Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Andre kabler på RB 300 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har liiige brug for lidt hjælp her  

Er ved at skifte de kabler som kommer fra armen på en RB 300, ( altså ikke de indvendige kabler ) og kommer i tvivl nu, hvilken farver der hører sammen .

I selve armen sidder der fem farver = rød; grøn; hvid; sort og blå.

Blå og grøn er ground, men hvad med sort er det stel og skal den sammen med blå  ? og hvad med resten, hvordan med dem ?

Håber nogen experter kan hjælpe mig, og gerne med en tegning, ha ha det er sku nemmere.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Kan du bruge denne artikel til noget? (se Step By Step).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Ja det er lige sådan noget jeg søger, jeg takker mange gange

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Du kan først høre forskel på kabler på RB300 når du har PU'er monteret i den helt dyre ende og dit lytterum er gennenmålt og optimeret - start der. Spild af tid og penge.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Du kan først høre forskel på kabler på RB300 når du har PU'er monteret i den helt dyre ende og dit lytterum er gennenmålt og optimeret - start der. Spild af tid og penge.

Det er jeg nu ikke enig i. Har fået sat Incognito kabler i min RB300, det synes jeg hjalp gevaldigt. Ingen lodninger fra fra PU-klips til phonostik virker også mere rigtigt, når det nu er så svage signaler der er i spil.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

[QUOTE]

Det er jeg nu ikke enig i. Har fået sat Incognito kabler i min RB300, det synes jeg hjalp gevaldigt. Ingen lodninger fra fra PU-klips til phonostik virker også mere rigtigt, når det nu er så svage signaler der er i spil.

mvh

Præsten

Ok det lyder spændene, hvor skaffer man Incognito kabler og hvad koster de ?

Er det nemt nok selv at lave ?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej Guffi

Det er High End Sound der forhandler dem, se her, ca halvvejs nede på siden, under "Kabler": http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=23&a mp;a mp;iAd=109
Jeg kan ikke finde selve produktbeskrivelsen på hans side, men den er også lidt rodet.
Du kan eventuelt google "Cardas Incognito".

De koster 1595, plus evt. montering, hvis man ikke vil lave det selv. Monteringen skulle ikke være så vanskelig, alt er vist med til det. Så vidt jeg husker er det vigtigt at de originale kabler er der, så man kan bruge dem til at trække de nye igennem med. Jeg valgte at få Gert (fra High End Sound) til det, da jeg ikke følte mig overbevist om min snilde.

Jeg kan i hvert fald anbefale skiftet, synes det var en klar forbedring.

mvh Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hej Guffi!

Jeg har også skiftet kablet i min RB300 arm til Incognito(Cardas). Hvis man kan bruge en loddekolbe, så er skiftet utrolig nemt. Der skal kun loddes fire stik på ved pu'en. Og evt. det gamle stelkabel internt i armen, men det er ikke nødvendigt.

Jeg splittede armen helt ad, på nær selve lejet. Det lettede monteringen en hel del.

Check evt. dette link: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/analogue_bits_e.html

Det tog mig samlet under en time, til den første plade blev lagt på.

Lydmæssigt løfter det RB300 armen flere klasser: Toppen bliver mildere og mere præcis, mell.tone-omr. mere naturligt, og bunden får mere tyngde, hvilket er en stor mangelvare med std. kablet.

God fornøjelse med skift af kabel.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg tror da bare det bliver et skift til Inconito der kommer på tale. Det ser ikke så slemt ud, så det tør jeg godt gå i krig med

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Hvilken ende af en RB 300 er den helt dyre?

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Det må helt klart være i modsatte ende af den helt billige  hvad det så end er for en af dem

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Lydmæssigt løfter det RB300 armen flere klasser: Toppen bliver mildere og mere præcis, mell.tone-omr. mere naturligt, og bunden får mere tyngde, hvilket er en stor mangelvare med std. kablet.

Der spares ikke på surperlativerne...jeg vil vædde med at du ikke kan finde din egen arm igen ved blindtest. Men psykologisk har det tydeligvis en effekt.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Mikkel Gige skrev:

Der spares ikke på surperlativerne...jeg vil vædde med at du ikke kan finde din egen arm igen ved blindtest. Men psykologisk har det tydeligvis en effekt.

Hej Martin_Kbh!

Superlativer, hvor?

Nu har du selvfølgelig selv hørt en Rega arm før og efter udskiftning af kablet til Incognito, og kan derfor udtale dig så sikkert om den sag.

Jo, Martin, der er forskel! Det handler ikke om psykologi, men praktisk oplevelse. Jeg er selv røget i den "psykiske" fælde et par gange med andre produkter, så jeg ved godt hvornår det kan ske, og hvordan man undgår det!

Nu er jeg så priviligeret, at jeg har hørt rigtig mange forskellige produkter, og ikke kun dem jeg har skrevet om. Det har du sikkert også, og har derfor mindst et lige så godt grundlag som jeg, for at udtale dig som du gør.  Og lad nu være med at svare, at det slet ikke er nødvendigt.

Jeg må lige nævne din tidligere udtalelse om lytterummets indflydelse. Det er helt korrekt at rummet er en del af "lydkæden", men slet ikke i den grad du lægger op til. Ifølge din påstand, skulle et veltrimmet 10.000,- setup spille bedre i et "trimmet" rum, end et veltrimmet 100.000,- anlæg gør i et "utrimmet" rum. Sikke noget vås!

I allerbedste mening, mod at udtale sig på forkert grundlag.

Mikkel.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Martin_Kbh skrev:

Mikkel Gige skrev:

Hej Martin_Kbh!

Superlativer, hvor?

Nu har du selvfølgelig selv hørt en Rega arm før og efter udskiftning af kablet til Incognito, og kan derfor udtale dig så sikkert om den sag.

Jo, Martin, der er forskel! Det handler ikke om psykologi, men praktisk oplevelse. Jeg er selv røget i den "psykiske" fælde et par gange med andre produkter, så jeg ved godt hvornår det kan ske, og hvordan man undgår det!

Nu er jeg så priviligeret, at jeg har hørt rigtig mange forskellige produkter, og ikke kun dem jeg har skrevet om. Det har du sikkert også, og har derfor mindst et lige så godt grundlag som jeg, for at udtale dig som du gør.  Og lad nu være med at svare, at det slet ikke er nødvendigt.

Jeg må lige nævne din tidligere udtalelse om lytterummets indflydelse. Det er helt korrekt at rummet er en del af "lydkæden", men slet ikke i den grad du lægger op til. Ifølge din påstand, skulle et veltrimmet 10.000,- setup spille bedre i et "trimmet" rum, end et veltrimmet 100.000,- anlæg gør i et "utrimmet" rum. Sikke noget vås!

I allerbedste mening, mod at udtale sig på forkert grundlag.

Mikkel.

Ha ha..din reaktion behøver ingen forklaring.

Men OK du skader en RB-300 mere ved at skille den af. Friktionen (antiskate+/-) med de nye litz er ikke optimal. Mikkel, du er som redaktionelt medlem godt i gang med at promovere salgsgas og teaterrøg.

Og jo..Bent Medlyd har byttet begge mine arme tilbage til originalen da jeg forsøgte med Cardas og Incognito. (Det har Bent iøvrigt også gjort for mange andre - han kender godt historien).

For god orden skyld og fremtidig troværdighed bør du vise os en frisk høretest fra RAL?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 Juni 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej Martin!

Antiskate fungerer fint på min RB300, så den må du længere ud på landet med.

Det lyder nærmere som om, at du ligger under for Rega salgsgas. Selvfølgelig siger de, at det skader armen at montere et andet kabel. De sælger jo ikke selv dette kabel. Forklar så lige hvorfor de selv bruger forskellige kabeltyper, i deres serie af tonearme. Men de er selvfølgelig tilpasset til formålet. Og det kan ingen andre finde ud af, vel? Helt ærligt, sikke noget vås!

Nej, jeg promoverer ikke Incognito (som i øvrigt er lavet af Cardas kabel). Jeg har ingen personlige interesser i dette. Jeg giver blot respons på en anden læsers spørgsmål. It's that simple!

At du alligevel har prøvet dem begge, fortæller blot at du ikke har sat dig ind i sagerne, da det er fuldstændig samme kabel. Og har man brændt fingrene en gang, stikker man jo ikke fingrene i flammerne igen. Eller...?

Martin, man skal feje for egen dør først, så kom du selv med en høretest. På det du skriver, tyder det på, at du måske selv skal ha' tjecket ørerne. Nå nej, det var jo antiskating der var problemet. Lyden var der jo ikke forskel på.  Come on, du må komme med noget bedre end det.

Skal vi ikke stoppe her? Vi er åbenbart lige kloge, og kan derfor fortsætte i evigheder. Og det tjener ikke noget formål.

Mvh, Mikkel.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Du skriver..."Lydmæssigt løfter det RB300 armen flere klasser: Toppen bliver mildere og mere præcis, mell.tone-omr. mere naturligt, og bunden får mere tyngde, hvilket er en stor mangelvare med std. kablet."

Det er utroligt at RB-300 overhovedet kan sælges så dårligt som den må lyde??? Ovenstående er noget uigennemtænkt sludder der ikke har hold i virkeligheden.

Jeg tror ærligt talt at Guffi vil få en bedre oplevelse hvis han lægger de 1600,- til PU- eller RIAA-budgettet i stedet - så slipper han også for at få brækket sit fingerløft af armen i Vodskov.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 Juni 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej Martin!

Jeg tænkte nok at du ville komme igen.

Nej, det er ikke uigennemtænkt sludder, men kort referat af en præcis udført lyttetest. Jeg har prøvet det her med at lytte et par gange efterhånden, så lige på det punkt må du komme med noget bedre. Jeg begår fejl, bevares, men jeg også hvordan jeg sikrer mig, ved altid at checke mine resultater flere gange, så en evt. fejl rettes.

At RB300 har solgt godt, og stadig sælger godt skyldes nok det faktum, at der ikke er så mange alternativer derude til prisen. Og alligevel har Rega lanceret den ene "bedre" og dyrere tonearm efter den anden. Hvorfor skulle de gøre det, hvis RB300 allerede er verdens 8. vidunder. RB300 er en jævle god arm, men træerne vokser ikke ind i himmelen.

Om man vil lægge 1600,- til nye kabler, PU eller RIAA er ikke det vigtige. Jeg har selv en rigtig god PU, og en rigtig god RIAA i min forforstærker, men der manglede stadig noget. Og at investere i en SME IV, V eller Rega RB1000, ville være fuldstændig overkill. Derfor valgte jeg at forbedre en af de detaljer, som REGA selv har valgt at forbedre på deres dyrere arme.

At knække fingerløftet af sin arm, har intet med denne debat om kabelskift at gøre. Så hvorfor du blander det ind i debatten, forstår jeg ikke?! Det er usagligt.

Mvh, Mikkel.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60142&P N=1&TPN=1

Jeg er sikker på at alle her kan læse indenad...skal denne tråd være en mere til samlingen?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 09 Juni 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Martin, Martin, Martin...

Diskutionen slutter her, du er simpelthen for usaglig.

At bringe en gammel højtaler test ind i debatten om tonearmskabler er for usagligt. Jeg er i øvrigt ret sikker på, at du ikke har hørt Vivace højtaleren, da den endnu ikke står permanent hos nogen forhandler i Danmark. Igen udtaler du dig på forkert grundlag.

Skriv du bare løs. Jeg stopper her!

Mikkel.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Jeg mener nu ikke, at Martin er specielt usaglig her. Lad mig lige citere dig her. Rød skrift er Mikkel Gige, blå skrift er Medlyd.

"

Hej Martin!

Jeg tænkte nok at du ville komme igen.

Nej, det er ikke uigennemtænkt sludder, men kort referat af en præcis udført lyttetest. Jeg har prøvet det her med at lytte et par gange efterhånden, så lige på det punkt må du komme med noget bedre. Jeg begår fejl, bevares, men jeg også hvordan jeg sikrer mig, ved altid at checke mine resultater flere gange, så en evt. fejl rettes.

Når du hører klare forbedringer, tester du så armen med og uden "superkabler" på ens pladespillere, med samme pick up og i samme øjeblik ? Det er nemlig ikke sjældent, at folk hører kæmpe forbedringer, når de har undværet deres arm i uger.

At RB300 har solgt godt, og stadig sælger godt skyldes nok det faktum, at der ikke er så mange alternativer derude til prisen. Og alligevel har Rega lanceret den ene "bedre" og dyrere tonearm efter den anden. Hvorfor skulle de gøre det, hvis RB300 allerede er verdens 8. vidunder. RB300 er en jævle god arm, men træerne vokser ikke ind i himmelen. (medmindre at man skifter sit tonearmskabel, forståes Wink)

Nu manipulerer du vist. Når Rega laver bedre tonearme end RB 300, er deres argument jo IKKE, at det skyldes et bedre kabel i tonearmen, men primært mindre tolerancer og mindre friktion. Derudover benytter de sig faktisk af det samme interne kabel i alle deres tonearme. I modsætning til alle andre har Rega nem adgang til, at sammenligne intern forkabling, da de jo laver en masse RB 300 OEM arme med bl. a Van den hul, Cardas, Audio Note, diverse no name sølvkabler og en masse andre kobberkabler. Rega har formentlig som de eneste sammenlignet disse kabler med deres eget, monteret på de samme pladespillere med de samme pick upper i en samtidig lyttetest. Nu kan du så mene, at Rega har en større interesse i, at lave "salgsgas" end at lave den bedste tonearm, men er det sandsynligt, at de med deres RB 1000 arm til 12.000,- mod bedre viden, ville lave en "markant ringere" tonearm, når de med et snuptag kunne gøre den "klasser" bedre ved, at bruge et dyrt (og dermed mere indbringende) kabel.

Når vi taler signalkabler kan der bestemt være kvalitetsforskelle, men dèr er der også lidt mere spillerum. Stikkene, kobberets kvadrat, snoning og kvalitet og derudover de forskellige isolationstyper, men når vi taler om et tonearmskabel, så er der begrænsninger. Kablet må ikke være for tykt, da det vil påvirke armens friktion og dermed pick uppens bevægelsesfrihed, det samme problem opstår når man snakker forskellige isolationstyper og deres omfang. Det nytter jo ikke meget, at man halverer den elektriske modstand og så forøger friktionen 30 gange, hvad nogle af disse "referencekabler" faktisk gør. Hermed kommer vi så ind til, hvad der gør Rega`s arme så gode. Rega fokuserer på de parametre der vitterlig gør en god tonearm og falder ikke i den fælde, at lave middelmådig mekanisk kvalitet og så montere et "pseudosuperkabel" for at berettige en høj pris. Det er der en masse andre, nu lukkede, tonearmsproducenter, der har gjort.

Som de siger hos Rega "ved du hvorfor nogle skifter tonearmskablet på en Rega arm ?" og mens man står og overvejer svaret, så kommer det "fordi det er nemt" Nogle nutidige tonearmsproducenter er ligefrem blevet anerkendte ved at starte deres karriere på at postulere MEGA forskelle, hvis man udskiftede det almindelige Regakabel med deres sindsygt, nærmest raketvidensskabelige, referencekabel. Der postuleres forskelle der er så store, at man får den fornemmelse, at armens kvaliteter udelukkende kan henføres til kablet. Se, det er i mine øjne "salgsgas" hvor den bagvedliggende motivitation er lidt mere oplagt end Rega`s, når Rega "afbefaler" udskiftning af deres fabriksmonterede kabel. Faktisk, hvis Rega var lidt mere salgsorienterede, ville det være mere oplagt, at anbefale udskiftning og så tjene penge, når desillusionerede enthusiaster med tonearmsproblemer, skulle have tilbagemonteret til originalkablet   

Om man vil lægge 1600,- til nye kabler, PU eller RIAA er ikke det vigtige. Jeg har selv en rigtig god PU, og en rigtig god RIAA i min forforstærker, men der manglede stadig noget. Og at investere i en SME IV, V eller Rega RB1000, ville være fuldstændig overkill. Derfor valgte jeg at forbedre en af de detaljer, som REGA selv har valgt at forbedre på deres dyrere arme.

Rega har bedre eksternt kabel på deres dyrere tonearme, men altså, i modsætning til, hvad du her antyder, så er det interne kabel det samme. Hvis man investerer i et internt kabel der næsten koster det samme som armen, så er det vel også tale om "overkill" . Der er næsten ved at være konsensus omkring kablets overvejende betydning for en tonearms gengivelseskvalitet, men hvis det var så enkelt, så var der vel flere der lavede tonearme, af ispinde, med en lille nål igennem og med et "superkabel" der alene berettigede en astronomisk pris.

I overensstemmelse med Martin, så finder jeg det også en lille smule betænkeligt, at et redaktionelt medlem, så ihærdigt, går ud og anbefaler et kabelskift med sin autoritet som "ekspert" både fordi det er spild af penge, men også fordi vi årligt "tilbagemodificere" ca. 40 Rega arme for kunder der, i sikker forvisning om fantastiske forbedringer og med "hifi ekspertes" klare anbefalinger, er blevet, mildt sagt, skuffede.

venligst 

Bent 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum