Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY multimedie PC - Processor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

ehb_elh skrev:
Tog lige ulejligheden at lave et helt setup for dig:)

Kabinet

Bundkort

Ram

Grafikkort

Harddisk

Processer

og så find et DVD-drev til

håber det er en sammensætning der er til at leve med det hele ligger med en samlet pris på lige omkring 4000 kr. og så har du en super fin Multimediepc

Det setup er da langt fra strømbesparende som er et af de oprindelige ønsker.
65 W CPU og separat grafikort er ikke lige det optimale i den sammenhæng.

Det findes fine integrerede løsninger til både AMD og Intel CPU'er, som kan hjælpe med dekodningen af H.264 og VC-1.

GeForce 8200 & 8300, nForce 750a & 780a SLI mGPU til AMD
Radeon HD 3200, AMD 780G til AMD
MCP7A (GeForce 8200 etc.) mGPU til Intel
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Mange tak for inputs.....

Nu er jeg jo IKKe en ørn i det med PC så må lige spørge hvad de sidste produkter er?

Grafikkort eller chipset på motherborads?

Tør jeg spørge ZuluDK hvad han ville foreslå som komplet system?

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Du skal helst finde en processor med så lav TDP (thermal design power) som muligt.

Den bedste løsning ville nok være en C2D CPU i mobile serien (de hedder T xxxx) - men de er desværre ret dyre, og kun få motherboards understøttet dem (når vi snakker stationære). Derfor er de knap så sjove

Derfor bliver du nok nødt til at bestemme dig for om du vil gå på kompromis med ydelsen, eller om du hellere vil gå på kompromis med energi-forbruget.

Som skrevet kunne en løsning være en kraftig CPU, men et bundkort der har noget power-down feature (ligesom mobile processors normalt har). På den måde har du krafterne når det er nødvendigt, men den bruger ikke helt så meget strøm ved idle (bundkortet skruer automatisk ned for hastigheden). Ulempen er at den selvfølgelig også skal have en køler der kan klare en TDP på f.eks. 65 watt (som C2D E processorerne typisk ligger omkring) - hvis du belaster CPU'en.

En mulighed kunne f.eks. være:
CPU:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388027&am p;searchArea=&Soegeord=
TDP på 45 watt - Dual core og rimelig ydelse hvorfor du alligevel kan trække en del.

Bundkort - jeg kan desværre ikke huske hvilke modeller der har power-safe funktioner (bruger selv Intel), men det skulle ikke være helt så svært at finde ud af. Er dog ikke 100 % sikker på om det er muligt med AM2?

I øvrigt: Hold dig helst fra: Sempron og Celeron, det er kort sagt henholdsvis Athlon's og Intel's sløve kontor-CPU'er

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Du er i øvrigt velkommen til at smide en mail, adde mig på msn eller whatever - i tilfælde af at jeg ikke lige får fulgt tråden 

Hvad er det forresten for et kabinet du har købt? KFX?
Skulle der have stået HFX?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse artiklen her fra Anandtech grundigt igennem. Den giver en god sammenligning mellem ATi + AMD, Nvidia + AMD og Intel + Intel setups: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3258&p=1

Personligt tror jeg at jeg ville vælge et setup med en AMD X2 4850e + NForce 8200.

Men jeg regner selv med at købe en Popcorn Hour-box i stedet og så lege lidt med den indtil, jeg finder en god mini-itx-løsning og en SSD-disk til fornuftig pris...

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

ehb_elh skrev:
Tog lige ulejligheden at lave et helt setup for dig:)

Kabinet

Bundkort

Ram

Grafikkort

Harddisk

Processer

og så find et DVD-drev til

håber det er en sammensætning der er til at leve med det hele ligger med en samlet pris på lige omkring 4000 kr. og så har du en super fin Multimediepc

En superfin HTPC indeholder da et Blu-ray drev

det koster også 1000 kr og op... er selvfølgelig op til køber
Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Emnet burde flyttes til HTPC i stedet for Selvbyggeri, her er emnet behandlet flere gange, men...

Korsbæk skrev:

Hvis det var mig så ville jeg købe en AMD Athlon64 X2 4850E til 600kr og dette bundkort Gigabyte GA-MA78GM-S2H da det har onboard graffikkort også kan tage sig af Blue ray.

Helt enig, kunne dog ikke finde processoren på edbpriser.

Processor: 550 kr

http://www.pricerunner.dk/pl/40-1083918/Processorer/AMD-Athl on-64-X2-4850E-2.5GHz-Socket-AM2-1000MHz-bus-In-a-Box-Sammen lign-Priser

Bundkort:  585 kr, HDMI/DVI og vga, optisk digital udgang

www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433057

Ram: 600 kr, 4GB PC6400, til dem der siger 2GB er nok ... I har ret!!!

www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393166

Hardisk: 675 kr, vælg to hvis budgettet tillader det, skal der optages TV fylder det...

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407108

Blueray / HD DVD drev:  935 kr, kan læse BD/HD, kan brænde og læse DVD/CD

www.pricerunner.dk/pl/45-1057687/Optiske-drev/LG-GGC-H20L

Strømforsyning: 409 kr, rimelig stille, billig, bedre findes til dyrere priser

www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312767

Indtil videre under 3750 kr - fragten er medregnet, som hvis alt blev bestilt enkeltvis. Hertil skal evt. lægges en TV tuner.

Mht. til TV tuner kommer det an på om du har kabel, satellit eller antenne og om det skal være digitalt (lidt dyrere), evt. digitale betalingskanaler (dyrt - men fremtiden) eller analog (billigere - dog forældet efter 2009).

Systemet kan uden problemer afspiller BD/HD, da bundkortets grafikchip har x264 accelerering.

Alternative bundkort kunne være nogle med geforce 8200 eller 8300 chipset, som bl.a. ZuluDK også nævner, de vil også sagtens kunne afspille BD/HD.

Man kan sikkert benytte billigere/langsommere hardware og stadigt afspille BD/HD flydende, men denne er en god løsning.

Brug evt. mine links og "tilføj til indkøbskurven" på edbpriser.dk - det er en genial hjemmeside...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Mht. til TV tuner kommer det an på om du har kabel, satellit eller antenne og om det skal være digitalt (lidt dyrere), evt. digitale betalingskanaler (dyrt - men fremtiden) eller analog (billigere - dog forældet efter 2009).

Det er kun det mastebaserede analoge sendenet, der lukkes i 2009. Almindeligt kabel-TV fra fx TDC/ Yousee eller Stofa bliver der ikke rørt ved, så det kommer til at kører mange år endnu.
Analoge TV-tuner-kort derfor langt fra forældede, hvis man har kabel-TV.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:

Det er kun det mastebaserede analoge sendenet, der lukkes i 2009. Almindeligt kabel-TV fra fx TDC/ Yousee eller Stofa bliver der ikke rørt ved, så det kommer til at kører mange år endnu.
Analoge TV-tuner-kort derfor langt fra forældede, hvis man har kabel-TV.

Ser man det...

Med de priser der er på markedet for DVB-C tunere, der virker med kodet TV, så vil jeg da mene, at en analog dual tuner er det prisfornuftige valg. De virker alle med kodet TV (når man har betalt for pakken, naturligvis).

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Well der er kommet nyt itx fra intel.

Blandet andet dette:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449753&am p;Specs=true med indbygget HDMI.

Ellers er afløseren til D210GLY2 kommet med atomprocessor og bedre IGP:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449742&am p;searchArea=&Soegeord=itx

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes