Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Undskyld mig............... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Åha dog, kære, kære ven
Det var ikke meget begrundelse du havde for dine påstande.
Men alt det kloge er sagt allerede: Smag og behag, udbud og efterspørgsel, udviklingen har i virkeligheden været lille osv osv.
Men lad os nu bare om vintage, og bliv du bare ved med t sælge hvad du vil af med til rimelige priser

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:
kalleklat skrev:

Hvad jeg mener er:

Prøv da for pokker at lytte til det vintage grej, og sammenlign med nutidens standard. DET HOLDER IKKE EN METER.

Det har du ret i. Det nutidige udstyr har slet ikke det rigtige vintage udstyrs charme og lækre lyd. F.eks. holder det ikke en meter at sammenligne et sæt originale QUAD elektrostater med moderne udstyr. For den både varme, sprøde og præcise mellemtone er stadig ikke gjort efter.

Men det var ikke det du mente? I så tilfælde skulle du måske tage at finde et helt andet forum at jokke i spinaten i?

Nej lad os da endelig allesammen være enige. Lad os please samtligt ældre og nyt hifi, droppe al debat og nøjes med at rose hinandens grej og valg. På den måde er vi sikre på at vi får en spændende, indlevende og frem for alt nuanceret diskussion!

Det nutidige udstyr har slet ikke samme charme og lækre lyd? "I så tilfælde skulle du måske tage at finde et helt andet forum at jokke i spinaten i? "

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej gutter

Hvis i vil diskuterer emnet, så gør det på en ordenlig og sober måde. Ellers er jeg nød til at lukke tråden.

På forhånd tak og god debat.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Hej gutter

Hvis i vil diskuterer emnet, så gør det på en ordenlig og sober måde. Ellers er jeg nød til at lukke tråden.

På forhånd tak og god debat.

Hello ladies.................

................................please behave!

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

Vintage grej har høj status her på forumet. Bare se hvordan Tandberg er blevet populæret pågrund af den store omtale.

Syntes det er latterligt for så godt er det skidt sgu ikke.

Har du nogensinde hørt et komplet Tandberg system?

Ikke et komplet men har da hørt deres højttalere. Og var på ingen måde imponeret. Designet var også grimt og øhh ja "gammeldags"

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jeg vil gerne se Hi-Sonny-Fi finde en bedre tuner og en bedre kassette maskine end Tandbergs bedste produkter på de respektive områder.

"dolph"

kasettebånd???  Hvilket årstal er du fra?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hmmm handler det ikke om at kasettemaskiner mere eller mindre ikke laves mere og det er et få-tal der bruger dem og derfor ikke laves/udvikles i high-end øjemed? så her er vintage high-end den eneste mulighed. Jeg tror også tunere er nedprioriteret i moderne udvikling (som handler om cd, dvd, bluray og surroundformater).

Jeg finder også fascinationen af vintage-grej sær (på de fleste områder - pladespilleren undtaget sært nok). For mig ligger tanken om at det handler om nostalgi (underbygget af et indlæg hvori der står noget om at det handler om historie osv.) og at visse af os måske er så unge at vi siger "bah, det er for gammelt" og ikke "wov det var min første oplevelse med superlækker lyd - det må jeg have igen for at genskabe de følelser som jeg havde dengang". Uden tvivl findes der også godt vintage grej, ligesom der findes godt nyt grej. Men lydidealet har nok også igennem tiden ændret sig...

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Og var på ingen måde imponeret. Designet var også grimt og øhh ja "gammeldags"

Er det ikke lidt som at kritisere en Transporter for at det ikke er en sportsvogn?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Vintage / Værdi

Det er vist op til den enkelte.

Jeg har i mange år "ledt" efter en Pioneer SX 1980........... Sådan en fik jeg mig for ca ½ års tid siden.

For nogle vil den sikkert være noget men stiller ud til skraldemændene, andre mener den er grim og FYLDT med ubrugelige knapper.

Jeg synes den er FEEEE  og er ikke til at købe for de penge man får en rigtig god receiver for idag

Link til nysgerrige  =

http://www.silverpioneer.netfirms.com/sx-1980.htm

http://www.classic-audio.com/pioneer/sx1980.html

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Det er helt ok, at efterhånden en stor del af forummet herinde, er blevet glade for vintage. Det er jo en smagssag og her skal være plads til alle. Og det er jo fint, for dem som nyder det gamle udstyr.

Men jeg synes at mange af vintage-tilhængerne herinde, går i temmeligt små sko. Jeg ved godt at dette har været mod-argumenteret tidligere i tråden, men det ændrer ikke på at tendensen er der.

Der skal ikke meget til at bringe temperamentet i kog, i vintage-lejren - nævner du blot at du ikke bryder dig om vintage, er det første du bliver mødt af "Har du nogensinde hørt et komplet Tandberg setup???".
Og selvfølgelig har man ikke hørt et komplet Tandberg setup, når man ikke bryder sig om vintage. Der kan jo være af flere grunde, end lyden. Design og funktionalitet har jo også sin del at sige.

Der kan sagtens være noget om snakken med vintage og det slår sikkert også mange af de nye forstærkere. Jeg har bare stadig til gode at opleve det.

Dette skal på ingen måde tolkes som et angreb eller en nedgørelse af hverken vintage-grejet eller forummets vintage-fans.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Mit temperament blev skam ikke bragt i kog. Hvis man udtaler sig om at Tandberg er noget skidt, er der vel ikke noget galt i at spørge om, hvor vidt manden overhovedet har HØRT noget Tandberg grej. Han har så hørt "deres højttalere". Det er spændende hvilke højttalere det er! Mig bekendt, laver alle producenter en "svipser" en gang imellem, og han har formodentligt ikke lyttet til den på siden mest omtalte Tandberg højttaler, Tandberg Studio Monitor  Der nævnes heller ikke noget om Tandbergs receivere. Roky her fra siden brugte alle sine penge på noget dyrt og NYT Denon grej samt Dali. Han købte bl.a. en Denon PMA-1500A samt et sæt Dali Ikon 6. Nu er det skiftes ud til henholdsvis en Tandberg 2080 samt 2075 og et sæt Studio Monitors. Jeg har hørt begge sættene, og gæt hvad der lød bedst, fedest, mest engagerende og indlevende 

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
MathiasFB skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

Vintage grej har høj status her på forumet. Bare se hvordan Tandberg er blevet populæret pågrund af den store omtale.

Ikke et komplet men har da hørt deres højttalere. Og var på ingen måde imponeret. Designet var også grimt og øhh ja "gammeldags"

Tandberg er "blevet" populært fordi det er godt, og derfor har det fået den store omtale.

Har du også hørt deres receivere? Ellers er det da en smule misvisende at udtale sig om at et givent mærket ikke er så godt, hvis du kun har hørt deres højttalere Og er det alle deres højttalere, eller kun et par enkle modeller?

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Mit temperament blev skam ikke bragt i kog. Hvis man udtaler sig om at Tandberg er noget skidt, er der vel ikke noget galt i at spørge om, hvor vidt manden overhovedet har HØRT noget Tandberg grej. Han har så hørt "deres højttalere". Det er spændende hvilke højttalere det er! Mig bekendt, laver alle producenter en "svipser" en gang imellem, og han har formodentligt ikke lyttet til den på siden mest omtalte Tandberg højttaler, Tandberg Studio Monitor  Der nævnes heller ikke noget om Tandbergs receivere. Roky her fra siden brugte alle sine penge på noget dyrt og NYT Denon grej samt Dali. Han købte bl.a. en Denon PMA-1500A samt et sæt Dali Ikon 6. Nu er det skiftes ud til henholdsvis en Tandberg 2080 samt 2075 og et sæt Studio Monitors. Jeg har hørt begge sættene, og gæt hvad der lød bedst, fedest, mest engagerende og indlevende 

Ikke for noget men Denon pma 1500 er vel næppe betegnet dyr og ej heller dali ikon 6?

Endvidere går det fra en svipser engang imellem til en specifik model som er god...

Jeg siger ikke tandberg er dårlig - jeg kender det ikke. Men som Wildstyle nævner er retorikken når en har sagt at tandberg er dårligt, går forbavsende hurtigt over i negative baner - og hvis man i den forbindelse argumenterer som jeg synes der gøres her så er man ikke en tand bedre (citatet re brugt som eksempel på ringe modargument i mine øjne - og det er ikke personligt) end dem der ligeså ringe udtaler "at det holder ikke en METER." og generaliserer på den måde. Der er ikke noget galt i at generaliserer så længe man så argumenterer godt.

Nad 3020 klassikeren som vel er vintage er det eneste vintage jeg kender - og jeg synes den er hyped i voldsom grad. Det samme gælder Doxa. Men gu har de flotte kvaliteter og sikkert så meget mere end andet fra samme tid.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

I det PMA-1500 og Dali Ikon 14.000,- til sammen hvorimod en fin Tandberg TR2075 og Studio Monitors koster 4-5000,- så vil jeg betegne det som dyrt i den her sammenhæng 

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
MathiasFB skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

Tandberg er "blevet" populært fordi det er godt, og derfor har det fået den store omtale.

Har du også hørt deres receivere? Ellers er det da en smule misvisende at udtale sig om at et givent mærket ikke er så godt, hvis du kun har hørt deres højttalere  Og er det alle deres højttalere, eller kun et par enkle modeller?

Tandberg er blevet populær fordi, der hele tiden skrives om det. Tandbergtråden bliver hele tiden opdateret og det holder gryden i kog.

Vintage er nu så populært, at Yamaha har lavet en hel ny serie stereogrej, der ligner vintage men selvfølgelig er med moderne indhold (som seriøs producent har de vel ikke lyst til at genoplive den gamle lyd ).

Hvad, der er populært her på forum, skal man ikke tage så tungt. Det varierer og moden skifter. Som sagt, så er Vintage og Tandberg moderne lige nu, men det vil ændre sig før eller siden. Så vil det igen være muligt at få Tandberg til ingen penge. Men hvem vil så eje det, når det ikke er så hipt længere og man er blevet træt af de store kasser?

For ikke så mange år siden, var VA - højttaler ret moderne. Der var konstant nye tråde, der lovpriste VA til skyerne og mange skiftede til VA. Det virker som om, der er blevet ret stille på denne front (moden har skiftet).

Så kallekat, det er kun et spørgsmål om tid, hvornår bølgen vender igen og Tandberg får deres retmæssige plads på værkstedet, kælderen m.m.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hi-Sonny-Fi skrev:
Og var på ingen måde imponeret. Designet var også grimt og øhh ja "gammeldags"

Er det ikke lidt som at kritisere en Transporter for at det ikke er en sportsvogn?

Overhovedet ikke. Øjnene lytter med! Det er der absolut intet nyt i.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Ganske kort

Tante Bergs tråd om Tandberg- altså der hvor Tandberg hyldes som solgud er ikke en del af vintage forum - Det har Tante Berg frabedt sig!

til Sonny: Dolph og jeg er blandt de få der taler kassettebånd herinde og her er da tale om High End revox - studer - tandberg - og nakamichi - og ja Tandberg lavede to maskiner der er kandidater til verden bedste kasette maskiner - ligeså tunere - revox og studer humper lige efter

Jeg har optagelser på kassettebånd, optaget enten fra live materiale eller fra LP som lyder betydeligt bedre end CD !

Jeg er ikke enig i at der gåes med for små sko - vi har netop fået oprettet et vintage forum for at kunne tale om vintage ting og vintage problematikker uden at ende i opamps og klasse t- og Ice tech diskussioner og for at kunne have en hyggelig debat

Jeg vil ikke ind på om Vintage slår nyt eller ej - det må være op til den enkelte og dennes øre at bestemme - for mit vedkommende lyder mine vintage setups bedre end det meste nye udstyr til under 50-60K - jeg har hørt udstyr til 100 k som lød ringe fordi det var dårligt sammensat men der er da sikkert ingen tvivl om at en SME 30 gramofon med en SME V arm og en god ortofon Pickup med en EAR RIaa og preamp og nogle gode monoblokke og solide højtalere der ikke er fremstillet på en kinesisk æskefabrik lyder godt fodt hvis det er rigtigt sammensat - men jeg har bare ikk 150 K til et sådan projekt

Efter min bedste overbevisning er det Kalleklat der ikke forstår at stikke en finger i jorden og det ender med at give et indtryk af at han ikke har hørt andet end en Fona reciever med et par Jamo højtalere og tror det er vintage.

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

I det PMA-1500 og Dali Ikon 14.000,- til sammen hvorimod en fin Tandberg TR2075 og Studio Monitors koster 4-5000,- så vil jeg betegne det som dyrt i den her sammenhæng 

Jeps det er sandt. Anskuer man det sådan så har du ret. Og uanset må man mene at Denon'en og dali'en sammen er en velspillende duo - hørte selv pma2000 og dali coupe i sin tid og det lød da fint - nu har jeg aldrig været gode venner med coupe.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Tjaaa nu er det jo lidt svært at sammenligne nypris og brugtpris. Det er et velkendt "fænomen" at brugt grej betaler sig bedst, såfremt man køber dele i god stand. PMA-1500 og Ikon 6 burde kunne findes til ca. 7k 1 år brugt. Så er der stadig garanti mv. på og prisen er ikke langt fra Tandberg.

Dermed ikke sagt at hverken Tandberg eller Denon/Ikon kombinationen er hverken noget møg eller vanvittigt godt, men samligningsgrundlaget er ikke på plads. Det er fint at folk tillægger vintage værdi, og går op i selv samme. Det er hele humlen med hifi. Men ligeså vel som der er delte meninger om såvel meget nyt, som meget ældre grej, bør der også være rum til at kunne tåle denne kritik. Jeg er ikke bleg for at indrømme fejl og mangler ved mit eget setup. Måske nogle af "vintage-gutterne" herinde fra burde åbne op for det samme?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Skulle jeg på markedet for at anskaffe et system med alle tænkelige signalkilder, et system delt op i så mange enkeltdele som muligt med Forforstærker, RIAA, båndoptagere, CD, Tuner, Pladespiller etc. etc., så ville prioriteringen være således mellem vintage og nyt hvis målet ville være at opnå den absolut bedst opnåelige lyd uanset pris:

Nyt:
Pick-Up
Effektforstærkere
RIAA
DVD
TV
Rack
Headphone Amp
Pladespillerarm
Squeeze Box
HTPC
Digitalt Lyd-optageudstyr
Digitalt Billed-optageudstyr
Akustiske optimeringsmaterialer
Fødder, antistatpistoler, defluxere og andre VIRKSOMME tweaks

Vintage/Brugt:
Kassette Båndoptager
Spole Båndoptager
Pladespiller
Tuner
Forforstærker
VHS
CD
Kabler
Højttalere
Headphones
Det meste perifære udstyr som omskifterbokse etc.
Mini Disc
DAT
Mikrofoner
Mikrofonforstærkere

Det meste af det ville jeg såmænd også kunne sætte navne på.

"dolph"

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes