
Hvis det rent faktisk viser sig, at han forurener æteren eller netforsyningen med fremmede grønne mænd, så er han sandsynligvis på den forkerte side af loven og skal standses.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har selv haft en integreret L.A.Audio forstærker engang, dog med EL84 i udgangen, den døjede meget med eks. russiske radiostationer, når æteren til tider var til det. Jeg snakkede dengang med Lennart om det og han foreslog RC-led på sekundær side af udgangstrafoerne ( svarende til højttalerterminalerne på forstærkeren ). Jeg foretog selv indgrebet og som jeg husker det satte jeg først 100 pF/10 Ohm hen over terminalerne og endte op med 10 nF/10 Ohm hvor fænomenet forsvandt. Det drejer sig om at undgå indstråling af støj ( mikrofoni ), hvilket RC-leddet eliminerer.
Til indgrebet skal du bruge følgende:
- 2 stk. 10 nF bipolare kondensatorer ( tantal mener jeg at huske ).
- 2 stk. 10 Ohm's 1/4 W modstande.
Hvis ikke du bryder dig om at skulle ind under låget af forstærkeren, så kan du bare sætte *RC-leddet ( *seriekoblet ) parallelt hen over højttalerterminalerne på forstærkeren.
Selv om RC-leddet i teorien berører båndbredden, så snakker vi heldigvis så høj frekvens at det ikke er hørbart.
PS: Spørg Lennart først om det er ovenstående indgreb han har foretaget. Hvis ikke er det bare med at få det gjort.
By the way, hvis du kommer til at snakke med Lennart, så hils ham fra Kramme, han husker mig tydeligt, som ham der lavede forrige årtusindes bedste tæppe/forstærker handel. 
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muligheden for at der er en løs forbindelse i dine signalkabler forekommer også, dem har Lennart vel ikke haft med? Jeg vil næsten stadig tro det er forstærkeren, sådan en fejl kan sagtens være ufatteligt periodisk så du er nødt til at prøve den hos din kammerat over flere dage.
|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super med forslag og tak for indlæg!!!!
Tror jeg prøver følgende:
1) Lader forstærkeren stå og varme uden at der er andre kabler i end dem til højtaleren.
2) har lånt en integreret transistorforstærker som jeg må prøve hen over dagene.
3) Bytte mine signalkabler ud for en stund på alle led.
4) Tage en snak med Lennart om det du har beskrevet og om det er det han har gjort.... ...vedhæfter et billede senere af indmaden i forstærkeren kan du så evt se om det er det han har lavet.....Kan du så evt se om det er lavet??????Lennart har forsikret mig om at han har sikret den mod indstråling da den var til rep i Ålborg i sidste uge.
|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til KrammeAcoustich....har taget nogle billeder af ampen men kan ikke finde ud af at vedhæfte dem herinde.
kan jeg evt maile dem til dig?
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecoit skrev:
|
Hej.
Jeg er ny bruger af dette forum og har virkelig brug for hjælp!!!!
Hvordan skærmer jeg min forstærker / højtalere mod højfrekvente lyde.
For 14 dage siden kom der høje umotiverede lyde ud af begge højtalere når jeg spillede, og troede at fejlen var i forstærkeren så jeg sendte den til rep hos Lennart Andersen i Ålborg ( LA-Audio) og han skiftede et par rør i forforstærkeredelen og sikrede den mod højfrekvente lyde.
Lyden og den er virkelig for vildt høj kommer når jeg spiller både cd og plade
Nu er problemet kommet igen efter rep med garenti fra lennart om at forstærkeren er ok.
Men mine overboer( måske er jeg paranoid) er jeg overbeviste om at de sender disse højfrekvente signaler til mig når det ikke passer dem at jeg spiller musik. Han er overmontør i et elfirma og jeg har ladet mig fortælle at det ikke er noget problem at lave sådan et produkt, hvis man kender lidt til elektronik....håber at jeg tager fejl men tror det ikke.
Så hjælp tak.... men helst ingen forslag om yderlige cikane af dem ,da jeg ikke ønsker at optrappe nabostriden ,men bare lytte til den fede musik ,som jeg ikke kan eller vil undvære.
jeg er ikke teknisk anlagt så jeg kan ikke lodde m.m selv og dialog med overboen er ikke mulig.
Til orientering er mine højtalere følsomme ca 98 dB Hørning Horn og forstærkeren er en integreret rørforstærker fra LA-Audio...rørerne er forholdsvis nye.
På forhånd tak
|
|
|
Hej
Jeg har prøvet noget af det samme ved flere kunder.
Så er der problemer ved dem lige meget hvad man gør, andre stedre er der ikke noget.
Det er til at få grå hår af.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecoit skrev:
|
Til KrammeAcoustich....har taget nogle billeder af ampen men kan ikke finde ud af at vedhæfte dem herinde.
kan jeg evt maile dem til dig?
|
|
|
Har sendt en pb til dig.
NOTE: Husk at minimere billederne i størrelse.
|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kristiankk....prøver hvad du siger men syntes det er temmelig påfaldende at lyden kun er fremkommet når overboen er hjemme men som tidligere nævnt håber jeg at fejlen ligger hos mig!!!!!
beskrivelse af lyden:
kan enten være konstant eller komme i ryk og og starter nogle gange svagt for så peake for vildt mest i højre højtaler men kan også fremkomme i venstre.Lyden er ikke afhængig i lydstyrke af hvor volumekontrollen står.
Det er ufatteligt højt når den peaker og umuligt at være i rummet.
Kan det mon skyldes direkte indstråling på de ekstremt følsomme højtalere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min løsning:
Jeg kan umiddelbart ikke se på de 3 billeder du sendte mig, at Lennart skulle have påloddet RC-led på udgangstrafoerne, på sekundær side, så prøv det jeg har anvist.
Du kan også bare nøjes med at hægte det anviste led på ved højttalerterminalerne, hvor du monterer dine højttalerledninger på forstærkeren. Så er du fri for at skulle ind under låget på forstærkeren og resultatet er det samme. 

Ved ikke lige hvad det nedenstående er for noget juks. En ekstramonteret lille strømforsyning, som forsyner relæerne bagest. Softstart måske ? Er det noget Lennart har eftermonteret ?

|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja han har eftermonteret softstart....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecoit skrev:
|
Ja han har eftermonteret softstart....
|
|
|
Ligger det bare løst ? risiko for kortslutning ? eller er det limet fast ?
Virker sikkert fint, men efter min mening ikke pænt lavet .....meeen det skal jeg ikke blande mig i. 
|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
det du har foreslået -går det ud over lyden? og kan jeg få fat i en sådan du har beskrevet i en almindelig elektronikforretning og kan jeg selv monteret det....jeg er ikke så kyndig. på området.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecoit skrev:
| det du har foreslået -går det ud over lyden? og kan jeg få fat i en sådan du har beskrevet i en almindelig elektronikforretning og kan jeg selv monteret det....jeg er ikke så kyndig. på området. |
|
|
Nogle vil hævde at det er forkert at montere et rc-led på udgangen ( i lydens tjeneste ), men mht. båndbredden så er det høje frekvenser der berøres, som ligger langt over det menneskelige øres grænser. Jeg synes at du skal prøve det, der sker ikke einem feis ved at lave indgrebet. Jeg har ikke selv bemærket hørbar forskel, ved de rc-led indgreb jeg har foretaget.
En skam du ikke lige bor her i Aalborg, så havde jeg lige haft 1 time nu, inden jeg skal ind til karneval. Så kunne jeg have loddet det på for dig .....meeen du er lidt langt væk fra Aalborg, desværre.
Og ja, som jeg har skrevet før ...du kan selv montere det på højttalerterminalerne ( læser du ikke det jeg skriver til dig ? ), sammen med ledningerne ud til dine højttalere, hvis du ikke ønsker at pålodde det indeni som jeg har illustreret.
Jeg skriver lige en pb til dig mht. hvor du får fat i komponenterne.
|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update.....
Jeg har udskiftet alle kabler incl højtalerkabler og gået dagen igennem og lyttet på rørforstærkeren med overboen hjemme og har spillet med skiftende lydstyrke....ingen hyletone....
Men så her kl 17 efter lige at ha hørt et par numre-bla Bod Dylan I and I og lidt Trentemøller med lidt mere gas kom den vilde hyletone igen.
Jeg skiftede lynhurtigt over til en NAD 7020 I og spillede igen uden hyletone( dog en anelse svagt i venstre højtaler i lowteren) og så kom overboen bankede på og beklagede sig ( det er hende der er værst)...da de sad og så bryllup og skulle til at spise....altså det er lørdag og kl er 18.00...
Er en transistorforstærker bedre beskyttet mod indstråling end rørforstærkere?????????
Nå jeg vil nyde lørdagen med lidt musik
Og til Kramme du høre nærmere når jeg har modtaget de der RC-led...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2008 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecoit skrev:
|
Er en transistorforstærker bedre beskyttet mod indstråling end rørforstærkere?????????
Nå jeg vil nyde lørdagen med lidt musik
Og til Kramme du høre nærmere når jeg har modtaget de der RC-led...
|
|
|
Når en forstærker uanset om det er transistor eller rør, har monteret passende størrelser bipolare kondensatorer hen over alle indgangs- og udgangsterminaler, så nedsættes risikoen for indstråling af støj. Man ser dem monteret på mange forstærkere, når man piller låget af. På de forstærkere der ikke har det, er der en risiko for indstråling.
Mht. rørforstærkeren, så kan udgangstrafoen uheldigt komme til at virke som en mikrofon/antenne.
Signalledninger med dårlige forbindelser kan også optræde som uheldige antenner, det gælder for både rør- og transistorforstærkere.
Ang. RC-led = ok
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 25 Maj 2008 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke for at forklejne dit problem, Ecoit, men det lyder som om problemet ikke kun ligger i dit udstyr og hos dine overboer. Det er fedt at høre musik, ingen tvivl om det. Man skal bare tænke på andre når man bor i etageejendom. Jeg kender det selv, og prøver så meget som muligt ikke at genere mine naboer med min musik/film. På den anden side har jeg naboer, som skruer op for deres musik i tide og utide. Og selv om du skriver at du aldrig spiller efter kl. 22, kan det alligevel være generende for dine naboer. Jeg ved hvad jeg taler om; i vores bygning spredes og forstærkes lyden ufatteligt, især bas-området er slemt. At nogle tumper så også åbner vinuderne, gør ikke problemet mindre. Nu ved jeg ikke hvor længe og hvor højt du spiller, men selv om det er kl. 18 på en lørdag, må du forstå at dine naboer hellere vil lave noget andet end at høre din musik. De skal selvølgelig ikke bestemme hvornår du skal høre musik, men på den anden side er det heller ikke ok at bestemme at dine naboer skal høre din musik. Hvis naboer ikke viser hensyn til hinanden, kan det udvikle sig til STORE problemer. Har oplevet det et par gange. Du skal ikke tage mit indlæg som et angreb på dig personligt. Det er bare en besked om at se tingene fra dine naboers side.  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Ecoit Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Da_saint....
Dit indlæg er taget til efterretning.
Jeg vil ikke indgå i den helt store diskution /beretning her på site t mht til retten til musikken for en hver pris ... men blot understrege at tryk avler modtryk og at nogle helt grundlæggende menneskelige måder at opføre sig på menneske til menneske i dette forhold også gør sig gældende.
Kramme....tak for forklaring!!!!
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen forstærkere kan have modkobling, at noget kobles tilbage men i "Modfase". hvis der er defekt her kunne noget gå i selvsving og hyle ganske forfærdeligt.
mit bud. Fordi hvis overboen forsøgte med ligesom støjsende ____ i gamle dage kunne Radio Moskva somme tider trænge igennem radioer/forstærkere.
Måske prøve lytte mellem/langbølge efter noget,
Men som sagt Støjtjenesten burde nok også ind over. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ecoit skrev:
|
|
|
|
Ja, rørforstærkere er generelt mere følsomme over for støj indstråling. Det skyldes at rørene er fysisk større som end transistor og derfor har en større overflade at opfange støjen på.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men din etage ejendom skulle ikke tilfældigvis være udstyret med en mobiltelefon sendemast på taget? Inde i byerne er det meget normalt at benytte eksisterende bygninger til at sætte mobilsendemaster op på. Og hvis der er noget der kan få elektronisk udstyr til at gå amok, så er det mobiltelefoner og selskabernes sendemaster. Jeg ved godt at loven kræver at alt udstyr skal være immunt over for støj, men det er der end del udstyr der ikke er i praksis.
Jeg kan selv huske en episode for et par år siden, hvor jeg var i en hifi forretning for at hente en pickup. Pludselig kom der nogle pulserende lyde fra et anlæg over i hjørnet, som bare blev højere og højere. Til sidst kom der et ret højt brag, hvorefter der blev stille. Der skete så ikke noget ved det i dette tilfælde, men ekspedienten sagde, at det skete hver gang der var en fodgænger ude på fortorvet, der talte i mobiltelefon mens de passerede vinduet. Allerværst var det, hvis der kom et opkald i samme øjeblik de gik forbi vinduet.
Så dit problem behøver ikke at være bevidst chikane, men man kan selvfølgelig lave en støjsender hvis man vil.
mvh.
|
| Til top |
|
| |