Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Pc som løbeværk + DAC ?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ja den Xindak DAC5 ser sgu da fin ud...

et billigt usb-stik-lydkort har kun optisk udgang... Vil jeg få bedre lyd ud at at købe en Trends UD10 og koble den til DAC'en med et coaxialkabel? (Evt. pga mindre jitter?)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

(Evt. pga mindre jitter?)

Hvis du er bekymret over jitter var det måske en ide at kigge på et m-audio med ekstern klokkeindgang og dac med tilhørende udgang som kan køre master. Jeg mener du sagtens kan få et m-audio indenfor dit budget, men hvorvidt man kan få en passende dac i denne prisklasse ved jeg ikke. Måske har andre et bud?

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Et billigt eksternt lydkort med mulighed for digitalt outpyt kunne f.eks. være:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253466&am p;am p;am p;am p;searchArea=&Soegeord=

Creative's billige lydkort er notorisk kendt for at resample alt lyd til 48 kHz, så dem ville jeg holde mig langt væk fra. Ved dog ikke med sikkerhed, om det også gælder for det førnævnte kort. Deres nye X-Fi-serie skulle dog ikke have denne "feature".

finlytteren: Er der nogen speciel grund til at du vil lige præcis vil bruge en ekstern DAC? Der findes rigtig mange gode lydkort (både USB og FireWire) i prisklassen 2 - 5000 kr., der sagtens kan hamle op med de selvstændige DAC'er. Desuden findes der en mulighed som Squeezeboxen, der også i sig selv skulle lyde godt.
Et forslag til en DAC - i den billige ende - kunne være en Cambrigde DAC3. Har selv spillet på en sat efter et lydkort, og det var jeg godt tilfreds med.

bhaagesen: Tvivler på at det er værd at bekymre sig om jitter og master clocks i et normalt hjemme hifi setup. Det er vist kun med til at gøre forvirringen større

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

bhaagesen: Tvivler på at det er værd at bekymre sig om jitter og master clocks i et normalt hjemme hifi setup. Det er vist kun med til at gøre forvirringen større

Som sshd siger så er det jo nogen som mener det er et større problem end den globale opvarmning, og når det nu blev nævnt af finlytteren selv, så synes jeg muligheden skulle bringes på banen. Personlig har jeg ikke hørt nok grej til at kunne sige noget begavet om de evt. hørbare forskelle jitter kan føre med sig, så jeg er hverken enig eller uenig :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

Er der nogen speciel grund til at du vil lige præcis vil bruge en ekstern DAC? Der findes rigtig mange gode lydkort (både USB og FireWire) i prisklassen 2 - 5000 kr., der sagtens kan hamle op med de selvstændige DAC'er. Desuden findes der en mulighed som Squeezeboxen, der også i sig selv skulle lyde godt.
Et forslag til en DAC - i den billige ende - kunne være en Cambrigde DAC3. Har selv spillet på en sat efter et lydkort, og det var jeg godt tilfreds med.

Går ud fra at det er en fordel at fordele isenkrammet i flere kabinetter... Af samme grunde som man laver for- og effektforstlrkere og 2-delte cd spillere...

Hvad har du skiftet din lydkort/DAC løsning ud til?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Går ud fra at det er en fordel at fordele isenkrammet i flere kabinetter... Af samme grunde som man laver for- og effektforstlrkere og 2-delte cd spillere...

Hvad har du skiftet din lydkort/DAC løsning ud til?

To dårlige kasser er jo nødvendigvis ikke bedre end én god . Tænkte mere på om du havde flere digitale kilder du ville sætte til DAC'en? Det ville ihvertfald udelukke Squeezeboxen og de fleste lydkort.

Jeg har solgt DAC'en og bruger den analoge udgang på mit lydkort (Hercules DJ Console). Lydkortet er så forbundet til PC'en med et 5 m. USB-kabel. Lydkortet spiller ikke helt på Cambridge DAC3-niveau, men det er meget tæt på, så i forhold til mit beskedende setup, synes jeg ikke jeg mangler noget.
Med et bedre lydkort (EMU 0404 USB, Terratec Phase 24, evt. en USB-DAC) vil jeg mene, at du får lyd på højde med DAC'erne i samme prisklasse.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

jeg går og overvejen en Trends UD10.1.....

Men på de billeder jeg kan finde, ser det kun ud til at der er ét XLR stik...

Kører den mono. Skal man have to af dem eller?!?!?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Citat:
UD10.1 har også en række forskellige digitale udgange, så som BNC, Coaxial, Balanceret digital XLR, optisk udgang som alle kan tilsluttes til en ekstern DAC.

Taget herfra:
http://www.studiosound.dk/shop/product_info.php?products_id= 29&osCsid=3da931c014f7f6717dd243177cc8678d

Jeg tror altså ikke du behøver to, men jeg ved ærlig talt ikke hvad balanceret digital XLR er :S
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

To dårlige kasser er jo nødvendigvis ikke bedre end én god . Tænkte mere på om du havde flere digitale kilder du ville sætte til DAC'en? Det ville ihvertfald udelukke Squeezeboxen og de fleste lydkort.

Rigtigt! Men alle kasserne skal jo gerne være gode... De skal jo bruges i et High end anlæg så eliminering af stråling og forvrængning er jo rimeligt kritisk... Det plejer separate kabinetter at hjælpe på... På et senere tidspunkt skal lydkortet måske suppleres med en noget dyrere DAC...

Så jeg mener ikke det kan betale sig at købe et lydkort med en god indbygget DAC, da den på et tidspunkt vil blive overflødig.

Og en squeezebox er da helt udelukket med alle de overflødige ting den indeholder... Trådløst netværk osv....

Da en UD10.1 kan køre på en batteripakke tror jeg at det vil være en god måde at trække et digitalt signal ud på...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:

Jeg tror altså ikke du behøver to, men jeg ved ærlig talt ikke hvad balanceret digital XLR er :S

lol nej det ved jeg heller ikke... Men hvis den analoge del er balanceret, skulle der vel være to XLR stik???

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Den analoge del?
Det er bare "et lydkort", så vidt jeg kan se er der ikke analoge udgange (ud over til headset)
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

EMU 0404 USB

har den samme AKM4396 DAC chip som SD Transporter til ca. 14000 mere. Men nu er der jo mere til en dac end en dac, så efter min mening skal man ikke lægge så meget i det. Men så er det sagt.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

lol nej det ved jeg heller ikke... Men hvis den analoge del er balanceret, skulle der vel være to XLR stik???

Balanceret kan simpelten ikke lade sig gøre med rca, hele fidusen med xlr er at det er balanceret. I praksis kan man bare tænke på det som en forbedret udgave af rca. Ligesom med analoge rca forbindelser skal der bruges et kabel for hver kanal. Så stereo kræver altså to, men "balanceret" har intet med stereo og de to kabler at gøre. Er der tale om digital overførsel er det nok med en. Så vil man få en balanceret digital forbindelse. Det skal også siges at nogle produkter faker xlr. Altså blot konverterer et rca signal til xlr fordi det er federe med sådanne stik??? 

Og hvorfor i det hele taget. Jo fordi det kan give mindre støj. Der skal dog en vis kabel længde til inden det gør nogen forskel. xlr er standard i den professionelle verden, så man kan lige huske tilbage på længden på kablerne som blev brugt ved den sidste koncert man så. Dog er det mange hifi folk som mener at også den halve meter fra cd til forstærker kun virker med xlr. 

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Men på de billeder jeg kan finde, ser det kun ud til at der er ét XLR stik...

Kører den mono. Skal man have to af dem eller?!?!?

Som Dennis Feir også siger er det balanceret digital XLR - altså en AES/EBU udgang . Nogle DAC's i den dyere ende modtager sådan et signal.

UD10.1'eren har en analog udgang i form af minijack på fronten, men mon den er noget at skrive hjem om, skal jeg ikke gøre mig klog på. Inden for dit budget er der jo også plads til en UD10.1 og en DAC (enten de nye fra Kina eller en brugt)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Den analoge del?
Det er bare "et lydkort", så vidt jeg kan se er der ikke analoge udgange (ud over til headset)

jeg kan jo heller ikke se nogen... Så jeg kastede lige op på deres hjemmeside...

http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_desc.htm

Kopi fra siden:

Audio Outputs:  Digital and analog outputs

RCA, BNC and XLR connectors

Headphone volume control is provided by the PC or Mac  
Analog Outputs:  Burr Brown PCM2704 digital to analog converter (DAC)

Linear-regulated power for all analog paths

Signal-to-noise, Dynamic Range: 98dB

THD+N: 0.006% (RL > 10 k, Self-Powered)  
   SNR: 98 dB  
   PO: 12 mW (RL = 32)  
Digital Outputs and Inputs:  Optical, Coax, BNC, and XLR digital connectors

Linear-regulated power for digital paths

Linear-regulated power for all clock paths  
   4 pin high accuracy crystal clock (±10ppm)  
   Standard IEC-958 (S/PDIF) or AES/EBU encoding  
   RCA connector: 75 ohms  
   BNC connector: 75 ohms  
   Optical connector: TOSLINK  
   XLR connector: 110 ohms  
   Sample rates: 32, 44.1, 48 kHz  
   Audio format: linear PCM, 16 bits per sample  

så der er åbenbart kun mini-jack'en til analog tilkobling, men det er også ok... den ryger i tv'et!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

Balanceret kan simpelten ikke lade sig gøre med rca, hele fidusen med xlr er at det er balanceret. I praksis kan man bare tænke på det som en forbedret udgave af rca. Ligesom med analoge rca forbindelser skal der bruges et kabel for hver kanal. Så stereo kræver altså to, men "balanceret" har intet med stereo og de to kabler at gøre. Er der tale om digital overførsel er det nok med en. Så vil man have en balanceret digital forbindelse. Det skal også siges at nogle produkter faker xlr. Altså blot konverterer et rca signal til xlr fordi det er federe med sådanne stik??? 

Og hvorfor i det hele taget. Jo fordi det kan give mindre støj. Der skal dog en vis kabel længde til inden det gør nogen forskel. xlr er standard i den professionelle verden, så man kan lige huske tilbage på længden på kablerne som blev brugt ved den sidste koncert man så. Dog er det mange hifi folk som mener at også den halve meter fra cd til forstærker kun virker med xlr. 

jow jow... det er jeg klar over... Kører selv balanceret både mellem for- og effekttrin og til cd og riaa... Tror sgu ikke det spiller bedre i normale kabellængder heller, men bruger det mest fordi signalet er højere... Måske helt op til 3dB.

Blev bare lidt forvirret over de skrev den havde XLR udgang... Har ikke hørt om at det bruges som digital også... så troede der var tale om en analog...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

Som Dennis Feir også siger er det balanceret digital XLR - altså en AES/EBU udgang . Nogle DAC's i den dyere ende modtager sådan et signal.

UD10.1'eren har en analog udgang i form af minijack på fronten, men mon den er noget at skrive hjem om, skal jeg ikke gøre mig klog på. Inden for dit budget er der jo også plads til en UD10.1 og en DAC (enten de nye fra Kina eller en brugt)

Jeg takker

Tror minijack'en ryger i tv'et og så en coaxil => DAC... Sårn skal den vist skæres.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at trends tingen "kun" understøtter 16 bit op til 48kHz. Når du nu ligevel er ude og investere i nyt, vil jeg anbefale at du overvejer noget som understøtter hi-res. 24/96 eller bedre. De kan nemlig sagtens set fås indenfor de samme prisklasser. 

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Blev bare lidt forvirret over de skrev den havde XLR udgang... Har ikke hørt om at det bruges som digital også... så troede der var tale om en analog...

Ah, så misforstod jeg lidt.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Jeg kan se at trends tingen "kun" understøtter 16 bit op til 48kHz. Når du nu ligevel er ude og investere i nyt, vil jeg anbefale at du overvejer noget som understøtter hi-res. 24/96 eller bedre. De kan nemlig sagtens set fås indenfor de samme prisklasser. 

Ja da... Regner da med at man kan få en 192kHz eller bedre for 2-5.000... Omend ikke brugt...

F.eks. en Benchmark DAC eller en Xindac DAC-5...

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes