Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 04:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Mit anlæg (nye billeder side 7) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er nødt til at have en bedre forstærker.

Jeg har prøvet én anden forstærker på mit anlæg... og en forforstærker hvor min nuværende blev brugt som poweramp. Det har lært mig at min forstærker både mangler kraft og opløsning. Det havde jeg en ide om i forvejen, da jeg skiftede til Mentor 2-højttalerne, men det blev virkelig bekræftet da jeg lånte den anden forstærker. Det var en integreret Jungson på 200W, såvidt jeg husker.

Jeg ved at en bedre forstærker vil give et meget klarere og solidt lydbillede, så sådan en står jo højt på listen.

Jeg overvejer dog hvorvidt det er forstærker eller pickup der skal skiftes først, da jeg er ved at være træt af Exact'ens til tider lidt gritty lyd - især når lyden bliver kompleks og dynamisk. Der findes værre pickupper der bare laver ren mudderpøl, men det må da være muligt at få noget der kan tracke hvad som helst uden at den koster mere end pladespilleren. Og så bekymrer jeg mig også lidt om mine stakkels plader - ikke mindst de indre riller. Jeg har hele tiden haft den overbevisning at det kan gøres bedre - selvom det er blevet meget, meget bedre fra skiftet til P5 til P9, så tror jeg stadig at Exact'en har nogle problemer. Især nu, når den har spillet i et godt stykke tid.

Mudring af lyden, hårde S-lyde og tilsvarende skal helst ikke eksistere i mit setup, selvom det kan være svært at undgå på slidte plader. Måske kan jeg nemmere holde min forstærker ud og bruge 4-6k på en moving coil, og så vente med at bruge de 10-20k som det måske vil koste for en ny forstærker?

Det er jo dyrt alt sammen Der må være nogle der kan fortælle et par gode succes-historer om skift fra MM til MC og hvordan ens "gode" plader lyder og hvordan de slidte lyder med en MC af god kvalitet. For mig er det vigtigt at en spritny plade af ordentlig presning osv kan spilles fra start til slut uden nogen gritty fornemmelse i inderrillerne - og at de slidte plader kan høres uden de store problemer. Det er nok min højeste prioritet. Jeg synes at Exacten gør det godt, men det må da kunne gøres meget bedre?

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Der burde ikke være de beskrevne problemer med en ny Exact (hvis den da er ny ?) I givet fald og hvis den har lavt timetal så er det en ommer fra forhandlerside eller fejljustering.

Du kan få mange spændende pickupper under 3-4000 kr så en god intg forstærker vil være oplagt f.eks en Exposure 20, Rega Mira3 m/RS3 eller en Naim 5i eller XS, sidstnævnte blæser det meste af konkurrenterne til bloksbjerg - også en 200W kineser, lad dig ikke snyde af de opgivne 60W den lyder af meget mere hvis korrekt sat op..her vil din fono måske blive det svage led (kender dog ikke din Dali model men ingen af de Dali jeg har lyttet kunne få mig fastholdt i musikken) men som sagt en Exact burde spore og spille tilfredsstillende..

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Exacten er ikke ny mere - det er vist nok den tredje jeg har - den første sad på min P5... som blev skiftet til en ny på et tidspunkt, da jeg synes der var noget galt. I virkeligheden fejlede den måske ikke så meget - det ser ud til det ligeså meget er et spørgsmål om hvor vandret pladespilleren står, og ikke mindst nåletryk og antiskating. Når det kommer til stykket er det jo nok bare mig der er kræsen.

Halvslidte brugte plader der har en lettere grynet lyd kan man jo ikke gøre meget ved, men skiftet fra P5 til P9 har gjort underværker - nu kan man da holde ud at høre dem, hvis ellers alle indstillinger er i orden.

Umiddelbart ville jeg tro, at det måske er forstærkeren der er vigtigst. Den skal skiftes før der virkelig kommer hul igennem til den evt. nye pickup.

Men igen, så håber jeg at der findes der har nåleslibninger der er mindre følsomme for indstillinger men med flere detaljer og bedre tracking, så man virkelig føler sig sikker på at der ikke er noget galt på noget tidspunkt. Men det kan jo nok ikke lade sig gøre?

Der er jo nogle der er glade for de der MI-typer (moving iron) som har meget lidt masse i den anden ende af nålearmen (meget mindre end MM og mindre end MC) som eftersigende skulle tracke alt uden problemer, men så er der jo noget med lyden hvor man måske hellere vil have en MC? Soundsmith som bl.a. laver disse typer har også lavet en strain gauge pickup som eftersigende skulle være vanvittigt god og slå MC'er på alle punkter undtagen dynamik - men den koster en formue

Ellers kunne jeg forestille mig at Dynavector DV17 kunne være meget interessant, selvom det er MC hehe

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Angående opgradering af forstærkning så var det måske netop den 2-delte vej du kunne gå? Pre først og så Power senere - eller omvendt. Du kunne evt. slå 2 fluer med ét smæk ved at købe en super Pre med en lige så super RIAA-del.

Jeg tænker lidt på renholdelse af pick-up nålen. Jeg har sådan en ultrasonisk "bzz!" dims med korte kulhår der vibrerer meget hurtigt. Det er en Goldring men den mest kendte af slagsen hedder Audio Technica AT-637 (begge er udgåede af produktion men til at finde). Den er nem i brug og ganske ufarlig når man bare er forsigtig. Rensevæske tør jeg ikke bruge (både Ortofon & Expert Stylus Company advarer imod det).

"Men igen, så håber jeg at der findes der har nåleslibninger der er mindre følsomme for indstillinger men med flere detaljer og bedre tracking"

Jeg vil nok sige at med bedre tracking og flere detaljer kommer også prisen - mere følsom overfor korrekt indstilling af pick-up. Det må man tage med. Tag nu DV-17D3 - Micro Ridge slibning + ultrakort nålefane. Meget kritisk. Lav pladestøj og god sporing afhænger ikke af MM vs. MC. Det er primært netop nåleslibningen. Der findes også prisvenlige pick-upper med Micro Ridge eller lignende.

Nogle nåle kan være ret kritiske overfor VTA/SRA. F.eks. Ortofons Replicant 100. Noget man lige bliver nødt til at tage med i overvejelserne når man nu har en Rega arm. Det samme gælder vist netop Sound-Smith's Optimized Contour Line Contact. Og f.eks. Gyger S / VdH I.

Det er mit indtryk at Moving Iron generelt hælder lidt til den varme side af neutral klangbalance. Grado, Ortofon FF/VMS, Pickering/Stanton, Sound-Smith MI.

Sussurro. Jeg mindes ikke før at have set en PU med indbygget justering af azimuth og SRA på denne måde?

Her er noget Power med bund i. ATC har også en god Pre på programmet.

SPA2-150.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Det er også det jeg frygter, at DV17D3 er meget kritisk at få indstillet, men når den er der, så er den bare superduper og lynhurtig  Om det så bliver noget analytisk som er for klinisk i længden, det vil så vise sig. Det kan da være man skal prøve noget andet.

Van den hul har vist sagt, at jo længere nålearm, jo bedre tracking, men det gør den mindre hurtig i responsen - hvorimod en kort nålearm er sværere at få til tracke ordentligt. Men der er jo mange faktorer der spiller ind. Jeg synes bare Exact'en er sart. Men det er nok fordi den har kørt i et stykke tid og jeg generelt bruger den rigtig, rigtig meget. Før i tiden blev der spillet mange plader hver dag - nu spiller jeg ikke helt så mange plader, men den har nok meget højt "timetal" i forhold til hvad gennemsnittet bruger. Jeg er ikke studerende i øjeblikket og har kun deltidsjob, så der er normalt tid nok.

De gange hvor jeg har fået ny pickup (Exact) har alt været perfekt. Så går der nogle måneder, og så bliver den ellers mere og mere "rusten" og mere kræsen mht. indstillingerne, er mit indtryk.

Jeg bruger selv en Audio Technica ultra-sonic et eller andet som jeg har lånt af min dealer - det er sikkert sådan en du nævner, krenzler. Den er fin og man kan se med det blotte øje at diamanten skinner efter man har brugt den. Hvor stor lydmæssig forskel det giver, er et godt spørgsmål. Egentlig kan jeg nok ikke høre forskel, men det kan man jo måske i længden hvis jeg brugte den lidt oftere.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej PVH 1987

Tillykke med pladespilleren

Du får nok ikke meget finere nåleslibning end den der er på Exacten. Jeg tror dit "problem" kan løses ved, at hæve nåletrykket fra de 1.75g til 1,8g og samtidigt justere antiskatingen lidt ned. Hvis det er inderrillerne der mest forstyrrer dig kan du også prøve at sætte pick uppen lidt frem i "huset" så den rager ca. 1mm ud over kanten på "huset" det betyder så, at du må afmontere den forreste skrue.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kørte med 1,9g VTF med Exact. Bedre mere analog lyd og mindre fnidder end 1,75g.

På min RB700 målte jeg 1,9g (målt med præcis digital vægt) selvom armen viste 1,75 (og efter nøje udbalancering af arm).

Så min RB700 er ikke 100% præcis.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Næh, man skal jo nok regne med at man ikke kan bruge nåletryks-hjulet og antiskate-tingen som reference. Det er vel relativt og kan variere fra arm til arm.

Jeg har altid kørt på de 1,75g - 1,8g (målt med digital nåletryksvægt) da jeg føler at lyden bliver indelukket og alt for varm hvis nåletrykket er højere. Det er ligesom at rillen ikke får lov til at hive nålen ordentligt rundt hvis man kører med for højt nåletryk. Umiddelbart synes jeg også at lyden er renere, da evt. S-lyde og lign ikke bliver "komprimeret" til mudder. Jeg har pillet en del ved antiskatingen og ved hjælp af halvslidte plader har jeg fået det indstillet så ledes at S-lyde og andre unoder er minimeret - så lyden er så ren som muligt i begge kanaler.

Det har hjulpet en hel del. Men jeg kan se at kanalbalancen er meget forskellig fra plade til plade - nogle gange passer det næsten perfekt - andre gange bliver den ene kanal prioriteret højere end den anden. Som jeg før har skrevet i andre indlæg, så mener jeg stadig ikke at antiskating påvirker kanalbalancen, lydstyrkemæssigt men kun dynamisk. Den ene kanal må ikke drukne mens den anden bliver overdynamisk og "hård i lyden". Det er vel en slags lateralt nåletryk, man indstiller. Da plader er så forskellige, samt tonearmsgeometrien der ikke er perfekt (medmindre man har en tangentialarm) så er det vel fuldstændig umuligt at indstille antiskatingen så den er helt perfekt. Jeg mener ikke at plader er så forskellige at det er umuligt at finde et godt kompromis. Det kræver bare at man holder koncentrationen og lytter godt, når man indstiller parametrene. Det er min erfaring.

Jeg tror altså ikke der er noget som helst galt med mit setup længere. Alligevel ville det være sjovt at prøve en mere "fin" pickup - helst med en anden nåleslibning osv. Jeg tror nåleslibning betyder utrolig meget mht. tracking, men det gør nålearmen, ophænget og hvad der sidder i den anden ende af nålearmen vel også. Der må findes et godt kompromis der passer til en RB1000-arm og tilsvarende - altså en pickup som tracker så man tror det er løgn og samtidig har høj opløsning og et fast lydbillede. Selvom jeg ikke har prøvet noget bedre end Exact'en endnu, så siger min logik mig at kort nålearm (eller måske "ingen" nålearm ala Decca) og en fin nåleslibning er det mest rigtige - hvis man har en tangentialarm. Mon det kan gå i en almindelig 9" arm uden de store problemer, hvis man gør sig umage med opsætningen eller om man skal holde sig til de mindre kritiske typer?

Hvis der er nogle der kender til en pickup der er så "finkornet" at den tracker uden om pladeslid, så lad mig høre om det haha

Da min Exact sikkert ikke fejler noget, er der jo nok smartere at kigge efter en ny forstærker i første omgang. Så kan jeg jo udnytte det, sådan en kan, før jeg prøver andre pickupper. Det er en jungle. Det skal jo være bang-for-the-buck, klippefast lydbillede og masser af kraft til at drive mine Mentor 2. Lyden skal helst være neutral, men en smule varme er vel meget passende. Kan man få noget til omkring de 10k der kan gøre dette, eller er jeg igen tvunget op i den svimlende prisklasse som med pladespilleren? Alle forslag og ideer er velkomne. Jeg vil kigge nærmere på de links jeg allerede har fået.

Der er også nogen der har sagt til mig, at jeg bør kigge på Lyngdorfs forstærkere, men det er jo sådan noget moderne digitalt stads. Jeg tror det er et "analogt" kraftværk, jeg skal have. En klassisk klasse AB-forstærker der er lavet rigtig godt, er vel ikke at gå galt i byen. De nye teknikker som bl.a. nuForce (mener jeg det hedder) og enkelte andre mærker bruger er også meget interessant. Jeg vil ikke have en rørforstærker - det er ikke min smag på nuværende tidspunkt.

Jeg overvejer om jeg skulle kaste mig ud i en pre og en power (eller to) i stedet for en integreret.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg taget nogle nye billeder 

Først et oversigtsbillede:

Som billedet viser, er min pladesamling nu vokset så den fylder hele reolen. Det varer ikke længe før jeg løber tør for "disc space"

Den nye strømforsyning til P9'eren:

RB1000-armen, næsten helt blank uden fedtfingre:

Rega bruger Neutrik-stik, som det ses her på billedet - det store er et 4-polet XLR-stik. Noget højere kvalitet end de små irriterende minidin-stik på P5 og P7:

De resterende billeder taler vel for sig selv:

Min væg kunne vist godt trænge til lidt mere end bare maling.

Rammen på P9 bliver mørkere med tiden, så den matcher mine højttalere, har jeg fået atvide. Den er nu smuk som den er, synes jeg.

Mine føromtalte sporingsproblemer er endnu engang blevet formindsket gevaldigt ved at rense pladerne på min Nitty Gritty-pladerenser - jeg skal åbenbart bruge lidt mere rensevæske og lade det sidde lidt efter det er blevet smurt ud i rillerne, inden det bliver suget op. Det ser ud til at gøre underværker. En slidt skive er meget mindre skarp, selvom det selvfølgelig stadig kan høres. Derudover sænker det selvfølgelig baggrundsstøjen, som dog ikke plejer at irriterer mig så meget alligevel.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Vil du sige at en RCM er investeringen værd? Hvilken rensevæske bruger du? Jeg har hørt godt om L'Art du Son (på trods af det prætentiøse navn).

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

RCM = Record Cleaning Machine?  hehe - skulle lige tolke den

Jo, men det er da ikke spild af penge. Jeg har fået min til 2000 kr og den har da også nogle ting man lige skal være opmærksom på, når man bruger den. Men det er da billigere end at bruge 10k+ på en ny fra nogle af de store mærker.

Normalt bruger jeg Nitty Gritty's egen væske, hvis ikke jeg var løbet tør. Så nu bruger jeg alm. AM Record Cleaner, som ikke er nær så godt. Snart får jeg noget Clearaudio-væske, som sikkert er ligeså godt som Nitty Gritty's.

Det gør da en forskel om man renser pladerne eller ej, uden tvivl. Ikke at jeg nogensinde har oplevet at få en 100% ren plade. Men det kan virkelig gøre noget.

Man skal heller ikke forvente at den kan tage en gammel slidt plade fyldt med knas og ridser og gøre den helt "steril" - det er ikke tilfældet. Men den kan gøre den udholdelig at høre på, for det meste

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

hvad de forskellen på Nitty gritty væsken og AM væsken i lyd kvalitet?
Og hvad er forskellen i penge?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Tja, det er svært at sige.

Umiddelbart virker det som om Nitty Gritty-væsken er mildere over for pladen (AM-væsken lugter kraftigt af alkohol) og den virker som om den er bedre til at løsne skidt og støv i forhold til AM-væsken.

AM-væsken koster 50-100 kr. for 200 ml. Jeg kender ikke prisen på Nitty Gritty-væsken, men den er formentlig noget dyrere.

Det bliver spændende om Clearaudio-væsken er endnu bedre. Nitty Gritty har vist lavet en helt ny rensevæske som vist indeholder enzymer og alt muligt stads - den har jeg ikke prøvet endnu. Det kunne også være interessant. Jeg ved bare ikke om der er nogle importører i Danmark på nuværende tidspunkt.

Pladerenseren er umiddelbart ikke en nødvendig ting at eje, men den gør da vinyloplevelsen noget pænere. Men reparere slidte plader, det kan den selvfølgelig ikke.

Jeg vil gerne stadig høre om folks meninger om MC vs MM når det kommer til tracking, sådan generelt. Jeg tænker stadig at en fin nål med en "glat" slibning er en forudsætning for at kunne følge rillen, plus en stiv og let nålearm - derefter minimal masse i den anden ende af nålearmen, så nålen virtuelt kun følger rillen og ikke evt. "egenudsving" af den "tunge" magnet som i en MM? Altså, må den vel kunne tracke bedre og få det sidste små detaljer med? Måske nogle mærkelige udtryk jeg bruger - er heller ikke 100% klar over opbygningen af pickupper - der er sikkert nogle ting jeg har misforstået.

Jeg håber virkelig at der findes en pickup der er så god at den kan tracke selv de mest dynamiske og komplicerede inderriller uden et hint af hårdhed/S-lyde/mudring - til en pris der er til at betale. Det er mit største ønske lige nu, udover en bedre forstærker Så burde P9'eren kunne komme helt til sin ret.

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at erindre visse Audio Technica (AT33PTG, OC9 II) samt Denon(304 mfl) har gode lydmæssige egenskaber i kombination med fine sporingsegenskaber.

Hvor skørt det end kan lyde havde jeg engang sporingsproblemer fra min riaa...!!!!

Placeringen var tilsyneladende uheldig ifht micro rystelser eller anden ustabilitet så et desperat råd er flyt rundt på tingene, hold en seperat riaa så langt væk som muligt fra strømforsyninger mv..

Et andet velment råd er flyt din pladereol hvis muligt, undgå sådan monstrum imellem højt. gratis lydforbedring.

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2009 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er altså sikker på at det er mig der er "kræsen", som gerne vil have noget der tracker bedre end Exact'en. Jeg tror ikke på at problemet kan ligge andre steder, men selvfølgelig vil man da kunne få bedre lyd ud af at flytte rundt på ting og sager, men det giver også nye problemer, med den beskedne plads jeg har.

Ang. pickupper, så har jeg også hørt godt om 304'eren fra Denon. Den er ganske interessant - og dejlig "billig". Har også hørt rigtig godt om Ortofon's Rondo Bronze, som dog er noget dyrere. Begge modeller er vist til den neutrale, detaljerede side, som jeg gerne vil have det - ikke mindst med en fin nål der sandsynligvis er noget helt andet end Exact'en. 304'eren har vist en elliptisk nål, sikkert af en finere slibning, hvor Rondo Bronze har en FG80, som sikkert er noget mere eksotisk. Men nåleslibningen er jo ikke alt. Egentlig er jeg ligeglad, bare den kan sporer så man tror det er løgn og den samtidig også lyder godt. De er da i det mindste betalelige, hvor jeg synes Rega's egen Apheta har et prisskilt der er et godt stykke over min grænse i første omgang, selvom den helt sikkert er fantastisk.

Der er vist også noget om at Denon'en har et meget lavt output, som vil give problemer med mange MC-RIAA'er, eller husker jeg forkert? Så kunne det jo godt være at man sparede noget på pickuppen, men tilgengæld er tvunget til at bruge flere penge på en pebret RIAA i forhold til at købe Rondo Bronze eller tilsvarende? Jeg har ingen erfaringen med MC'er, så jeg ved ikke hvor meget den slags betyder.

Det bliver jo nok noget med at jeg mere eller mindre bytter min Rega Fono MM til den tilsvarende MC-udgave i første omgang. Så kan jeg altid ofre penge på en bedre RIAA senere hen. Man skal jo starte et sted

For mig er førsteprioriteten sporingsevnen - så kommer den tonale balance (lys/mørk osv) i anden række, selvom det selvfølgelig også har betydning.

Jeg har derfor lavet lidt om på min plan, således at jeg først går efter en bedre pickup, og derefter en bedre forstærker - jeg er bange for at Exact'ens problemer bare vil blive endnu tydeligere med en ny forstærker - det virker i hvert fald logisk, hvis det er således

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg tror ikke, at du får en ret meget finere slibning end den der er på Exact`en. En eliptisk slibning, som den på Denon dl 304, kan du få på en Elys pick up. Jeg er temmelig sikker på, at dine sporingsproblemer intet har at gøre med pick uppen, men med din indstilling af samme. Derfor kan man jo godt blive bidt af tanken om en ny pick up, men regn ikke med bedre sporing medmindre du "sætter" den anderledes og er heldig.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Det er interessant, det med nåleslibningen.

Jeg synes jeg har prøvet hvad som helst, mht. indstilling. Det sker da at jeg ændrer lidt på anti-skating afhængig af hvilken plade der bliver spillet, men for det meste ændrer jeg lyden smule - det er sjældent at den bliver direkte renere. S-lyde, bækkenslag osv er stadig irriterende. Mest i inderillerne og hvis pladen er halvslidt. På gode, rene, nye plader, synes jeg at man allerede fra 3. nummer (lad os sige der er 5 numre med relativt ens længde på en side) kan mærke at pickuppen har sværere ved at følge rillen. Dog er der ikke noget der virkelig irriterer, før man når til det sidste nummer. S-lyde bliver ekstra skarpe og bækkenslag lyder bare ikke rigtigt. Det hele virker måske lidt mere sammenpresset. Det er sådan min oplevelse er, her for tiden. Antiskating og nåletryks-justeringer løser ikke problemet.

Jeg har tit tænkt på, om en plade bare er sådan. Det er vel logisk, da rillehastigheden er relativt lav i de inderste riller. Omvendt tænker jeg også, at man vel ikke laver en plade der ikke kan afspilles korrekt og helt rent, hvis man er en professionel "pladeskærer". Ved visse optagelser er disse folk nødt til at ændre lyden (ved meget skarpe S-lyde, panoreret bas, out-of-phase signaler osv osv) har jeg læst, da man i disse ekstreme tilfælde enten vil få en rille der ikke kan spores af en normal pickup, eller at ikke engang skærenålen kan lave rillen. Hvis dette er rigtigt, betyder det jo at vinyl'en allerede ved produktion mere eller mindre ikke er en eksakt kopi af originalen. Det vil den selvfølgelig aldrig være, hvis man virkelig er kritisk, men jeg var ikke klar over at man gjorde så meget ved lyden.

Jeg har aldrig prøvet en super reference pickup, så har jeg har ingen ide om hvor stor en forskel sådan en gør i forhold til Exact'en, f.eks. Nåleslibning er vel ikke alt?

Jeg kan bare konkludere at Exact'en aldrig har kunnet spille de inderste riller på nogen plade tilfredsstillende (hvis vi snakker om plader med fyldte sider). Problemet er dog blev væsentligt mindre allerede da jeg prøvede en P7 og nu igen mindre på P9. Meen, de er stadig let skarpe og nogle gange direkte forfærdelige.

Det er selvfølgelig ikke den samme Exact-pickup der har været monteret på alle de pladespillere. Jeg har haft æren af at lytte til en sprit ny Exact-pickup 2-3 gange i alt, vil jeg tro. Det er svært for mig at vurdere, men umiddelbart har en helt ny Exact ingen problemer i forhold til en der har været brugt i et halvt års tid. Det giver mig dårlige nerver, at jeg har den fornemmelse. Så hurtigt burde sådan en ikke slides? Som sagt bruger jeg den rigtig meget - typisk mange timer om dagen. Alligevel burde den da ikke være slidt nu?

Jeg har snakket med min dealer om problemerne (allerede fra dengang jeg havde en P5) og han mente at jeg skulle lege lidt mere med indstillingen af pickuppen. Det hjalp lidt, men ikke meget. På et tidspunkt foreslog han at jeg skulle prøve en ny Exact og se om det var det, der skulle til. Det synes jeg umiddelbart det var, men der gik jo ikke længe før jeg synes den var gal igen. Derefter lånte jeg en P7 - det reducerede problemet en del - men ikke nok. Det var en af grundende til at jeg ville prøve en P9 for at se hvad den kunne gøre. Og til min store overraskelse var det jo helt fantastisk meget bedre. Meeen... synes ikke det er helt så godt som det var for nogle måneder siden.

Jeg har for nylig igen snakket med min forhandler, hvor jeg virkelig er gået i dybden som i dette indlæg - og han kan umiddelbart godt se hvad jeg mener. Han vil nu overveje hvad jeg skal prøve. Til dette sagde han bl.a. at en god MC som f.eks. en Ortofon Rondo Bronze har en finere og mere speciel nåleslibning der når et stykke dybere ned i rillen - på den måde vil det kunne spore de slidte plader bedre end med Exact'en, udover at den sporer bedre generelt. Men han har ikke sagt at Exact'en sporer dårligt. Jeg har altså ingen ide om hvad jeg kan forvente. Jeg vil jo gerne have noget der er meget (med stort M) bedre hvad angår sporing, så jeg virkelig føler at der er overblik og overskud selv i den mest møgirriterende inderrille. Men hvis det overhovedet kan lade sig gøre, så kommer det vel til at koste en formue?

Min forhandler mener at det godt kan lade sig gøre, såvidt jeg forstod på ham. Han har foreslået bl.a. Rega Apheta, Ortofon Rondo Bronze og Dynavecter DV17D3. Ud af dem hælder jeg måske mest til Rondo Bronze, af hensyn til gode anmeldelser og prisen.

Jeg vil dog gerne stadig have en beskrivelse fra nogle virkelig high-end vinylfreaks, som jeg ved findes her på forummet, hvordan deres vinyllyd er blevet bedre ved skift fra MM til MC, eller fra en mindre god MC til en virkelig god en, f.eks. Hvad er blevet bedre, og ikke mindst - hvad med inderillerne?

Bent fra Medlyd siger jo at jeg ikke skal forvente bedre sporing medmindre jeg sætter den anderledes. Mener du her antiskate/nåletryk eller monteringsvinklen i armen?

Jeg har hørt nogle sige at MC'er typisk har en langt mere "finkornet" lyd en MM-typer. Det hænger vel sammen med at de sporer bedre, eller? Jo mere finkornet lyden er, jo nemmere er det vel at høre hvornår den er i orden og hvornår den ikke er? Det er vel en fordel for dem som mig der går op i at det er indstillet ordentligt?

Sikke en lang smøre hehe - sådan er det når jeg er lidt småforvirret og nervøs for mine sorte skiver

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 04 November 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Ja, jeg er nødt til at have en bedre forstærker.

Hvad med en Elicit til at matche din fine Rega
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 November 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår hvad du skriver om overgangen fra en lidt kornet" MM til en fint opløst MC - det er ikke sporing men opløsning og detaljegrad der efter min erfaring er forskellen hvor MC kan være lidt for slank ifht MM, men ikke alle MM lyder ens så opgiv ikke, måske er din nuværende pu bare slidt, du spiller jo mange timer daglig...pas endelig på, en slidt sag ødelægger din vinyl for altid og måske spiller du de samme plader om og om som måske er fræset op ? 

Jeg havde lignende problem forrige år hvor min rebuild Linn lød helt forkert som om der var snavs og støv på nålen, sagen var bare at jeg intet kunne se eller rense væk...retur til eksperten og det viste sig faktisk at være micro snavs der nærmest havde brændt sig fast i diamanten. Pudsigt nok har problemet ikke været der siden da.

Er det lettere med en MM som du bare udskifter nål på et par gange om året ?

Hvorvidt du vil blive tilfreds med pu skifte kan du kun selv afgøre, jeg vil understrege professionel opsætning af nyindkøbt P9 burde være en selvfølge uanset man køber pu samme sted. Du burde ikke have dine nuværende problemer..

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Det var da en fantastisk pladespiller du har fået!
Jeg kan kun gisne om den dag jeg selv får mig sådan en!
Spiller på en P5 med Exact og synes at det er en god kombination. Tingene lyder naturligt, og man lever sig ind i musikken, istedet for at tænke på om perspektivet eller højttalerplaceringen er korrekt. :-)
Tillykke med den du'!

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum