Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brugeranmeldelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Tak for kommentarerne.

1. Jeg bruger denons eget anbefalede nåletryk, og vil helst ikke forøge det meget i forhold til hvad fabrikken anbefaler.. Hellere for højt, end for lavt. Du skal ikke være nervøs for øget slid ved forhøjelse af nåletrykket. Tværtimod!

2. At det blå amrør ikke matcher særligt godt er jeg klar over - det røde er klart bedre til formålet. Så der kommer den nok også til at ende, men for øjeblikket vil jeg gerne have muligheden for at bytte rundt mellem de to pickupper på en forholdsvis enkel måde. Mageligheden har første prioritet??? ;-)

3. Jeg har min Riaa sat til at være på 100k ohm, hvilket får den til at matche bedre, men ikke perfekt. Som jeg skriver vil jeg gerne prøve en anden trafo, men pengene, pengene... Desuden har jeg en teori om at t-20´eren ganske rigtigt også virker som en begrænsing i forhold til detaljeringsgraden. Du mener vel 100 Ohm?

4. At shuren i mine ører er mere detaljeret kan måske skyldes at der er en bedre nåleslibning på den. Hvem siger at Shure har en "bedre" nåleslibning???

Mvh

Hilsen
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt, at jeg godt kan forøge nåletrykket lidt,, men så længe den sidder på det blå armrør tror jeg ikke på, at det betyder det store - det er ikke der, hunden ligger begravet.

Ja, magelighed har første prioritet, indtil jeg har besluttet, hviken jeg vil have siddende på mere permanent det næste stykke tid.

Nej, jeg mener 100 k ohm... Min riaa kan justeres til enten at være på 30, 47 eller 100 k ohm. Følsomheden på den kanogså justeres, således at den ligger mellem 2-6mV

Shuren har en micro-ridge nåleslibning, som når længere ned i rillen, end denonens elliptiske nåleslibning.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

DL-304 stylus tip:

0.07 x 0.1mm Special Elliptical

Den burde også "grave" pænt dybt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Ja hvorfor ikke bruge det dertil-indrettede brugeranmeldelser-modul der er her på siden, det kunne måske øge overskueligheden fremover?

Brugeranmeldelser
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Ja hvorfor ikke bruge det dertil-indrettede brugeranmeldelser-modul der er her på siden, det kunne måske øge overskueligheden fremover?

Brugeranmeldelser

Fordi en del af pointen med at lave den her tråd er, at man skal kunne diskutere anmeldelserne løbende

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Sjoenne skrev:
Ja hvorfor ikke bruge det dertil-indrettede brugeranmeldelser-modul der er her på siden, det kunne måske øge overskueligheden fremover? Brugeranmeldelser

Fordi en del af pointen med at lave den her tråd er, at man skal kunne diskutere anmeldelserne løbende

Der hører da en tråd med til hver brugeranmeldelse alligevel, hvorfor ikke diskutere der? Men kunne så foreslå at få en Vintage kategori der.

Hvis alle i tråden kan poste anmeldelser løbende, bliver det da meget svært at hitte rede i hvad der bliver diskuteret. Med mindre man følger med helt fra starten.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg tid til at bruge miin High fidelity testplade på dl 304´eren, og jeg kan konstatere, at det blå armrør er alt for tungt, men samtidigt at - surprise - det røde armrør er lidt for let. Armressonansen ligger lige omkring 15 Hz, oog den skal jo gerne lidt længere ned. Overvejer lige nu, om jeg enten skal lægge lidt mere masse på i form af nogle små stykker bly, eller om jeg skal tilføre armen lidt mere silicone som dæmpning.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 August 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Så fik jeg tid til at bruge miin High fidelity testplade på dl 304´eren, og jeg kan konstatere, at det blå armrør er alt for tungt, men samtidigt at - surprise - det røde armrør er lidt for let. Armressonansen ligger lige omkring 15 Hz, oog den skal jo gerne lidt længere ned. Overvejer lige nu, om jeg enten skal lægge lidt mere masse på i form af nogle små stykker bly, eller om jeg skal tilføre armen lidt mere silicone som dæmpning.

En armresonans på 15 Hz er helt fint. Nu ved jeg ikke hvor gammel din UP4 arm er men du kan altid rense dæmpebrønden op og begynde forfra (husk at konsultere manualen) Selv det letteste armrør er brugbart til stive pick-up'er så du løber ikke ind i resonansproblemer. Mørcharmens eneste problem er det lille løstsiddende nåletrykslod (lad være med at bruge det). Trætte Oringe kan renses med acetone. Lodderne skal skal sidde stramt og præcist.

Du kan sagtens øge nåletrykket på Denon'en med mindre nålefanen synker faretruende sammen ligesom pick-up'en selvfølgelig skal være placeret korrekt. hvilket er super nemt på Mørcharmen, der skal blot være 230mm fra nålen til centrum af armens fastspændingshul (frem med linealen) underforstået selve armen er monteret de foreskrevne 212mm fra centertappen. Der må IKKE være fejlsporing med hverken Shure eller Denon'en.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

tak for rådet bjørn, det er efterhånden mange år siden jeg sidst gav den silikone, og jeg har sidenhen fjernet noget af det igen, så måske lidt mere deæmpning ville være fint.

Der er absolut ingen fejlsporing med nogle af de to pickupper.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

PS: jeg har en miistanke om, at der findes billigere måder at købe siliconen på end ved at gå i audio-butikker - nogen bud?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 09 August 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
PS: jeg har en miistanke om, at der findes billigere m�der at k�be siliconen p� end ved at g� i audio-butikker - nogen bud?

Bjørns råd er som altid værd at overveje. Jeg kan tilføje at Poul Ladegaard på et tidspunkt anbefalede en armresonans på mellem 12 og 16 Hz. Den er fra samme Ladegaard også formuleret som "den rigtige side af 10 Hz)

Jeg ved ikke hvilken viskositet Mørch anbefaler, men f.eks. Audiocrafts Unipivot arme som standard blev leveret med 200.000 cSt. Og som alternativer blev der angivet 100.000 og 300.000 cSt.
Silicone olie kan blandes, så viskositeten ændres, så en flaske 300.000 cSt og en flaske 100.000 cSt kan blandes til 200.000 cSt. Der findes nogle blandingtabeller et eller andet sted på nettet.
Audiocraft anbefalede at skifte olie hver 2 - 3 år.

Silicone olie kan købes hos forretninger der sælger rc udstyr. Jeg har ikke set højere end 100.000 cSt i Danmark. Men i England har de: http://www.teamxray.co.uk/productlist-oils-showall.php

I USA har de op til 600.00 cSt: http://www.turntablebasics.com/silicone.html
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 August 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
bjerager skrev:
PS: jeg har en miistanke om, at der findes billigere m�der at k�be siliconen p� end ved at g� i audio-butikker - nogen bud?

Bjørns råd er som altid værd at overveje. Jeg kan tilføje at Poul Ladegaard på et tidspunkt anbefalede en armresonans på mellem 12 og 16 Hz. Den er fra samme Ladegaard også formuleret som "den rigtige side af 10 Hz)

Jeg ved ikke hvilken viskositet Mørch anbefaler, men f.eks. Audiocrafts Unipivot arme som standard blev leveret med 200.000 cSt. Og som alternativer blev der angivet 100.000 og 300.000 cSt.
Silicone olie kan blandes, så viskositeten ændres, så en flaske 300.000 cSt og en flaske 100.000 cSt kan blandes til 200.000 cSt. Der findes nogle blandingtabeller et eller andet sted på nettet.
Audiocraft anbefalede at skifte olie hver 2 - 3 år.

Silicone olie kan købes hos forretninger der sælger rc udstyr. Jeg har ikke set højere end 100.000 cSt i Danmark. Men i England har de: http://www.teamxray.co.uk/productlist-oils-showall.php

I USA har de op til 600.00 cSt: http://www.turntablebasics.com/silicone.html

Uden at ville hænges op bagefter så bruger Mørch silikone med viskositeten 100.000. Den nyeste prisliste (2002) fra Mørch jeg er i besiddelse af meddeler en pris af kr. 55,- for en sprøjte med indhold. Der er rigeligt til arm og lift eller 2-3 gange arm, nok den nemmeste løsning hvis man bor i storkøbenhavn.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes