Hurtigt bud fra hoften, i uprioriteret rækkefølge:
Grandaddy: Sophtware Slump
Helt igennem fabelagtigt koncept-indie-rock, med visse elektroniske virkemidler. De ramte i den grad plet med denne skive, der rummer bidende guitar, dybfølt vokal (visse steder) og fantastiske kompositioner.
Bob Dylan: Blood On The Tracks
Jeg satte mig for kun at vælge ét album med mesteren, og dette sammenfatter ca alt hvad jeg elsker ved Dylan. Perfektion
Flaming Lips: Soft Bulletin
Jeg så, at én havde nævnt Yoshimi-albummet, hvilket også er rigtig godt. Det her er bare lige en klasse bedre. Dave Friedmanns produktion er fabelagtig, og det er syrepop af absolut bedste skuffe. Race For The Price alene gør albummet til en klassiker.
Radiohead: KidA
Det var i mine øjne en mindre revolution da det kom ud. At gennemgå en udvikling fra the bends, over OK Computer (og før dem den knap så gode Pablo Honey) for blot at vælte hele læsset og starte forfra på den måde er imponerende. Det er lyden af.. ja, af hvad? Intet lyder som KidA, og det viser Thom Yorkes fabelagtige stemme og sans for elektroniske virkemidler. Årtusindets bedste album? Satme tæt på
Love: Forever Changes
Genren psych-rock er jeg ikke verdensmester i, men dette album er fantastisk. Arthur Lee's stemme er der nogen der har det vanskeligt med, men ikke her! Den musik og den stemme er nærmest 'haunting' og sammenblandingen af akustisk og elektrisk guitar tilsat strygere og blæsere, samt tekster der ikke kun beskrev det positive omkring "Summer of love" eraen er lige i skabet.
Galaxie 500: On Fire
Et af de bedste post-punk albumt, IMO. Vist nok ret overset i 80/90'erne. Shoegazing, dreampop.. mange genre passer til dem. Oven i alt dette er der et skær af melankoli over hele albummet, der nærmest kan få tårene frem hos undertegnede. Det er et album uden svagheder, simpelthen
Tindersticks: Curtains
Stuart Staples stemme er fantastisk. Ingen kan croone som den mand. Tilsæt kammerpop, der pludselig kan ekslodere i et hav af strygere og blæsere, for dernæst at gå helt spartansk ned i tempo igen, og du har Curtains. Jeg kunne også have valgt deres første album, men dette vil nok altid være min favorit, i tæt løb..
Arcade Fire: Funeral
Dette album markerede genfødslen af indierocken, og markerede også samtidig starten på den invasion af canadisk musik der pludselig satte dagsordenen på scenen. Virkemidlerne er enkle, men det bliver brugt fantastisk. Især temposkiftene fanger én. Hvis ikke KidA er årtusindets album, så må det være Funaral..
Townes Van Zandt: Texas Troubadure
Folk/singer-songwriter - Country'ens fader. Gudsbenådet sangskriver, simpelthen. Han har nærmerst kun lavet fantastiske albums, så derfor valgte jeg opsamlingen... Nærmest større en Dylan inden for sit felt - havde han dog blot levet lidt længere, og udgivet nogle flere albums...
Bonnie Prince Billy: I See a Darkness
Nok min favoritkunstner blandt alle. I See A Darkness er ikke et typisk Bonnie-album, men det besidder et mørke og sortsyn, kombineret med den ekstremt følsomme og særegne vokal. Åh, den stemme. Verdens grimmeste mand, der her har lavet verdens smukkeste album. Sådan.
Boblere: Belle&Sebastian - If Youre feeling sinister, Nick Drake - Pink Moon, REM - Automatic For The People, Mercury Rev - Deserters Song, Nick Cave - The Boatmans Call, Stone Roses - St, Interpol - Turn On The Bright Lights, Metallica - Kill'em All......osv osv
En Top 10 er faktisk umulig. Top 50 ville være en del sjovere, omend også mere tidskrævende. Med top 10 tvinger du til at vælge hjerteblod fra i en grad der næsten ikke giver mening...
EDIT: Åh, jeg har glemt Smog/Bill Callahan... og M. Ward! og Damien Jurado!! Der kan i bare se, top 10 er umuligt