| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modfase fjerne kun bassen, hvor dynen fjerne mellemton og diskant. Støj har et jævn energiforløb over hele frekvensområdet og er derfor godt til at motionere højttalernes enheder.
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, i teorien burde modfase annullere lyden i hele spektret, da enhver bølge vil blive annulleret af dens reciprokke bølge, uanset om det er ved 50Hz eller 18kHz. Dynen er vel så til de bølger der "undslipper"? Nu har jeg ikke selv prøvet det i praksis så det kan sagtens være det fungerer anderledes der?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ skrev:
Hmm, i teorien burde modfase annullere lyden i hele spektret, da enhver bølge vil blive annulleret af dens reciprokke bølge, uanset om det er ved 50Hz eller 18kHz. Dynen er vel så til de bølger der "undslipper"? Nu har jeg ikke selv prøvet det i praksis så det kan sagtens være det fungerer anderledes der?
|
|
|
Jo højere op i frekvens jo kortere bliver lydbølgerne og des mere følsom bliver afstanden ift. annullering af lyd. I praksis forsvinger diskant/øvre mellemtone derfor ikke.
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, det giver jo god mening. Tak for oplysning
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kræver viden for at være med her kan jeg godt se men super fedt der er så god viden på denne hjemmeside! top dollar.
vælger den langsomme og forstyrende metode at spille mine højtalere til på. Som acer siger på side 1.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Forstærkeren sender jo strøm til dine højttalere og fra fysiktimerne i folkeskolen må du vide at jævnstrøm har en plus og minus side. Ligesom
der der er to ledere i kablet. Normalt skal plus fra forstærkeren sættes i plus på højttaleren. Her bliver du bedt om at bytte om på lederne på den
ene højttaler således at plus skal i minus og minus skal i plus. Også kaldet "modfase"
"Fronter" er bare en forkortelse for "fronthøjttalere". Så du skal sætte putte frontstoffet på højttalerne og sætte dem helt op ad hinanden så de
spiller mod hinanden.
En dyne er og bliver en dyne.  |
|
|
Kære Mastervol,
Spændingen til højttalere er vekselstrøm, IKKE jævnstrøm. Grunden til + (rød) og - (sort/hvid) markeringen er at man skal kunne køre med den
korrekte fase.
Men ellers er resten du skriver fornuftigt nok
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
Det var bare fordi nede i HFK (hifiklubben) mente han det ville være for meget at både bruge forsølvet ht kabler og signal. Derfor er jeg kommet i tivivl om jeg skal løbe ned og skifte til taralabs spectrum a1 til 699. som er af ren kobber. Måske lyder det jo bedre? lige nu har jeg Van den hul d-300 III til 699 koster det samme men med forsølvet kobber.
|
|
|
Jeg synes, du skulle vente med at spekulere på at skifte kabler før højttalerne har spillet i minimum 2-300 timer. Så er de spillet til og du har vænnet dig til lyden fra dem. Før dette er sket giver det ingen mening at pille ved dit setup. Du kunne risikere, at rette på en fejl, som ville rette sig selv ved tilspilning og dermed introducere en ny fejl.
Typisk bliver bassen mere både mere fyldig, dynamisk og detaljeret ved tilspilning samtidig med at diskanten bliver mindre spids og markeret.
Mvh
Anders D.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du allerede synes de spiller herligt, hvad skal du så gennem det cirkus for? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Mastervol skrev:
Forstærkeren sender jo strøm til dine højttalere og fra fysiktimerne i folkeskolen må du vide at jævnstrøm har en plus og minus side. Ligesom der der er to ledere i kablet. Normalt skal plus fra forstærkeren sættes i plus på højttaleren. Her bliver du bedt om at bytte om på lederne på den ene højttaler således at plus skal i minus og minus skal i plus. Også kaldet "modfase"
"Fronter" er bare en forkortelse for "fronthøjttalere". Så du skal sætte putte frontstoffet på højttalerne og sætte dem helt op ad hinanden så de spiller mod hinanden.
En dyne er og bliver en dyne. 
|
|
|
Kære Mastervol,
Spændingen til højttalere er vekselstrøm, IKKE jævnstrøm. Grunden til + (rød) og - (sort/hvid) markeringen er at man skal kunne køre med den korrekte fase.
Men ellers er resten du skriver fornuftigt nok  |
|
|

Det var det jeg mente, men ikke skrev... 
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
6000JGA skrev:
OKay tusind tak! - Hvad er der så speacilet ved at gøre dette? hvad gør det ved lyden? højtalerene? gad jeg godt vide!  |
|
|
Det er sådan set simpelt, det handler om at der sidder en "spider" dvs. en slags fjeder bagved enheden som er af metal. Når den bliver motioneret lidt, bliver den en smule blødere og det kan høres.  |
|
|
Hvad er det for en metal fjeder der bliver en smule blødere?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Det er sådan set simpelt, det handler om at der sidder en "spider" dvs. en slags fjeder bagved enheden som er af metal. Når den bliver motioneret lidt, bliver den en smule blødere og det kan høres. 
|
|
|
Når vi nu har fået rettet misforståelserne omkring fronthøjttalere og jævnstrøm, synes jeg da lige vi skal have en uddybning af denne forklaring også. Nu har jeg skilt mine højttalere ad og jeg kan simpelthen ikke finde nogen metalfjedre bagved enhederne. 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Hvis du allerede synes de spiller herligt, hvad skal du så gennem det cirkus for?  |
|
|
Det er noget der sker for mange når de læser med herinde. De tvivler på egen dømmekraft og læser for ukritisk hvad der skrives.
|
| Til top |
|
| |
Christian B Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 28 Marts 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Mastervol skrev:
|
Det er sådan set simpelt, det handler om at der sidder en "spider" dvs. en slags fjeder bagved enheden som er af metal. Når den bliver motioneret lidt, bliver den en smule blødere og det kan høres. 
|
|
|
Når vi nu har fået rettet misforståelserne omkring fronthøjttalere og jævnstrøm, synes jeg da lige vi skal have en uddybning af denne forklaring også. Nu har jeg skilt mine højttalere ad og jeg kan simpelthen ikke finde nogen metalfjedre bagved enhederne. 
|
|
|
Endnu engang ryger Mastervol med garanti på Poul's hjemmeside, og denne gang er det helt fortjent, for sikke en omgang volapyk og misinformation, man kan kun opfordre til at læse på lektien inden man ryger i æteren med den slags postulater.
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Christian B Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 28 Marts 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bare ok, det snakker vi ikke mere om .
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|

Udmærket link med en fin tegning af en højttalerenhed. Problemet med hans forklaring er at det ikke er en fjeder, men en skive. Når det ligner en fjeder på tegningen, skyldes det at man ser et tværsnit. Den sidder ikke bagved højttaleren, som han skriver, men ca. midt i enheden. Desuden er den ikke lavet af metal. At den motioneres når højttaleren spiller kan ikke nægtes, men det er der jo heller ingen der har gjort.
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
For pokker da 
Vi køber vel hifi-udstyr fordi vi elsker musik - så på med musikken og nyd det - om så tilspilningen tager 200 timer, så er det bare at nyde forbedringen time for time.
At montere højttalerne mod hinanden og lade dem spille 27,5 time under en dyne er da synd og skam, vel nærmest blasfemi.
Knap en pils op, eller et hæld en lækker rødvin i glasset og nyd ethvert minut 
Nåmen, tilbage til grillen og på med kødet - nyd livet 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian B skrev:
|
Der er bare ok, det snakker vi ikke mere om .
|
|
|
Helt enig. Derimod synes jeg ikke at din underskrift er ok. Den bør du nok slette.
|
| Til top |
|
| |