Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Jazz, blues og swing? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Det lyder som nogle gode forslag I er kommet med - det varer nok ikke længe før jeg får hørt på tingene - så kan jeg jo lige give min egen mening om det.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg var inde i Moby Disc i dag og faldt over Oscar Peterson's Night Train - det var præcis det jeg ledte efter - virkelig fantastisk efter min mening. Jeg vil meget gerne have mere af den slags, så kom endelig med flere forslag 

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der har forslag til jazz der minder om Oscar Peterson's Night Train? Det er vist en forholdsvis kendt jazz-plade, ser det ud til - så der må da være nogle jazz-kendere herinde der kan komme med nogle ideer?

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Slet ingen forslag? Vi snakker om instrumental "lige ud af landevejen"-jazz, klaver, (kontra)bas og trommer - evt. flere instrumenter - gerne med lidt blues i også. Der må da være mange udgivelser i den retning?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Der er så meget jazz out there

en god idé er også at søge på jazz og piano på youtube - der ligger vildt mange klip

Oscar Peterson var jo ikke en der gik hardcore men holdt sig til "standards" som han mestrede rigtig godt.

Jeg kan godt forstå dit ønske om forholdsvist få instrumenter - en sax og evt en tropet skader nu ikke - det vil sige du skal kigge efter trio- til sekstet musik

Bud Powell var en fantastisk Jazz pianist - men hans liv var trist med hvidt snit og indlæggelser prøv at søge ham.

Thelonious Monk var en fantastisk pianist - han har lavet noget som er lige til at lytte til og noget som er for videre kommende.

Oscar Petersen spillede samme med danske Niels Henning Ørsted (NHØP) og dansk boende Kenny Drew

To af de helt store saxofonister boede i øvrigt i Danmark - Ben Webster og Dexter Gordon

Pianisten Bill Evans som er med på Kind of Blue sammen med Miles Davis, Canonball Adderley og John Coltrane fik jo en står karriere som kun hans eget hæmningsløse narkomisbrug ødelagde

Hans musik er ofte ligeså tilgængelig som Oscar Peterson, selvom den er mere indviklet udført

Han har lavet en dejlig palde med svenske Monika Zetterlund "Waltz for debbie" selvom vi her er ovre i meget smoooooth evening jazz

Nat King Cole har lavet dejlig musik og som tidligere nævnt Dave Brubeck quartet selvom det er en lidt anden stil "cool jazz".

10 gode bud på Jazzplader udover Kind of Blue kunne være:

"Two of a mind" med Gerry Mulligan og Paul Desmond
"Blue Train" eller " Coltrane with Red Garland trio" med John Coltrane
"Duke Ellington meets John Coltrane" on impulse
"Sonny Rollins on Impulse"
Miles Davis "at Birdland"
"After midnight" Nat King Cole
"Back to Back" Duke Ellington and Johnny Hodges Play the Blues
"The Tatum Group Masterpieces" Art Tatum and Ben Webster
Keith Jarret "The Köln Koncerts" (solo piano stor oplevelse) el. "My Song" Jazz med trommer, bass, sax og klaver
Patricia Barber "Night Club" (hun kan spille klaver, synge uden at det lyder af metervare - Night club er hendes nemmest tilgængelige plade - hendes nyere plader er meget kunstneriske)

Du kan sikkert høre prøver på det meste på nettet og meget af det kan sikkert fåes i tp til 69 kr. for en cd

R66 har ny vinyl af Kind of Blue, Take Five og In a silent way for tiden for kr. 100 køb nu på qxl.

Som grundregel så hold dig fra Pappa Bue især hvis Liller er med og skulle du komme til at støve en plade op med dem så smid den ud inden andre ulyksaglige bliver udsat for det. Noget af det ledeste Jazz der findes spilles af danske orkestre når der er fødselsdagsfest i det lokale bycenter - fuldskæg, ølmaver, røde seler, fadbamser og meget ringe musikalsk forståelse) kald mig bare fordomsfuld men dårlig dansk jazz er som når Helmuth Lotti udgiver en plade der hedder "Helmuth sings Heavy Rock”. Det virker bare ikke

Apropos dansk Jazz så var NHØP jo en dygtig mand, men han blev også kedelig - han hang fast i søde "det var en lørdag aften" fortolkninger

Vi har glimrende nye danske navne og en del garvede - den populære x-faktor dommer Blachman har lavet noget rigtig fedt jazz sammen med Bassisten Ginmann og Pianisten Dahl " The Library Barr Concerts" og en live plade fra Copenhagen Jazzhouse.

Ginmanns bass er meget tydelig og det er fedt - Carsten Dahl er på grænsen men kun på grænsen til at være for perfekt i sit klaverspil

Ud over Blachmann har vi i Danmark en verdensklasse trommeslager som hedder Jonas Johansen - han kan alt fra stille Jazz, funk, til eksperimental - han spillede tidligere på året sammen med den italienske verdens jazz stjerne Enrico Pieranunzi på statens museum for kunst sammen med den danske bassist Jesper Lungaard - det var helt igennem en fantastisk oplevelse - desværre er de ikke indspillet på plade - de havde i øvrigt kun øvet sammen et par timer og aldrig spillet sammen inden - wauw

Basisten Mingus har lavet en plade der hedder Mingus plays Piano som jeg fik et bånd med for et stykke tid siden - det er også meget lytteværdigt

Spanien har også fostret en helt igennem storartet jazz pianist Tete Montoliu - han var vist nok blind - ham skulle du tjekke ud og mens du er ved det så lyt til live med Michel Petrucciani - han var krøbling ca 1 meter høj og spillede med træklodser på flygelpedalerne men hold op hvor var han god

Vi har i Danmark to kvindelige klasse saxofonister Pernille Bevort og Christina Von Bülow og skal det være lidt eksperimenterende er saxofonisten Thomas Agergaard i en klasse helt for sig selv

Jazzklubben har også en online web radio

Men nu får du ikke mere for den 25 øre – nu må du ud og opleve og suge til dig – god jazz fornøjelse

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

pvh1987: Jeg kan altså ikke lade være.....

Duke Ellington og Johnne Hodges:

Ja, det er en gammel optagelse.......   Men for det er Blues og Swing for fuld udblæsning.

Billedet herover er CD-remasteren. I stereo. Man skal ikke lede ret længe i en brugtbiks for at finde en vinyludgave.

Og den fås endda også i MONO . På mange måder er der mere spræl over mono-udgaven, men selvfølgelig undgår man ikke lidt overfladestøj i en plade der er 50 gammel.
Her er den sammen med sin fætter:

EDIT: Nu ser jeg at r-l-b også anbefaler Back To Back. Så er jeg nok ikke helt galt på den.....
/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

den havde jeg med på min liste og ja den er fedest i mono 

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

til r-l-b

Al musik der opfordre og der giver lyst til fadbamser,holder 100% i min bog-selv Hemut Lotti

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
til r-l-b

Al musik der opfordre og der giver lyst til fadbamser,holder 100% i min bog-selv Hemut Lotti

Til DD

Ikke når det er orkestret der drikker så mange fadbamser at de forringer deres i forvejen dårlige evner til at formidle musik - hvad publikum hælder i sig blander jeg mig ikke i ((bare de ikke brækker sig på mine sko))

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Sikke en masse forslag - mange, mange tak 

Er det problematisk at afspille en mono-lp med en stereo-pickup eller er det kun omvendt der er problemer? Indeholder en stereo-udgave af en mono-plade ikke det samme spor i begge kanaler eller hvordan skal det forstås?

Jeg er ikke så bange for båndstøj, selvom jeg gerne vil undgå det. Der er også meget båndstøj på "Night Train" og selvom optagelsen måske er en anelse ulden og med et lidt underligt stereoperspektiv i forhold til hvad man er vant til nu om dage, så synes jeg at lyden er ret god alligevel. Jeg er glad for at have den i stereo - det giver alligevel en mere rummelig fornemmelse - men det er måske ikke tilfældet med alle plader?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Du skal bare tryke mono knappen ind på din forstærker så kan du godt spille med stereo pickup - slår du ikke mono til får de meget støj yderst i lydbilledet fordi din pickup prøver at lave stereo ud af noget som ikke er

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Og det skader ikke pladen overhovedet at afspille med en stereo-pickup? Det ser ikke ud til at jeg har en mono-knap :/

Men har stereo-udgaverne af pladerne mono-sporet i begge kanaler eller er det en "kunstig" stereo eller hvordan skal det forstås?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen mono-knap, og har aldrig lagt mærke til noget ekstra støj. På den anden side har jeg heller aldrig tænkt over det. Musikken er jo bare god

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Prøv at lave en lus mellem højre og venstre ledning på din pickup og hør forskellen -- den er der!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Her en aplied microscopy artikel som kan kaste lidt lys og lyd over sagerne

En mono pickup i en monopladerile bevæger sig kun horisontalt

En stereo pickup  en stereopladerille bevæger sig både horisontalt og vertikalt

E stereopickup i en monopladerille får støj med i lydbilledet da den er lavet til at aftaste signal hvor der ikke er noget i monopladen - den støj kvæles ved at trykke monokanppen ind  (sådan husker jeg at jeg fik det forklaret - but I stand to be corrected )

http://www.micrographia.com/projec/projapps/viny/viny0000.ht m

m.b.petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Robert Leroy Johnson (May 8, 1911August 16, 1938) is among the most famous of Delta blues musicians. His landmark recordings from 1936–1937 display a remarkable combination of singing, guitar skills, and songwriting talent that have influenced generations of musicians. Johnson's shadowy, poorly documented life and death at age 27 have given rise to much legend.

kide:   http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Johnson_(musician)

Til top Vis m.b.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.b.petersen

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Prøv også:

Live at the Sands

Count Basie - Live at the Sands (before Frank)

Superindspilning fra 1966 med et MEGA TIGHT big band og tonsvis af atmosfære - man kan sågar høre publikum klirre med glas og bestik mod tallerkener.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

For alle Jazz funs som også søger god lydkvalitet, kører Linn med et tilbudt på en 10 SACD pakke lige nu. Jeg har bestilt min idag....:)

http://www.linnrecords.com/collection-sacd-classic-albums--- jazz.aspx 

og hvis man er til klassik:

http://www.linnrecords.com/collection-sacd-classic-albums--- classical.aspx 

hygge...:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes