Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subs som kan ramme 10 hz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Du tror vel ikke seriøst at den lyden der kommer ud af dine PC-højtalere er den samme som den som subben i videoen producerer?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nej .., jeg ejer ikke en pc højttaler med mindre at jeg i regner "bib" højttaleren i kassen 

hørt om Stax Lambda ?  

den går ned til 9Hz ....,

og jeg kan oplyse dig om at membranen ikke så meget som snittede statoren på noget tidspunkt af sekvensen, man skal være ret døv for ikke at høre, at der er uønsket lyd fra de blade i tidsrummet mellem 2 og 4 sek. .., det samme gælder mellem 42 og 44 sek. 

det har intet med HiFi eller bare det ligner at gøre 

kort sagt er princippet stadig blot en god ide som ikke kan regnes som fungerende,

medmindre man er døv for detaljer.

Christian S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med at nogle subwoofere har et nedre filter for netop at spare subben for den store og måske ødelæggende effekt 10hz med for meget skrue ville ha ?

Men ihvertfald har www.hometheaterhifi.com målinger på de fleste subs de tester. Her er den for SVS PC13  http://www.hometheaterhifi.com/subwoofer-product-reviews/sub woofers/svsound-pc13-ultra-subwoofer_2.html

Velodyne HGS18 http://www.hometheaterhifi.com/volume_6_4/velodyne-hgs-18-su bwoofer.html

Til top Vis Christian S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian S

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juni 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Nej .., jeg ejer ikke en pc højttaler med mindre at jeg i regner "bib" højttaleren i kassen 

hørt om Stax Lambda ?  

den går ned til 9Hz ....,

og jeg kan oplyse dig om at membranen ikke så meget som snittede statoren på noget tidspunkt af sekvensen, man skal være ret døv for ikke at høre, at der er uønsket lyd fra de blade i tidsrummet mellem 2 og 4 sek. .., det samme gælder mellem 42 og 44 sek. 

det har intet med HiFi eller bare det ligner at gøre 

kort sagt er princippet stadig blot en god ide som ikke kan regnes som fungerende,

medmindre man er døv for detaljer.

Hej igen

Det var ikke kun dine højtalere jeg tænkte på, men også kilden som er en youtube video. Jeg kan ikke under nogle omstendigheder få mig selv til at tro at hele dybbas signalet har overlevet kompressionen der. Og om det var muligt at bedømme hvordan audiokomponenter lyder via lydklip ville der ikke ha vært noget begov for anmeldelser, vi kunne bare tage på våre hovedtelefoner og bedømme selv.

Men mest af alt stoler jeg på hva fyren der har lavet videoen selv siger på et andet forum

Citér:

Well ... altough it looks like I stress it too much I don't hear any noises that would "warn" me on physical limits...no clack,plops or other disturbing indicators...

Well...I don't do this every day anyways.
For now I even removed the foam and running again in the stock 20Hz tune...with my recently arrived SVS metal grill (looks cool!)

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

De her kan.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=heltny]De her kan.

Måske....men ikke i det lokale

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Thomasdk1405 skrev:

Hej !

Faldt over dette her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=755493

mange film som åbenbart har dyb bas ned under 10 hz. Er godt klar over at man ikke kan høre det - men kun mærke det - hvordan det så end føles.

Er interesseret i at vide - hvor mange subs er egentlig i stand til at spille så langt ned og med nogenlunde tryk på ?

Er der nogen her som har noget grej som kan ramme ned under eller tæt på 10 hz og hvad har I for noget udstyr ?

Hilsen

Thomas

http://www.royaldevice.com/custom.htm

De fleste har nok set den her - 

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

10 hz - tja 15-16-17-18-20 -23-27 hz for den sags skyld også - kan mange gange give en næsten kvalme agtig fornemmelse og husk at kvinder ofte er langt mere negativt følsomme overfor subsonisk lyd og derfor ofte føler mere ubehag ved lav lav bas - derfor er en 10 hz i en hjemmebif ikke sagen hvis man samtidig vil score 

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

[QUOTE=heltny]De her kan.

Måske....men ikke i det lokale

Jo, netop i det lokale

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
10 hz - tja 15-16-17-18-20 -23-27 hz for den sags skyld også - kan mange gange give en næsten kvalme agtig fornemmelse og husk at kvinder ofte er langt mere negativt følsomme overfor subsonisk lyd og derfor ofte føler mere ubehag ved lav lav bas - derfor er en 10 hz i en hjemmebif ikke sagen hvis man samtidig vil score 

For at det skal fremkalde kvalme skal der nok både niveauer og ikke minst tid til i mengder man ikke vil opleve når man ser en film, men ubehag, javist, vel og merke om signalet varer længe nok.

De to eneste films jeg ved hvor man har brugt den effekten er Pulse og The Haunting hvor der er i begge tilfelder er stærke og længerevarende baspulser centreret omkring 20hz. De skaber ikke kvalme, men mere en følelse der minder om angst, og begge films er selvfølgelig også gysere.

Jeg har selv en gang oplevet at ubevist afspille et 22hz signal over flere minutter på en PB12-Plus. Jeg kunne ikke høre lyden, og derfor var jeg ikke lyden bevist. Men jeg kunne føle min puls stige, og at jeg hadde en urolig fornemmelse i kroppen. Det var ikke før jeg skulle til at lytte til noget musik at jeg indså at min xbox stod og loopet et 22hz test signal, og at jeg nok ikke behøvde noget angstdæmpende  

Men virkelig dyb bas, i kortere eller længere tidsperioder skaber følelser og fysiske fornemmelser, og det er det der gør det så sjovt at ha en eller flere kapable subs når man ser film.

Jeg har ikke oplevd piger være mere følsomme for bas, me hellre for høje niveauer længere op i frekvensspekteret, det er dog en 100% uvidenskabelig observation. Tvært i mod, lidt angsfremkallende 20hz, så kan man som den store stærke mand benytte anledning til at vise sig som den store beskytter

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Stærke beskyttende mænd, tja når bare fruntimmeret ikke brækker sig i skødet på en -

Det med subsonisk lyd og kvinder har jeg fra en artikel i et lægevidenskabeligt blad hvor der forkuseredes på at lyde fra fx kæmpe kraftværks transformere netop syntes at ramme kvinder værst og at de havde meget svært ved at for fx deres praktiserende mandlige læge til at forstå det da de ikke kunne høre noget - så hvidt jeg kunne forstå kunne en sådan kraftværks transformator stå op i mode 25 km væk og stadig give ubehag

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

infralyd (omkring 3 HZ) er skadelig. Nogen mener at Jericho's mure faldt ved hjælp af infralyd. 
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Stærke beskyttende mænd, tja når bare fruntimmeret ikke brækker sig i skødet på en -

Det med subsonisk lyd og kvinder har jeg fra en artikel i et lægevidenskabeligt blad hvor der forkuseredes på at lyde fra fx kæmpe kraftværks transformere netop syntes at ramme kvinder værst og at de havde meget svært ved at for fx deres praktiserende mandlige læge til at forstå det da de ikke kunne høre noget - så hvidt jeg kunne forstå kunne en sådan kraftværks transformator stå op i mode 25 km væk og stadig give ubehag

Ah! Det var jeg ikke klar over

Men fremdeles så skal det nok være ovre en længere tidsperiode end de effekterne du finder i film. Så med mindre man som mig uforvarende......eller måske netop med vitende vilje for at plage ens kone   kommer til at loope testsignaler burde det ikke føre til noget øget indtag af hverken angst eller kvalmedæmpende

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

En Linn Artikulate går liniæert ned til 10hz de kan gøre det ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

hej jonas, har du links til den?

den var omtalt på messen i munchen i 2005

Linn's Artikulate 350a floorstanding reference loudspeaker ($39,000) includes the company's enhanced 3K Driver array for the upper frequencies and servo-driven bass drivers to insure low distortion and accuracy. This active version includes an outstanding 6 amplifiers (one per driver) with each producing up to 200 watts continuously(!). Truly wideband frequency response from 20Hz to 33kHz.

de skriver dog kun 20hz, og en sub med en 12".

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hej jonas, har du links til den?

den var omtalt på messen i munchen i 2005

Linn's Artikulate 350a floorstanding reference loudspeaker ($39,000) includes the company's enhanced 3K Driver array for the upper frequencies and servo-driven bass drivers to insure low distortion and accuracy. This active version includes an outstanding 6 amplifiers (one per driver) with each producing up to 200 watts continuously(!). Truly wideband frequency response from 20Hz to 33kHz.

de skriver dog kun 20hz, og en sub med en 12".

JEg har faktisk ledt for jeg har set målingen i en test. testen var i en udenlandsk blad for cinema og de var vilde med dem. Kan ikke finde bladet i flytte rodet og kan ikke lige finde testen på nettet måske det var et tysk blad. Ak det er udlæmpen ved man kan engelsk og tysk lige godt så husker man ikke hvad sprog det var på

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Okay lige for at for afklaret nogen ting. For det første, så opfattes toner under 20hz som rytmer og ikke som en tone. Forstået sådan, at man kan sagtens høre det, men det bliver fortolket af øret som en rytme, da svingningerne som membranen i højtaleren skaber ikke bevæger sig tilstrækkeligt hurtigt til at lave en konstant tone, men derimod laver en række kliklyde, dybe kliklyde vel at mærke.

Så derfor mener jeg det er dybt forunderligt at der i Jurassic Park skulle have blevet brugt lydeffekter der går så dybt, da det vil ha lydt helt forfærdeligt.

Jeg vedlægger lige nogen links så i kan høre det hjemme.

Første link: er en normal sinustone der går fra 100hz til 1hz. Prøv og skru godt op og sæt øret tæt til bas enheden, så vil i kunne høre den "rytme" der bliver spillet.

Andet link: er en triangle bølgeform, som ligeledes går fra 100hz til 1hz. Trekants bølgen har flere overtoner imodsætning til sinustonen som ingen overtoner har. Derved gør det det lettere at høre hvad der foregår i de rigtig dybe frekvenser.

Første link sinus: www.mortenriis.dk/Sinus.aif
Andet link triangle: www.mortenriis.dk/tri.aif

Og lige for god ordens skyld, dette er ikke noget pis der bare skal får jer til at stille jer tæt på jeres højtaler og så at der pludselig er en der råber bøh!

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Om du hører noget af et 10hz signal, og spesielt noget som du beskriver som klik lyde så er det forvrængning.......med mindre du er en elefant

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tror jeg har formuleret mig dårligt med de kliklyde, jeg mener at membranen bevæger sig i rytmer og ikke den siger kliklyde
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Prøv at trække vejret når den her spiller...

http://www.burmester.de/english/productlines/subwoofer_s8_ho metheater_infos.html

+-3 db ved 5 Hz!!!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes