Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 18:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Full HD kontra HD ready (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P11GT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

NU hvor den her HD snak er igang vil jeg lige høre om noget.....

Jeg var ude og kigge på flade igår og snakket med en meget sød/lækker dame... men hun viste ikk så meget om det...  Men hun sage at Full-HD kan ikk bruges til alm tv signal.... kun til HD signal... Ja eller nej ??

På forhånd tak

Til top Vis P11GT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P11GT Besøg P11GT's Websted

HPH2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt at man kan være i tvivl om hvilken opløsning man skal vælge,med mindre man stadig følger gamle dages regler med : 32" = 3m afstand, 46" = 4,5 m afstand.Hvor mange af jer med 19" PC skærm sidder 1,9m fra skærmen? Ville I nøjes med en 720 linier på PC skærm ?Kan digital kameraer med under 2mill pixel sælges idag.Men et tv med 0,98 mill pixel - åbenbart ? Det forrygende ved Full HD er at man nu endelig kan rykke helt tæt på skærmen og nyde tv,digital billeder ,PC -ja nu er det et rigtigt husalter. 

Til top Vis HPH2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH2

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

HPH2 skrev:

Mærkeligt at man kan være i tvivl om hvilken opløsning man skal vælge,med mindre man stadig følger gamle dages regler med : 32" = 3m afstand, 46" = 4,5 m afstand.Hvor mange af jer med 19" PC skærm sidder 1,9m fra skærmen? Ville I nøjes med en 720 linier på PC skærm ?Kan digital kameraer med under 2mill pixel sælges idag.Men et tv med 0,98 mill pixel - åbenbart ? Det forrygende ved Full HD er at man nu endelig kan rykke helt tæt på skærmen og nyde tv,digital billeder ,PC -ja nu er det et rigtigt husalter. 

Vrøvl ! - læs lige lidt på lektien her : http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1153&zoneid=24

Blu-ray er  eneste  Full Hd kilde.

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

HPH2 skrev:

Hvor mange af jer med 19" PC skærm sidder 1,9m fra skærmen?

nu hænger det jo også lidt sammen med opløsningen. Jeg vil vove den påstand at du med garanti ville holde dit ansigt noget længere væk fra skærmen hvis du kørte med 800x600 pixels på en crt skærm på din pc. Den typiske opløsning på pcskærme er jo mange gange højere end tv signaler, fordi man sidder så tæt på

HPH2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Det behøver nødvendigvis ikke at være et Full HD signal for at have glæde af en Full HD skærm -

Det er simpelthen fraværret af fluegitter jeg nyder når jeg sidder tæt på.Sidder du tæt på en 42"

HD Ready Plasmaskærm er det specielt tydeligt og i mine øjne irriterende.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

HPH2 skrev:

Det behøver nødvendigvis ikke at være et Full HD signal for at have glæde af en Full HD skærm -

Det er simpelthen fraværret af fluegitter jeg nyder når jeg sidder tæt på.Sidder du tæt på en 42"

HD Ready Plasmaskærm er det specielt tydeligt og i mine øjne irriterende.

hvor tæt sidder du på?

HPH2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

1,3m på en 46" hvilket tit giver fornemmelse af biograf.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

HPH2 skrev:

Det er så også temmelig ekstremt.

Min pointe er at Full HD absolut er ok hvis ellers resten af "systemet" er godt. Der er bare mange andre ting man bør prioritere højere and Full HD - på skærme under 50".  Det er i hvert fald konkluderet gang på gang af diverse test-crew, at specielt Pioneers "ikke" Full HD skærme, har performet Full-HD materiale synligt bedre end diverse "ægte" Full HD konkurrenter.

Men diskusionen dør snart ud,da jeg forventer at samtlige produkter er full-hd i løbet af en generation eller to . .  

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

HPH2 skrev:

Så har du afgjort behov for full HD, ja. Men pas på med at gøre dét behov til facitliste for hvad andre skal gøre, det er ret få der har sådan en opstilling.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

P11GT skrev:
Jeg var ude og kigge på flade igår og snakket med en meget sød/lækker dame... men hun viste ikk så meget om det...  Men hun sage at Full-HD kan ikk bruges til alm tv signal.... kun til HD signal... Ja eller nej ??

Principielt, så er der ikke meget fordel ved en høj opløsning hvis ikke signalerne har høj opløsning. Du kan ikke vise mere end der ligger i kilden alligevel. I praksis kan der godt være visse fordele, mindre gitter mellem pixels eksempelvis som nævnt ovenfor, hvis man sidder tæt på. Mindre skalerings-artifacts (hvis skaleringen er lavet ordentligt) er en anden. I praksis sker det bare ikke sjældent at en 1080P udgave af skærmen er ringere end en tilsvarende 768P skærm, på andre - vigtigere - områder. Derfor forsvinder den teoretiske fordel ved at opskalere til 1080P ofte. Efterhånden som tiden skrider frem, bliver det mindre og mindre udbredt, og de bedste skærme vil efterhånden være 1080P. Det er allerede sket på projektorer, hvor diskussionen i praksis er ligegyldig hvis du har 15k eller mere at bruge af. Det samme sker meget snart for fladskærme, i high-end klassen har Pioneer reelt udryddet diskussionen ved kun at levere 9G plasma i 1080P. Dermed bliver der (i 50" og op) ikke noget behov for at give afkald på 1080P for at få den overall bedste skærm, da den overall bedste skærm i forvejen er 1080P. Min største bekymring er at mange forbrugere vil se denne Pioneer skærm levere super billeder, og sige "aHA, dét der 1080P det sparker godt nok bagdel, dét må jeg have", og så køber de et 40" Philips low-end 1080P LCD, fordi de troede det var 1080P der gav det gode billede.

(hvor snakker man med kvinder om fladskærms-tv? Lyder som en forhandler jeg skal "undervise" lidt... )

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Det samme sker meget snart for fladskærme, i high-end klassen har Pioneer reelt udryddet diskussionen ved kun at levere 9G plasma i 1080P. Dermed bliver der (i 50" og op) ikke noget behov for at give afkald på 1080P for at få den overall bedste skærm, da den overall bedste skærm i forvejen er 1080P. Min største bekymring er at mange forbrugere vil se denne Pioneer skærm levere super billeder, og sige "aHA, dét der 1080P det sparker godt nok bagdel, dét må jeg have", og så køber de et 40" Philips low-end 1080P LCD, fordi de troede det var 1080P der gav det gode billede.

de fleste steder hvor de forhandler pioneer er det jo alligevel ikke indstillet, så er det jo et fedt. Jeg fik min lx5090h hjem igår og det har behov for en kærlig hånd med indstillinger. Som det står lige nu er det dårligere end min 436 (jeg har en dvdo scaler på vej med posten, så jeg har ikke pillet for meget ved indstillingerne endnu)

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

HPH2 skrev:
Ville I nøjes med en 720 linier på PC skærm ?

Det er mange PC skærme der kører med ca. det antal linier - på bærbare f.eks. Jeg kører selv med 768 linier normalt - 600 linier når jeg arbejder med CAD software.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

P11GT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
hvor snakker man med kvinder om fladskærms-tv? Lyder som en forhandler jeg skal "undervise" lidt... )

Bilka Slagelse.    Ja ja ja jeg ved det godt.... man køber ikk flade i Bilka men jeg var også kun på lure runde :) :)

Til top Vis P11GT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P11GT Besøg P11GT's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes