Emne: ledning til DIY net-kabel? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Bortset fra, at et mikrofon-kabel ikke helt er godkendt til 220 Volt, så er selve opskriften ikk' så tosset...
Skal se om jeg kan finde et par billeder af mit forslag...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Lygtemanden Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg synes det er en smugle dumt at prøve sig frem med kabel der ikke er godkendt til mindst 230 volt det er jo ikke for sjov det hele.
er der ngen der har brøvet bare og ta noget almindeligt 1x1.5mm2 i solid core og lave noget ud af det. Det er nu engang det der er i vægen i hele huset
|
| Til top |
|
| |
Jaryo03 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så så så! 
Men jeg var også i tvivl om, jeg ville videregive opskriften - for jeg er enig med dig, Stanley.
Og jeg vil da også gerne fraskrive mig eventuelle uheld. Mine kabler har kørt problemfrit i snart et halvt år - og holdt til adskillige rejser! Men jeg vil helst ikke lave dem til andre... det er deres egen beslutning! Grunden til jeg poster opskriften her alligevel er, kablet har kørt problemfrit og holdt til rejser. Carver A-500x er ikke små effektforstærkere. Men jeg vil da ikke anbefale man hægter kablet på en kæmpe klasse A forstærker. Men det har dog trukket en SVS-sub, som påstod(...), man skulle kunne trække 3000W fra lysnettet til den.
Jeg regnede også med det fremgik, der er betænkeligheder med kablet - i særdeleshed den lille kvadrat. Havde jeg haft problemer, ville jeg ikke have postet det. I øvrigt kører mange stikdåser med 0,75mm^2 - det til 6 forskellige apparater - så 0,48mm^2 til et enkelt er ikke så galt endda. Angående isoleringen er den tyk på resten af kablet og kablet er skærmet helt vejen.
Om der er noget, folk ikke vil gøre for bedre lyd? Tja, man kan jo købe plasma-højttalere. Så tilsyneladende ikke. Men da lederne er helt adskilte, så er mit kabel ikke så usikkert endda. Hertil vil jeg også påpege, i begyndelsen hvor jeg brugte kablet, slukkede jeg på kontakten, når jeg ikke hørte musik. Jeg var også ret betænkelig; men jeg har lavet en del netkabler - og talte med en elektriker først, så det...
Kort sagt: Rolig nu. Ja, du har ret - men jeg har altså taget forholdsregler først. Så 'nysgerrig til det usunde', måske... men ikke helt vanvittig.
|
| Til top |
|
| |
Lygtemanden Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 0.5 kvadrat må ha max 10 amp sikring foran sig før kablet smelter du har lidt mindre kabel 
en 0.75 må faktisk belastes med 9-10 amp
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg skrev:
|
- Bortset fra, at et mikrofon-kabel ikke helt er godkendt til 220 Volt, så er selve opskriften ikk' så tosset...
Lars / Viborg
|
|
|
Jeg syntes ellers at det var slemt nok da jeg læste Jaryo03´s indlæg, men at du som branchemedlem støtter hans opskrift, er simpelthen rystende. Hvad med det højttalerkabel du foreslår, er det godkendt til 230 Volt ?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaryo03 skrev:
|
Så så så! 
Men jeg var også i tvivl om, jeg ville videregive opskriften - for jeg er enig med dig, Stanley.
Og jeg vil da også gerne fraskrive mig eventuelle uheld. Mine kabler har kørt problemfrit i snart et halvt år - og holdt til adskillige rejser! Men jeg vil helst ikke lave dem til andre... det er deres egen beslutning! Grunden til jeg poster opskriften her alligevel er, kablet har kørt problemfrit og holdt til rejser. Carver A-500x er ikke små effektforstærkere. Men jeg vil da ikke anbefale man hægter kablet på en kæmpe klasse A forstærker. Men det har dog trukket en SVS-sub, som påstod(...), man skulle kunne trække 3000W fra lysnettet til den.
Jeg regnede også med det fremgik, der er betænkeligheder med kablet - i særdeleshed den lille kvadrat. Havde jeg haft problemer, ville jeg ikke have postet det. I øvrigt kører mange stikdåser med 0,75mm^2 - det til 6 forskellige apparater - så 0,48mm^2 til et enkelt er ikke så galt endda. Angående isoleringen er den tyk på resten af kablet og kablet er skærmet helt vejen.
Om der er noget, folk ikke vil gøre for bedre lyd? Tja, man kan jo købe plasma-højttalere. Så tilsyneladende ikke. Men da lederne er helt adskilte, så er mit kabel ikke så usikkert endda. Hertil vil jeg også påpege, i begyndelsen hvor jeg brugte kablet, slukkede jeg på kontakten, når jeg ikke hørte musik. Jeg var også ret betænkelig; men jeg har lavet en del netkabler - og talte med en elektriker først, så det...
Kort sagt: Rolig nu. Ja, du har ret - men jeg har altså taget forholdsregler først. Så 'nysgerrig til det usunde', måske... men ikke helt vanvittig.
|
|
|
Det er muligt at du bliver rød i hovedet af raseri som din smiley antyder, men jeg mener nu stadig at din opskrift er vanvittig. Mikrofonkabel er konstrueret til nogle få millivolt, ikke til 230 volt, hvilket din oplevelse med "lidt røg i køkkenet" jo også beviser. Dit sidste indlæg viser også tydeligt at du ikke ved ret meget om hvor sikkert/farligt dit kabel er, men alligevel bringer du opskriften og lokker med hvor fantastisk det lyder. Jeg er nu ret ligeglad med at dit kabel har holdt til rejser, det er ikke kablet jeg er bekymret for. 230 Volt er livsfarligt, og så hjælper det ikke at du nu " fraskriver dig eventuelle uheld".
|
| Til top |
|
| |
Jaryo03 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
[jeg kan ikke finde ud af at citere ]
Okay Stanley - vi kan vist alle hurtigt blive enige om, der bør bruges godkendt kabel - jeg var også meget i tvivl om, jeg burde poste min opskrift. Men at blive kaldt 'vanvittig' bryder jeg ikke om. Og den 'fantastiske lyd' mener jeg nu heller ikke, jeg har lokket med - men jo, der skulle have været en decideret advarsel. Eventuelt kunne administrator lave en retningslinie om, man skal være sikker på, det er en godkendt konstruktion (kan blive et problem for DIY, som laver forstærkere, ting med rør eller elektrostater m.m.). Meget spændende ville gå tabt, men det er det mest forsvarlige. Jeg er sikker på, gamle DIY'eres eksperimenter kunne bringe dig megen forargelse, men efter dit udbrud skal de nok blive væk, hvilket også er det sikreste.
Men NillerViborg støtter altså ikke mit valg af kabel - kun selve opskriften, der i sig selv - udført ordentligt og med forsigtighed og med godkendt kabel - ikke er farlig; udover at have med 230V at gøre altid er farligt. Konstruktionen bør udføres med godkendt kabel. Eventuelt kan man have en decideret jordledning og så kun tilslutte skærmen ved stikket til lysnettet. Men nok om det!!
Jeg har også erfaringer med godkendt kabel - dem deler jeg gerne . Et kabel anskuer jeg som en elektrisk komponent - netkablet arbejder sammen med strømforsyningen, og et netkabel som 'hjælper' ens strømforsyning forbedrer lyden. Men umiddelbart er skærmen faktisk det vigtigste, så længe der er skærm, er der forbedringer - i særdeleshed hvis netkablet kommet tæt på signalkabler. En meget stor (også samlet) kvadrat kan give en form for rumklang/ekko i lyden.
Det letteste er at gå ind til en elektriker og forklare, hvad kablet skal bruges til, så skal han nok finde et, der dur (hvis han er venlig). Så skal du bare sige, hvor mange ledere og skærme, du ønsker. Regn med 50kr/m - evt. et afklipningsgebyr. Lygtemandens idé om at bruge solid core 1,5mm^2 er ganske god. Mange har fået gode resultater med solid core - så hvis du kan finde det skærmet, er der mulighed for at eksperimentere sikkert med det. Hvis du vil bruge kabel med multicore, så er det, rumklang kan blive et problem - det løses ret let ved at sno enderne sammen. Det forsvinder ikke helt, men det reducerer det kraftigt. De multicore kabler, som generelt anbefales, har desuden twistede inderledere, hvilket selvfølgelig også reducerer ekko'et ved større kvadrater.
I øvrigt er der visse, få(!), som anbefaler, man ikke bruger skærmet kabel.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaryo03 skrev:
|
Okay Stanley - vi kan vist alle hurtigt blive enige om, der bør bruges godkendt kabel - jeg var også meget i tvivl om, jeg burde poste min opskrift. Men at blive kaldt 'vanvittig' bryder jeg ikke om. Og den 'fantastiske lyd' mener jeg nu heller ikke, jeg har lokket med - men jo, der skulle have været en decideret advarsel.
|
|
|
Det var nu også din opskrift jeg kaldte vanvittig og ikke dig personligt, der er en forskel. Jeg beklager hvis du har opfattet det anderledes. Ang. lyden skrev du "Det giver mere luftighed og strammer bassen op." Der findes brugere herinde der vil betale tusindvis af kroner for et kabel hvis de tror på at det har de egenskaber. Måske findes der også enkelte der vil gå på kompromis med sikkerheden for en billigere løsning.
Jaryo03 skrev:
|
Eventuelt kunne administrator lave en retningslinie om, man skal være sikker på, det er en godkendt konstruktion (kan blive et problem for DIY, som laver forstærkere, ting med rør eller elektrostater m.m.). Meget spændende ville gå tabt, men det er det mest forsvarlige. Jeg er sikker på, gamle DIY'eres eksperimenter kunne bringe dig megen forargelse, men efter dit udbrud skal de nok blive væk, hvilket også er det sikreste.
|
|
|
Du har sikkert ret i at der findes mange andre uheldige eksperimenter indenfor DIY. Jeg mener så også at det vil være min pligt at advare hvis jeg læser om noget jeg mener kan medføre alvorlige ulykker. Hvis mit indlæg får nogle brugere til at tænke sig om en ekstra gang, er det kun positivt. Hvis de så undlader at skrive om deres eksperimenter, må det jo være fordi de ikke er sikre på om de er sikkerhedsmæssigt forsvarlige. Jeg er enig i at det kunne være interressant at høre en administrators holdning til problemet.
Jaryo03 skrev:
|
Men NillerViborg støtter altså ikke mit valg af kabel
|
|
|
Det synes jeg at vi skal lade ham selv svare på.
Det vigtigste er dog at vi blev enige om at fjerne opskriften.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
NillerViborg skrev:
|
Lars / Viborg
|
|
|
Jeg syntes ellers at det var slemt nok da jeg læste Jaryo03´s indlæg, men at du som branchemedlem støtter hans opskrift, er simpelthen rystende. Hvad med det højttalerkabel du foreslår, er det godkendt til 230 Volt ? |
|
|
Med opskrift mener jeg selvfølgelig ikke brugen af kabel der er godkendt til max 50 eller 100 volt, som faktisk er tilfældet med det meste mikrofon-kabel ( 48 volt Phantom forsyning ). Jeg har ikke kontrolleret det anvendte, men der er datablade på www.monacor.dk .
Med opskrift mener jeg brugen af separat skærmede ledere til hhv. fase og nul, hvor vi adskillige gange har benyttet et strippet RG100-et-eller-andet, husker ikke lige helt typen, hvor inderlederen og denne's isolering er trukket ud af, og derefter skærm + yderisolering genbrugt med Teflar2 - som for øvrigt er godkendt i flyvemaskine-industrien til op til 630 volt - vi hemmeligholder selvfølgelig producententen i udlandet... Fire af ovensteående, 2 og 2 til hver pol, og en femte til jord. Udover ovenstående cocktail trækkes strømpen fra et RG213 kabel, og til sidst isoleres behørigt med 250VAC godkendt flex. Alle komponenter er separat godkendt til den påtrykte spænding... Stel-Strømpen fra RG213 og de små RG-Kabler forbindes kun til jord i jord-enden, mens dn separate jord-leder forbindes i begge ender...
Skal prøve og se om jeg kan finde et kamera og ta' et par billeder i morn'
En helt anden ting er, at jeg mener ikke eksperimenter udført med forsigtighed er værre end de folk der konsekvent piller folie'n af lytterne i deres apparater, uden hensyntagen til hvilke komponenter der er ved siden af - gad vide om producenterne af lytter har lagt folie på for sjov???
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg skrev:
NillerViborg skrev:
|
Lars / Viborg
|
|
|
Med opskrift mener jeg selvfølgelig ikke brugen af kabel der er godkendt til max 50 eller 100 volt, som faktisk er tilfældet med det meste mikrofon-kabel ( 48 volt Phantom forsyning ). Jeg har ikke kontrolleret det anvendte, men der er datablade på www.monacor.dk .
|
|
|
Okay, det er da muligt at det bare er mig, men jeg opfatter nu dit svar mere som bagateliserende end som klar afstandtagen til projektet. Det fortsætter du så lidt nu ved at tale om 48 volt Phantom forsyning. Det er dog ikke særlig relevant her, da der jo ikke går nogen strøm i en kondensatormikrofon sammenlignet med f.eks. en effektforstærker. Databladene hos Monacor har jeg kigget på, men fandt ikke noget om max spænding. Det må dog være ret klart for (næsten)enhver at et mikrofonkabel ikke er konstrueret til 230 volt og stor strøm. Det bevises jo også tydeligt af hans erfaringer med røg i køkkenet de første gange han forsøgte.
NillerViborg skrev:
|
En helt anden ting er, at jeg mener ikke eksperimenter udført med forsigtighed er værre end de folk der konsekvent piller folie'n af lytterne i deres apparater, uden hensyntagen til hvilke komponenter der er ved siden af - gad vide om producenterne af lytter har lagt folie på for sjov???
Lars / Viborg
|
|
|
Jeg synes egentlig ikke at det er så relevant at bringe andre eksperimenter ind i debatten. Det svarer lidt til at sige at det bliver mindre farligt at køre motorcykel uden styrthjelm hvis andre kører bil uden sikkerhedssele. Så kan man diskutere længe hvad der er værst, men hvad skal man bruge det til ?
Forsigtighed ville forøvrigt ikke have reddet ham hvis kablet først var brændt efter længere tids brug. Nu opdagede han det fordi det gav røg i køkkenet med det samme, men det kunne også have sket senere mens han ikke var opmærksom. Det kan forøvrigt stadig ske selvom han har brugt kablet i et halvt år og nu føler sig nogenlunde sikker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| Okay, det er da muligt at det bare er mig, men jeg opfatter nu dit svar mere som bagateliserende end som klar afstandtagen til projektet. Det fortsætter du så lidt nu ved at tale om 48 volt Phantom forsyning. Det er dog ikke særlig relevant her, da der jo ikke går nogen strøm i en kondensatormikrofon sammenlignet med f.eks. en effektforstærker. Databladene hos Monacor har jeg kigget på, men fandt ikke noget om max spænding. Det må dog være ret klart for (næsten)enhver at et mikrofonkabel ikke er konstrueret til 230 volt og stor strøm. Det bevises jo også tydeligt af hans erfaringer med røg i køkkenet de første gange han forsøgte. |
|
|
- Umiddelbart husker jeg ikke at ha' set beskrivelsen om røg i køkkenet, sekundært bliver der et eller andet sted omtalt få milivolt i mikrofon-ledninger - det holder jo ikke helt, vel??
Set i bakspejlet kan jeg kun beklage at jeg ikke har formuleret mig precist nok i mit første svar, selvfølgelig er det ikke i orden at bruge et ikke testet eller godkendt kabel til væsentligt højere spændinger end beregnet, og med alt 220-volt udstyr skal man aldrig tage chancer eller lave forsøg - med mindre man selv har certificeringsudstyr og uddannelse til rådighed...!!! Som minimum må en kontrolleret test omkring strøm og gennemslags-spænding være minimumskrav.
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Jaryo03 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal altid være forsigtig. Desuden bør man ikke mene, det er okay at køre uden hjelm på motorcykel, fordi det ser fedt ud, men forkert at køre uden sele i bil, fordi det er dumt. Man må tage stilling. Nu er denne tråd efterhånden også gået helt op i at forsvare sig... det er okay, du føler et socialt ansvar, Stanley - og det har også hjulpet her. Men at blive ved med at hive NillerViborg til skranken for at forsvare ganske sobre og velunderbyggede kommentarer er ikke nødvendigt.
Opskriften er fjernet. Jeg bliver alligevel ved med at spille med kablet. Det er mit valg. Er man forsigtig, har en veludviklet metodik og en ordentlig grundviden, så kan man eksperimentere. Men det vi tre vist efterhånden er nået til enighed om er, man ikke skal videregive eksperimenter, som ikke er ordentligt gennemtestede? Det er mit ikke - hvilket jeg har accepteret (jeg har en test, men den er for grov til at kunne bruges som 'bevis'). Jeg har selv en mindre grundudddannelse i el - men det gør ingen elektriker! Jeg har en kammerat, som er elektriker, og vi har en stående aftale om at få testet kablet. Det burde i det mindste være gjort. Da kablet er 0,48mm^2 - og loven siger 0,50mm^2 - så skulle kablet slet ikke have været her alligevel. Jeg var ikke ude på at lokke nogen; nævnte jo også, det fjernede noget af livet i musikken.
Men eksperimenter er altid problematiske at fortælle andre om. NillerViborg bruger f.eks. kun godkendte dele at samle sit kabel af - men det er ikke det samme som et godkendt kabel. Dernæst samles der flere dele, hvilket sætter krav til både metodik og 'workmanship'. Men om folk vil prøve det, er deres eget valg. Man kan aldrig vide, om der sidder en-eller-anden knægt på 13, som forsøger at lave det.
Så om end ikke andet, er vi tre vel blevet enige om, vi kun bringer 'kabel-opskrifter', der er testede korrekt (evt. komme med oplysningerne om målingen i tråden)?
En fin ting at få slået fast - men ikke det tråden faktisk handler om. Og jeg har egentlig ikke mere at tilføje om at finde kabel, end find en venlig elektriker.
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ændring af materiale såsom kabler og stikdåser gør at det bliver ulovligt og CE mærket gælder ikke mere og i værste fald dækker forsikringen ikke, ved personskade eller brand.....Det sammen gælder for udstyr som ikke er godkendt til 230V
Nå nej - Ikke i værste fald, den dækker ikke.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaryo03 skrev:
|
Nu er denne tråd efterhånden også gået helt op i at forsvare sig... det er okay, du føler et socialt ansvar, Stanley - og det har også hjulpet her. Men at blive ved med at hive NillerViborg til skranken for at forsvare ganske sobre og velunderbyggede kommentarer er ikke nødvendigt.
|
|
|
Det mener jeg nu heller ikke at jeg gør. Bortset fra min første "anklage" mod ham har jeg kun skrevet et indlæg henvendt til ham. Det var et svar på nogle nye ting han bragte ind i debatten som jeg ikke fandt relevante i forhold til brugen af mikrofonkabel som netkabel. Egentlig kan man vel også sige at det er ham der bliver ved med at "hive mig til skranken", da han flere gange har antydet at jeg overreagerer og at din opskrift ikke var så slem endda. Da jeg er enig i hans afsluttende bemærkninger i hans sidste indlæg, skal jeg da gerne undlade at svare på hans sidste forsøg på at "hive mig til skranken" ( spørgsmålet om de 48 volt/0 amp. ). Jeg vil endda også undlade at spørge hvordan han dog kan glemme den del af dit indlæg der handlede om røg i køkkenet, selvom det egentlig var det der fik mig til at reagere. 
Jeg mener nu ikke at jeg føler noget særligt socialt ansvar, medmindre det sociale består i at jeg gerne vil holde de øvrige brugere i live. Når jeg læser en opfordring til at gøre noget som jeg mener er direkte livsfarligt, bør jeg vel reagere og det håber jeg da at andre også vil gøre.
Jaryo03 skrev:
|
Opskriften er fjernet. Jeg bliver alligevel ved med at spille med kablet. Det er mit valg. Er man forsigtig, har en veludviklet metodik og en ordentlig grundviden, så kan man eksperimentere. Men det vi tre vist efterhånden er nået til enighed om er, man ikke skal videregive eksperimenter, som ikke er ordentligt gennemtestede? Det er mit ikke - hvilket jeg har accepteret (jeg har en test, men den er for grov til at kunne bruges som 'bevis'). Jeg har selv en mindre grundudddannelse i el - men det gør ingen elektriker! Jeg har en kammerat, som er elektriker, og vi har en stående aftale om at få testet kablet. Det burde i det mindste være gjort. Da kablet er 0,48mm^2 - og loven siger 0,50mm^2 - så skulle kablet slet ikke have været her alligevel. Jeg var ikke ude på at lokke nogen; nævnte jo også, det fjernede noget af livet i musikken.
Men eksperimenter er altid problematiske at fortælle andre om. NillerViborg bruger f.eks. kun godkendte dele at samle sit kabel af - men det er ikke det samme som et godkendt kabel. Dernæst samles der flere dele, hvilket sætter krav til både metodik og 'workmanship'. Men om folk vil prøve det, er deres eget valg. Man kan aldrig vide, om der sidder en-eller-anden knægt på 13, som forsøger at lave det.
Så om end ikke andet, er vi tre vel blevet enige om, vi kun bringer 'kabel-opskrifter', der er testede korrekt (evt. komme med oplysningerne om målingen i tråden)?
En fin ting at få slået fast - men ikke det tråden faktisk handler om. Og jeg har egentlig ikke mere at tilføje om at finde kabel, end find en venlig elektriker.
|
|
|
Min mening var netop at få folk til at tænke sig om, hvis de eksperimenter med 230 volt. Det håber jeg så at vi nu har opnået med denne debat. Det er muligt at du finder det off topic, men jeg mener nu ikke at man kan advare for tit. Jeg er enig i at det er dit valg at du fortsat vil bruge kablet, det kan jeg ikke gøre noget ved. Vi må så bare håbe at du ikke overvurderer din omtalte grundviden. Hvis din elektrikerkammerat ikke afviser dit kabel, er han nok mere kammerat end ansvarlig elektriker og så er det nok ikke ham du skal bruge som ekspertbistand.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg stadig synes at det kunne være interressant med en officiel kommentar fra Hifi4all, har jeg sendt en mail og bedt dem læse og kommentere tråden. Hvordan ser det ud med deres ansvar hvis jeg ikke havde reageret og den omtalte opskrift havde medført brand eller dødsfald ?
Det nærmeste jeg kunne finde i "Retningslinier for brug af forum" var denne linie :
at der ikke oprettes indlæg som har til hensigt at forvolde skade på andre - private såvel som virksomheder!
Den dækker ikke i dette tilfælde, da evt. personskade ikke har været hensigten, men absolut en risiko.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået svar fra Administrator på min henvendelse ang. denne tråd. Det viser sig at de har taget forbehold for lign. I "Retningslinier for brug af forum" står :
Juridiske bemærkninger! HIFI4ALL.DK fralægger sig et hvert ansvar for skrevne indlæg i forumet, for indhold i annoncer, for indhold i brugeranmeldelser. Disse er alene et udtryk for den enkelte brugers holdninger.
Det havde jeg overset. De har selvfølgelig heller ikke mulighed for at kontrollere alle indlæg, før det evt. ville gå galt. Derfor mener han også at jeg har handlet korrekt med min protest mod opskriften.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 02 August 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjo, men som sagt bliver der jo her på forum beskrevet folks egne erfaringer - og hvis en person har opnået gode resultater ved brug af en bestemt slags ledning, ser jeg da ingen grund til at vi andre ikke må "kende opskriften" på kablet...
klart - der skal gøres opmærksom på eventuelle farer, men hvis det ellers er gjort kan jeg ikke helt forstå hvorfor den skal fjernes fuldstændig...
Men okay!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
|
Tjo, men som sagt bliver der jo her på forum beskrevet folks egne erfaringer - og hvis en person har opnået gode resultater ved brug af en bestemt slags ledning, ser jeg da ingen grund til at vi andre ikke må "kende opskriften" på kablet...
klart - der skal gøres opmærksom på eventuelle farer, men hvis det ellers er gjort kan jeg ikke helt forstå hvorfor den skal fjernes fuldstændig...
|
|
|
Hvad vil du dog bruge opskriften til hvis du ikke vil lave kablet ?
Det hjælper jo ikke at der gøres opmærksom på at det er livsfarligt, hvis der alligevel er nogle der føler sig fristet p.g.a. de gode resultater der omtales. Jaryo03 valgte selv at slette opskriften, da han ikke ville tage ansvaret for eventuelle uheld. Jeg mener at han gjorde det helt rigtige.
De gode lydmæssige resultater han mener at kunne høre, er da fuldstændig irrelevante hvis kablet er livsfarligt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|