| Forfatter |
|
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon kan i hvert ikke siges at være til "den varme side" - jeg synes selv, at mange af deres forstærkere har det med at være lidt metalliske og tynde i lyden (og jeg har såmænd selv en AVR-3805 til at drive surroundanlægget med, så jeg taler af "bitter" erfaring).
Jeg så i en anden tråd, at der var de helt store roser fremme til en kinøjser rørforstærker kaldet Music Angel, som kan fås rørende billigt, men det er meget muligt, at den ikke har musklerne til at drive de tiltænkte højttalere.
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene, dexa-clock, er et ur som sørger for at taktslagene som styrer DAC chippens omsætning af samples bliver ultrapræcise i tidsdomænet, dvs. falder med den exact samme og korrekte indbyrdes afstand hver gang. Det undertrykker det som kaldes jitter og giver bedre rumgengivelse samt en mere fast bas.
Den anden, zapfilter, erstatter det ordinære analoge filter der ligger efter DAC chippen i afspilleren. Alle afspillere har et filter her som sørger for at frekvenser over 20KHz ikke bliver gengivet. CD kan teoretisk gengive op til 22KHz, men vi kan ikke høre højere end 20. Information der ligger højere, og tæt på den teoretiske grænse, kan til gengæld give en form for skyggeeffekt tilbage på de hørbare frekvenser, altså digital støj, derfor filteret. Det er meget forskelligt for elegant dette filter er implementeret og på DVD-2900 er det ikke så godt. Det kan man høre fordi SACD, som ikke har brug for en tilsvarende stejl filtrering, lyder markant bedre end CD. ZAP-filteret elliminerer dette problem - gengivelsen af alle formater forbedres markant, men mest udtalt er det for CD gengivelsen, der kommer helt på højde med SACD og DVD-Audio.
Man kan opnå uderligere små forbedringer ved at pille i sin strømforsyning og sænke bundstøjsniveauet.
Bemærk i øvrigt at DVD-Audio nu er fuldt ud så hjemmebrændbart som CD (google cirlinca).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
Denon kan i hvert ikke siges at være til "den varme side" - jeg synes selv, at mange af deres forstærkere har det med at være lidt metalliske og tynde i lyden (og jeg har såmænd selv en AVR-3805 til at drive surroundanlægget med, så jeg taler af "bitter" erfaring).
Jeg så i en anden tråd, at der var de helt store roser fremme til en kinøjser rørforstærker kaldet Music Angel, som kan fås rørende billigt, men det er meget muligt, at den ikke har musklerne til at drive de tiltænkte højttalere.
|
|
|
Min anbefaling af Japanske forstærkere går kun til Onkyo og Accuphase. Muligvis også Luxman, men det har jeg aldrig selv hørt.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ret svært ved at se at et filter der fjerner de sidste 2000 Hz skulle have nogen videre gavnlig effekt? MP3 gør jo det samme og det viser sig at det ødelægger musikken, selvom vi ikke direkte kan høre de lyde der forsvinder.
Og hvordan kan CD'en pludseligt blive samme kvalitet som fx SACD der har info op til 80-100 Khz? Eller DVD audio der er ægte 24 bit og derfor har et betydeligt større headroom og flere detaljer? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du læser denne artikkel, som videnskabeligt opsummerer de teknologiske landvindinger indenfor digital audio, og særligt CD, før 1994, vil du se at filteret er en helt fundamental forudsætning for at digital lyd overhovedet fungerer:
http://www.tc.umn.edu/~erick205/Papers/paper.html
Filteret er altså på ALLE CD afspillere - det er kun et spørgsmål om filterets kvalitet.
SACD har i øvrigt ikke brugbar information i så høje frekvenser. Som du kan læse i denne artikkel på wikipedia, er formatet 1bit ved en rate på 2.8224MHz, hvilket giver et hamrende dårligt signal-støjforhold ved frekvenser der er væsentligt over 20KHz:
http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD
Så selv om SACD er et væsentligt bedre format end CD ved frekvenser under 15KHz er de to medier mere lige ved frekvenser derover - nogle vil endda mene at CD er bedre omkring 20KHz. Der er så ting omkring virkemåden, der gør at SACD lyder lidt mere analogt end CD (skabt til at genskabe praktisk taget perfekte analoge kurveformer ved under 15-20KHz), men i praksis indeholder de fleste SACD skiver altså ikke megen information over 22KHz.
DVD-Audio er på papiret bedre end begge formater, men i praksis har det ikke udmøntet sig i megen større HiFi-glæde for særligt mange mennesker, til dels på grund af dårlig mastering.
I mine øjne er den primære fordel ved SACD og DVD-audio at det bliver markant lettere at få en afspiller til at lyde godt, netop fordi kravene til filteret er så tilpas meget ringere.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår mp3 så er det jo soleklart at der her også skæres store mængder af information i frekvensområdet under 22KHz bort - ellers var der jo ikke meget at spare i forhold til en CD. edit: Du er selvfølgelig mere end velkommen til at komme og høre forskellen på en modded og ikke modded DVD-2900 - du vil blive forbavset
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner: Nu sagde jeg også "kineser" og ikke "japaner", men det betyder selvfølgelig ikke, at du behøver anbefale den alligevel
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Jeg har studeret emnet lidt og du har ret i at der kan være et problem med spejling ved 22050 Hz hvor Nykvist indtræder. Men i teorien skulle det være rigeligt at cutte signalet ved 22049 Hz, så skulle problemet være ude af verden.
Noget andet er, at jeg kan forstå at langt størstedelen af moderne CD afspillere ikke bruger en 16 bits DAC, men rent faktisk 1 bits Delta convertere der blot oversampler indtil der er 16 bits information. Det er lidt at springe over hvor gærdet er lavest og skulle også have sine problemer lydmæssigt, men tilgengæld eleminerer det fuldstændig problemet med spejling. 
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthspinnerHvor kan jeg få den modificeret? Det lyder spændende. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.lc-audio.dk
De har både ZAP filter og LC clock hvis du er interesseret. (og super venlig service!)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk bruger de fleste anstændige CD afspillere idag 24bit 192KHz DA omsættere, hvilket igen sætter os ud i en helt ny situation.
Det korte af det lange er nu bare CD afspilleren indeholder en analog sektion som 1) forstærker signalet en smule, og 2) fungerer som low-pass filter. Hvis denne analoge sektion ikke er vel-implementeret giver det problemer i gengivelsen.
LC-Audios filter er tæt på at være optimalt. Det kommer med egen kraftigt strømforsyning og laver forstærkning i ren klasse A og det implementerer low-pass filteret med højkvalitets diskrete komponenter snarere end op-amps. Det giver en meget simpel signalvej, som ganske enkelt lyder godt.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville også sige cayin.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
TruthSpinner: Nu sagde jeg også "kineser" og ikke "japaner", men det betyder selvfølgelig ikke, at du behøver anbefale den alligevel 
|
|
|
Du sagde "Denon", hvilket i min bog er en Japaner :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Cayin 252b er nogenlunde sigende for den lyd man får fra en Cayin transistorforstærker må jeg sige at min 20 år gamle Onkyo A-G10 danser lystigt på graven af min forrige 252b.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cayin 153b lyder markant bedre end 252b. Bla. er den ikke skinger i toppen.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Cayin 153b lyder markant bedre end 252b. Bla. er den ikke skinger i toppen.
|
|
|
Det er da en start :-) Jeg følte også virkelig at 252b manglede overskud. På mine System Audio 1280mkII kolapsede komplekse lydbilleder totalt.
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner: Ja, jeg frarådede en Denon, når han var ude efter den varme lyd (og i det hele taget, hvis man skal have en forstærker i den "billige" ende)
|
| Til top |
|
| |