Emne: Andre kabler på RB 300 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent!
Jeg skulle kun undvære armen i en times tid, mens jeg skiftede kablerne. Og jeg har levet med den arm de sidste 10 år, så jo, jeg kan godt huske hvordan den lød før.
Det kan godt være at Rega markedsfører sine dyrere tonearme på snævrere tolerancer, men det ændrer ikke på det faktum, at det eksterne kabel også er udskiftet. Hvorfor gøre det, hvis det ikke har betydning?
Grunden til at jeg går i blækhuset i dette tilfælde er, at en læser kommer med usaglige udtalelser. Først er det kabelskiftet der ikke kan høres. Hvilket du bekræfter at det kan, dog til det værre ifølge din mening. Så er det antiskating, der er problemet. Hvilket jeg på ingen måde hverken kan konstatere fysisk eller lydmæssigt. Du nævner selv højere friktion ved tykkere ledere, som selvfølgelig kan indfluere på armens bevægelses frihed. Nu har Rega ikke de eneste ingeniører på denne klode, så mon ikke andre teknikere har taget dette i betragtning. Endelig nævner denne læser, at fingergrebbet skal knækkes af, hvilket aldrig har været på tale. Det er useriøst.
Jeg er glad for at du betragter mig som en autoritet. Det er der meget få andre, der gør.
Jeg skriver ud fra personlig erfaring, og denne erfaring fortæller mig at kabelskiftet er en forbedring. Du er også selv en autoritet på dette område, da du har solgt Rega produkter i en halv menneske-alder. Jeg tvivler på ingen måde på din erfaring, men du har i den grad personlig/økonomisk interesse i dette emne. Derfor forstår jeg godt at du farer til kridthuset, når du ser dette indlæg.
Jeg er glad for, at du kommer med dit indlæg, da det giver læserne flere vinkler på dette emne. Så er der i det mindste to "autoriteter", der har udtalt sig. 
Mvh. Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Jeg genbruger lige dit indlæg og svarer med blå skrift.
Hej Bent!
Jeg skulle kun undvære armen i en times tid, mens jeg skiftede kablerne. Og jeg har levet med den arm de sidste 10 år, så jo, jeg kan godt huske hvordan den lød før. Du har muligvis ret, men din lydhukommelse er nu ikke holdbar mere end 3-5 minutter og dertil vil man jo gerne høre en forbedring, når man har betalt i dyre domme og dertil knoklet med isætning.
Det kan godt være at Rega markedsfører sine dyrere tonearme på snævrere tolerancer, men det ændrer ikke på det faktum, at det eksterne kabel også er udskiftet. Hvorfor gøre det, hvis det ikke har betydning? Det var, så vidt jeg husker, det interne kabel der var til debat og ikke det eksterne, hvorfor det kan virker overflødigt at indrullere det eksterne kabel i sin argumentation. Desuden har, hverken Rega, eller undertegnede, påstået, at det eksterne kabel er betydningsløst, så det........
Grunden til at jeg går i blækhuset i dette tilfælde er, at en læser kommer med usaglige udtalelser. Først er det kabelskiftet der ikke kan høres. Hvilket du bekræfter at det kan, dog til det værre ifølge din mening. Så er det antiskating, der er problemet. Hvilket jeg på ingen måde hverken kan konstatere fysisk eller lydmæssigt. Du nævner selv højere friktion ved tykkere ledere, som selvfølgelig kan indfluere på armens bevægelses frihed. Nu har Rega ikke de eneste ingeniører på denne klode, så mon ikke andre teknikere har taget dette i betragtning. Endelig nævner denne læser, at fingergrebbet skal knækkes af, hvilket aldrig har været på tale. Det er useriøst.
Ligesom du, fortæller Martin blot om sine erfaringer med kabelskiftet, du kan høre kæmpeforbedringer, han kan ingen forbedring høre, så hvorfor hans erfaringer er mere usaglige end dine, har jeg svært ved at se. Jeg mener ikke, at et internt kabelskifte forbedrer en Rega arm, der kan opstå lydforskelle, pga. f.eks dårligere sporing, men det er vist det bedste man kan håbe på. Tror jeg, at der findes andre ingenører der har samme viden som Rega`s ?, jow det tror jeg, tror jeg de spilder deres uddannelse med at lave tonearmskabler ?, nej det tror jeg ikke. De ingenører der laver kabler, har en noget anden indgang til kabler end den gængse enthusiast eller hifi anmelder og ca. 99.9999999 procent af denne verdens ingenører ville hulke af grin, hvis de så et 25 cm langt og 0,005mm tyndt kobberkabel til 1595,- Til bemærkningen om fingerbøjlen, kan vel blot siges, at det var Martin`s indhøstede erfaring, da han betalte en autoriseret ingenørtonearmskabelskifter og vel blot viderebragt som en bitter erfaring oveni den manglende effekt af de investerede kroner.
Jeg er glad for at du betragter mig som en autoritet. Det er der meget få andre, der gør.
Der er vel ingen tvivl om, at du af nogle af sidens læsere betragtes som en autoritet, hvilket kun gør det endnu mere beklageligt, at du anbefaler et kabelskift og ovenikøbet beskriver operationen som nem. Et kabelskift på en Regaarm vil betyde bortfald af garanti, hvilket næppe vil opleves som en forbedring og dertil er det uhyre sjældent, at monteringen er særlig nem, specielt, hvis lodningerne skal være perfekte. Er de ikke det, så er jeg tilgengæld enig i, at man kan høre forskel !
Jeg skriver ud fra personlig erfaring, og denne erfaring fortæller mig at kabelskiftet er en forbedring. Du er også selv en autoritet på dette område, da du har solgt Rega produkter i en halv menneske-alder. Jeg tvivler på ingen måde på din erfaring, men du har i den grad personlig/økonomisk interesse i dette emne. Derfor forstår jeg godt at du farer til kridthuset, når du ser dette indlæg.
Lad mig lige slå fast, at jeg ikke "farer" i noget kridthus og at min motivation overhovedet ikke er penge. Hvis det lyder for usandsynlig, så fortæl mig, hvorfor jeg ikke skulle være interesseret i, at folk køber Rega arme for så at modificere dem. jeg kan tjene penge på armen og senere tjener jeg penge på at re-sætte det originale kabel. Det er uhyre sjældent, at man bliver beskyldt for at have en økonomisk interesse i, ikke, at sælge noget. Iøvrigt er min erfaring med Rega ikke kun funderet i salg, jeg har skiftet tonearmskabler i henved 20 Regaarme, før jeg indså, at det kun medførte problemer og jeg har tilbageskiftet kablet på henved 250 Regaarme, med andre ord I`ve been there and it sucks.
Jeg er glad for, at du kommer med dit indlæg, da det giver læserne flere vinkler på dette emne. Så er der i det mindste to "autoriteter", der har udtalt sig. 
Jeg håber, at jeg kan blive fri for, at blive skudt i skoene, at mit indlæg er udsprunget af økonomiske interesser og at indlægget derved degraderes til, at være upålidelig reklame for... ja, jeg ved ikke for hvad, men kunne vi ikke blive fri for, at en oprigtig ment advarsel, skal gøres utroværdig ved henvisning til debatørens "åbenlyse ?!" økonomiske interesser. Gad vide hvilke interesser de, der sælger tonearmskabler til 1 milliard kiloet har ?
venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Bent!
Så vil jeg genbruge dine svar:
Du har muligvis ret, men din lydhukommelse er nu ikke holdbar mere end 3-5 minutter og dertil vil man jo gerne høre en forbedring, når man har betalt i dyre domme og dertil knoklet med isætning. Ikke muligvis ret! Jeg ved godt hvilke faldgruber der er, og hvor meget den psykiske faktor spiller ind ved lytning. Så jeg ved også hvordan man undgår dem! Du startede med flere uger, som et problem. Nu er 1 time også et problem. Jeg har vist tabt på forhånd. Det kan vist slet ikke lade sig gøre, at jeg rent faktisk hører en forbedring, eller...?
Det var, så vidt jeg husker, det interne kabel der var til debat og ikke det eksterne, hvorfor det kan virker overflødigt at indrullere det eksterne kabel i sin argumentation. Desuden har, hverken Rega, eller undertegnede, påstået, at det eksterne kabel er betydningsløst, så det........ Tråden blev faktisk startet med det eksterne kabel. Det er altid en god idé at læse hele tråden før man indgår i en debat. Jeg kom siden med mit input vedr. Incognito kablet, efter at en anden læser havde nævnt det.
Ligesom du, fortæller Martin blot om sine erfaringer med kabelskiftet, du kan høre kæmpeforbedringer, han kan ingen forbedring høre, så hvorfor hans erfaringer er mere usaglige end dine, har jeg svært ved at se. Jeg mener ikke, at et internt kabelskifte forbedrer en Rega arm, der kan opstå lydforskelle, pga. f.eks dårligere sporing, men det er vist det bedste man kan håbe på. Tror jeg, at der findes andre ingenører der har samme viden som Rega`s ?, jow det tror jeg, tror jeg de spilder deres uddannelse med at lave tonearmskabler ?, nej det tror jeg ikke. De ingenører der laver kabler, har en noget anden indgang til kabler end den gængse enthusiast eller hifi anmelder og ca. 99.9999999 procent af denne verdens ingenører ville hulke af grin, hvis de så et 25 cm langt og 0,005mm tyndt kobberkabel til 1595,- Til bemærkningen om fingerbøjlen, kan vel blot siges, at det var Martin`s indhøstede erfaring, da han betalte en autoriseret ingenørtonearmskabelskifter og vel blot viderebragt som en bitter erfaring oveni den manglende effekt af de investerede kroner. Jeg fortalte ikke Martin om min erfaring, det var en helt anden læser. Martin føjede blot til i debatten, og påstod at jeg havde en meget ringe hørelse. Det må han gerne. Jeg mener at Martin's indlæg er usaglige, fordi han springer til et nyt emne, når man modargumenterer. Jeg kan høre forskel - til det bedre. At Martin slet ikke kan høre forskel skyldes evt. manglende erfaring. At du mener det er en ringere løsning, kan muligvis skyldes din personlige smag. Og jo, gu faen' er kabelpriser til grin. Der er vi helt enige. Hvad tager du i øvrigt for et komplet originalt kabel til RB300? Hvem ved, måske får jeg brug for det. 
Der er vel ingen tvivl om, at du af nogle af sidens læsere betragtes som en autoritet, hvilket kun gør det endnu mere beklageligt, at du anbefaler et kabelskift og ovenikøbet beskriver operationen som nem. Et kabelskift på en Regaarm vil betyde bortfald af garanti, hvilket næppe vil opleves som en forbedring og dertil er det uhyre sjældent, at monteringen er særlig nem, specielt, hvis lodningerne skal være perfekte. Er de ikke det, så er jeg tilgengæld enig i, at man kan høre forskel ! Jeg har det helt OK med at jeg bliver betragtet som en autoritet, fordi jeg også ved hvilket ansvar der følger med. På den anden side kan jeg på ingen måde holdes ansvarlig for, at en læser vælger at skifte kabel på sin tonearm. Valget er vedkommendes helt eget. Selvfølgelig bortfalder al garanti, hvis armen er under 2 år gammel, det er ren købelov. Eller giver Rega længere garanti? Fordelen ved Incognito kablet er netop, at det er i ét stykke med et minimum af lodninger. Jeg synes monteringen er nem, derfor giver jeg udtryk for dette.
Lad mig lige slå fast, at jeg ikke "farer" i noget kridthus og at min motivation overhovedet ikke er penge. Hvis det lyder for usandsynlig, så fortæl mig, hvorfor jeg ikke skulle være interesseret i, at folk køber Rega arme for så at modificere dem. jeg kan tjene penge på armen og senere tjener jeg penge på at re-sætte det originale kabel. Det er uhyre sjældent, at man bliver beskyldt for at have en økonomisk interesse i, ikke, at sælge noget. Iøvrigt er min erfaring med Rega ikke kun funderet i salg, jeg har skiftet tonearmskabler i henved 20 Regaarme, før jeg indså, at det kun medførte problemer og jeg har tilbageskiftet kablet på henved 250 Regaarme, med andre ord I`ve been there and it sucks. Så vil jeg meget gerne undskylde min udmelding vedr. økonomisk interesse! Men det er vel et faktum, at du er importør af Rega i Danmark, og at du lever af det? Skiftet tilbage på 250 arme! Ja, det var mange. Du har helt sikkert argumentationen i orden! Hvis det "sucks" så meget, hvorfor laver Rega så OEM arme for flere andre mærker, med anden kabeltype i? Er det rå markedsmekanik? Faktum er, at flere af disse arme er dyrere end RB300, og bliver rost af anmeldere verden over som værende bedre. Men de kan måske heller ikke høre?
Jeg håber, at jeg kan blive fri for, at blive skudt i skoene, at mit indlæg er udsprunget af økonomiske interesser og at indlægget derved degraderes til, at være upålidelig reklame for... ja, jeg ved ikke for hvad, men kunne vi ikke blive fri for, at en oprigtig ment advarsel, skal gøres utroværdig ved henvisning til debatørens "åbenlyse ?!" økonomiske interesser. Gad vide hvilke interesser de, der sælger tonearmskabler til 1 milliard kiloet har ? Ja, som sagt så beklager jeg den udmelding. Det kan jeg på ingen måde bevise. Det ændrer dog ikke på det faktum, at Rega er en del af dit levebrød, og du selvfølgelig ikke har interesse i, at dit produkt omtales som værende mål for forbedring. Jeg ved godt, at der findes mange passionerede hifi producenter, importører, forhandlere osv., men de fleste lever også af det, og derfor gør det selvfølgelig "ondt" når ens produkt er mål for kritik. Kabelbranchen? ja, set som et hele, er den pilråden med maksimum profit som mål. Hov, er det ikke generelt for markedsøkonomi?
I allerbedste mening, og uden at beskylde nogen for at være i hifi branchen for at tjene penge,
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er der næsten aldrig nogen der skriver med grønt??? Det vil jeg godt vide.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler!
Fordi det ikke er en pæn farve! 
I allerbedste, farveløse mening,
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skulle næsten tro jeg skulle have forlangt flere penge for min Original RB-300..... fantastisk!
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
|
... vi årligt "tilbagemodificere" ca. 40 Rega arme for kunder der, i sikker forvisning om fantastiske forbedringer og med "hifi ekspertes" klare anbefalinger, er blevet, mildt sagt, skuffede.
|
|
|
Jeg forstår ikke helt hvorfor der er så mange der vil betale for at få "tilbagemodificeret" deres Rega arm, hvis der alligevel ikke er nogen hørbar forskel. Er det ikke at betale 2 gange for en forskel der ikke er der?
Eller er det fordi det originale kabel lyder bedre end "modifceringerne"?
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Nu tror jeg det er ved at være nok for mit vedkommende, så dette bliver det sidste skrig (medmindre, selvfølgelig, at der fremkommer uhyrligheder )
Jeg har læst debatten fra start og ganske enkelt læst starteren`s indlæg forkert, det beklages.
Hvis man skal være erfaren for at høre det der betegnes som "klasser bedre", så bedes du understrege det, når du beskriver forskelle ellers kunnne man forledes til, at tro disse forbedringer var umiddelbart tilgængelige for lægmænd med en blot nogenlunde hørelse.
Hvis man, som anmelder i et Hi Fi Forum, anbefaler folk, at skifte et kabel i en tonearm og dertil kalder det nemt, så har man en andel i ansvaret, efter min mening. Ville du ikke, hvis Bilmagasinet anbefalede en nem og enkel modifikation i luftfilteret på lige netop din bil, så den præsterede markant mere eller kørte klasser bedre, anse dem som medansvarlige, når motoren, tildels ikke kørte bedre og tildels brændte af, 2 uger efter "modifikationen" og ville du anse det for utidig markedsføring, hvis den stedlige importør advarede folk mod noget der i bedste fald var spild af penge eller i værste fald defekt motor ?
Når Rega laver OEM arme, så laver de dem på bestilling med de ændringer køberen vil have, hvis det påvirker den mekaniske kvalitet på armen, så skal køberen, på skrift, bekræfte at han er klar over dette. Angående alle de anmeldere der har testet RB 300 OEM arme og fundet dem bedre end den originale, så må det skyldes manglende erfaring
Jeg mener bestemt, at Rega er åbne for kritik, hvis den på nogen måde kunne forbedre deres produkt.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Buyer 1
Godt spørgsmål og svaret er, at der i mange tilfælde, når arme modificeres af "eksperter" med "drømmekabler" så går de i stykker, for meget friktion, så pick uppen skal slæbe armen henover pladen. Brumproblemer grundet dårlig eller ingen jordforbindelse og så dårlige lodninger at forbindelsen forsvinder i en eller begge kanaler.
venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent!
Jeg beklager udtrykket "klasser bedre", men det er tilfældet! En forbedring i lyden kan, for den urutinerede, sagtens lyde forkert, hvis man i længere tid har vænnet sig til en given klang. Eller hvis man på grund af manglende bas, har "tunet" resten af anlægget til at kompensere for dette. Så vil det lyde helt forkert, når der efter skift af kabel pludselig er mere bas til stede. Også selv om pladespilleren blot opfører sig korrekt.
Jeg bærer på ingen måde ansvar for forkert montering af et kabel. I så fald bærer jeg jo også ansvar for enhver læsers skuffelse over et apparat, som jeg har anmeldt. Come on, du er skuffet over min udtalelser, det forstår jeg. Men derfra og så til at smide det moralske ansvar på mine skuldre... Nej,vel?
Ja, selvfølgelig mangler anmelderne erfaring, når de ikke finder Rega produkter bedst. 
Du nævner også de fejl, der kan opstå ved fejlmontering. Overdrivelse fremmer forståelsen. Sjovt nok nævner du kun mekaniske problemer. Hvad med lyden, hvis alt det mekaniske er i orden?
Lad os bare stoppe her. Vi er enige om, at være uenige. Jeg, som skribent, mener at et nyt kabel på en RB300 arm kan være en forbedring. Du mener, at det skader mere end det gavner.
Godnat, og sov godt! 
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
"Ja, selvfølgelig mangler anmelderne erfaring, når de ikke finder Rega produkter bedst. 
Du nævner også de fejl, der kan opstå ved fejlmontering. Overdrivelse fremmer forståelsen. Sjovt nok nævner du kun mekaniske problemer. Hvad med lyden, hvis alt det mekaniske er i orden?"
Nu er det så ikke alle anmeldere der er enig med dig, en af dem testede samtlige de modifikationer der tilbydes til Rega arme, så som kabel internt-eksternt, VTA skabelon, kontralod, og counterweightshafts (den lille pind loddet sidder på) hans konklusion var diffrences, yes, better, no, men ellers har du ret !
Det er desværre ikke overdrivelser, men de fejl der med jævne mellemrum dukker op, ikke nødvendigvis dem alle på en arm, men det sker også. Nu synes jeg ikke kun det var mekaniske fejl jeg opremsede, medmindre brum og dårlige lodninger er mekanik.
Jeg har endnu til gode, at høre noget lydforbedrende på en modificeret arm, de spiller nemlig ikke, når de ankommer her til rep. men skulle det ske, så ville det da bare være fedt. I et sort kapitel af mit liv, hvilket jeg stadig beder om tilgivelse for, skiftede jeg selv kabel på Rega arme, endda adskillige gange, nogle gange gik det godt, armen virkede og andre gange gik det skidt, armen virkede ikke, men i ingen af tilfældende kunne jeg detektere nogen utvetydig forbedring i gengivelsen.
Min pointe er altså, køb en bedre Riaa, en bedre pick up eller en bedre pladespiller, der får man med større sandsynlighed noget givtigt ud af sin investering.
Venligst og godnat
Bent
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 19 Juni 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|