| Forfatter |
|
ekelund Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til mit lille projekt mangler jeg 2 stk 470uf bipolar lytter men synes slet ikke jeg kan finde det nogen der kan hjælpe det er til en gammel cyrus one jeg vil fornye de gamle lytter.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det sådan en her du arbejder med ?

Hvor sidder der bipolare elektrolytter i den?
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er det lige nøjagtigt , de sidder under det blå kablet, det er de 2 røde lytter.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
de ligner de blå lytter på billedet så de kan desværre ikke bruges dem du linker til , men hvis det ikke kan lade sig gøre at støve op må de gamle forblive på , kunne bare være sjovt at opgradere lidt på den , ny hvor de andre lytter opgraderet samt nye opamps.
|
| Til top |
|
| |
Tinyzero Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her et billede af min cyrus one m. det blå kabel fjernet 
De 2 stk røde kander ca midt i billede 470/6 mit gæt 470 uf / 6 volt De sidder i som filter på indgangs diffrantial forstærkeren ( modkoblings filter / dæmpning )
Tinyzero

http://www.Tinyzero.dk/cyrus_one.jpg
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser anderledes ud en min , er du sikker på din en en one og ikke en two, kan se du kan 6 opamps min har kun 4 som det første billede og heller ikke monteret stik til effektblok.
|
| Til top |
|
| |
Tinyzero Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret sorry 
Cyrus One og Two er bygget over samme print og diagram men som du selv har bemærket har cyrus two en mc indgang med lidt flere opamps, som er udeladt i din, da dette er en cyrus one ellers er de ens
Cyrus forstærkeren er lavet i flere versioner, dette er en af de første, som er bestykket med PT7 udgangs transistor, hvor cyrus one er bestykket med 2 stk pr forstærker kanal, Cyrus two er bestykket med 4 stk pr forstærker kanal som det ses på billede, denne version har plade metal kabinet m. plastik top
Den senere version benytter PT77 som udgangs transistor, et nyt design i udgangs trinnet samt støbt alu kabinet
Med hensyn til det extra power stik, kan dette benyttes til en extern strøm forsyning hvis man fjerner de 2 sikringer monteret ved siden af trafoen ( ses i højre side ), så vil den interne trafo "kun" forsyne forforstærker og driver trin delen men udgangs transistorene vil være forsynet fra den externe strøm forsyning, dette kan klart høres hvis du har lidt tungere højttalere
Håber dette gav lidt klarhed
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige nævnes at den runde "op-amp" der sidder i MC trinet af en Cyrus II ikke er en op-amp, men derimod er en "Ultra Low Noise High Presicion Dual Transistor" (pheew lang beskrivelse ) ..., ydermere er transistoren spændt særdeles hårdt op i BIAS strøm ..., ægte "Klasse AA" kan det vel betegnes som 
Det er årsagen til at pladespiller ydelsen med en MC pick up på Mission Cyrus II er mærkant! bedre set i forhold til en Cyrus I  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ekelund skrev:
| Hej til mit lille projekt mangler jeg 2 stk 470uf bipolar lytter men synes slet ikke jeg kan finde det nogen der kan hjælpe det er til en gammel cyrus one jeg vil fornye de gamle lytter. |
|
|
Der findes ikke 470uf bipolar lytter, du skal bare købe almindelige elektrolytter, gerne i en 12 eller 16 volt udgave, husk at vende dem rigtigt.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke en 470µF/63V- den fylder ikke mere end den originale  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er den opgraderet , det jeg fik skiftet var opamps til burr brown, de store 7000uf blev skiftet ud med 10.000uf panasonic lytter og de 4 470uf blev også udskiftet med panasonic 63V , de små 390pf blev også udskiftet dog ikke til samme gode kvalitet som fra fabirkken men efter 20år tror jeg de var godt slidt,samt fik givet volumepotmeret en gang kontaktrens. lyd messigt er jeg meget tilfreds den er blevet markant bedre lyden o
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
ekelund skrev:
| Hej til mit lille projekt mangler jeg 2 stk 470uf bipolar lytter men synes slet ikke jeg kan finde det nogen der kan hjælpe det er til en gammel cyrus one jeg vil fornye de gamle lytter. |
|
|
Der findes ikke 470uf bipolar lytter, du skal bare købe almindelige elektrolytter, gerne i en 12 eller 16 volt udgave, husk at vende dem rigtigt.
Mvh
|
|
|
Øhh nej, måske - men der findes da både 400 og 500uF bipolare lytter, godt nok ikke glatfolie men en anden specialitet kaldet"ætset anode". Jeg har da en del af disse. det helt store problem er vel at få plads til dem i et så forholdsvis kompakt kabinet som Cyrus'?.
Mvh. Jens/Modifix
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
|
|
|
|
Electrolytic capacitors
Bipolar electrolytic capacitors with extremely good price performance ratio for the construction of crossovers. 63 Vdc, 10 % tolerance. |
|
| Art. No. |
Article |
Technical Data: |
| 5379 |
BIPOLAR CAPACITOR 15,0 µF |
|
| 5381 |
BIPOLAR CAPACITOR 22,0 µF |
|
| 5380 |
BIPOLAR CAPACITOR 33,0 µF |
|
| 5382 |
BIPOLAR CAPACITOR 47,0 µF |
|
| 5384 |
BIPOLAR CAPACITOR 68,0 µF |
|
| 5386 |
BIPOLAR CAPACITOR 82,0 µF |
|
| 5388 |
BIPOLAR CAPACITOR 100,0 µF |
|
| 5390 |
BIPOLAR CAPACITOR 150,0 µF |
|
| 5392 |
BIPOLAR CAPACITOR 220,0 µF |
|
| 5394 |
BIPOLAR CAPACITOR 330,0 µF |
|
| 5396 |
BIPOLAR CAPACITOR 470,0 µF |
| |
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tinyzero skrev:
| De 2 stk røde kander ca midt i billede 470/6 mit gæt 470 uf / 6 volt |
|
|
Korrekt. Det er ROE EKU serien, så vidt jeg kan se? De bliver ikke lavet mere, men du kan få den forbedrede EKSU serie fra Frolyt. Datablad her: http://www.frolyt.de/frolyt/images/items/EKSU_S1-3_10_97.pdf - og så er minimumordren kun på 3000 stk.!  Du kan få 470µF 16V bipolar fra bl.a. Elfa også. De er så fra Jamicon og måler 13mmØ*26mm Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Stefan Naef Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 09 November 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ekelund
Hvordan er det gået med udskiftningen af dine 2 stk RDE 470uf bipolar lytter?
Jeg har selv været på jagt efter nogen i dag, men kunne ikke finde nogen. Brinck elektronik meldte pas og radioforretningen
på den anden side af gaden havde dem, men ville ikke sælge eller hjælpe.
Hvor købte du dine lytter og hvad kostede de?
Tinyzero skriver at "De sidder i som filter på indgangs diffrantial forstærkeren ( modkoblings filter / dæmpning )"
Er der nogen der ved, om det har betydning for lyden, hvilken type kondensator der benyttes? Det undrer mig, at Brinck ikke
kunne foreslå et eller andet.
Jeg har fundet en side der beskriver en "kommerciel" opgradering af en Cyrus One.
http://www.quadfidelity.co.uk/index2.php?option=com_content& do_pdf=1&id=23
Firmaet anbefaler lytter fra Panasonic FJ, Nichicon Muse and Elna Starget, Silmic Ro2 audio grade capacitors, men det kan
nok ikke svare sig at smide mange hundrede kroner efter en Cyrus II
--
Med venlig hilsen
Stefan Naef
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej fik vores udviklings afdeling til at kigge på den og de fandt ud af det ikke var nødvendigt med bipolar, kigger lige når jeg kommer hjem hva jeg endte op med fordi kan ikke huske det og desværre ligger den cyrus bare på hylden :( da jeg ikke har nogle højttalere til den nu her
|
| Til top |
|
| |
Tinyzero Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs Stefan & Ekelund
Jeg tror jeg ville fyre den udviklings afd.  Det skal være bipolar i modkoblingen på en Cyrus I eller II
og ja det er lidt svært at skaffe disse komponenter, en bruger vist nok her på forumet linker til en forhandler som kan lever 470 uf 6 Volt men glem bare Brinck i denne sammenhæng 
Har selv 5 stk Cyrus II kørende til mine højttalere ( hjemmebyg ) De er alle mod`ed med super kondensatore og opamp, hviklet betyder ingen støj ingen sus og på alle måder strammet op, efter min mening alle pengende værd 
Tinyzero
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
er ret sikker på de ikke er bipolar, men kigger når jeg kommer hjem, men det spillede som en drøm efter den blev opgraderet ville dog hellere have en cyrus 2 :)
Men enig det er nogle fine små forstærkere de cyrus, savner dog muligheden for fjernbetejning og kunne sætte pladespiller til
|
| Til top |
|
| |