| Forfatter |
|
Riis Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været i hifiklubben og købt en NAD 742.
Jeg ville have haft en 752, men den er netop udgået og den sidste demo blev solgt en time før jeg henvendte mig......
Men jeg skal alligevel have en effektforstærker på fronterne, så jeg satser på at det ikke betyder så meget om bagkanalerne får 50 eller 80 watt......
Men nu har jeg et nyt problem:
Det spiller rigtig godt i stereo (og enhanced stereo), men i surround synes jeg at der mangler bas. Jeg har ingen subwoofer (og heller ingen center). Er der noget med at det signal som er beregnet til sub'en ikke ordentligt kan overføres til de andre højttalere når man indstiller NAD'en til "ingen sub".
Og hvad sker der med bassen, hvis man stil baghøjttalerne til "small". Vil fronterne så spille mere bas eller hva'????
Mine baghøjttalere går kun ned til 47 Hz, så jeg overvejer om de skal spille fuldt frekvensområde eller ej.......
Og hvordan skal man tilslutte TV'et? Jeg har bare analog-kabler til receiveren, men jeg synes at det spiller halvskidt når stiller receiveren på surround.....og jeg ved at filmen er i surround. Har jeg købt en for billig receiver? Der er kæmpe forskel i stereo og surround............synes at det burde være omvendt. At lyden var bedre i surround, når optagelsen er i surround. Men måske er det mig der ikke kan fatte at indstille receiveren ordentligt....
Håber der er nogen der kan hjælpe mig __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Riis
Tillykke med dine nye receivere..
At den ikke spiller helt så godt stereo, som surround kan hænge sammen med at du ikke har en center og en sub. Uden de to kan de være vanskeligt at opnå en god surroundlyd. Specielt centerhøjtaleren er vigtig, da al dialog og det meste on-screen aktion bliver gengivet at centeren.
Når du indstiller din baghøjtalere til "Small" bliver alt information under ca. 80 Hz ikke lov at passere igennem til dine baghøjtalere. Hvis de er opgivet til 47 Hz burde de kunne klare det. Men prøv dig frem...og vurdere hvad der lyder bedst..
Tilslutningen til dit tv er okay. Surroundlyden fra TV programmerne er bare ikke særlig imponerende, selv om det bliver sendt i Pro Logic.
Tror ikke at din receivere fejler noget. 
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal angive at du ikke har center og sub, og indstille alle højttalere til large, evt. baghøjttalere til small hvis ikke de kan klare fuldt niveau.
Der skal ikke mangle bas ved surround, selv om du ikke har sub, du skal dog ikke regne med at kunne spil en stor stue op (> 30 kvm)
|
| Til top |
|
| |
Madzen Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ved ikke hvilke codecs din reciever kan tage, men nogen gange fungerer nogle af de alternative muligheder (f.eks. CS 5.1) bedre når et analogt stereo-signal skal laves til surround.. Bare en idé.. men derudover vil jeg også anbefale at få de manglende højttalere, det giver et løft der er hver en krone værd.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky-hifi4all skrev:
|
Det er rigtigt at du ikke kan overføre signalet til suben til de øvrige højtalere, når vi snakker om Dolby digital og DTS.
|
|
|
Undskyld, men hvis dekoder funger rigtig, så bliver al' bas (under 80hz) fra de ht. der er sat til "small" sendt til sub. Hvis du ikke har sub. og instiller dekoderen til "no sub." og front ht. til "large" så bliver bassen fra sub.(0.1) og de ht. der er sat til "small" sendt til front.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riis skrev:
|
Og hvordan skal man tilslutte TV'et? Jeg har bare analog-kabler til receiveren, men jeg synes at det spiller halvskidt når stiller receiveren på surround.....og jeg ved at filmen er i surround. Har jeg købt en for billig receiver? Der er kæmpe forskel i stereo og surround............synes at det burde være omvendt. At lyden var bedre i surround, når optagelsen er i surround. Men måske er det mig der ikke kan fatte at indstille receiveren ordentligt....
Håber der er nogen der kan hjælpe mig
|
|
|
Du har tilslyttet det helt fint. Grunden til at det lyder halvdårligt er at den form for analogt surround der fåes gennem tv er Dolby Prologic. Prologic er et gammelt, forældet og dårligt format som ikke lever op til dagens standard. Det er i virkeligheden et stereo signal med 2 ekstra kanaler indbygget. Dvs ialt 4: til fronter, center og én bagkanal. Pga at der sendes 4 kanaler gennem stereo (nprmalt to kanaler) er kvaliteten dårlig og især hvis din tv-udbyder i forvejen ikke har særlig god lyd. Sådan er det desværre.
Hvis du vil høre rigtigt surround skal du høre Dolby Digital eller DTS, men digital overførsel fra din DVD-afspiller
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Lidt forskellige udmeldinger........
Om "bunden bliver sendt til fronterne (og baghøjt) når sub står på off, er der vist ikke helt enighed om..........
Hvem har ret: Ricky eller dfms?????
Jeg føler ikke selv at mine fronter spiller mere bas, når jeg sætter mine baghøjttalere på small..........men jeg har heller ikke brugt så meget tid på at eksperimentere.....
Men jeg føler i hvert fald at der mangler bas i surround i forhold til stereo. Men om det er fordi jeg mangler en sub eller om mine baghøjttalere er for små skal jeg ikke kunne sige........men jeg mener også at have hørt, at bassen til suben ikke kan føres videre til fronterne.......eller i hvert fald ikke det hele......
__________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
Autechre Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
| Grunden til at det lyder halvdårligt er at den form for analogt surround der fåes gennem tv er Dolby Prologic. Prologic er et gammelt, forældet og dårligt format som ikke lever op til dagens standard. Det er i virkeligheden et stereo signal med 2 ekstra kanaler indbygget. Dvs ialt 4: til fronter, center og én bagkanal. Pga at der sendes 4 kanaler gennem stereo (nprmalt to kanaler) er kvaliteten dårlig og især hvis din tv-udbyder i forvejen ikke har særlig god lyd. Sådan er det desværre. |
|
|
Lidt off topic:
Formatet har altid heddet Dolby Surround. ProLogic er navnet på dekoderen, og altså ikke et format. ProLogic-dekoderen gjorde det muligt at dekode centerkanalen, som altid har været en bestanddel af Dolby Surround...
Bare lige til info... 
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og tænker mere og mere på at der skal en sub til at få rigtig god surround sound. Er det rigtigt, når man har en NAD 742 receiver???
Skal jeg købe en lidt mindre fronthøjttaler og så en sub eller burde det være nok, med en god effektforstærker og en front som f.eks. Dynaudio 82 eller audiovector 5X........? __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
dade Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey jeg havde samme problem som dig dengang jeg havde en surroundreceiver.... jeg havde ingen subwoofer og højtalerne gav en meget svag og ringe basgengivelse (måske oppe i 100hz området). jeg følte lidt at mine højtalere var spildt. har dog siden investeret i en stereoforstærker....
jeg ved ikke hvorfor nogle surroundreceivere ikke kan give nogen ordentlig bas men jeg vil da råde dig til at købe en sub
__________________ "106 miles to Chicago. We've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV32R skrev:
Anders_K skrev:
| Grunden til at det lyder halvdårligt er at den form for analogt surround der fåes gennem tv er Dolby Prologic. Prologic er et gammelt, forældet og dårligt format som ikke lever op til dagens standard. Det er i virkeligheden et stereo signal med 2 ekstra kanaler indbygget. Dvs ialt 4: til fronter, center og én bagkanal. Pga at der sendes 4 kanaler gennem stereo (nprmalt to kanaler) er kvaliteten dårlig og især hvis din tv-udbyder i forvejen ikke har særlig god lyd. Sådan er det desværre. |
|
|
Lidt off topic:
Formatet har altid heddet Dolby Surround. ProLogic er navnet på dekoderen, og altså ikke et format. ProLogic-dekoderen gjorde det muligt at dekode centerkanalen, som altid har været en bestanddel af Dolby Surround...
Bare lige til info... 
|
|
|
Jeg takker ydmygt. Det er altid rart at blive klogere.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
på alle de receivere/forstærkere jeg kender til, bliver "bunden" sendt til fronterne, når sub er på off!
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja dmfs har ret!
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der vel ikke andre muligheder end at låne en sub..............
Jeg har lige et andet spørgsmål:
På indstillingen af min dvd-afspiller, skal PCM så stå på 48 Mhz eller 96??? Der står at den kun skal stå på 96 hvis forstærkeren kan klare det......men der står sku' ikke noget i min NAD-manual om det.......
Jeg går ud fra at det ikke har nogen betydning, så længe at receiveren selv kan genkende at det er DD eller DTS signal den modtager........Er det der PCM ikke kun noget man bruger hvis man vil have surround lavet om til stereo....?
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har sat subben til off og fronterne til large så burde du have fuldt frekvensområde på front HT'erne.
Men kan din 7400 ikke bruges som ren effektforstærker. Så kunne du prøve at sætte den til pre out front på 742eren, og høre om det giver mere bas __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din DVD skal ikke stå på PCM, der må være en indstilling der hedder All, bitstream, RAW (kært barn har mange navne), eller andet der indikere DD eller DTS. Det lyder som om du hører dolby prologic når du afpiller DVD.
Da jeg har arbejdet i hifi klubben, kender jeg udemærket 742'eren. Når sub er på off, sender den bassen fra DD og DTS ud til fronten. Der er næsten aldrig bas i bagkanalerne, medmindre der er tale om eksplosioner og den slags, derfor er det ikke sikkert du lige hører en forskel.
I prologic findes der ikke det decideret sub-signal, og derfor vil det nok lyde lidt tamt.
Det er kun når du skal spiller rigtig højt 742'erne vil give op, og det lyder ikke godt, så her er du ikke i tvivl.
Hvad benytter du som front og baghøjttaler?
Der er dog ingen tvivl om, at du bør købe en sub, og en center.
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min 7400 er solgt.......
Jeg har jbl-4410 til front og Dali piano agile til baghøjt (Har nådigst fået lov af min kæreste at få surround, hvis det var nogle pæne baghøjttalere).
På min dvd-afspiller kan man sætte DTS til On eller Off. Det samme med DD. Og dem har jeg begge sat til On.......
Min receiver viser også "Dolby Digital" i displayet og jeg har ikke mulighed for at skifte til Dolby Prologic når den modtager digitalt.........
Men der er altså ingen dybbas.......når jeg skifter til stereo (på dvd-en) kommer der dybbas........og det er altså ikke bare en lille forskel.
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Ricky-hifi4all skrev:
|
Det er rigtigt at du ikke kan overføre signalet til suben til de øvrige højtalere, når vi snakker om Dolby digital og DTS.
|
|
|
Undskyld, men hvis dekoder funger rigtig, så bliver al' bas (under 80hz) fra de ht. der er sat til "small" sendt til sub. Hvis du ikke har sub. og instiller dekoderen til "no sub." og front ht. til "large" så bliver bassen fra sub.(0.1) og de ht. der er sat til "small" sendt til front.
|
|
|
Sikke nogen sludder jeg fik skrevet der 
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 4410 er ikke den nemmeste højttaler at trække, så det er en god idé med separat forstærker som du nævner.
Dali Piano Agile, burde kunne benyttes som stor baghøjttaler.
Hvis du er sikker på, at centerkanalen står i "off" på forstærkeren, synes jeg du skal tage den med i hifi klubben og få testet, at den er ok. Der kan jo være en fejl i processoren, så sub signalet ikke bliver dirigeret videre.
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal alligevel ned med receiveren, da jeg har fået den forkerte farve, men de får først den anden farve tirsdag i næste uge........så må jeg lige tage en snak med dem..........
Jeg ved nu ikke hvor svære mine JBL'er er at trække. Synes at receiveren klarer det OK med kun ca. 2*65 watt i stereo......... men selvfølgelig skal jeg have en effektforstærker......jeg skal også have nye fronthøjttalere.........og måske en sub.......og en center......og en masse kabler.......uha - jeg bliver fattig!!!!
|
| Til top |
|
| |