Forfatter |
|
dvangz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puh .... Fuldt ud? Det er det værste ord man kan bruge i den sammenhæng her når vi taler højttalere.
Hvis man laver sammenligningen med bil verdenen igen som før i tråden, så er en stor Audi som er bygget til at køre 300 km/t noget sjovere at køre 200 km/t i, fordi at motoren, bremser og alt det hele ikke har svært ved det, i forhold til en gammel Skoda der lige akurat kan snige sig op på 200 km/t.
Det er det samme med højttalere og forstærkere ... Jo mere effekt jo bedre. Det der med at folk brænder deres højttalere af, fordi at de syntes de har spillet højt det er KUN fordi at der har været en lille forstærker på. Havde højttalerne fået et rent signal uden forvrængning, så kan du få selv en lille højttaler til at sige MEGET!. Jeg har selv haft et par Dali Concept 2, som fik 2x125w fra NAD som måske svarer til et par hundrede watt fra mange andre mærker, og de spillede så højt at du stod og holdte dig for ørene. Det kræver bare effekt .....
Men du kan jo starte med det sæt der, og så skifte forstærkeren når den tid kommer ...
Du vil helt klart kunne få masser af lyd ud af dem, men du vil ikke kunne bruge dem fuldt ud. Der skal meget mere effekt til. Men husk og tænk på hvad dine ører kan holde til, og hvad dine venners ører kan holde til ... Det er vel også rart nok at kunne snakke lidt sammen? ..
Du vil kunne få en stor hovedpine med sådan et par CVére, også med den forstærker der. Bare husk ... Når det begynder at skære i ørene, og diskanten bliver mudret og sådan ... Altså at det forvrænger, så skru ned ... For ellers koster det dig et par nye diskanter, og nogle gange går det så slemt at det er hele højttaleren og måske forstærkeren der ryger.
__________________ .../ Air
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
dvangz skrev:
Hej.
Jeg er en dreng på 17 år som igang med at købe nye højttalere, og det er her I skal hjælpe mig. Højttalerne skal stå på mit 22 m2 værelse, og skal primært bare bruges til at spille højt musik da jeg ofte holder små fester for vennerne osv. Jeg foretrækker derfor høj lyd fremfor pæn og detaljeret lyd. Derfor har jeg mest kigget på Discohøjttalere, da jeg forestiller mig at det passer bedst til mig forbrug.
Jeg har kigget meget på disse højttalere, da jeg synes de ser ret fornuftige ud, indenfor den prisklasse jeg har tænkt mig (~2000,-) ; http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=720& ; ;sub=1&page=1
Hvad siger I til det, har I bedre forslag til højttalervalg, eller har I erfaringer med disse højttalere?
Mvh. Dennis Vang
|
|
|
Øhh... det ene behøver jo ikke nødvendigvis udelukke det andet. En anden foreslår vidst et par CV AL-1000/1002... et forslag jeg kun kan bakke op. De kan let spille dine 22 m^2 op. Endda med en kvalitet som mange diskotekshøjtalere ikke evner at præstere. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Anzelz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 366
|
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et par Jamo D365? De koster næsten ingenting.. Synes jeg kan huske en fest hvor de var ret vilde. Men var stiv  http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55283294 Ellers er der Jamo X870, de kan spille 114dB  http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55172528 Af erfaringer har jeg hørt Dali Concept 8/10 de spiller sindssygt højt.
__________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92075&PN=1
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne forestille mig at du gerne vil have "blær" højttalere  Men husk at for store højttalere ikke giver bedre lyd inde i små rum. Så en 4 x 15" bassenheder, er ikke vejen frem.... De ser blær ud, men ikke den bedste løsning. Hvis du vil investere i en udemærket effekforstærker løsning, kan jeg anbefale Crown.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan også som altid anbefale Crown, men det koster jo som bekendt lidt. Men du kunne måske i den forbindelse kigge på deres gamle XLS serie, de er ikke så dyre og burde være velegnet til formålet Mht., højtalere så var der for noget tid siden en hel del CV til salg herinde, prøv at søg brugtmarkedet igennem. Jeg fandt selv mine AT-80 på den måde med stor succes.
__________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
Til top |
|
|
kasperholm Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke anbefale Jamo D365. Har selv haft modellen míndre, D265 og spillede ikke godt. Nok de værste højtalere jeg nogensinde har haft. Det kan selvølgelig godt være at D365 spiller bedre, men har svært ved at forestille mig det, da det er fra samme serie.
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og frygter afbrændte CV-højttalere, gråd og tænders gnidsel. Jeg tror din forstærker får åndenød og enten begynder at forvrænge eller sikringskredsløbet slår fra, hvis du prøver at spille så højt, som jeg tror du har tænkt dig, med to kæmpe CV-højttalere koblet til din forstærker. Ikke for at disse din forstærker, men den er ikke velegnet til så store højttalere. Som flere andre har været inde på, så er det jo ikke højttalerne der kan "spille højt", men forstærkeren. Højttalernes grænse for hvor højt de kan spille er ikke absolut. MAO kan en højttaler spille meget højere med en strømstærk forstærker. Derfor ville jeg egentlig anbefale dig at spare det ekstra op det kræver at få en ordentlig effektforstærker (Crown synes at være det foretrukne mærke her i forum til dit formål), og så købe dem sammen. Så risikerer du ikke at anlægget lukker ned midt i festen fordi forstærkeren koger over.
Men jeg er sikkert bare en gammel stivstikker tæt på de 30 der ikke forstår glæden ved kæmpe højttalere længere...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange siger at NAD passer godt sammen med CV... Alså med effekt og sådan, men jeg mener nu, at en Class D effektforstærker passer meget bedre til dit behov.. Du får mange watt for pengene, og lyden er jo fin, så helt klart class D til dig! Crown er fx en class D forstærker, lige så er Hifiklubbens Cerwin Vega effekforstærker også. <-- Vrøl! Der er dog mange der mener at den ikke er noget værd, men igen, jeg har aldrig rigtig lyttet til den.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
dvangz Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mr high end Udelukket fra forum

Dobbelt profil - Hurtig
Bruger siden: 15 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug nu lige hovedet.... Det er noget slemt fis at sige, at forstærkeren får sved på panden med et par CV højtalere, specielt sammenlignet med de plastichøjtalere tråden startede med at omhandle.
Fordi en højtaler kan spille højt, er den ikke nødvendigvis slem ved forstærkeren. CV er ekstremt følsomme. Ofte i nærheden af 96-100dB. Det betyder rent faktisk, at der IKKE skal ret mange watt til for at spille højt. Og for at opnå samme lydtryk med en billig plastichøjtaler, skal der skrues væsentligt højere op for forstærkerenm, hvorved den belastes væsentligt mere.
Ved et givet lydniveau, er en CV altså IKKE ond ved forstærkeren, sammenlignet med alt muligt andet. Tværtimod. Med et par CV'ere har man dog muligheden for endnu højere lydtryk end mange andre højtalere, og det er klart at det kræver mere effekt. Men så er vi ude i en region, hvor de andre aldrig nogensinde ville kunne klare.
Folk tror, at en 500 watt højtaler er meget sværere at trække end en 100 watt højtaler. Det siger i virkeligheden mere om dem, end det gør om højtaleren. 500 watt betyder blot, at du kan tillade dig at hælde mere effekt i den, men ikke at den nærmest suger det ud af forstærkeren. Små højtalere kan faktisk være noget af det værste, fordi man er nødt til at "pumpe" dem for at få noget lydtryk fra dem. Og det gøres bl.a. ved at sænke impedansen, hvilket netop er hårdt for forstærkeren.
Mit bud er stadig, at du køber en CV med maksimalt 12" bas. Hvis du kan finde en DC10 i nærheden, vil det være noget nær det optimale. Lige netop DC serien er lidt unik, og en DC12 med 12" bas muligvis for voldsom til dit værelse. Det bør din SONY sagtens kunne trække, selvom det ikke er verdens kraftigste forstærker. Om ikke andet kan den ihvertfald bedre trække dem, end de billige plastichøjtalere. Senere bør du så overveje en kraftigere forstærker. Hvis der er pre-out på din SONY, vil jeg anbefale en NAD effektforstærker, eks en NAD216. Så er der gang i gaden!!
|
Til top |
|
|
Casper_LC Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved det ikke... altså jeg har et par al1000 stående på mit hummer (23 kvm) og det går sq fint...
hvad er det for nogle cv'er...?? det ligner lidt dc15
men som det også er nævnt før, så skal du ha en forstærker der kan trække dem ordentlidt... ellers ender du bare med brændte diskanter og hvad har vi...
har selv prøvet det samme
|
Til top |
|
|

Dobbelt profil - Hurtig
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hedder de?? De ligner den gamle billig-serie. Jeg kan ikke huske navnet på den, men du bør kunne få dem for maks 2.000,-. Overvej i øvrigt lige, om du skal have 15". Det bliver for voldsomt på 22m2, på en måde hvor du ikke gider høre høj musik, fordi det bliver rent bulder, og ingen musik. Find en CV med 10" eller 12", det vil du blive mere tilfreds med.
|
Til top |
|
|
CosworthDriver Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det ligner et par VS15, kostede i 1997 2400,- pr. stk. Har en følsomhed på 102dB, så de kan godt larme, selv med en mindre forstærker. Men for at lyde godt skal de nok alligevel bruge en ret strømstærk forstærker.
På dine 22 m2 bliver det meget bulderbas, men det er vist også det du søger, så jeg mener sagtens du kan gå efter dem. Det med et par kæmpe højttalere på et lille værelse har vi sgu alle prøvet, det er noget der bare skal prøves. I din alder kan det ikke blive for voldsomt, kender det fra mig selv, da jeg var i din alder.
På lidt længere sigt vil jeg dog råde dig til at finde en effektforstærker at koble til din Sony, hvis den har pre-out? Evt. noget NAD 2700 eller lign. som kan findes til rimelige priser på dba.dk, den kan bedre magte Cerwin Vega'erne. Husk på, at det er som regel fordi forstærkeren er for lille, at højttalere brænder af, ikke fordi en forstærker er for kraftig. En lille forstærker forvrænger nemlig væsentlig tidligere end en større forstærker og det er forvrænget lyd der tager livet af højttalere, specielt diskanterne.
Eksempel: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55279568
Held og lykke med at finde "de rigtige" CV'er til dit værelse. __________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Dobbelt profil - Hurtig
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thule... det må være din spøg... , mage til underdimensioneret forstærker skal man lede længe efter. Prøv at lade den stå med 50% effektindhold og fuld volumen i en halv time, så vil du se hvad jeg mener. Krell er fuldstændig skudt ved siden af til et "umti umti" setup. Jeg ville gå efter NAD. De har lavet en del effektforstærkere, der rent faktisk kan tåle at spille højt i mere end et par minutter.
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af NAD ville jeg vælge : NAD 2200, 2600, 2600A, 2700 eller en 218
De nyere NAD er der ikke det power i som de gamle.
Crown er et godt bud, en Yamaha pc2002 er et godt bud, men er nok lidt dyrere.
Spænd du 2 stk brokoblede NAD 2200 eller NAD 3080 bag de højttalere, så skal du se løjer 
|
Til top |
|
|
dvangz Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem nu ikke at jeg er en fattig 17 årig teenager  - Har ikke lige pengene til sådan en effektforstærker lige pt, men det skulle da gerne komme med tiden
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
dvangz skrev:
Glem nu ikke at jeg er en fattig 17 årig teenager - Har ikke lige pengene til sådan en effektforstærker lige pt, men det det skulle gerne komme med tiden 
|
|
|
Nej ok, men der er en NAD 2200 til 800 - 1000,- ret tit og til de penge skal du lede LÆNGE før du får samme power.
Den forstærker du linkede til, er på papiret kraftigere, men vil alligevel ikke kunne følge den NAD............... Som sikkert også lyder langt bedre.
Fordelen ved NAD er at man kan starte med at køne EN effekt og så senere købe en magen til - brokoble dem (man lægger kanalerne sammen) og få den 3-dobbelte effekt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|