Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 18:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: VA Mahler... Med fast bas og blød diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Sorry, men du er da lidt afsporet. Jeg har bygget mange forskellige højttallere, både med skan speak og så meget andet dyrt intet har ramt den pris der. Lige nu har jeg fået stykket mig en større 3 vejs sammen kun med seas excel magnesium enheder, med seriøse filtre for under 12.000 inkl alt.

Hej Per!

Hvis jeg skal have bygget en ht helt fra bunden, vil jeg have noget i stil med den sorte DIY vist længere oppe. Bare med endnu bedre komponenter, hvor det er muligt.

Hvis du regner sammen hvad enheder og filter i den sorte koster, vil det langt overstige 12.000 :

Revolator: D2904 diskant, 2 * 15M, 2 * 26W (pap)

Mundorf basspole, silver/gold kondensator, foliespoler

hertil kommer terminaler, kabler o.m.a.

Per N skrev:

Har du forresten prøvet at se frekvensgangen på et par mahler? et nyt filter vil netop give det du efterlyser i det den har nogle grumme dyk, det vil dyrere komponenter ikke hjælpe på, hvordan vil du forresten finder ud af hvilke komponenter der er bedst? Jeg har erfaret det kommer an på hvilken opsætning de bruges i, og noget der er godt til en er ofte ringe til en anden.

Ja jeg har set den... Jeg synes egentlig kurven er ret pæn. Den er rimeligt pæn og lineær fra 40-20.000 Hz og fra 40 Hz og ned, dykker den også ret lineært... Helt ned omkring 10 Hz. Det er set værre  Og den resonans der er omkring 300 Hz er ikke noget reelt problem for mig. Jeg har aldrig bemærket den ved musikken. Tror man skal gå og lytte til en 300 Hz sinustone før det bliver et reelt problem..

Hvilke komponenter jeg bedst kan lide, kommer an på en prøve... P.t. har min kammerat sat en Mundorf silver kondensator i... Næste kondensator, som afprøves bliver nok silver/gold/oil...

Måske man skulle prøve nogle af duelunds produkter også?!?!?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nogle det har et billde af det orginal delfilter i en Mahler, har en dum mistanke om at det består at lutte ringen komponenter som slet ikke står mål
med Mahler pris, men som sagt jeg ved det ikke, men det kunne jo værre sjovet at få den bekræftet.

Jeg skal nok lægge et par billeder på af før/efter, når jeg har fundet ud af hvad der lige skal ske...

Og ja... Du har ret... Det er ikke de dyreste komponenter der er på filteret!!! 

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
[

Ja jeg har set den... Jeg synes egentlig kurven er ret pæn. Den er rimeligt pæn og lineær fra 40-20.000 Hz og fra 40 Hz og ned, dykker den også ret lineært... Helt ned omkring 10 Hz. Det er set værre  Ja det er da, men ikke ret meget, her er reponsens fra den endda i en ringe opløsning, den har et rigtigt voldsomt dip i mellemtonen hvor øret er allermest følsomt.

Derudover ligner impedans en bjergetape fra tour de france og fasen er ikke meget bedre, jeg ville få en kompetent til at lave et nyt filter den har så graverende fejl, dem vil du gerne rette op på hvilket jeg synes er fedt, du er bare ude på et dyrt side spor, jeg tvivler på vil hjælpe dig.

Og den resonans der er omkring 300 Hz er ikke noget reelt problem for mig. Jeg har aldrig bemærket den ved musikken. Tror man skal gå og lytte til en 300 Hz sinustone før det bliver et reelt problem.. Den kan du nok afskaffe med blygummi på indersiden af kabinettet eller en ekstra strategisk korrekt placeret afstivning

Hvilke komponenter jeg bedst kan lide, kommer an på en prøve... P.t. har min kammerat sat en Mundorf silver kondensator i... Næste kondensator, som afprøves bliver nok silver/gold/oil...

Måske man skulle prøve nogle af duelunds produkter også?!?!?

prøv monacors film kondensatorer

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
finlytteren skrev:
[

Den måling er bare helt ude i skoven, hvordan kan man dog konstruere en højttaler der måler så elendigt samtidig med at folk alligevel er helt vilde med den?

Det ligner jo noget hen af standard hængekøje lyd, masser af bas og nedre mellemtone, stort hul i midten og så masser af diskant.

Neutral er den ihvertfald ikke, der er ikke meget "hifi" over den, det er jo næsten en Cerwin vega for "hifi" entusiaster.

Til prisen er det direkte pinligt.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det skal dog siges, til ders foresvar, at hvis man måler lidt længere nede, ved mellemtonen så vidt jeg husker, måler den noget bedere.

Mahler_ved_mellemtone

Men der er STADIG 5dB bølgegang. Det er ALT for meget i den prisklasse.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Dykket i mellemtonen på denne kurve ligger lige præcis hvor Mahlerne deler... Det er jo klart at man vil kunne se diskanten ruller af, hvis det er diskanten, man måler på.

Mahler_ved_mellemtone

På denne kurve, som er målt ud for mellemtonen, ser det ud som om der mangler diskant, men det kan man jo se af den øverste kurve, at der ikke gør...

På begge kurver begynder bassen af rulle af allerede ved 50 Hz. Men når man måler ud for diskant og mellemtone på en højtaler med bassen i siden, vil man jo klart mangle bas i målingen, da bassen ikke bliver reflekteret i et dæmpet måle-rum. Basprincippet er jo netop konstrueret så bastonerne divergeres i lytterummet...

Så hvis en måling reelt skal kunne bruges til noget, er man nødt til at måle i et lytterum - eller måle de enkelte enheder og sammensætte en fælles kurve...

Man kan godt sige at Mahler i teorien ikke spiller lineært, men i praksis spiller den pi$$egodt...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Den måling er bare helt ude i skoven, hvordan kan man dog konstruere en højttaler der måler så elendigt samtidig med at folk alligevel er helt vilde med den?

Det ligner jo noget hen af standard hængekøje lyd, masser af bas og nedre mellemtone, stort hul i midten og så masser af diskant.

Neutral er den ihvertfald ikke, der er ikke meget "hifi" over den, det er jo næsten en Cerwin vega for "hifi" entusiaster.

Til prisen er det direkte pinligt.

Det eneste jeg synes der er pinligt i denne sammenhæng er at nogle "eksperter" kan få sig selv til at offentliggøre en så ubrugelig måling... Og så måske også at andre refererer hertil...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Er disse målinger lavet med de to switche på de Mahler i neutral position?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Nej det er måling fra den først model.

Jeg mener ikke der er nogle på den sidste nye model.

Men der er altid så mange der mener det ene og det andet om hvordan højttaler skal måle.

Prøv for sjov at lav en måling på dit setup i din stue og du vil opleve at den ikke er ____________________________________________________________ ________

Og hov hvordan kan det så være du kan lide lyden.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg ved det ikke for at være ærlig, men det må man da formode... Andet ville undre mig...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

@finlytteren
Har du MkI eller MkII?

Lader til kun at være MkII, der har den mulighed med switchene.
Efter sigende skulle man kunne få "mere bas" og "smoother" diskant med disse indstillinger.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@finlytteren
Har du MkI eller MkII?

Efter sigende skulle man kunne få "mere bas" og "smoother" diskant med disse indstillinger.

Hej

Der dæmpes med 1 db.

Men det er mere tydligt at høre på MKIII end på MKII.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nogle det har et billde af det orginal delfilter i en Mahler, har en dum mistanke om at det består at lutte ringen komponenter som slet ikke står mål
med Mahler pris, men som sagt jeg ved det ikke, men det kunne jo værre sjovet at få den bekræftet.

Er der nogle højttaler der stå mål med normal prisen.

Jeg har et par højttaler til at stå der koster 300k der sidde nogle low prise monster kabler i.

Og det sjove er de kabler der sidde på dem der går fra top til bund, men dem man kan se er MIT, det er kun gjort for dit øjes skyld.

Tage et par fra et andet mærker de laver en højttaler til 250k med næsten samme enheder og et støbt delfiter de skriver så de støber det filter inden for at gøre lyden bedre, men nej de gør det for at skjule det de er lavet af.

Og forbi en modstand koster 1000kr gør den ikke bedre end en til 10øre du vil bare narres.

Som jeg tit har skrevet nogle laver  højttaler ved at lytte andre laver dem ud fra en bog og hvad koster mest.

Og det rigtige sjove alle samme har deres måde at høre på, og det ser man jo tydligt når man sætter en masse forskelige højttaler op mod hinanden, hov hvorfor er der nu forskel på lyden når alle dem der bygger dem mener sådan skal det lyde ?????.

alt i alt lyd er en smags sag længer er den ikke, og dem der forsøger at spille kloge og siger det er det ikke, ja det er nok forbi de ikke ved hvad lyd de skal holde sig til og i forhold til hvad.

Lyd er som med biler og motorcykler møbler vin ja alt det hovr man selv skal danne sig et indtryk af det man køber.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@finlytteren
Har du MkI eller MkII?

Det er MkII jeg har... De kan justeres på bagsiden... Bassen kan hæves (har jeg kun brugt i forbindelse med tilspilning - man skal vist have en MEGET stor stue for at få behov for dette) og diskanten kan dæmpes, hvilket jeg aldrig har haft behov for...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Hvis jeg skal have bygget en ht helt fra bunden, vil jeg have noget i stil med den sorte DIY vist længere oppe. Bare med endnu bedre komponenter, hvor det er muligt.

Hvis du regner sammen hvad enheder og filter i den sorte koster, vil det langt overstige 12.000 :

Revolator: D2904 diskant, 2 * 15M, 2 * 26W (pap)
Mundorf basspole, silver/gold kondensator, foliespoler
hertil kommer terminaler, kabler o.m.a.

Kabinetter efter dine tegninger kan fås for 3000kr for 2 stk hos Mito Nord - vi siger 6000 for to dræberkabinetter. Capricorn i Hadsten lakerer tokomponent for industrien, og kan lakere to kabinetter i pianolak for 4000. Kvalitet er totalt i top (har set, rørt og savlet).
Så er der fødder, refleksrør, internt kabel: 2000kr.
Enheder: 15000 for din ovennævnte kombination for to HT, hvis du handler det billigste sted.

Jeg vil overlade det til Syncroniq eller andre vidende at estimere filterpris, kun vil jeg sige, at 10000 vil bringe dig meget, meget langt. Det er i alt 37000 kr. og vil slå alle købehøjttalere til under det dobbelte. Det er meget mere end 5000 for filtermodifikation, men også meget sjovere, og dine Vienna beholder deres gensalgsværdi.

Hvorfor vil du forresten bruge mindre på filtermodifikation (5000) end på nyt filter (>10000)? Med bedre enheder og kabinet vil du sandsynligvis kunne slippe afsted med færre komponenter!!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Kabinetter efter dine tegninger kan fås for 3000kr for 2 stk hos Mito Nord - vi siger 6000 for to dræberkabinetter. Capricorn i Hadsten lakerer tokomponent for industrien, og kan lakere to kabinetter i pianolak for 4000. Kvalitet er totalt i top (har set, rørt og savlet).
Så er der fødder, refleksrør, internt kabel: 2000kr.
Enheder: 15000 for din ovennævnte kombination for to HT, hvis du handler det billigste sted.

okay 10.000 for fede kabinetter i topkvalitet. Det lyder ikke så dyrt...

Hvis jeg vil lave en total DIY løsning, vil jeg have polerede granitfødder på... Ca. 3-4.000...

Og som nævnt længere oppe, ville jeg vælge bedre komponenter, end de herover nævnte...

f.eks. 2 * 5,25" Illuminator... Og måske endda 2 basser i hver (10" eller 12")

Og på delefilteret vil jeg bruge de bedst tænkelige komponenter, så hér bliver det også dyrere...

jazzman skrev:

Hvorfor vil du forresten bruge mindre på filtermodifikation (5000) end på nyt filter (>10000)? Med bedre enheder og kabinet vil du sandsynligvis kunne slippe afsted med færre komponenter!!

Ja, jeg vil kunne nøjes med meget færre komponenter, men de skal jo så købes allesammen...

Ved modifikationen af det eksisterende filter, vil jeg kun have udskiftet enkelte kritiske komponenter... Derfor mener jeg det kan gøres betydeligt billigere...

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hey,

ALLE bør lige læse hvordan de målinger er lavet. Begge lejre skyder forbi.

Målingen er lavet både nær og fjernfelt. De målinger er så smeltet sammen.

Problemmet er at målinger vises i forskellige koordinatsystemer, og de er svære at sammenligne. Senere i aften vil jeg vise hvordan den Mahler måler, når man skubber målingen over i min måling på Passage 2.0, med samme y  inddeling.

Og jow, der ER diskant på. Den falder bare af oppe i toppen. Diskant er somregel fra ca. 2000Hz og op.

Selvbyg behøver altså ikke være så dyrt. De kabinetter ved Mito er pr SÆT. Og alle forhandlere i DK er til at handle med. Køber du alt på en gang bør der falde en del rabat af. Og du kan overgå finish på dine Mahler, og få dem som du vil.

Dog bør du helt klart konsulere med en erfaren selvbygger inden du går igang. Kabinetdesign er ikke BARE LIGE.

Nå, men senere i aften uploader jeg lige en måling. I kan blive inspireret her:

http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=26

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

ALLE bør lige læse hvordan de målinger er lavet. Begge lejre skyder forbi.

Målingen er lavet både nær og fjernfelt. De målinger er så smeltet sammen.

Problemmet er at målinger vises i forskellige koordinatsystemer, og de er svære at sammenligne. Senere i aften vil jeg vise hvordan den Mahler måler, når man skubber målingen over i min måling på Passage 2.0, med samme y  inddeling.

Og jow, der ER diskant på. Den falder bare af oppe i toppen. Diskant er somregel fra ca. 2000Hz og op.

Selvbyg behøver altså ikke være så dyrt. De kabinetter ved Mito er pr SÆT. Og alle forhandlere i DK er til at handle med. Køber du alt på en gang bør der falde en del rabat af. Og du kan overgå finish på dine Mahler, og få dem som du vil.

Dog bør du helt klart konsulere med en erfaren selvbygger inden du går igang. Kabinetdesign er ikke BARE LIGE.

Nå, men senere i aften uploader jeg lige en måling. I kan blive inspireret her:

http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=26

Hey syncronic...

Jeg venter med spænding!!!

Som nævnt bygger en af mine venner selv ht... Han har selv konstrueret kabinettet, vist tidligere på tråden... Når jeg får flere billeder opretter jeg en tråd herom... Her vil jeg også uploade målingen på ht'en... Tror du vil finde den særdeles interessant!!!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hey,

Glæder mig super meget til at se mere til den højttaler. Seriøst DIY er altid spændende.

Her er Mahler fra Stereophiles måling smidt ind i samme koordinatsystem som min Passage 2.0. Alt er justeret så det passer.

Håber i kan gætte hvad der er hvad :)

Frekvenskurver alene siger intet om kvalitet, men om tonalitet. Man bør bare mene, at man til de penge, kan få begge dele.

Mahler måler ikke HELT så skidt, men det KAN altså nemt gøres bedere.

Men sig til hvis du vil igang med et projekt. Flere hoveder.... Flere kokke.... et eller andet.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej Finlytter - det lyder spændende med detaljer på din vens flotte konstruktion. Glæder mig.

Granitfødder: materialet er ikke spec. hifivenligt - køb disse i stedet - de er såvel optisk som lydmæssigt suveræne!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes