Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Cinemascope (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det der i praksis kommer til at sætte billedkvaliteten, bliver det der hedder omhu, fra udgiverne.

Dvs. det at de udnytter de muligheder de allerede har.

Mht. DVD-udgivelser ser vi den ene forfærdelige udgivelse efter den anden, med edge enhancement og dårlige farver, sløret billede m.m.

Udnytter de blot det de har, er et 1080p billede i 2,35:1 format vel omtrent 1920x816 punkter stort.

Indenfor den opløsning ligger en fin filmoplevelse.
Netop - og det vil (sammen med en 1080p projektor) gøre scaling overflødig - altså 1:1 pixel maping (noget jeg i hvert fald sætter højt). Der kommer altså ikke flere informationer på lærredet af en linse...

Derudover skal der være mørkrt i en bif - og så er den "manglende" lysmængde mindre betyende.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Der kommer altså ikke flere informationer på lærredet af en linse...

Næhh, det er ligesom at opscalere en SD-DVD til 1080 det giver heller ikke flere "informationer", men alligevel et bedre billed !

Andvare skrev:
og så er den "manglende" lysmængde mindre betyende.

Lys er altså en vigtig del af film oplevelsen.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Netop - og det vil (sammen med en 1080p projektor) gøre scaling overflødig - altså 1:1 pixel maping (noget jeg i hvert fald sætter højt). Der kommer altså ikke flere informationer på lærredet af en linse...

Korrekt - det drejer sig ikke om bedre detaljering eller lignende, men om en bedre total-oplevelse. Hvis du sidder i en bedre lænestol, så får du også bedre film-oplevelser, selv om billedet ikke er blevet bedre. Cinemascope drejer sig om det visuelle indtryk, ikke om tekniske finurligheder.

Andvare skrev:
Derudover skal der være mørkrt i en bif - og så er den "manglende" lysmængde mindre betyende.

Så simpelt er det nu ikke helt, slet ikke hvis man vil have en billedbredde på 2.5 meter eller over.  Der har mange projektorer for lidt lys, selv i et helt mørkt rum. De fleste projektorer på markedet har svært nok ved at levere nok lys på et 2 meter bredt lærred (forudsat det ikke er et high-gain lærred, med hvad det nu indebærer af ulemper).

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Andvare skrev:

Korrekt - det drejer sig ikke om bedre detaljering eller lignende, men om en bedre total-oplevelse. Hvis du sidder i en bedre lænestol, så får du også bedre film-oplevelser, selv om billedet ikke er blevet bedre. Cinemascope drejer sig om det visuelle indtryk, ikke om tekniske finurligheder.

OK - jeg er med på at det handler om "total oplevelsen" og jeg er helt med på at det er federe at se StarWars sammen med gutterne, end sammen med konen og dermed giver en bedre total oplevelse helt uafhængigt af hardware  

Når det er sagt mener jeg fortsat at det vil være en fordel at undgå scaling - hvis man har et 2.35 lærrede så kan man jo "bare" zoome til det passer - så spare man en (dyr) linse - som man så kan bruge til film eller anden opgradering (Alt dette er naturligvis skrevet med tanke på at de fleste har et budget der kan sætte begrænsninger)

Citér:

Andvare skrev:

Så simpelt er det nu ikke helt, slet ikke hvis man vil have en billedbredde på 2.5 meter eller over.  Der har mange projektorer for lidt lys, selv i et helt mørkt rum. De fleste projektorer på markedet har svært nok ved at levere nok lys på et 2 meter bredt lærred (forudsat det ikke er et high-gain lærred, med hvad det nu indebærer af ulemper).

Ok - jeg har ca 2m bredt og mangler ikke lys når jeg mørkelægger(som jeg oplever det - men jeg har jo heller ikke noget at sammenligne med) - igen ville jeg så nok hellere finde en lysstærk projekter og evt. lydæmpe den - fremfor at montere en stor linse foran (budget)... men det er jo smag og behag - hvis der kommer prisvenlige løsninger med noget automatik kan det da godt være en ok løsning, såfremt man vægter 2.35 meget højere end 1.78.

DIY-tønde

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes efterhånden at de fleste film er i 2.35:1 format. Jeg kunne fint leve med min nuværende størrelse på 16:9 film (82") mod at få cinemaskope muligheden.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Batman, cinemascope er mere end 50 år gammel (1953).

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Når det er sagt mener jeg fortsat at det vil være en fordel at undgå scaling - hvis man har et 2.35 lærrede så kan man jo "bare" zoome til det passer - så spare man en (dyr) linse - som man så kan bruge til film eller anden opgradering (Alt dette er naturligvis skrevet med tanke på at de fleste har et budget der kan sætte begrænsninger)

Jamen selvfølgelig kan man det, der er ingen der siger at linse-løsningen er det eneste der dur. Der er mange forskellige løsninger, i forskellige prisklasser, med forskellige fordele og ulemper. Fordelene ved at zoome er prisen og at du undgår skalering, samt at det er relativt nemt at sætte op. Ulemperne er at du skal zoome manuelt hvis du vil se 16:9 (eller 4:3) materiale, at du ikke får forøgelsen i lysstyrke, og at du har noget lysspild uden for selve lærredet (kan løses med afmaskning, men er ikke desto mindre en ulempe at tage i betragtning).

Ulempen ved at skalere op er langt større oppe i folks hoveder før de prøver, end det er i praksis når man ser det.

Andvare skrev:
Ok - jeg har ca 2m bredt og mangler ikke lys når jeg mørkelægger(som jeg oplever det - men jeg har jo heller ikke noget at sammenligne med) -

Når jeg siger "for lidt lys", så mener jeg ikke nødvendigvis at du oplever det sådan, for rigtigt mange har netop ikke oplevet hvordan det ser ud når der er "nok". Men derfor kan man jo godt have glæde af at få noget mere. Det er yderst få jeg besøger, der reelt har nok lys i projektoren. Med "nok lys" mener jeg 12 fL målt ved video white. De fleste ligger mellem 4-5 stykker op omkring 8-10 fL. Enkelte har mere, og enkelte er endnu lavere. Det laveste jeg har oplevet hos en kunde var 1.5 fL... Jeg kan se du har en BenQ 8720, jeg kender ikke lige lysstyrken på den, men jeg vil gætte på at den er relativt lysstærk i forhold til mange andre gængse projektorer på markedet. Infocus leverer generelt meget lys (på bekostning af farveægthed), men udover det er langt de fleste hjemmebio-projektorer under 30-40.000,- ikke synderligt lysstærke, hvis man samtidig vil have en korrekt farvegengivelse.

Andvare skrev:
  igen ville jeg så nok hellere finde en lysstærk projekter og evt. lydæmpe den - fremfor at montere en stor linse foran (budget)... 

Dén plan kan nu ret hurtigt blive ødelagt rent økonomisk. Når du går fra 16:9 til 2.35:1, så skal du være obs på at den ekstra lysmængde der skal bruges (såfremt vi ønsker at bevare 16:9 billedstørrelsen, og gøre 2.35:1 billedet større) noget der ligner 70% mere lys. En så lysstærk projektor koster, hvis den skal have samme billedkvalitet på andre områder, ikke så lidt ekstra. Derudover er de fleste linse-købere interesseret i billedstørrelser der kræver meget lysstærke projektorer _og_ scope-linse. Et 3.5 meter bredt lærred er altså ikke sådan lige at lyse op.

Andvare skrev:
men det er jo smag og behag - hvis der kommer prisvenlige løsninger med noget automatik kan det da godt være en ok løsning, såfremt man vægter 2.35 meget højere end 1.78.

Jeg bliver altid en lille smule irriteret over sådan en holdning. Linse-løsningen ER en ok løsning. Måske ikke for dig, men det er det for andre. Jeg synes det er ret egoistisk at bedømme en given løsnings kvalitet ud fra kriteriet: Kan JEG (eller andre med lige præcist samme behov) bruge det til noget? Der findes altså folk der har andre kriterier, og en anden holdning til hvor meget det er ok at bruge på billedet i sin hjemmebio. Der er ingen der har sagt at linse-systemet er målrettet mod dig, eller i det hele taget målrettet mod folk med et lavt eller medium budget. Det er løsningen hvis du gerne vil investere noget ekstra i det absolut bedste.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Batman, cinemascope er mere end 50 år gammel (1953).

Yes, yes, - var det egentlig ikke for at konkurrere med TV, at man ville give folk en større oplevelse i biffen?. Off topic: Hvad er det egentlig for et spændende apparat du bruger som signatur?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Yes, yes, - var det egentlig ikke for at konkurrere med TV, at man ville give folk en større oplevelse i biffen?.

Lige præcis. Det gav så samtidig nogle bedre muligheder for at lave nogle mere spændende billed-kompositioner.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Andvare: Mht. lysstyrken, så har jeg regnet på det: Vi antager at dit IKEA gardin har en gain på 1 (jeg har ingen anelse, men det er nok ikke højere). Din projektor er på Projectorcentral målt til 340 lumens med lampen i high. Det giver 14 fL, og det lyder jo meget godt. Men det er målt ved maximum white, ikke ved video white. Såfremt projektoren ikke klipper above white, så kan vi trække 20-25% fra det tal. Dernæst er lampen sikkert ikke ny længere, det giver yderligere 20% (kan være mere). Dernæst yderligere ca. 25% hvis du kører i low mode. Dvs. du har nok i praksis noget der ligner 8 fL i high mode, og 6 fL i low mode. Det er okay, hvis man ikke er for krævende. Hvis du vælger at bevare samme højde og strække bredden med 33% ved at zoome op, så er du nede på hhv. 5 og 3,5, og det er decideret for lidt.

(til sammenligning, så er THX referencerne for en biograf 12 fL +4 -2, dvs. fra 10-16, ved D-cinema, og 16 fL +/- 4, dvs. fra 12-20 ved 35mm.)

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Otto, vedr. undertekster på cinemascope formatet - hvordan er mulighederne i øjelikket for at flytte på dem, hvis de er placeret i den sorte bjælke?

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv zoom metoden og det virker rigtigt godt. Min Optoma H79 har fjernbetjent motoriseret zoom og fokus, hvilket gør det en hel del nemmere. Næste projekt bliver at styre disse fra PC'en, således at projektoren selv skifter indstilling i forhold til filmens format.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Det gav så samtidig nogle bedre muligheder for at lave nogle mere spændende billed-kompositioner.

Charles Chaplin har ikke begejstret for cinemascope: "Det er kun godt hvis man skal filme en slange i ørkenen", i filmen A King in New York fra 1957 er der en scene fra en biograf, hvor publikum ser en film i scope og hele tiden drejer hovedet fra side til side, ligesom til en tenniskamp.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Otto, vedr. undertekster på cinemascope formatet - hvordan er mulighederne i øjelikket for at flytte på dem, hvis de er placeret i den sorte bjælke?

Det er det største problem ved et Cinemascope projekt - mulighederne er ret begrænsede. Rigtigt mange blu-ray film har underteksterne oppe i billedet, eller mulighed for at flytte dem - men ikke alle. Nogle film har endda en menu der er designet sådan at hvis du beskærer til 2.35:1, så passer al tekst osv i menuen i 2.35:1 feltet, så det uden om er ren grafik, og pop-up menuen ligger tilsvarende højt (jeg tror det var transformers jeg bemærkede det på, men jeg er ikke sikker). Det er et tegn på at der er meget fokus på 2.35:1 setups fra branchens side. Men der er desværre ikke mange afspillere der giver mulighed for at flytte underteksterne. De muligheder jeg kender til p.t. er: HTPC (de fleste afspillere kan flytte underteksterne), Kaleidescape (kan sættes op til 2.35:1 setup, og så flytter den automatisk alle undertekster), og visse Samsung DVD-afspillere (med EZView, der automatisk zoomer 2.35:1 op til 16:9, til brug med en scope linse). Kvaliteten af Samsung's DVD-afspillere er desværre bare ikke noget at råbe hurra for, så den mulighed er for discount-brugerne der vil have scope-linse billigt. Det gælder desværre ikke deres blu-ray afspillere. Dermed er HTPC den eneste nogenlunde billige løsning p.t., hvis man vil kunne flytte underteksterne.

Jeg har hørt rygter om at Denon har udvist interesse i at lave afspillere med mulighed for at flytte underteksterne, så jeg krydser fingre for at deres blu-ray afspillere vil levere dén mulighed - men det er ikke noget der er annonceret noget om.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Charles Chaplin har ikke begejstret for cinemascope:

Han var vel heller ikke særlig begejstret for tale-film...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Batman, det er det minste biograf-forstærkeranlæg Bofa lavede, med to 15w forstærker.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Andvare: Mht. lysstyrken, så har jeg regnet på det: Vi antager at dit IKEA gardin har en gain på 1 (jeg har ingen anelse, men det er nok ikke højere). Din projektor er på Projectorcentral målt til 340 lumens med lampen i high. Det giver 14 fL, og det lyder jo meget godt. Men det er målt ved maximum white, ikke ved video white. Såfremt projektoren ikke klipper above white, så kan vi trække 20-25% fra det tal. Dernæst er lampen sikkert ikke ny længere, det giver yderligere 20% (kan være mere). Dernæst yderligere ca. 25% hvis du kører i low mode. Dvs. du har nok i praksis noget der ligner 8 fL i high mode, og 6 fL i low mode. Det er okay, hvis man ikke er for krævende. Hvis du vælger at bevare samme højde og strække bredden med 33% ved at zoome op, så er du nede på hhv. 5 og 3,5, og det er decideret for lidt.

(til sammenligning, så er THX referencerne for en biograf 12 fL +4 -2, dvs. fra 10-16, ved D-cinema, og 16 fL +/- 4, dvs. fra 12-20 ved 35mm.)

Tak for beregningen  - det lader til at jeg har noget til gode - det vil komme med i vurderingerne ved næste projektorkøb.

Jeg er helt med på at der er folk med ønsker (og budget) der ligger langt udover hvad jeg har mulighed for. mine budget betragtninger skal ikke ses som kritik af at folk bruger mange penge på hjemmebio (jeg vil til hver en tid foretræke lækker hjemmebio frem for en lækker bil) jeg synes bare at det skal være en helhedsbetragtning - jeg har fx heller ikke HD-afspiller eller fortaget en ortenlig kalibrering - så jeg har langt igen

EDIT: er der nogen der ved om Vista mediacenter understøtter "flytning" af undertekster ved bluray afspilning? (har Vista ultimate) 

DIY-tønde

Jens Dahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2008
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Her er en linse der er til at betale.

http://www.hometheaterbrothers.com/701.html

Jeg har mailet lidt med dem og de virker fornuftige og hjælpsomme.

Hvis der er flere der er interesserede kunne man måske lavet et "powerbuy"

Til top Vis Jens Dahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Dahl

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 November 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvem kan ikke husk den demo på malmø messen sidst år, hvor der netop blive lavet en demo af ægte Cinemascopes, med lærred et med et 2,35:1
og en Sony VW200 kan ikke lige husk hvilken anamorfiske linser der blive brugt men den var dyr og fra Tyskland og en scaler fra Lumager deres
top model og afspille var en PS3 og film der blive brugt til demo var Pirates of the Caribbean: Død mands kiste. Og jeg siger bare WAW, sådan en
opsætning ville jeg også gerne havde.

Håber at det bliver noget i den stil som Otto komme med til hans 2,35:1 demo.

Måske var linsen fra Schneider Optics - de skulle være topklasse.

Schneider hævder i hvert fald i deres salgsmateriale, at når folk først har set deres cinemascope opsætning, så behøver sælgeren ikke at holde nogen salgstale.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 November 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke holde min mund.

Nu begynder jeg forstå hvorfor man netop IKKE vil sende noget, som på et 16:9 Tv ses "Anamorfisk".      Selvom det vil blive pokkers Dyrt anbringe en linse foran en projektor, skal der nok være nogen som ville forsøge. HVIS ALTSÅ DET BARE BLEV SENDT!   

Eller må jeg nu begynde sammenligne priser for Projektor + Linse og så bredere LCD Tv.    

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes