Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 16:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: VA Mahler... Med fast bas og blød diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
André Jensen skrev:
finlytteren skrev:
André Jensen skrev:

Men hvis der ikke er impedansproblemer og lignende, mener jeg at det er bedre at ht'en spiller vildt godt og måler godt, end at den spiller godt og måler vildt godt!!! Citat

Ok det var jo en mening.Kan du komme med eks der underbygger din påstand, eller er det bare almindeligt ordgejl 

MVH

Mine Mahler er et ganske godt eksempel.

I praksis spiller de forrygende. Varm, musikalsk, stor lyd, dyb bas og rimelig blød diskant...

Men i teorien spiller de ikke så godt. Frekvenskurven er set fladere, de svinger meget i impedansen og i et typisk målerum begynder bassen at fade allerede ved 50 Hz...

I mit lytterum lyder Mahler næsten lineær, når jeg afspiller sinuskurver. Selv 20 Hz kan de gengive i et acceptabelt niveau. I musik med dybe frekvenser (f.els. Sorten Muld - III) passer lydniveauet også godt sammen - selv i bassen!

Som branchemedlem vil jeg afstå, at kommentere dit eksempel.

MVH  

Hvorfor pokker spørger du så?

Jeg havde glemt hvor forskelligt lyd kan opfattes.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Jesper Juul skrev:
André Jensen skrev:
finlytteren skrev:
André Jensen skrev:

Men hvis der ikke er impedansproblemer og lignende, mener jeg at det er bedre at ht'en spiller vildt godt og måler godt, end at den spiller godt og måler vildt godt!!! Citat

Ok det var jo en mening.Kan du komme med eks der underbygger din påstand, eller er det bare almindeligt ordgejl 

MVH

Mine Mahler er et ganske godt eksempel.

I praksis spiller de forrygende. Varm, musikalsk, stor lyd, dyb bas og rimelig blød diskant...

Men i teorien spiller de ikke så godt. Frekvenskurven er set fladere, de svinger meget i impedansen og i et typisk målerum begynder bassen at fade allerede ved 50 Hz...

I mit lytterum lyder Mahler næsten lineær, når jeg afspiller sinuskurver. Selv 20 Hz kan de gengive i et acceptabelt niveau. I musik med dybe frekvenser (f.els. Sorten Muld - III) passer lydniveauet også godt sammen - selv i bassen!

Som branchemedlem vil jeg afstå, at kommentere dit eksempel.

MVH  

Hvorfor pokker spørger du så?

Jeg havde glemt hvor forskelligt lyd kan opfattes.

MVH

Hvis det er bassen, du snakker om, så er det jo også roomgain, der kan være en del af årsagen.

Men en helt anden ting - skal en 20hz tone ikke spilles meget højere end en 30hz tone, for at opfattes som værende samme amplitude, med det menneskelige øre? Det "måler" jo ikke liniært?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Hvis det er bassen, du snakker om, så er det jo også roomgain, der kan være en del af årsagen.

Nemlig... Mahler spiller klart dybere i et udæmpet rum (som de fleste andre ht'ere)

banz skrev:

Men en helt anden ting - skal en 20hz tone ikke spilles meget højere end en 30hz tone, for at opfattes som værende samme amplitude, med det menneskelige øre? Det "måler" jo ikke liniært?

JO! Det er netop derfor at jeg skriver "acceptabelt niveau" i forbindelse med sinustoner...

Men med musik, er det en anden sag. Her kan man kompensere for ørets dyk i dybe frekvenser under mixningen. Hør f.eks. "Sorten Muld - III" her bliver der spillet musik med dybe toner - helt ned til 20 Hz.

Hvis ens ht ikke kan spille dybere end f.eks. 30 Hz, vil der mangle noget at musikken (men det finder man først ud af, når man har hørt det på en ht der kan levere 20 Hz i et acceptabelt niveau)

Eksempelvis kommer mangler der dybe toner på en VA Strauss, som uden problemer bliver gengivet på VA Mahler...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes