Forfatter |
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
en dobbelt til mig tak.....
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu at rense ørerne også... og så få spillet noget musik, så du selv er "køreklar"..
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
schellerup skrev:
Per N skrev:
schellerup skrev:
Linsen renses med isopropyl alkohol, du kan købe det på apoteket. Vodka er ikke rent nok, så lad være med det. Drik det istedet. |
|
|
NEJ!!!!! Gør det aldrig medmindre du vil forgylde din lokale radiomekaniker.
De fleste linser, især i dvd maskiner er lavet af en plast form, denne blivet mat, i værste fald opløst og maskinen bliver ringere, eller evt. holder op med at virke.
I fotograf verdenen kan man få en let sæbeholdig opløsning til at rense objektiver med, denne er fin til snavsede dvd/cd prismer. kodak lense cleaner f.eks.
|
|
|

|
|
|
Hvad skal det betyde? At du ved "bedre" end en der har tjent lidt på folk der har lavet nummeret
eller at du har været heldig og udføre det uden konsekvenser på en enkelt maskine og derfor tror det gælder på alle?
Lindolie blev bl.a. brugt af duelund som et tweak mod statisk elektrcitet, i det, det er et naturligt matrialer og derfor ligger et heldigt sted i spændingsrækken og derfor ikke opbygger sådanne. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Ingen rygning i hjemmet. Det dræber alt med en printbane.
|
|
|
Pas på med det råd. Jeg er før blevet ret upopulær på at skrive det samme i en tråd om laserenheders levetid. 
Kjeldsen skrev:
DVD/CD skal renses og justeres. Det første kan man ofte gøre selv med lidt vodka (det er linsen der skal renses). Justering kræver en tur på værksted (rens først linsen, hvis ikke det virker kan den sendes til justering). Laserhovedet skal skiftes på et tidspunkt, men ofte holder det op til 10 år.
|
|
|
Jeg opfatter hans spørgsmål som om han spørger efter forebyggende vedligeholdelse. Det du foreslår her, mener jeg ikke man skal gøre før afspilleren har problemer med at læse skiverne.
scorebams skrev:
Til mine cd'er og dvd skiver har jeg købt en Disc Repair Pro til at fjerne eventuelle fedtfingre. Kan også fjerne ridser hvis uheldet skulle være ude |
|
|
Det må så også være til reparation og ikke til forebyggende vedligeholdelse. Det eneste forebyggende man skal foretage sig med cd`er er at behandle dem ordentligt. Hvis man kun holder dem på kanten og opbevarer dem i æsken når de ikke ligger i afspilleren, bliver de hverken ridsede eller fedtede.
scorebams skrev:
Nu blev der skrevet linolie. Men hvad er det at man skal smøre med linolie?? |
|
|
Det var en joke, lagde du ikke mærke til hans smileys. Under normale omstændigheder er der ikke noget der skal smøres på moderne hifi-udstyr.
Per N skrev:
schellerup skrev:
Linsen renses med isopropyl alkohol, du kan købe det på apoteket. Vodka er ikke rent nok, så lad være med det. Drik det istedet. |
|
|
De fleste linser, især i dvd maskiner er lavet af en plast form, denne blivet mat, i værste fald opløst og maskinen bliver ringere, eller evt. holder op med at virke.
I fotograf verdenen kan man få en let sæbeholdig opløsning til at rense objektiver med, denne er fin til snavsede dvd/cd prismer. kodak lense cleaner f.eks.
|
|
|
Her er jeg enig i at man skal bruge så mildt et middel som muligt, og kun hvis det er nødvendigt. Det der skal fjernes fra linsen er som regel et lag "tjære" p.g.a tobaksrygning eller et let lag støv. Løst støv kan fjernes med en tør vatpind.
|
Til top |
|
|
scorebams Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Kjeldsen skrev:
Ingen rygning i hjemmet. Det dræber alt med en printbane.
|
|
|
Pas på med det råd. Jeg er før blevet ret upopulær på at skrive det samme i en tråd om laserenheders levetid. 
Kjeldsen skrev:
DVD/CD skal renses og justeres. Det første kan man ofte gøre selv med lidt vodka (det er linsen der skal renses). Justering kræver en tur på værksted (rens først linsen, hvis ikke det virker kan den sendes til justering). Laserhovedet skal skiftes på et tidspunkt, men ofte holder det op til 10 år.
|
|
|
Jeg opfatter hans spørgsmål som om han spørger efter forebyggende vedligeholdelse. Det du foreslår her, mener jeg ikke man skal gøre før afspilleren har problemer med at læse skiverne.
scorebams skrev:
Til mine cd'er og dvd skiver har jeg købt en Disc Repair Pro til at fjerne eventuelle fedtfingre. Kan også fjerne ridser hvis uheldet skulle være ude |
|
|
Det må så også være til reparation og ikke til forebyggende vedligeholdelse. Det eneste forebyggende man skal foretage sig med cd`er er at behandle dem ordentligt. Hvis man kun holder dem på kanten og opbevarer dem i æsken når de ikke ligger i afspilleren, bliver de hverken ridsede eller fedtede.
scorebams skrev:
Nu blev der skrevet linolie. Men hvad er det at man skal smøre med linolie?? |
|
|
Det var en joke, lagde du ikke mærke til hans smileys. Under normale omstændigheder er der ikke noget der skal smøres på moderne hifi-udstyr.
Per N skrev:
schellerup skrev:
|
|
|
|
|
Her er jeg enig i at man skal bruge så mildt et middel som muligt, og kun hvis det er nødvendigt. Det der skal fjernes fra linsen er som regel et lag "tjære" p.g.a tobaksrygning eller et let lag støv. Løst støv kan fjernes med en tør vatpind.
|
|
|
Det er også til forebyggelse.
Nu ved jeg godt hvordan man skal tage en skive.
Men det hænder at jeg f.eks køber brugte cd'er og der kan det være en hjælp.
Så både til forebyggelse og til reperation. .
Jo jeg så godt alle de smiley, men jeg har bare hørt noget om det i en anden tråd men kan ikke lige huske hvor __________________ Onkyo TX-NR808
Cambridge BDP-651
Sanyo PLV-Z700
Velodyne SPL 1200R
Monitor Audio RS8
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley
Kjeldsen skrev:
|
|
|
[/QUOTE skrev:
Hvorfor skal man vente til problemet opstår? Jeg pudser da heller ikke mine briller når jeg ikke kan se ud af dem, men for at jeg altid kan se ud af dem. |
|
|
Hvorfor skal man vente til problemet opstår? Jeg pudser da heller ikke mine briller når jeg ikke kan se ud af dem, men for at jeg altid kan se ud af dem.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Hvorfor skal man vente til problemet opstår? Jeg pudser da heller ikke mine briller når jeg ikke kan se ud af dem, men for at jeg altid kan se ud af dem.
|
|
|
Jamen sådan er vi jo så forskellige. Hvis jeg har briller på og der ikke er noget på glassene der generer mit udsyn, tager jeg da ikke brillerne af for at pudse dem forebyggende. Vasker du også frontruden på din bil forebyggende for at den ikke skal blive beskidt.
Hvis vi skal vende tilbage til trådens emne, så opfattede jeg det som om han ville vide om der var noget han kunne gøre som kunne forlænge levetiden på hans anlæg. Jeg mener ikke at han forlænger laserenhedens levetid ved at rense den unødigt, især ikke hvis han bruger rensemidler. Nu har jeg ingen erfaringer med vodka (som rensemiddel ), men kan du garantere at alle laserenheder kan tåle det. I bedste fald sker der ikke noget, i værste fald forkorter det levetiden. Der er vel også altid en risiko hvis ukyndige skal ind og "rode" ved finmekanik som laserenheder. Ud over den mekaniske påvirkning kan der være problemer med statisk elektricitet, derfor vil jeg ikke anbefale at gøre det forebyggende. Hvorfor risikere at ødelægge noget der virker fejlfrit ?
Hvis man derimod har problemer med læsning af cd´er, har man alt at vinde og intet at tabe. Så kan en rensning måske udsætte udskiftning af laserenheden.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Jamen sådan er vi jo så forskellige. Hvis jeg har briller på og der ikke er noget på glassene der generer mit udsyn, tager jeg da ikke brillerne af for at pudse dem forebyggende. Vasker du også frontruden på din bil forebyggende for at den ikke skal blive beskidt.
|
|
|
Problemet er jo at skidtet kommer gradvist, og pludselig er det så slemt, at man er nødt til at gøre noget ved det.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den tråd ændrer nu ikke min opfattelse, tværtimod. Tråden rummer flere eksempler på misforstået vedligeholdelse hvor man risikerer at ødelægge mere end man forebygger. At der er en der mener at han opnår en hørbar forbedring ved at rense sin laserenhed hver tredie måned, har jeg nu svært ved at tage seriøst. Så bor han under ekstremt sundhedsfarlige forhold hvor hyppigere udluftning vil være et bedre forebyggende middel. Jeg har set flere cd-afspillere som har stået i meget røgfyldte lokaler ( værtshuse o.lign. ) og selv her er det overdrevent at rense laserenheden så ofte. Også i den tråd er der forskellig opfattelse af hvad man skal rense med og hvad der kan ødelægge laserenheden, hvorfor så løbe den risiko med en cdafspiller der virker perfekt i forvejen.
Kjeldsen skrev:
Problemet er jo at skidtet kommer gradvist, og pludselig er det så slemt, at man er nødt til at gøre noget ved det.
|
|
|
Ja, og så må man jo gøre det, men ikke før.
|
Til top |
|
|
scorebams Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sker der det som der altid sker i en tråd.
Diskussion.
Men hele ideen med tråden var ikke kun angående laseren.
Også om man kunne gøre noget for at vedligeholde.
Og angående det med at pudse briller så er det noget fis.
Jeg snakker om at efterse, forebygge og evt vedligeholde hvis det er nødvendigt.
Synes der er kommet mange gode forslag frem og håber da at der kommet flere.
Spørgsmål: Vil man skade en printplade ved at bruge f.eks en gammel blød tandbørste til at rense støv ovs væk. Det er en selvfølge at man er nænsom.
__________________ Onkyo TX-NR808
Cambridge BDP-651
Sanyo PLV-Z700
Velodyne SPL 1200R
Monitor Audio RS8
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens "feje" dit print med en tandbørste. Du kan endda vaske printet; trykluft-tørring skal der så til bagefter.
|
Til top |
|
|
scorebams Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak.
Kunne være jeg skulle gøre det.
Har lige købt en 2 år gammel H/K Surround reciver, ved godt at den ikke er gammel, men er der noget man kan gøre for at vedligeholde den?
Spørger kun fordi jeg gerne vil have at dens stand er så god som muligt. evt få skiftet nogle dele ud i den som evt kunne gøre den bedre?
Cambridge BDP-651
Sanyo PLV-Z700
Velodyne SPL 1200R
Monitor Audio RS8
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af med hjelmen, en gang trykluft (med måde), rens af RCA/phono- og højttalerstik og motionering af volumekontrollen, så er du kørende!
|
Til top |
|
|
scorebams Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg gøre.
Altid rart med nogle gode råd
Cambridge BDP-651
Sanyo PLV-Z700
Velodyne SPL 1200R
Monitor Audio RS8
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
scorebams skrev:
Så sker der det som der altid sker i en tråd. Diskussion.
|
|
|
Man kan jo også kalde det debat. Det er et debat forum, som der står øverst på siden, og så er det vel ikke meningen at vi alle skal være enige. Kjeldsen og jeg er uenige om det fornuftige i at rense laserenheder forebyggende, og derfor fremfører vi hver vores synspunkter. Jeg mener da at det er foregået i en god tone og uden personangreb og så er der vel ikke noget galt i at være uenige. Jeg er overbevist om at Kjeldsens råd er skrevet i den bedste mening, han bruger det sikkert også selv. Jeg mener dog at der kan være en risiko ved at gøre det, som du også skal være opmærksom på. Det er vel også en fordel for dig at høre om både fordele og ulemper inden du beslutter dig for hvad du vil gøre. En sund debat er altså ikke noget negativt.
scorebams skrev:
Men hele ideen med tråden var ikke kun angående laseren. Også om man kunne gøre noget for at vedligeholde.
Jeg snakker om at efterse, forebygge og evt vedligeholde hvis det er nødvendigt.
|
|
|
Så har jeg forstået dig korrekt.
scorebams skrev:
Spørgsmål: Vil man skade en printplade ved at bruge f.eks en gammel blød tandbørste til at rense støv ovs væk. Det er en selvfølge at man er nænsom.
|
|
|
Sansynligvis ikke. Jeg har renset masser af printplader, men igen, jeg gør det kun hvis det er nødvendigt (dog har jeg blæst mange apparater med trykluft, hvis de har været meget støvede, en støvsuger kan også bruges med forsigtighed). Selvom du er nænsom, kan du være uheldig. Statisk elektricitet kan f.eks. overføres ved den mindste berøring.
Du skal altså se mine indlæg i denne tråd som en advarsel. Per N er ikke den eneste der har oplevet hifi der er ødelagt fordi ukyndige har forsøgt at vedligeholde/forebygge/tweake. Det ville da være surt hvis dit ellers velfungerende udstyr er holdt op med at virke når du får det samlet igen. Du skal altså være kritisk overfor råd herindefra. Der er mange gode, men desværre også det modsatte. Her tænker jeg ikke specielt på Kjeldsens råd ang. laserrensning, men mere generelt. Den tråd han linker til indeholder f.eks. et par eksempler på "vedligeholdelse" som jeg ikke vil anbefale.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu lytter jeg ikke rigtig hifi længere og er derfor fint tilfreds med at tingene fungerer.
Det eneste jeg nu skifter forebyggende er min pick-up (vinyl)
De gamle Denon CD maskiner (og sikkert også andre) led af, at det fedt/smøremiddel de var født med stivnede. Derfor skulle mekanikken omkring skuffen smøres, det er også kendt at laseren kan komme ud af justering. Men ja, men skal vide hvad man gør, ellers skal man sende den på værksted, men det gælder jo alle forhold.
Det er også kendt at stikforbindelser irrer (også de fleste guldbeleagte forbindelser), og ligeledes her bør man rense før det er for sent.
|
Til top |
|
|
scorebams Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu rigtig nok at der ikke har været en negativ tone.
Stanley hvordan citere man ligesom du har gjort, jeg har siddet og rodet med det men kan ikke helt se mig ud af det.
Cambridge BDP-651
Sanyo PLV-Z700
Velodyne SPL 1200R
Monitor Audio RS8
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
scorebams skrev:
Stanley hvordan citere man ligesom du har gjort, jeg har siddet og rodet med det men kan ikke helt se mig ud af det.
|
|
|
Jeg starter med at trykke på citerknappen i øverste højre hjørne af det indlæg jeg vil svare på. Så får jeg teksten frem startende med f.eks QUOTE=scorebams i kantede parenteser og sluttende med /QUOTE ligeledes i kantede parenteser. Herefter sletter jeg evt. noget af teksten, så der kun står det jeg vil svare på. Hvis der er flere ting jeg vil svare på, deler jeg citatet op så jeg kan svare på en ting af gangen. Det gør jeg ved at indsætte QUOTE=scorebams foran det første ord i hvert "delcitat" og /QUOTE efter det sidste ord. Husk at få de kantede parenteser med. Her bruger jeg for nemheds skyld Windows copy/paste funktion, d.v.s. at jeg markerer QUOTE incl. parenteser med musen, trykker Ctrl/c og derefter kan jeg indsætte med Ctrl/v. Nu er citatet delt op i flere "delcitater" og jeg kan skrive mine svar ind imellem dem. Inden jeg indrykker indlægget trykker jeg Vis før indrykning for at se om det kom til at se ud som planlagt.
Det lyder måske besværligt, men når man har vænnet sig til det er det faktisk ret nemt. Jeg bruger det altid fordi jeg mener at det gør debatten mere overskuelig og der er aldrig tvivl om hvad jeg svarer på.
|
Til top |
|
|
scorebams Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Jeg starter med at trykke på citerknappen i øverste højre hjørne af det indlæg jeg vil svare på. Så får jeg teksten frem startende med f.eks QUOTE=scorebams i kantede parenteser og sluttende med /QUOTE ligeledes i kantede parenteser. Herefter sletter jeg evt. noget af teksten, så der kun står det jeg vil svare på. Hvis der er flere ting jeg vil svare på, deler jeg citatet op så jeg kan svare på en ting af gangen. Det gør jeg ved at indsætte QUOTE=scorebams foran det første ord i hvert "delcitat" og /QUOTE efter det sidste ord. Husk at få de kantede parenteser med. Her bruger jeg for nemheds skyld Windows copy/paste funktion, d.v.s. at jeg markerer QUOTE incl. parenteser med musen, trykker Ctrl/c og derefter kan jeg indsætte med Ctrl/v. Nu er citatet delt op i flere "delcitater" og jeg kan skrive mine svar ind imellem dem. Inden jeg indrykker indlægget trykker jeg Vis før indrykning for at se om det kom til at se ud som planlagt.
Det lyder måske besværligt, men når man har vænnet sig til det er det faktisk ret nemt. Jeg bruger det altid fordi jeg mener at det gør debatten mere overskuelig og der er aldrig tvivl om hvad jeg svarer på.
|
|
|
Nu tror jeg at jeg har fundet ud af det.
Tak for hjælpen __________________ Onkyo TX-NR808
Cambridge BDP-651
Sanyo PLV-Z700
Velodyne SPL 1200R
Monitor Audio RS8
|
Til top |
|
|