| Forfatter |
|
spaleur Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nilau
argh, var det virkeligt nødvendigt?!? det bliver klart specificeret at jeg er på et rimeligt tight budget, og kommentarerne skal vel tages i den ånd. Jeg satte i hvert fald pris på indlægget, da det forsøgte at sætte "jitter - problemet" i perspektiv i forhold til budgettet.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaleur,
Jo men man kan da ikke bare sige at jitter ingen hørbar betydning har.... Digital er mindst lige så stor en bitch at perfektionere som analog...
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Spaleur,
Jo men man kan da ikke bare sige at jitter ingen hørbar betydning har.... Digital er mindst lige så stor en bitch at perfektionere som analog...
Hilsner,
Karsten |
|
|
Det er rigtigt, men desværre er der mange som ikke er bekendt med "jitter", eller som ikke har hørt hvor meget det kan ødelægge. Så er det jo godt man kan få oplysninger om det her og andre steder. De helt store tekniske eksperter er det dog svært at finde, men hvis man leder længe nok på nettet, og er kreativ i sin søgning på Google, kan man finde fora (forum i flertal ?) hvor f.eks. teknikere i pladestudier / CD-produktions selskaber deltager. Der er noget mere at hente om emnet, om end det godt kan blive en smule for teknisk for sådan een som mig, men jeg er født nysgerrig, så jeg klør bare på så godt jeg kan. Iøvrigt findes der en gammel tråd på dette forum (vistnok fra 2004) som kun omhandler jitter. Den er ret omfattende. Hvis ikke man mener jitter eksisterer, og at digital altid er ferfekt (osse når det bliver lavet om til analog), så kan man spare rigtig mange penge, for så køber man blot en DVD-afspiller til 299,- Den er i såfald TOP DOLLAR, for den kan jo sagtens afspille en musik-CD.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Du skal bare ha' noget MP3. Og kan du finde noget der er ringere - så gå efter dét!
Tillykke!
N. |
|
|
... Og dit bidrag til debatten går tydeligvis samme vej 
StudioSound: Tråden handler jo heller ikke om noget der skal perfektioneres, derfor prøver jeg at nuancere "jitter-debatten" lidt. Manden sig jo selv, at han har et budget på 2 - 5000 kr., så at udråbe jitter som verdens undergang, snakke om eksterne clocks, etc. er da vist at skyde gråspurve med kanoner. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg har ikke finlæst alle indlæg, men faldt over usb/firewire debatten. Er enig i at firewire har visse fasiliteter som kan give lavere latens, større båndbredde (end selv usb2), og lavere data jitter. Men hvad angår jitter ved konverteringen, så mener jeg at timing præcisionen i signalet ved s/pdif udgangen i et usb-kort er lige så god som på et firewire-kort.
Det kan jo være jeg er forkert på den, men det vil selvgølgelig overraske mig meget ;)
vh Bjørn
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Så har der været gang i lidt eksperimenter her.
Jeg mener stadig at USB audio har sin berettigelse, dog primært i forbindelse med bærbare PC'er og almen hyggebrug.
De observationer jeg har gjort omkring USB audio, er at der er for mange ubekendte faktorer, PC arkitektur m.m. gør at der er ret stor forskel på det endelige resultat.
I min sammenhæng her er den hidtil klart bedste løsning at bruge SPDIF udgangen (sat op til AES/EBU protekol) fra M-audio Audiophile 192 kortet.
Det næste bliver så at teste PC strømforsyningens indvirken på lyden, jeg har fundet en type som har ekseptionel lav rippel på forsyningsspændingerne. Om det så gør en forskel at gå fra 70 mV til 10 mV rippel er jeg lidt skeptisk overfor, men det skal da prøves.
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Hej Karsten!!
Hvilken type kabel skal jeg bruge til SPDIF???
Har du tilsluttet M-audio kortet til en ekstern DAC?
Har du prøvet med Firewire?
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor overlade ting til tilfældigheder? Den her diskussion har kørt i mange varianter før. Rent konstruktionsmæssigt kan jitter i overførslen ellimineres ved at have en buffer i den DAC man bruger og så re-clocke signalet med høj præcission i selve DAC enheden. Den tilbageværende udfordring er at få en 100% korrekt signal-overførsel af den utimede bit-strøm fra PC til DAC. Her kan SPDIF vist nok måske osv. igen være lidt problematisk, hvis jitterværdierne er ekstremt ringe. Men jeg synes at huske at der er tre forskellige USB protokoller der kan bruges til audio, hvoraf EN vistnok er uproblematisk (måske endda tovejs). Jeg er altså overbevist om at den rigtige DAC kan løse problemet. Jeg vedlægger en reference til en forumtråd hvor blandt John Atkinson (Editor, Stereophile) diskuterer emnet: http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1179056058 &openusid&zzAudioengr&4&5
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finlytter,
Til at starte med må jeg lige tage et vis forbehold overfor M-Audio kortet, selvom det spiller rigtigt godt, så har jeg pt. lidt problemer med "glitches" som skal løses før jeg tør anbefale det.
Pudsigt nok spiller M-Audio kortet bedst når AES/EBU protokollen anvendes i stedet for SPDIF protokollen, jeg havde egentligt ikke regnet med at der ville være en hørbar forskel.
Jeg talte med Aage Jensen forleden. Det ser ud til at de er villige til at lade mig få en hel flok lydkort med returret. Dermed vil jeg prøve at komme til bunds i dette og lave en gennemgribende test hvor også firewire kort kommer med. I den øvre ende bliver dette testet http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=44765
Henrik:
Her bliver skam ikke overladt noget til tilfældigheder, hver en sten skal vendes :) Buffer og reclocking er noget der hjælper, men rekonstruktion af signalet giver alligevel en eller anden form for uforklarlig degradering.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Her bliver skam ikke overladt noget til tilf�ldigheder, hver en sten skal vendes :) Buffer og reclocking er noget der hj�lper, men rekonstruktion af signalet giver alligevel en eller anden form for uforklarlig degradering. |
|
|
Det tror jeg ganske enkelt ikke på. Ikke hvis det bliver gjort ordentligt. Jeg har intet personligt forhold til Linn, men de gør det åbenbart på den rigtige måde - og opnår ifølge fagpresen muligvis verdens bedste digitale lydkilde. Det er måske knapt så interessant at de får et godt resultat i Klimax DS til over 100000kr. Principperne lader dog også til at virke tilsvarende godt i deres billigere produkter, helt ned til deres Sneaky Music DS alt-i-en løsning til 11000kr. Løsningen er den samme hver gang: 1. En ethernetforbindelse der giver fejlfri overførsel. 2. En velkonstrueret switchmode PSU. 3. En god DAC chip. 4. En velkonstrueret analog signalvej efter DAC. 5. En præcis clock. Det er simpelt og virker bare - åbenbart uanset pris. Det fortæller mig at de ingeniørmæssige konstruktionsprincipper er sunde. I mine øjne er tiden spildt på test af produkter, der ikke er bygget efter sådanne sunde principper. Dvs. UD med spdif, UD med asynkron USB der overfører timinginformation, UD med løsninger der ikke benytter moderne højopløste DAC chips (192kHz og 24bit minimum). Analogdelen kan man selv gøre noget ved hvis man ikke kan få den del på plads, det samme gælder PSU og clock - derfor er det stadig rart hvis de bare spiller fra starten.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik,
Man skal mig bekendt ikke tro, men vide :) Jeg går ret systematisk til værks her og udtaler mig kun ud fra praktiske erfaringer. Der er naturligvis ingen garanti for at disse erfaringer er gyldige i enhver sammenhæng, men jeg kan i sagens natur kun seriøst udtale mig om det jeg selv oplever.
Jeg har et ethernet interface på vej til mit DAC design, men da det ikke er færdigt endnu tager jeg lige turen forbi hvad der findes af alternative muligheder.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten,
Jeg påpeger blot at der lader til at være konstruktionsprincipper som kan give de ønskede resultater i alle prisklasser.
Ingen viden er absolut og dine praktiske erfaringer kan umuligt dække mere en brøkdel af det tilgængelige marked eller teknologiske løsninger.
Derfor er det mig imod at du laver et kategorisk udsagn på baggrund af dine praktiske erfaringer, hvis ikke du kan påpege noget principielt i de moderne konstruktionsprincipper der forklarer dine observationer.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik,
Jeg mener nu ikke at jeg udtaler mig kategorisk om noget her. Udveksling af erfaringer er vel det et forum som dette er til for?
Når du siger at: "der lader til at være konstruktionsprincipper som kan give de ønskede resultater i alle prisklasser" er det så noget du har eftervist i praksis? Og hvad er "ønskede resultater" mere specifikt?
Anyway, så ville jeg være ganske interesseret i at teste en Linn spillemaskine også, så hvis du er den lykkelige ejer af en sådan, skal du være yderst velkommen til at tage den med forbi her.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Jeg mener nu ikke at jeg udtaler mig kategorisk om noget her. Udveksling af erfaringer er vel det et forum som dette er til for?
|
|
|
Jeg læste dit udsgan, som jeg citerede ovenfor, som: "Det kan ikke lade sig gøre at genskabe god musikalsk lyd til perfektion på den måde som du beskriver - for jeg har aldrig hørt det." Det var muligvis en overfortolkning.
StudioSound skrev:
Når du siger at: "der lader til at være konstruktionsprincipper som kan give de ønskede resultater i alle prisklasser" er det så noget du har eftervist i praksis?
|
|
|
Den samlede fagpresse, eller store dele af den, er tilsyneladende enige om at Linn har eftervist det udsagn. Dem som på dette forum har kommenteret på lytteoplevelser lader til at være enige. Jeg har ikke selv hørt Linns produkter, men kan til gengæld give dig en logisk forklaring på hvorfor deres principper fungerer.
StudioSound skrev:
|
Og hvad er "ønskede resultater" mere specifikt? |
|
|
God og musikalsk gengivelse af digitale lydformater.
StudioSound skrev:
|
Anyway, så ville jeg være ganske interesseret i at teste en Linn spillemaskine også, så hvis du er den lykkelige ejer af en sådan, skal du være yderst velkommen til at tage den med forbi her.
|
|
|
Som sagt, desværre nej. Men vi kan da sagtens slå pjalterne sammen og besøge scala hifi i Gentofte et besøg, hvis du har lyst?
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 26 Juni 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik,
God og musikalsk reproduktion kan skam opnås på et utal af måder. Fordi der er noget som er bedre betyder det ikke at det som er knap så godt er dårligt :)
Selvom det kunne være interessant at besøge Scala, så vil det ikke rigtigt give nogen mening (for mig) at evaluere Klimax på et ukendt system. Også fordi jeg ved at der vil være komponenter involveret som ikke lige er "min kop te"
Du er naturligvis meget velkommen her i huset, så kan jeg da demonstrere lidt af de forskellige ting. Man kunne også spørge Scala om det er muligt at låne en Klimax til evaluering.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hej Finlytter,
Til at starte med må jeg lige tage et vis forbehold overfor M-Audio kortet, selvom det spiller rigtigt godt, så har jeg pt. lidt problemer med "glitches" som skal løses før jeg tør anbefale det.
Pudsigt nok spiller M-Audio kortet bedst når AES/EBU protokollen anvendes i stedet for SPDIF protokollen, jeg havde egentligt ikke regnet med at der ville være en hørbar forskel.
Jeg talte med Aage Jensen forleden. Det ser ud til at de er villige til at lade mig få en hel flok lydkort med returret. Dermed vil jeg prøve at komme til bunds i dette og lave en gennemgribende test hvor også firewire kort kommer med. I den øvre ende bliver dette testet http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=44765
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Hej Karsten. Det lyder spændende. Jeg følger med fra sidelinien...
Jeg har i mellemtiden fået en cd-spiller med digital indgang til DAC'en, så den vil jeg naturligvis bruge. Så nu består mit problem i hvordan jeg skal overføre signalet til DAC'en. Jeg har tænkt mig at bruge et digitalt RCA coax-kabel...
Så jeg skal vel "bare" have et lydkort med en digital RCA dgang?!?! (F.eks. en Maya)
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finlytter,
Jeg får testet noget RME her i morgen. Det ser (på papiret) ret interessant ud.
Du går bare via enten RCA eller XLR til din "DAC". Hvis den understøtter AES/EBU (XLR) er det muligvis at foretrække.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hej Finlytter,
Jeg får testet noget RME her i morgen. Det ser (på papiret) ret interessant ud.
Du går bare via enten RCA eller XLR til din "DAC". Hvis den understøtter AES/EBU (XLR) er det muligvis at foretrække.
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Hej Karsten
Der er desværre ikke XLR indgang til DAC'en i min cd-spiller (Audia Flight CD One). Der er 2 indgange, et RCA og et der lidt ligner et antennestik...
Så er det lige om jeg skal vælge et internt eller eksternt lydkort. Der må gerne være en analogudgang, som jeg kan tilslutte tv'et og en digital RCA udgang. Med et internt slipper jeg jo for problematikken med firewire/spdif/usb...
Har du evt. et godt forslag? Der behøves ikke være en speciel god analogdel, men den digitale del, må der gerne være kræset lidt for (tilslutninger, arkitektur)
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finlytter,
RCA eller Coax kan også fint bruges.
Der bliver eksperimenteret lidt med internt/eksternt lydkort her over weekenden.
Hvordan vil du tilslutte TV'et til en analogudgang?
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hej Finlytter,
RCA eller Coax kan også fint bruges.
Der bliver eksperimenteret lidt med internt/eksternt lydkort her over weekenden. |
|
|
Lyder spændende...
StudioSound skrev:
|
Hvordan vil du tilslutte TV'et til en analogudgang?
Hilsner,
Karsten
|
|
|
jeg havde egentlig bare forestillet mig at bruge minijack ---> minijack (I forbindelse med PC indgangen)
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik desværre ikke fat i nogen eksterne lydkort i denne omgang. Dog blev det til et internt RME HDSP9632 kort med mulighed for både SPDIF og ægte AES/EBU ud, via break out kabel.
Det har nu siddet i min musik PC i 7 timer....... Som digital kilde rykker det ret så overbevisende, faktisk noget af det bedste (hvis ikke det bedste) jeg har hørt endnu. Ingen glitches eller drop outs, ekstrem flot detaljeringsgrad med meget naturlig og organisk lyd.
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |