Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DANTAX??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

marek u, your speakers are not low fi, they are superior high end, there is simply two dantax brands in denmark, the one is very unknown, there website is www.dantaxint.com not very many danes know about it There products where designed for germany, because of the bigger market, and they are kind of expencive. I my self own a pair of albatros 8, that is one of the best speakers I have heard, the utopia is a smaller serie but with the same drivers. The utopia as been tested in a danish hifimagasine called hifi og elektronik around 1997, if there is any english translations about this i do not know.
Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Kan ikke lade være med at tænke på af mange billige serie fra Dantex, El-tex, Jamo og JBL, alle kommer fra den samme fabrik i østen, bare for at kunne sælge til Hr. og Fr. Jensen når de skal købe ind i Aldi eller andre supermarker´s kæder.

Tænk hvis JBL kun soldte deres billige serie her i DK, er den ingen der ville tro at de laver HIGH-END.

Og hvor mange bruger, har ikke start med et billig anlæg og derefter gået vider
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

det lader til at der er INGEN her inde som har lyttet til Dantax Albatross, den spændt bag en ordentlig Amp, så spiller den faktisk rimelig,

BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 December 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Dantax fra den gamle Opus serie, dvs. dem der er produceret i DK i 1999.

Dantax Opus 208

De opfylder en del krav! Jeg solgte nogle Dantax, Vision C og Opus 206,  til Sunaudio i Aalborg for at få fat i nogle Reol HT`er i stedet for de store "klodser"! Kenneth som er indehaver af butikken, sagde at han godt kendte den serie, og den VAR rimelig kendt!

De spiller i hvert godt!

Til top Vis BrAvO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrAvO

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Kan da huske jeg læste en test af de omtalte Dantax Albatross 1 i et ældre Hi-Fi og Elektronik blad, og de kunne på ingen måde anbefale disse højttalere de fik et 6 tal (13 skala) på lyd kvalitet.. eneste positive var at de da var ganske pæne.

Kan huske at det var B&W der løb med sejren af den stortest de havde af højttalere, som i rigtigt rigtigt mange andre test bliver B&W ALTID rost for deres højttalere.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 December 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Morpheus skrev:
Men det ændre ikke på det faktum, at Dantax og Eltax generelt er noget bras  Det er jo det der svares på ikk...

Ikke helt, synes jeg. Hvis man køber et sæt højtalere til en tusse, og FORVENTER at de lyder som high-end, så er det da klart at man vil synes det er noget bras. Men hvis man sammenligner dem med andet grej i samme prisklasse så er de vel hverken værre eller bedre end så meget andet.

Det svarer i mine øjne til at kalde en Fiat Punto for en skodbil alene fordi den ikke performer ligeså godt som f.eks. en Mercedes. Det er bare ikke nogen fair sammenligning, ligesom jeg ikke synes det er fair at kalde Dantax og Eltax noget bras, bare fordi de ikke spiller lige så godt som højttalere der koster mange gange så meget. Det er useriøst.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Sendt: 05 December 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Morpheus skrev:
Men det ændre ikke på det faktum, at Dantax og Eltax generelt er noget bras  Det er jo det der svares på ikk...

Ikke helt, synes jeg. Hvis man køber et sæt højtalere til en tusse, og FORVENTER at de lyder som high-end, så er det da klart at man vil synes det er noget bras. Men hvis man sammenligner dem med andet grej i samme prisklasse så er de vel hverken værre eller bedre end så meget andet.

Det svarer i mine øjne til at kalde en Fiat Punto for en skodbil alene fordi den ikke performer ligeså godt som f.eks. en Mercedes. Det er bare ikke nogen fair sammenligning, ligesom jeg ikke synes det er fair at kalde Dantax og Eltax noget bras, bare fordi de ikke spille lige så godt som højttalere der koster mange gange så meget. Det er useriøst.

Fede indlæg du kommer med, RogueAgent.

Bare fordi Eltax og Dantax er billigt, betyder ikke at det er skod. Jeg vil vædde med, at 95% af de folk, som rakker ned på de to mærker, aldrig har lyttet til deres produkter! Og her taler jeg ikke om deres 500-kroners anlæg, men deres bedste HT'ere, såsom Symphony (Eltax) og Opus (Dantax).

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:

Bare fordi Eltax og Dantax er billigt, betyder ikke at det er skod. Jeg vil vædde med, at 95% af de folk, som rakker ned på de to mærker, aldrig har lyttet til deres produkter! Og her taler jeg ikke om deres 500-kroners anlæg, men deres bedste HT'ere, såsom Symphony (Eltax) og Opus (Dantax).

Tak, tak...

Jeg hører rent faktisk til dem der på et tidspunkt har haft højttalere BÅDE fra Dantax og Eltax. Og guderne skal da vide at det ikke var verdens bedste højttalere - men det forventede jeg heller ikke til de priser jeg gav for dem.

Det første sæt højttalere jeg købte da jeg flyttede hjemmefra for snart 20 år siden var et Dantax sub/sat sæt til 8-900 kr. Til de penge var det helt ok til mit behov på det tidspunkt. Sattelitterne blev senere til rear-højttalere i mit første surround setup et par år senere, og til det formål var de helt fine.

Senere brugte jeg en kort overgang 4 stk Eltax minihøjttalere som surrounds i et 7.1 setup. De kostede 300 kr stykket (!!) og jeg har hørt surroundsæt til 3-4000 kr. hvor sattelitterne ikke spillede nær så godt. De blev ret hurtigt opgraderet, men egentlig ikke pga manglende lydkvalitet, for den var forbløffende god til den pris, mere pga ønsket om større lydtryk. I dag lever de 2 af disse iøvrigt en lidt kummerlig tilværelse som monitorhøjttalere til mit trommesæt (digitaltrommer), men det er en helt anden historie.  

Hvis nogen får den tanke at jeg er ukritisk mht højttalere og lyd pga ovenstående kan jeg forsikre om at det ikke er tilfældet. Mit nuværende anlæg (som ikke bliver brugt meget for tiden) bliver kort gennemgået i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46853&P N=1&TPN=2

Det hele handler vel om at sætte tingene i perspektiv og have realistiske forventninger i forhold til ens behov og pengepung.

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 06 December 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
a_frisk skrev:

Som så meget andet, så hænger pris og kvalitet ofte rigtig meget sammen. For at sammenligne så jeg her sidst et komplet Eltax sorround sæt til 2.500 kr. 5 højtalere og det hele. Efterfølgende kiggede jeg bare lige for sjov ind på hifiklubben, og der kostede billigste B&W gulvhøjttaler 2.500 kr. Jeg tror helt personligt at man får noget mere kvali, hvis man bruger de 5.000 B&W koster, i forhold til Eltax.

Jeg synes nu ikke det er HEEELT fair at sammenligne de to - til den samme pris får du i det ene tilfælde 5 højttalere og en aktiv subwoofer, i det andet én (1) gulvhøjttaler.

Et B&W surroundhøjttalersæt med udgangspunkt i den gulvhøjttaler du nævner vil med andre ord hurtigt løbe op i 12-15.000 kr når du også skal have en center, to surrounds og en subwoofer udover den anden fronthøjttaler. Og jeg tror ikke der er mange der forventer at et sæt til 2.500 skal spille lige op med et der koster 5 gange så meget. På den anden side tvivler jeg stærkt på at B&W sættet vil spille 5 gange så godt..!

Man vil naturligvis altid kunne finde noget der er "bedre" hvis man vil bruge penge nok på det - nogengange vælger man bare at prioritere anderledes. ("bedre" i anførselstegn fordi der ofte vil være mange forskellige meninger om hvad der er bedre, specielt når man først er ude over lømmel-niveauet). Spørgsmålet er bare hvad der er "godt nok" - og det må vel være op til hver enkelt at afgøre det med sig selv (og sin pengepung!).

Jeg kan sagtens følge din tankegang. Det B&W sæt jeg har beskrevet, koster som sorround 10.000 kr i hifi-klubben, uden Sub. Der følger så heller ikke sub med til Eltax sættet.

Prisen spiller først ind, når vi snakker om levetid. For så vidt jeg kan forstå folk, der har haft Dantax/Eltax i denne tråd, så har de rimelig hurtigt opgraderet systemet. Hvis vi antager at folk efter 2 år, opgraderer til et sæt til 10.000, så har de jo alligevel brugt flere penge, end ham der startede med at købe for 10.000 kr, og som stadig er glad og tilfreds.

Og lige som en note. Jeg tror gerne at Dantax/Eltax lyder bedre på en kvali forstærker, end etc B&W på en discount forstærker.

Håber min pointe blev lidt mere tydelig her.

Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

a_frisk skrev:
Prisen spiller først ind, når vi snakker om levetid. For så vidt jeg kan forstå folk, der har haft Dantax/Eltax i denne tråd, så har de rimelig hurtigt opgraderet systemet. Hvis vi antager at folk efter 2 år, opgraderer til et sæt til 10.000, så har de jo alligevel brugt flere penge, end ham der startede med at købe for 10.000 kr, og som stadig er glad og tilfreds.

Det kan der sagtens være en pointe i. Men i nogen tilfælde kan alternativet jo så være 2 år HELT UDEN HØJTALERE  hvis ens økonomi nu engang er så klemt at man ikke har råd til at bruge mere end et par tusind på et sæt højttalere.

Med hensyn til levetiden, så har det vel også noget at gøre med hvordan man "behandler" grejet. Hvis man ser bort fra højttalere som er så åbenlyst ringe at de nærmest selvdestruerer ved udpakningen (for de findes natuligvis også rundt omkring - det har aldrig været min mening at sige at der overhovedet ikke findes højttalere der er dybt elendige) så tror jeg rigtig mange billige højttalere lader livet simpelthen fordi de bliver presset for hårdt. Hvis man køber et sæt billige højttalere, men prøver at presse et lydtryk ud af dem som ville gøre lydteknikeren på Crazy Daizy misundelig, så SKAL det jo gå galt. Og så får højttalere som Dantax, Eltax og andre nemt det ry at de ikke kan klare mosten. Igen handler det om at have realistiske forventninger til det man køber.

Man skal jo starte et sted, og jeg tror faktisk det er de færreste der er startet ud med at købe et halv- til heldyrt anlæg som deres allerførste hifi-oplevelse. Når man så får mere blod på tanden og/eller bedre luft i økonomien, så er det da kun naturligt at nogen får lyst til at rykke et par trin op på lyd-stigen.

Men hvad iøvrigt med dem som gerne vil have et anlæg nummer to til et kontor/værelse/værksted eller den slags - det er vel ikke alle der smider lige så mange penge efter det som det primære anlæg i stuen/lytterummet. Eller hvad..?

marek U
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 December 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

hifiigen,clinton,perbnil
Thank you for your help.

Marek
Til top Vis marek U's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marek U

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 06 December 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

RogueAgent.

Vi er enige om man skal starte et sted, og at det er pengepungen der bestemmer hvor. Og her er forskellen så, at jeg mener "laveste" sted på stigen er over Dantax/Eltax niveauet.

Og hvis man, som du skriver kun har et par tusind til højttalere, hvorfor så ikke gå efter en standerhøjttaler af kvalitet, fremfor en lavkvalitets gulvhøjttaler?

Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg vil lige slynge en bemærkning, i 1982 da jeg var i lære købte jeg hos den lokale radio forhandler et Sharp anlæg fra den gang hvor det var med alu front i en rigtig lækker kvalitet, og de første højttalere var 4 stk. Dantax SX60 et år senere skiftede jeg dem ud med et sæt SX250 det var en kanon højttaler den gang, den kostede 1.995,- pr. stk. så billigt bras var det i hvert fald ikke.

At der så i dag er sket en masse med kvalitet og priser gør ikke at man kan sige at alle de før nævente mærker er skod, det må helt klart være op til den enkelte at lytte til det man kan lide og til den pris man er villig/kan betale.

Mvh.

kiro

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Peter VTEC skrev:

Kan da huske jeg læste en test af de omtalte Dantax Albatross 1 i et ældre Hi-Fi og Elektronik blad, og de kunne på ingen måde anbefale disse højttalere de fik et 6 tal (13 skala) på lyd kvalitet.. eneste positive var at de da var ganske pæne.

Kan huske at det var B&W der løb med sejren af den stortest de havde af højttalere, som i rigtigt rigtigt mange andre test bliver B&W ALTID rost for deres højttalere.

Den store DANTAX albatros 8 - lyder kanon den dag idag - de mindre albatross er ikke værd at gå efter - men bare det at de har albatross 8 i sortimentet gør at jeg mener det ikke er ok at kalde dem et "bras/skod-mærke"

Giv dem og eltax lidt id så skal de nok ligesom Jamo har gjort det rejse sig

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Da_Saint skrev:

Tak, tak...

Jeg hører rent faktisk til dem der på et tidspunkt har haft højttalere BÅDE fra Dantax og Eltax. Og guderne skal da vide at det ikke var verdens bedste højttalere - men det forventede jeg heller ikke til de priser jeg gav for dem.

Det første sæt højttalere jeg købte da jeg flyttede hjemmefra for snart 20 år siden var et Dantax sub/sat sæt til 8-900 kr. Til de penge var det helt ok til mit behov på det tidspunkt. Sattelitterne blev senere til rear-højttalere i mit første surround setup et par år senere, og til det formål var de helt fine.

Senere brugte jeg en kort overgang 4 stk Eltax minihøjttalere som surrounds i et 7.1 setup. De kostede 300 kr stykket (!!) og jeg har hørt surroundsæt til 3-4000 kr. hvor sattelitterne ikke spillede nær så godt. De blev ret hurtigt opgraderet, men egentlig ikke pga manglende lydkvalitet, for den var forbløffende god til den pris, mere pga ønsket om større lydtryk. I dag lever de 2 af disse iøvrigt en lidt kummerlig tilværelse som monitorhøjttalere til mit trommesæt (digitaltrommer), men det er en helt anden historie.  

Hvis nogen får den tanke at jeg er ukritisk mht højttalere og lyd pga ovenstående kan jeg forsikre om at det ikke er tilfældet. Mit nuværende anlæg (som ikke bliver brugt meget for tiden) bliver kort gennemgået i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46853&P N=1&TPN=2

Det hele handler vel om at sætte tingene i perspektiv og have realistiske forventninger i forhold til ens behov og pengepung.

Hørt Hørt!

De fleste som rakker ned på andre (eller andre) har gerne et problem selv. Dantax er nu ikke noget dumt mærke. Hvor mange af dem her på hifi4all har en Dantax, Denver eller andet billigt DVD? Jeg vil tro der er en del som har en Denver DVD eller andet billigt fra Kina.....ikke noget man praler af, men har den stående......fordi man faktisk bruger den.

Det kan åbenbart godt være ok med en billig DVD, men altså ikke højttalere eller et komplet Surround fra Dantax. Jeg stod en dag og kiggede i den lokale Aldi, jeg synes faktisk ikke det var noget billigt l**t.....og under alle omstændigheder bedre end de JBL laver i plastic osv. Vi bliver forført af mærker som laver masser af l**t under et kendt navn. Hvor højt ligger troværdigheden hos Harman koncernen. Man kan pakke skrammel ind i en kasse og sælge det som ægte JBL. Så synes jeg det er mere fair at købe Dantax eller andet.

Vi bliver førført af ren og skær forfænglighed - "mærkesvine" kunne man også sige. Det handler om at holde på sit.....tænk hvis man opdagede at ens anlæg faktisk ikke lyder meget bedre end et godt Dantax system, men man har betalt 10 x prisen for mærket Holfi, Densen whatever. Vi betaler dyrt for forfængligheden, men endnu værre er det at vi gerne bliver protectionistisk overfor man kan få meget lyd ud af få penge. Det er åbenbart kriminelt.....næsten som at bo på selveste fattiggården. Det kan vi ikke ha.

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

a_frisk skrev:

RogueAgent.

Vi er enige om man skal starte et sted, og at det er pengepungen der bestemmer hvor. Og her er forskellen så, at jeg mener "laveste" sted på stigen er over Dantax/Eltax niveauet.

Og hvis man, som du skriver kun har et par tusind til højttalere, hvorfor så ikke gå efter en standerhøjttaler af kvalitet, fremfor en lavkvalitets gulvhøjttaler?

Som dem her f.eks..? http://www.eltax.com/eltax/documents/1840_flyer1.pdf

(Jeg mener ikke jeg har nævnt noget om gulvhøjttalere på noget tidspunkt... )

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Sendt: 07 December 2006 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
a_frisk skrev:

RogueAgent.

Som dem her f.eks..? http://www.eltax.com/eltax/documents/1840_flyer1.pdf

(Jeg mener ikke jeg har nævnt noget om gulvhøjttalere på noget tidspunkt... )

Nemlig!

De Eltax Monitor III, som jeg gav en plovmand for, er det bedste køb, jeg har gjort i hi-fi sammenhænge.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 December 2006 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for nogen tid siden et tv-bord til mit 32" tv. Flot søl, med glashylder - rigtigt hi-tech. Da jeg kom hjem og pakkede skidtet ud, stod der Dantax :/ Havde jeg vidst det, havde jeg ikke købt det, men nu var det pakket ud... og mindsanten ikke om min reciever ikke kan stå under bordet. Den er simpelthel ikke dyb nok...

Dantax, nej tax!
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Jeg købte for nogen tid siden et tv-bord til mit 32" tv. Flot søl, med glashylder - rigtigt hi-tech. Da jeg kom hjem og pakkede skidtet ud, stod der Dantax :/ Havde jeg vidst det, havde jeg ikke købt det, men nu var det pakket ud... og mindsanten ikke om min reciever ikke kan stå under bordet. Den er simpelthel ikke dyb nok...

Dantax, nej tax!

Hmmm, meget kan man beskylde Dantax for, men vel ikke at du glemte at måle efter om dit grej kunne stå i et møbel inden du købte det..??

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 08 December 2006 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

En lille Eltax test
http://www.homecinemachoice.com/reviews/hccreviews/SpeakerPa ckages/Eltax/EltaxLibertySeries.php

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes