Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|

syncroniq skrev:
Hey,
Kan det passe, at den højttaler du viser frem er et kommenciel projekt?
Hvis det er, bør du lige nævne det. Jeg må f.eks. heller ikke vise projekter frem lavet for firmaer. Kun private.
Kan det ik passe at Torben fra FreQuence har lavet filteret?
Admin> eller tager jeg fejl?
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
|
|
|
Hej syncronq
Nej det er ikke et kommercielt projekt. Højttaleren er udviklet af en privatperson i hans garage. Kabinetmål osv. er hans egen idé.
Men da han kender Torben privat, har han taget mod et tilbud om at få målt ht'erne igennem og det har han benyttet sig af. Det er vel ikke værre end, at du har tilbudt mig OG EN HEL DEL ANDRE at måle mine ht'er igennem...
Filteret har han selv lavet, men selvfølgelig ud fra de målinger han har fået fra Torben...
Min ven som har bygget ht'erne er IKKE momsregistreret og har ikke noget firma. Og der er kun bygget de 3 sæt som er beskrevet i artiklen!
Efterfølgende har alle som har hørt hans ht'ere opfordret ham til at sætte dem i produktion (inkl. undertegnede ). Men det er dog ikke sikkert at de bliver det, men de er sgu så gode at de fortjener det! Der er endda flere forhandlere som har tilbudt at distribuere dem.
Hvis han starter et firma og sætter modellen i produktion, vil jeg naturligvis informere herom, men på nuværende tidspunkt, vil jeg helt klart definere ht'erne som DIY...
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ok, skulle bare lige vide. Folk har været meget efter mig.
Jeg vil hellere spørge og få et rigtig svar, end høre ting fra andre.
Har du en måling vi kan se? Det kunne være lidt spændende.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Ok, skulle bare lige vide. Folk har været meget efter mig.
Jeg vil hellere spørge og få et rigtig svar, end høre ting fra andre.
Har du en måling vi kan se? Det kunne være lidt spændende.
|
|
|
Hejsa 
Jeg har rykket efter kurverne et par gange, men har ikke fået dem endnu (Han er god til ht, men ikke pc ). Skal nok lægge dem på tråden, så snart jeg har dem...
|
Til top |
|
|
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
finlytteren skrev:
Jeg blev jo nysgerrig efter dit indlæg, så jeg fandt lige målebåndet frem...
Jeg måler ca. 117 cm. når jeg sidder i sofaen... Øjenhøjden er ca. 109... Når jeg står op er jeg iøvrigt 182 cm...
|
|
|
Sorry, overså dit svar. Jeg har lige målt lidt (jeg er 183 cm). Ørehøjde i sofaen: 90 cm. I lænestolen: 95 cm. På en spisebords-stol: 122 cm.
Lavede lige en måling ekstra. Målingerne hér er hvor jeg sidder "normalt" (hvad de fleste nok vil kalde mageligt). Sætter jeg mig frem, ret op og ned i sofaen og "lytter intenst", er ørehøjden 103 cm.
|
|
|
Hvor bliver glæden ved musikken af, der forud for lytning skal foregå en opmåling af diskant og øre .
Hvis det skal være så nøjagtigt, hvad så med at måle dæmpningen af lytterummet med mad/øl i vommen. Der må sgu' da være en forskel .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
Hvor bliver glæden ved musikken af, der forud for lytning skal foregå en opmåling af diskant og øre .
Hvis det skal være så nøjagtigt, hvad så med at måle dæmpningen af lytterummet med mad/øl i vommen. Der må sgu' da være en forskel .
|
|
|
Du har jo helt ret... Sålæge det lyder godt for øret, hvorfor så forvirre med diverse målinger. Det ER jo vigtigere at højtalerne passer til ens øre, end til ens målemikrofon..
Jeg måler altid på mit lytterum med god mad/øl i vommen 
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Problemmet er at det er næsten umulig at lave en super lydende højttaler, uden måleudstyr.
Skal højttaleren bruges andre steder end ens egen stue, bør man ikke måle rummet med.
Og så bør folk også lære at måle en højttaler rigtig. Det er sjældent set.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Problemmet er at det er næsten umulig at lave en super lydende højttaler, uden måleudstyr.
Skal højttaleren bruges andre steder end ens egen stue, bør man ikke måle rummet med.
Og så bør folk også lære at måle en højttaler rigtig. Det er sjældent set.
|
|
|
Jeg tror der menes at man vel ikke skal til at måle ens egen ørehøjde og højtalerens diskanthøjde for herefter at tilpasse ens stol så man har præcist den teoretisk korrekte placering ift. netop denne højttaler?
Her er jeg enig. En højttaler skal ikke være så fintfølende, at man skal sidde med hovedet i en skruetvinge for at nyde musikken.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
sd2100 skrev:
|
|
|
Du har jo helt ret... Sålæge det lyder godt for øret, hvorfor så forvirre med diverse målinger. Det ER jo vigtigere at højtalerne passer til ens øre, end til ens målemikrofon..
Jeg måler altid på mit lytterum med god mad/øl i vommen 
|
|
|
Hej
Jeg må jo (igen ) give Synq ret - målinger fortæller utrolig meget om en højttaler - specielt hvis der er målinger af de enkelte højttalerenheder og impedansforløb.
Ud over klangen - så fortæller de om samspillet (eller mangel på samme) mellem enhederne. De giver også et godt fingerprej om højttaleren er følsom overfor lytterum/placering, uheldige ressonanser, om højttaleren vil holde hovedet koldt ved kompleks musik, er svær at drive....
Jeg er da også svært nysgerrig for at se hvordan en 3-vejs med de enheder og så få komponenter måler.
mvh
Nørd
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
FinLytteren > Hvilket måleudstyr har du selv? Jeg glæder mig i hvert faldet til at se målingerne på det system der. Jeg er ikke selv tilhænger at for simple filtre, men er da nysgerrig 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg fået målingerne på DIY'erne. De kan ses på tråden "3 vejs med Revolator og Mundorf"
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
så har jeg fået målingerne på DIY'erne. De kan ses på tråden "3 vejs med Revolator og Mundorf"
|
|
|
Nix
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
Nix
|
|
|
JO! Prøv at kigge på side 2....
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Kjeldsen skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
Nix
|
|
|
JO! Prøv at kigge på side 2....
|
|
|
Nu er den der. Jeg har ikke haft side 2 før nu.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm.... kan være du kiggede allerede mens jeg uploadede billederne
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Hej
Jeg må jo (igen ) give Synq ret - målinger fortæller utrolig meget om en højttaler - specielt hvis der er målinger af de enkelte højttalerenheder og impedansforløb.
Ud over klangen - så fortæller de om samspillet (eller mangel på samme) mellem enhederne. De giver også et godt fingerprej om højttaleren er følsom overfor lytterum/placering, uheldige ressonanser, om højttaleren vil holde hovedet koldt ved kompleks musik, er svær at drive....
Jeg er da også svært nysgerrig for at se hvordan en 3-vejs med de enheder og så få komponenter måler.
mvh
Nørd
|
|
|
Jamen jeg er da helt enig i, at det er næsten umuligt at skabe en velspillende ht uden brug af måleudstyr...
Men hvis der ikke er impedansproblemer og lignende, mener jeg at det er bedre at ht'en spiller vildt godt og måler godt, end at den spiller godt og måler vildt godt!!!
Jeg tror det er lige så svært at skabe en velspillende ht udelukkende ved målinger, som det er at skabe en uden målinger! Øret kan ikke undværes 
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis der ikke er impedansproblemer og lignende, mener jeg at det er bedre at ht'en spiller vildt godt og måler godt, end at den spiller godt og måler vildt godt!!! Citat
Ok det var jo en mening.Kan du komme med eks der underbygger din påstand, eller er det bare almindeligt ordgejl
MVH
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Men hvis der ikke er impedansproblemer og lignende, mener jeg at det er bedre at ht'en spiller vildt godt og måler godt, end at den spiller godt og måler vildt godt!!! Citat
Ok det var jo en mening.Kan du komme med eks der underbygger din påstand, eller er det bare almindeligt ordgejl
MVH
|
|
|
Mine Mahler er et ganske godt eksempel.
I praksis spiller de forrygende. Varm, musikalsk, stor lyd, dyb bas og rimelig blød diskant...
Men i teorien spiller de ikke så godt. Frekvenskurven er set fladere, de svinger meget i impedansen og i et typisk målerum begynder bassen at fade allerede ved 50 Hz...
I mit lytterum lyder Mahler næsten lineær, når jeg afspiller sinuskurver. Selv 20 Hz kan de gengive i et acceptabelt niveau. I musik med dybe frekvenser (f.els. Sorten Muld - III) passer lydniveauet også godt sammen - selv i bassen!
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
André Jensen skrev:
MVH
|
|
|
I praksis spiller de forrygende. Varm, musikalsk, stor lyd, dyb bas og rimelig blød diskant...
Men i teorien spiller de ikke så godt. Frekvenskurven er set fladere, de svinger meget i impedansen og i et typisk målerum begynder bassen at fade allerede ved 50 Hz...
I mit lytterum lyder Mahler næsten lineær, når jeg afspiller sinuskurver. Selv 20 Hz kan de gengive i et acceptabelt niveau. I musik med dybe frekvenser (f.els. Sorten Muld - III) passer lydniveauet også godt sammen - selv i bassen!
|
|
|
Som branchemedlem vil jeg afstå, at kommentere dit eksempel.
MVH
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
MVH
|
|
|
Hej André
Jeg synes jeg kan fornemme at du mener at det er vigtigere at en ht måler godt, end at den lyder godt. Har jeg forstået det ret?
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
finlytteren skrev:
André Jensen skrev:
MVH
|
|
|
|
|
|
Som branchemedlem vil jeg afstå, at kommentere dit eksempel.
MVH |
|
|
Hvorfor pokker spørger du så? __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|