Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Pc som løbeværk + DAC ?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Stemer skrev:

Støj er jo lige meget så længe det er et digitalt signal. 0 er 0 og 1 er 1 - kun jitter kan være en faktor, og den er elimineret (!) ved at bruge intern clocking.

Det er jo noget pjat. Der findes ikke et eneste 0 eller 1 i hverken computere, cd-pilllere, dacs, playstations, eller andre ting der måtte ligne. Det er en abstraktion, og i den sidste ende er alt analogt, enten i den ene eller anden form. Således er formålet og princippet med balanceret det samme lige meget om det er på den analoge eller digitale side. Og fejl opstår alltid i disse analoge signaler. Uden forskellige former for smarte kodninger og fejlrettende algoritmer vil ikke en eneste af de ovenfor nævnte digitale dimser overhovedet kunne fungere. Opstår der tilstrækkelig mange fejl holder også disse op med at virke med det resultat at man ikke får det samme ud som man puttet ind!

I praksis anno 2008 overfører en S/P-DIF forbindelse, om den er optiske eller galvanisk, fejlfrit altid så snart man bruger bare et nogenlunde kabel (dvs. et kabel til 30-40 kr. der ikke har været brugt som kilerem). Sådan er det - tænk blot på at TOS-link standarden f.eks. også bruges til Alesis ADAT-signaler, som overfører ikke 2 men 8 signaler i op til 24 bit/48kHz samtidig - langt højere båndbredde og stadig uden problemer.

Dermed vil jeg mene at optisk vinder over AES/EBU (når vi snakker typiske afstande som hjemme i stuen og med convertere der clocker internt, således at jitter er helt ude af billedet) idet det isolerer galvanisk. En lille bitte fordel, men den eneste faktor der er tilbage i regnskabet.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej Stemer,

Jeg fandt lige ud af at jeg kunne tage Toslink ud af ADAT konnektoren. Første indtryk var faktisk at det lød bedre end AES/EBU, men en efterfølgende a/b kontrol viste at der ikke var nogen egentlig forskel, hvis der er så er det ekstremt minimalt.

Jo det er let at narre sig selv hvis ikke man holder tungen lige i munden og sørger for at kontrollere subjektive lytteindtryk.

Hilsner,

Karsten

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Stemer,

Lige en lille ekstra ting. Hvis du ser på side 13 i nedenstående pdf, så vil du se at digitalkablet faktisk har en påviselig indflydelse på datatransmissionen. Så det har betydning at vælge det rigtige kabel.

http://www.iet.ntnu.no/courses/fe8114/files/Report_audiodac. pdf

Hilsner,

Karsten

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Stemer,

Lige en lille ekstra ting. Hvis du ser på side 13 i nedenstående pdf, så vil du se at digitalkablet faktisk har en påviselig indflydelse på datatransmissionen. Så det har betydning at vælge det rigtige kabel.

http://www.iet.ntnu.no/courses/fe8114/files/Report_audiodac. pdf

Hilsner,

Karsten

Det er jo netop derfor jeg siger, at man bør køre med intern clock i DAC'en og dererfter få løbeværket til at følge med denne clock. Så er kablet nemlig helt ligegyldigt.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Søndergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten,

Det lyder rigtig spændende med det testede RME kort, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt, du bruger det analoge signal fra RME kortet, eller om du sender det digitale signal videre til en dac?

Går lidt og lure på, om jeg skal bygge mig en lyd pc, og er derfor på udkig efter ideer til et fornuftigt setup. Så hvis der er nogen der har testet andre kort/løsninger så er jeg meget interesseret.

/Asger

Til top Vis Søndergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søndergaard

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej Asger,

Jeg bruger det digitale output og sender det videre til en ekstern D/A konverter.

Næste skridt er dog udviklingen af et ethernet interface til D/A konverteren, hvilket helt elliminerer behovet for et lydkort.

Hilsner,

Karsten

Søndergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

hmm, det lyder pebret... - Hvilken DAC bruger du?

Hvordan er de analoge udgange på RME'en?

Er på udkig efter noget der kan give min SB3 + Ontech DAC baghjul, men kan bevare brugervenligheden.

/Asger

Til top Vis Søndergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søndergaard

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej Asger,

DAC'en er et modulært koncept egen avl, baseret på Anagrams Sonic2 teknologi.

Jeg må med skam i sindet indrømme at jeg ikke har testet de analoge udgange endnu. Jeg kan godt lige smide en note ind når jeg har fået testet den analoge del også. Umidelbart kunne jeg godt forestille mig at det ville være en del bedre end din nuværende konfiguration.

Hilsner,

Karsten

MadsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Efter at have brugt det meste af dagen på at læse utallige indlæg her på siden vedr. lyd ud af computeren, vil jeg komme med mit eget spørgsmål.. :)

Jeg kan se, at denne tråd mest går på en opsætning med en "stand-alone" DAC der bliver fødet fra et lydkort med enten en optisk- eller en coaxial-forbindelse. Mit idé var et eksternt lydkort med indbygget DAC og USB-forbindelse, da jeg kun har en bærbar og derfor ikke har de store muligheder mht. udskiftning af interne lydkort. Men men men, mulighederne er jo tilsyneladende mange...  Jeg har fundet 2 forskellige eksterne lydkort, som begge får meget rosende ord med på vejen fra forskellige sider (Silverstone EB01 og Firestone Fubar II) , og så faldt jeg over et indlæg i denne tråd omhandlende Carat-HD1V.

Mit spørgsmål er såmænd meget enkelt - mit krav vedr. usb-tilslutning taget i betragtning, hvad vil I så foreslå..? Alle 3 kan jo fungere som et eksternt lydkort med RCA-udgange, men Carat-HD1V'eren har den fordel, at den udover de analoge RCA udgange også har en SPDIF udgang som senere hen evt. kan benyttes til en "stand-alone" DAC. Er der nogle der har kendskab til de integrerede DAC's i de 3, eller evt. har andre forslag til en opsætning..? Mit budget strækker sig til prisen på Carat-HD1V'eren - ca. 1400 kr. Forstærkerenheden jeg benytter er NAD's for- og effektforstærker-sæt C 162/C272.

På forhånd tak!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes