| Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej spaleur...
Som du kan se, har jeg fået mange forskellige råd, tips og idéer på tråden hér.
MIN overbevisning er, at det altid er godt at adskille de forskellige komponenter i et hifianlæg. Se f.eks. på Pass Labs forforstærkere... Der fås både en model i 1, 2 og 3 dele... Ligeledes er det alment kendt, at det er bedre med en seperat pickupforstærker med separat strømforsyning osv...
Så jeg har tænkt mig at investere i et eksternt lydkort i en rimelig kvalitet og tilslutte den coaxialt til en DAC...
Hvis man ikke kan stille gain på sin forforstærker, kan det være en fordel at der er en volumenkontrol på DACen, så man kan justere volumen i forhold til andre signalkilder og eventuelle andre løbeværk, der er tilsluttet DACen...
Jeg er her på sitet blev anbefalet DAC fra f.eks PS Audio,Xindak, Benchmark og Audio Note...
eller Apogee Digital Mini-DAC med enten USB eller Firewire (ca. 5-6k) som Zorglub foreslog...
Jeg tror jeg vælger et Trends UD10.1 USB lydkort med batteripakke til og en brugt DAC...
Held og lykke i din søgen....
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg tror jeg vælger et Trends UD10.1 USB lydkort med batteripakke til og en brugt DAC...
|
|
|
Husk at melde tilbage til hvad det blev til og hvad du syntes om det!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Husk at melde tilbage til hvad det blev til og hvad du syntes om det!
|
|
|
Ja det kan du være helt sikker på...
|
| Til top |
|
| |
spaleur Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren
tak for dit svar.
Jeg bliver en lille smule forvirret nu; som jeg har forstået det, så er hele meningen med at overføre lyden digitalt, at man kan lave en perfekt overførsel. Dette betyder i min verden at der ikke findes gode og dårlige digitale signaler; perfekt er perfekt. hvis dette korrekt, hvad er så meningen med ud10.1 + DAC? (hvis det eneste ud10.1 skal gøre er at levere et digitalt signal til en DAC, og hvis alle digitale signaler er perfekte, så findes der vel billigere løsninger med samme resultat)
det kan sagtens være at jeg tager helt fejl, jeg er på ingen måde ekspert. Men hvis jeg tager fejl, ville det være en god mulighed for mig at lære :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej spaleur
Ja jeg er jo ikke ekspert... Netop derfor jeg startede denne tråd...
Man kunne vel også sagtens bruge en DAC med usb... Men jeg har læst at Trends skulle have fundet en god løsning til minimering af jitter (hvilket af nogle ses som et kææmpe problem)
Derudover vil jeg med en UD10 få en analog udgang, som jeg kan slutte til tv'et, så jeg ikke altid behøves at have anlægget tændt...
Hvis der ikke var forskel på digital overførsel, ville man jo ikke kunne høre forskel på f.eks.. coaxialkabler... Og det kan man!
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spalur
Jitter er det store problem ( forskydning af fase og frekvens og amplitude)
Det medføre især tab af ' rumfornemmelse ' og det kan sagtens høres på et ordentligt anlæg. Så desv. er digitalt ikke bare digitalt.
Det er ikke et kææmpe problem, men kan sagtens høres på et ordentligt anlæg. Men vi snakker ikke forskelle som 320kbps mp3 kontra FLAC.
Det er derfor at nogen ( mig selv inklusiv ) finder det problematisk med et billigt USB lydkort der driver en dyr dac. Firewire er ikke så slemt til at generere Jitter som USB er, og jeg er af den overbevisning at et rigtigt godt lydkort er bedre end et middelmådigt lydkort og en god DAC.
Men du har da ret i at det ikke er et kæmpe problem, men et problem er det og der er ingen grund til ikke at løse det når du nu er i gang med at købe ' dyrt ' ind hvis du spø'r mig.
Men der er desv. ikke anden løsning end at gøre sit hjemmearbejde ordentligt, og så ellers stole på sine EGNE øre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NYT NYT!!!
Jeg har siden jeg startede tråden fået mig en ny cd-spiller, hvor der er coaxial indgang til DAC'en...
Jeg har tænkt mig at bygge en super-simpel pc i et hifi-lookalike kabinet med runde metalfødder osv... Stort set kun bestående af bundkort med integreret grafikkort og en harddisk...
Hvad er det bedste eksterne lydkort til at forbinde til min DAC???
reenberg skrev:
|
Det er derfor at nogen ( mig selv inklusiv ) finder det problematisk med et billigt USB lydkort der driver en dyr dac. Firewire er ikke så slemt til at generere Jitter som USB er, og jeg er af den overbevisning at et rigtigt godt lydkort er bedre end et middelmådigt lydkort og en god DAC.
Men du har da ret i at det ikke er et kæmpe problem, men et problem er det og der er ingen grund til ikke at løse det når du nu er i gang med at købe ' dyrt ' ind hvis du spø'r mig.
Men der er desv. ikke anden løsning end at gøre sit hjemmearbejde ordentligt, og så ellers stole på sine EGNE øre.
|
|
|
Tak for rådet... Selvfølgelig skal jitter minimeres, når man nu er igang med at sondere markedet alligevel...
Ang. firewire... Er der firewire på de fleste bundkort idag eller? Kender du evt. et firewire-lydkort med coaxial udgang, som du kan anbefale? (Hvor der ikke er brugt for mange penge på DAC-delen, da jeg har tænkt mig at bruge den ganske udmærkede DAC i min cd-spiller)
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 15 Juni 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det absolut letteste vil være at købe et bundkort med SPDIF udgang, de fleste nyere ATX og nogen Micro ATX kort har en sådan.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Det absolut letteste vil være at købe et bundkort med SPDIF udgang, de fleste nyere ATX og nogen Micro ATX kort har en sådan.
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Der er 2 indgange til DAC'en på min CD-spiller... En RCA og en der næsten ligner et antennestik...
Kan jeg koble en pc med SPDIF direkte til DAC'en? Og hvilket kabel ska jeg bruge?
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 15 Juni 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare have et RCA digitalkabel. Dog skal du lige være opmærksom på om der er spændingspotentiale forskel imellem PC og "DAC", hvilket kan måles med et multimeter.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
spaleur Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@studiosound/andre
(som kan ses i tidligere posts, har jeg koblet mig på tråden, da jeg har et sammenligneligt mål med "original poster")
Jeg kan se at du anbefaler et bundkort med onboard lyd og digital udgang. Som oftest er onboard kort ikke af en prangende kvalitet, deraf slutter jeg at kvaliteten af lydkortet ikke har den store betydning, så længe den spytter digitalt signal ud?
Jeg spørger fordi jeg selv har en mac mini, der har digital udgang. Min oprindelige plan var at skaffe mig et usb lydkort, men jeg kan se at der er problemer med "jitter". Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad det er, men mit spørgsmål er om man er ude over det problem når man bruger "digital ud" istedet for usb?
jeg overvejer den her kineser, siden den ligger indenfor mit prisområde, og har fået gode anmeldelser: http://www.head-fi.org/forums/f5/review-zero-24-bit-192khz-d ac-headphone-amp-pre-amp-269458/
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
spaleur skrev:
Jeg spørger fordi jeg selv har en mac mini, der har digital udgang. Min oprindelige plan var at skaffe mig et usb lydkort, men jeg kan se at der er problemer med "jitter". Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad det er, men mit spørgsmål er om man er ude over det problem når man bruger "digital ud" istedet for usb?
jeg overvejer den her kineser, siden den ligger indenfor mit prisområde, og har fået gode anmeldelser: http://www.head-fi.org/forums/f5/review-zero-24-bit-192khz-d ac-headphone-amp-pre-amp-269458/
|
|
|
Jeg har endnu ikke set nogle der kunne høre jitter, så vælger at betragte det som et teoretisk problem. Det kan altså godt være at der er noget om det, men tvivlt stærkt på at det har nogen hørebar indflydelse. Mener derfor heller ikke at du skal fravælge kilder, fordi de eks. bruger USB. DU vil fint kunne bruge den digitale udgang på din Mac Mini sammen med Zero'en. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
spaleur skrev:
|
|
|
Jeg har endnu ikke set nogle der kunne høre jitter, så vælger at betragte det som et teoretisk problem. Det kan altså godt være at der er noget om det, men tvivlt stærkt på at det har nogen hørebar indflydelse. Mener derfor heller ikke at du skal fravælge kilder, fordi de eks. bruger USB.
DU vil fint kunne bruge den digitale udgang på din Mac Mini sammen med Zero'en. |
|
|
Det er rigtigt at der skal en del jitter til, før man direkte kan høre det, men jitter giver desværre andre dårlige påvirkninger af lyden. Soundstage / bredde / højde / dybde af lydbilledet kan blive indskrænket. Bassen kan virke en smule ufokuseret / mindre præcis. USB skulle give anledning til mere jitter end f.eks. firewire. Måske kan man ikke høre denne forskel ? Jeg har ikke selv prøvet, så det skal jeg ikke kunne afgøre.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal i gang med lidt forsøg her mellem USB, on-board SPDIF og SPDIF fra M-Audio 192 Audiophile.
Årsagen til at jeg anbefalede Finlytteren et motherboard med SPDIF udgang er at han tilsyneladende er på "budget"
Jitter skal absolut tages seriøst, det er noget der kan høres, ganske som Kalle nævner.
USB er ikke nødvendigvis dårligt, det kommer helt an på implementeringen. Der er dog begrænsninger i formatet, som dog ikke er noget problem ved CD'ens opløsning på 16 bit 44.1 kHz.
Hilsner,
Karsten
__________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Jeg skal i gang med lidt forsøg her mellem USB, on-board SPDIF og SPDIF fra M-Audio 192 Audiophile.
Årsagen til at jeg anbefalede Finlytteren et motherboard med SPDIF udgang er at han tilsyneladende er på "budget"
Jitter skal absolut tages seriøst, det er noget der kan høres, ganske som Kalle nævner.
USB er ikke nødvendigvis dårligt, det kommer helt an på implementeringen. Der er dog begrænsninger i formatet, som dog ikke er noget problem ved CD'ens opløsning på 16 bit 44.1 kHz.
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Hej Karsten... Nej jeg er ikke på budget.... Ikke mere end alle andre hifikøbere 
Kvalitet frem for ALT!!! Dog begrænset af, at den digitale indgang til DAC'en på min Audia Flight CD One skal bruges. (Nu da jeg har den)
Så det jeg er interesseret i er, at få det bedst mulige signal ind i DAC'en (Minimum af jitter osv.)
Jeg har ikke købt "hifi-PC" endnu, så mulighederne er stadig åbne... Bare kablingen passer på min cd-spiller... Hivs jeg nu brugte et Trends UD10.1 kunne jeg jo bruge et digitalkabel med RCA stik til DAC'en og samtidig forbinde lydkortet til tv'et med minijack ---> minijack...
Andre idéer eller forslag???
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo du kan godt bruge Trends UD 10.1 som du nævner. Det harmonerer bare ikke med dit krav om 24 bit, da USB er begrænset til 16 bit max. 48 kHz.
Som nævnt så skal jeg i gang med lidt eksperimenter, så hvis du har en smule tålmodighed, skulle der være nogen indtryk på banen om en uges tid.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Jo du kan godt bruge Trends UD 10.1 som du nævner. Det harmonerer bare ikke med dit krav om 24 bit, da USB er begrænset til 16 bit max. 48 kHz.
Som nævnt så skal jeg i gang med lidt eksperimenter, så hvis du har en smule tålmodighed, skulle der være nogen indtryk på banen om en uges tid.
Hilsner,
Karsten
|
|
|
FEDT!
Den begrænsning i USB (16 b/48 kHz) forringer det også upsamplingen i min DAC? For i så fald er USB udelukket... Direkte rødt! 
Jeg venter spændt...
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har der været gang i lidt eksperimenter her.
Jeg mener stadig at USB audio har sin berettigelse, dog primært i forbindelse med bærbare PC'er og almen hyggebrug.
De observationer jeg har gjort omkring USB audio, er at der er for mange ubekendte faktorer, PC arkitektur m.m. gør at der er ret stor forskel på det endelige resultat.
I min sammenhæng her er den hidtil klart bedste løsning at bruge SPDIF udgangen (sat op til AES/EBU protekol) fra M-audio Audiophile 192 kortet.
Det næste bliver så at teste PC strømforsyningens indvirken på lyden, jeg har fundet en type som har ekseptionel lav rippel på forsyningsspændingerne. Om det så gør en forskel at gå fra 70 mV til 10 mV rippel er jeg lidt skeptisk overfor, men det skal da prøves.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
|
Jeg har endnu ikke set nogle der kunne høre jitter, så vælger at betragte det som et teoretisk problem. Det kan altså godt være at der er noget om det, men tvivlt stærkt på at det har nogen hørebar indflydelse. DU vil fint kunne bruge den digitale udgang på din Mac Mini sammen med Zero'en.
|
|
|
Hold inde med de personlige angreb. Prøv at finde argumenterne frem i stedet.
/Mastervol
|
| Til top |
|
| |