Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Mener de kan fåes ved Intertechnik. Bliver de lavet i Norge?
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jeg har de sorte stående hjemme hos mig, kan da supplere at kabinettet er lavet i 44mm mdf hele vejen rundt, og sluttet af med en plint i 33mm mdf, kampvægt 51kg og uden huller til frontstof og andet pjat... Håber finlyt kommer med billeder af de andre der er blevet lavet med granitfødderne, de er blevet rigtig flot fineret og rødbejset, front/bagbaffel/ene side er 44mm hvor bassen er monteret og den anden side er 22mm, så de er blevet internt afstivet hvormod mine ikke rigtig behøver dette..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Glæder mig super meget til at se mere til den højttaler. Seriøst DIY er altid spændende.
Her er Mahler fra Stereophiles måling smidt ind i samme koordinatsystem som min Passage 2.0. Alt er justeret så det passer.

Håber i kan gætte hvad der er hvad :)
Frekvenskurver alene siger intet om kvalitet, men om tonalitet. Man bør bare mene, at man til de penge, kan få begge dele.
Mahler måler ikke HELT så skidt, men det KAN altså nemt gøres bedere.
Men sig til hvis du vil igang med et projekt. Flere hoveder.... Flere kokke.... et eller andet.
|
|
|
Hej syncroniq!! Ja det ser sgu da godt ud!! Går ud fra at Mahleren ligger højere på kurven pga. en højere følsomhed...
Skal nok sige til, hvis jeg beslutter mig for at sælge mine Mahler og bygge nogle selv... Flere øjne og flere ører....
Men uanset hvad, vil der komme flere DIY ht'ere fra min kammerat... De seneste (MkIII) er i amerikansk valnød i højglans med en 40 mm tyk poleret granitfod à la Mahler. Skal nok skaffe billeder af det færdige resultat...
De viste i matsort er MkII og adskiller sig fra MkIII ved at have 44 mm tykt kabinet overalt og den har desuden silver istedet for silver/gold-kondensator til diskanten...
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Følsomheden på min måling kan du ikke tage efter. Jeg har bare lagt dem oven på hinnanden uden at kigge på følsomhed.
Husk ved tykke kabinetter at afrunde inderkanten af hullet, ellers ånder enheden direkte ind i en tragt, og får problemmer med at se ind akustisk i kabinettet.
Jeg har Clio, så hvis i vil have en måling siger i bare til. Så har jeg også en kola eller lign i køleskabet klar.
For mig set, er filteret den største udfordring, når man laver højttaler. Men alt hænger jo sammen. Et godt filter kan rede dårlige enheder, og et dårlig filter kan ødelægge gode enheder.
Jeg har også noget Duelund liggende. Kunne være sjovt at lave en sammenligning med jeres Mundorf. Jeg er i hvertfaldet overresket over hvad de duebanditter gjore ved mit seas projekt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Følsomheden på min måling kan du ikke tage efter. Jeg har bare lagt dem oven på hinnanden uden at kigge på følsomhed.
Husk ved tykke kabinetter at afrunde inderkanten af hullet, ellers ånder enheden direkte ind i en tragt, og får problemmer med at se ind akustisk i kabinettet.
Jeg har Clio, så hvis i vil have en måling siger i bare til. Så har jeg også en kola eller lign i køleskabet klar.
For mig set, er filteret den største udfordring, når man laver højttaler. Men alt hænger jo sammen. Et godt filter kan rede dårlige enheder, og et dårlig filter kan ødelægge gode enheder.
Jeg har også noget Duelund liggende. Kunne være sjovt at lave en sammenligning med jeres Mundorf. Jeg er i hvertfaldet overresket over hvad de duebanditter gjore ved mit seas projekt.
|
|
|
Afrunde inderkanten.... Godt tip... Tak for det... Logisk når man nu tænker efter...
Ang. filtre har du jo helt ret! Det er faktisk noget jeg beundrer ved Mahlerne... Her er hverken brugt de dyreste enheder eller de dyreste filterkomponenter, og allligevel har Peter Ganserer fået skabt en utroligt velklingende ht med stor dynamik... (synes jeg )
Og en test af Duelund mod Mundorf ku' være mægtigt skægt... Jeg er selv meget imponeret over Mundorf... Der har helt klart været hørbar forskel på MkI (kobber), MkII (sølv) og MkIII (sølv/guld)... i MkII var der klart bedre detalje og blød diskant, end i I'eren... og i III'eren var "s'erne" knap så tydelige og f.eks. bækkener lød endnu mere ægte... Damn den D2904 lyder godt!
Min DIY-kammerat kender en, som bor noget tættere på, hvor vi kan få lavet målinger, men tak for tilbudet. Men derfor kunne det jo være skægt at stikke hovederne sammen engang... Evt. og lege med Duelund kontra Mundorf... Er det omkring Randers du bor?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg bor i Romalt. Sig til hvis i kigger forbi, så stiller jeg lidt i køleren.
Jeg har desværre ikke sølv kondensatorer fra Duen. Kun alu og kobber. Men jeg tror de har samme gode egenskaber grundet materialerne, men også den lave induktion (fordi de er flade).
Jeg er desværre ikke hjemme hele weekenden. Men vi må da finde en dag. Kunne være hyggelig.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som en god ide. Hygge gør jo kun god lyd bedre 
Jeg ved at min ven har et sæt kabinetter stående i rå MDF, uden huller eller noget...
Det kunne jo også være skægt at få en udenforståendes vurdering af hans kreation. Så vi kan da skrives nærmere ved ang. besøg, når de er ved at være færdige...
Så kan vi jo eventuelt prøve at sætte duelund i dem... Eller nowet...
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:

Dykket i mellemtonen på denne kurve ligger lige præcis hvor Mahlerne deler... Det er jo klart at man vil kunne se diskanten ruller af, hvis det er diskanten, man måler på. Du har misforstået lidt, et delefilter skal ikke introducere dyk, det du ser her skyldes måske en forkert fase på diskant og mellemtone så de udfaser hinanden.

På denne kurve, som er målt ud for mellemtonen, ser det ud som om der mangler diskant, men det kan man jo se af den øverste kurve, at der ikke gør...
Hvor høj er du når du sidder ned? Normalt sidder man i diskant højde på en mahler her bør man os måle idet, det er der man hører.
Hvis du gerne vil have en præcis måling, og arbejde med må du da gerne kigge forbi
På begge kurver begynder bassen af rulle af allerede ved 50 Hz. Men når man måler ud for diskant og mellemtone på en højtaler med bassen i siden, vil man jo klart mangle bas i målingen, da bassen ikke bliver reflekteret i et dæmpet måle-rum. Nej, bas enheder ved de frekvens aftager ikke off axis de er rundstråle. bl.a. derfor man altid har store problemer med udfasninger pga. bagvæg osv. i næsten alle rum.
Man kan godt sige at Mahler i teorien ikke spiller lineært, men i praksis spiller den pi$$egodt...
Hvorfor vil du så modificere dem?
Det du efterlyser lyder netop som at du kan høre disse fejl, og vil have dem rettet op |
|
|
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Per N
Du skriver, at man normalt sidder i diskant højde på en Mahler. Det er ikke rigtigt, og hvis man gør, sidder man forkert. Ørene skal være mellem de 2 mellemtoner, højdemæssigt, hvilket også fremgår af Vienna´s info materiale.
Nu, jeg er ved tastaturet, vil jeg så lige udtrykke min undren over trådstarters ønske om en mindre skarp diskant. Skarp diskant er ikke lige hvad jeg forbinder med Mahler. Bulderbas, ja det kan man nemt få med denne højttaler som kræver et stort rum og en indsats fra ejeren mht. opsætning. Det er utroligt så mange, der har en mening om denne højttaler, som de færreste åbenbart har lyttet til i optimalt trim. Bulderbas, det har jeg i hvertfald ikke problemer med i en 40m2 stue og et velegnet effekttrin.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per! Tak for dit indslag... Det er jo altid godt med lidt debat. Det er jo med til at gøre os alle klogere
Per N skrev:
Hvor høj er du når du sidder ned? Normalt sidder man i diskant højde på en mahler her bør man os måle idet, det er der man hører. |
|
|
Jeg er vel ca. 115 cm. når jeg sidder ned... Mahler er 134 cm. høj og det passer med at man i normalhøj sofa/stol sidder med ørene mellem de to mellemtoner!
Hvis du gerne vil have en præcis måling, og arbejde med må du da gerne kigge forbi[/QUOTE]
Tak for tilbudet, men de er så djævlens tunge at flytte med. Det kunne ellers være sjovt med en måling på dem, da de offentliggjorte data er fra MkI... Hvor i landet bor du?
Per N skrev:
Per N skrev:
Nej, bas enheder ved de frekvens aftager ikke off axis de er rundstråle. bl.a. derfor man altid har store problemer med udfasninger pga. bagvæg osv. i næsten alle rum. |
|
|
Ja det ved jeg godt... Men igen er det basal teori der ofte forvirrer mere end det gavner. For man kan tydeligt høre forskel om man står på den side, hvor bassen er eller den anden... Basfrekvenserne aftager ganske rigtigt lineært hele vejen rundt. Men da dB nivauet er højere på den side hvor bassen siddermå det jo have en betydning i målingen (hvis den skal være reel)!
finlytteren skrev:
Man kan godt sige at Mahler i teorien ikke spiller lineært, men i praksis spiller den pi$$egodt...
Per N skrev:
Hvorfor vil du så modificere dem? |
|
|
|
|
|
Af samme grund som jeg lige har købt bedre signalkabel til min cd-spiller... For at få bedre lyd, mere "hul igennem"... Den samme bacille som florerer meget her på forumet 
Det du efterlyser lyder netop som at du kan høre disse fejl, og vil have dem rettet op
|
|
|
Nej nej... Jeg vil bare have lidt mere hul igennem i diskanten og måske en lidt mere fast bas.
Her i stuen lyder Mahler rimeligt lineær i området omkring 3200 Hz... Der er ikke noget dyk, som man ellers kan se på diskantkurven længere oppe. Og jeg har ikke noget musik hvor kabinetresonansen omkring 300 Hz giver problemer. Så alt i alt synes jeg den spiller rigtig godt. Derfor vil jeg også begrænse mig til en simpel opgradering af enkelte komponenter, som ikke har indflydelse på delefrekvenserne...
Mere "hul igennem" kan man jo ikke få for meget af... Det kan altid blive bedre...
Det jeg vil opnå med denne opgradering er præcist som i trådens overskrift: "VA Mahler... med fast bas og blød diskant"
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg er vel ca. 115 cm. når jeg sidder ned... |
|
|
Så sidder du i en noget højere stol end flertallet, eller også er du bare selv højere end flertallet... 90-100 cm er det mest normale (jeg har målt hos mange, godt nok øjenhøjde, men for de fleste normalt byggede mennesker er øjenhøjde og ørehøjde nogenlunde den samme... ) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er da ligeså lang, når jeg sidder ned, som når jeg står op... Kan da ikke se, der er noget, som bliver kortere på mig... ;)
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
Nu, jeg er ved tastaturet, vil jeg så lige udtrykke min undren over trådstarters ønske om en mindre skarp diskant. Skarp diskant er ikke lige hvad jeg forbinder med Mahler. Bulderbas, ja det kan man nemt få med denne højttaler som kræver et stort rum og en indsats fra ejeren mht. opsætning. Det er utroligt så mange, der har en mening om denne højttaler, som de færreste åbenbart har lyttet til i optimalt trim. Bulderbas, det har jeg i hvertfald ikke problemer med i en 40m2 stue og et velegnet effekttrin. |
|
|
Hej amorte!
Skarp og skarp... Diskanten i Mahler kunne under alle omstændigheder blive mere detaljeret! Det der har inspireret mig er faktisk en af vennernes DIY projekt (se evt. "tråden 3 vejs med Revolator og Mundorf")
Under udvikling af DYI'en var det MEGET tydeligt at høre forskel, hver gang der kom en bedre kondensator i... Selv fra sølv til sølv/guld var der forskel.... "s"erne var ikke så tydelige. Det hele lød bare mere ægte... Da min selvbyggerven også har Mahler, var han rimelig nem at overtale til at eksperimentere lidt... 
Som forsøg har han sat nogle Mundorf sølvkondensatorer i... Det skal dog siges at den er en anelse for lille, så den deler lidt højere end før (ikke godt... men kun et forsøg). Men den lyd der pludselig kommer ud af Mahlernes diskant er pludselig meget mere detaljeret... Bækkenerne lyder MEGET mere ægte... "s"erne er ikke så tydelige osv...
Men jeg er ret interesseret i at prøve den kondensator, som hedder silver/gold/oil og det bliver nok også den næste... Skal bruge 4 microfahrad... Det må blive en på 3,9 og en på 0,1. Medmindre den på 3,9 har en snævrere tolerance (så er det måske nok med den)... Skal lige have undersøgt det nærmere...
Og angående bulderbas... Nej det døjer jeg heller ikke med i min 30 m2 stue... Men der er heldigvis også åbent ud til både gang og køkken ellers havde det nok været for lille stue til Mahler... Jeg har 2 100W kl.A monoblokke og de styrer såmænd også Mahlerne fint, selv over 110 dB!!!
Men igen har jeg hørt hvor fast bassen kan blive på min vens DYI... MkI'eren havde ikke samme basspole som de senere. Og man kan tydeligt høre forskel... Så min tanke var jo at når jeg alligevel skal til at åbne dem og have en anden kondensator i, kan jeg jo ligesågodt forbedre bassen med en bedre spole (samme værdier - )
Og til sidst... JA! Det er en skam at der ikke er ret mange der har haft fornøjelsen af at høre et sæt Mahler i et passende lytterum - for de spille jo hamrende godt... OGSÅ TIL PRISEN!!! Men det kan jo altid blive bedre... Men jeg vil besinde mig og nøjes med en mindre opgradering af Mine Mahler... Det fortjener de sgu...
Til slut kan jeg da lige supplere med, at ALLE som har hørt mit anlæg, synes det spiller vildt godt. Især mine Mahler er folk begejstret for (Det kan du sikkert genkende!!!) Lidt ærgerligt at der er en "Mahler-hade-klub" her på forum for de spiller så godt i praksis at man helt glemmer teorien 
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
finlytteren skrev:
Jeg er vel ca. 115 cm. når jeg sidder ned... |
|
|
Så sidder du i en noget højere stol end flertallet, eller også er du bare selv højere end flertallet... 90-100 cm er det mest normale (jeg har målt hos mange, godt nok øjenhøjde, men for de fleste normalt byggede mennesker er øjenhøjde og ørehøjde nogenlunde den samme... )
|
|
|
Hejsa...
Jeg blev jo nysgerrig efter dit indlæg, så jeg fandt lige målebåndet frem... 
Jeg måler ca. 117 cm. når jeg sidder i sofaen... Øjenhøjden er ca. 109... Når jeg står op er jeg iøvrigt 182 cm...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Jeg er da ligeså lang, når jeg sidder ned, som når jeg står op... Kan da ikke se, der er noget, som bliver kortere på mig... ;) |
|
|
Nu var det jo også højden og ikke længden, der blev snakket om
Kortere... Har du prøvet med koldt vand??? 
P.s. Giv mig alle dine sølvkondensatorer... Jeg ved du har dem på dig! 
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
SNIP
P.s. Giv mig alle dine sølvkondensatorer... Jeg ved du har dem på dig! 
|
|
|
Nå, det var der, de var. Synes nok, det har været lidt tungt at gå rundt...
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har min kammerat fået fremskaffet et par kondensatorer med de rigtige værdier. Det er Mundorf Silver/Gold på 3,9 uF
Og hvordan spiller det så???
Ja umiddelbart synes jeg det virker godt. Nu skal der jo lige lyttes til den del plader inden den endelige dom falder, men mit første indtryk er at diskanten er knap så skarp, "s'erne" er knap så tydelige og overtonerne hyler mere realistisk. Bækkenerne lyder mere ægte og der er flere detaljer... Den spiller sgu egentlig ret godt, den D2905...
Lyden er stadig stor som Mahler plejer at være, så det går den rigtige vej...
Nu vil jeg lige afvente et par forsøg med andre kondensatorer til mellemtonerne og muligvis også bedre spoler, inden jeg tager den endelige beslutning om at opgradere mine Mahler!
Vi snakker iøvrigt om at skippe dæmpningsswitchene, da de alligevel aldrig bruges. Der er jo meget bas i Mahler så hvis man har behov for at hæve bassen, har man nok en stue på over 100 m2 Og hvis diskanten skal dæmpes, skal man vist også sidde ret tæt på den. Og så har man alligevel en alt for lille stue til Mahler... __________________ Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kan det passe, at den højttaler du viser frem er et kommenciel projekt?
Hvis det er, bør du lige nævne det. Jeg må f.eks. heller ikke vise projekter frem lavet for firmaer. Kun private.
Kan det ik passe at Torben fra FreQuence har lavet filteret?
Admin> eller tager jeg fejl?

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg blev jo nysgerrig efter dit indlæg, så jeg fandt lige målebåndet frem...
Jeg måler ca. 117 cm. når jeg sidder i sofaen... Øjenhøjden er ca. 109... Når jeg står op er jeg iøvrigt 182 cm...
|
|
|
Sorry, overså dit svar. Jeg har lige målt lidt (jeg er 183 cm). Ørehøjde i sofaen: 90 cm. I lænestolen: 95 cm. På en spisebords-stol: 122 cm.
Lavede lige en måling ekstra. Målingerne hér er hvor jeg sidder "normalt" (hvad de fleste nok vil kalde mageligt). Sætter jeg mig frem, ret op og ned i sofaen og "lytter intenst", er ørehøjden 103 cm. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|