Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny spændende forstærker - hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har laget en lille introduksjon til rørforsterkere her:

http://avforum.no/forum/guider-audio/68549-guide-rorforsterk er-forste-gang.html

Freak!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Wildstyle.

Jeg har hørt Bladeliussen på et par L3 (faktsik også et par L5 el 7? - kan ikke huske det!). Jeg har IKKE nærlyttet komboen over længere tid. Dog har jeg lidt erfaring med Amp idet jeg har haft den til låns koblet op på diverse højt. Amp er, i mine øjne, meget neutral hældende til den tilbagelænede side. Ikke helt i min smag - men prisen taget i betragtning et oplagt bud. Jeg synes at denne kombination mangler lidt varme...

EC har jeg haft næsten alt af (undtaget 400W og 600W). Har desværre ikke prøvet dem af på L3 men kunne FORESTILLE mig at dets magtfulde spillestil og varme kunne passe meget fint.

Jeg er vendt tilbage til EC af mange omgange. Har pt en 250 stående som fint trækker et sæt prodigy.

Går dog lidt i flytte planer så en mulig udskiftning til L5 eller 7 kan komme på tale - så må vi se om EC stadig står højt

- Nordost
- Supra
Til top Vis Freak!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Freak! Besøg Freak!'s Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:
den er ikke rund og ullen (som vintage) men spiller istedet dynamisk og med tørr dirrende bass. 

Hvad er det for noget vintage som spiller "rund og ullen" ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Prøv en Marantz PM-11 S1. Du vil måske kunne lide den. Du får meget for pengene, især brugt.

Hvis du kan lide Densen, så vil du sikkert også synes om Naim!
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Et Naim setup er særdeles engagerende og upfront, her keder man sig ikke.

Dybde og rum er dog ikke den stærke side hvis det er det man går efter, det er bedre til at fortælle hvad der spilles fremfor hvor det spilles.

Der kan være krav om højtalerkabler (alt efter model) og jo ældre model jo mere knife sharp oppe på albuerne

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Freak! skrev:

Jeg har hørt Bladeliussen på et par L3 (faktsik også et par L5 el 7? - kan ikke huske det!). Jeg har IKKE nærlyttet komboen over længere tid. Dog har jeg lidt erfaring med Amp idet jeg har haft den til låns koblet op på diverse højt. Amp er, i mine øjne, meget neutral hældende til den tilbagelænede side.

Hejsa wildstyle jeg har haft lidt forskelligt på prøve også bladelius thor mk2.

Min oplevelse med den efter 3 ugers prøve er at den spiller neutral, har stor bredde, højde, dybde, og ro i lydbilledet.

Den har et utroligt opløst lydbillede som spiller ligedan ved stor og lille lydstyrke, altså et meget komplet lydbillede der er sammenhængende uden noget stikker ud. Lidt a la en klasse A forstærker.

Men jeg syntes bestemt ikke den er tilbagelænet, ikke i mit setup og jeg spiller også på L3. Det var lige på og hårdt når det skulle være det, altså agressiv.

Jeg oplevede den største forskel efter 8-10 dage hvor den havde spillet 8-10 timer hver dag, og der skete stadigvæk noget i resten af testperioden indtil den blev afleveret tilbage.

Planen er at jeg også vil teste noget Pathos Logos og EC. Men af det jeg har hørt så er bladelius det bedste indtil videre. Kører pt med rotel rb1090 som også gør det godt.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Det må være den kommersielle bransje som har bedt Bill Gates sabotere min link.
Jeg måtte legge den inn en gang til, selv om den fungerte fint første gang. Nå sitter der de samme symboler, og nå virker den.

Prøv ev. denne:

http://www.hi-end.on9mart.com/

og klikk så i feltet oppe på Integrated Amplifier (nå får man "dagens tilbud") - gå så helt i høyre felt og klikk igjen på Integrated Amplifier, så kommer alle modellene. Music Angel KT88 finnes i en sølv versjon og en versjon vist lengre ned med sorte deksler.

Tak, ja det virkde fint. Man må sige det er billigt ca. 4000 kr. og hvis den spiller bare halvt så godt som man hører så er det meget billigt.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Man må sige det er billigt ca. 4000 kr.

Ja billigt, men du skal igang med lodekolben før det bliver godt: PROCESS OF KT88 ANGEL TWEAKING

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa, hvad skete der med din audia,var det en dårlig match til L3 ?

Har set dette luxman sæt på ksb som jeg selv har savlede lidt over, cd+forf.+eff. for sølle 18000kr.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=85184

Ved ikke om det passer til dine L3er ,men lækkert er det.

Har en gang på kt radios messe hørt et luxman high end system og de spilled virkelig godt.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Ja billigt, men du skal igang med lodekolben før det bliver godt: PROCESS OF KT88 ANGEL TWEAKING

Jeg vil her som ellers advare mot alt det modde-vrøvl som Hr. Lampizator viser på sin side. Det er fri fantasi og har intet med virkeligheten å gjøre. Han skryter faktisk av at han kan fjerne ca. halvparten av komponentene, som han betrakter som overflødige, og forsterkeren virker fortsatt - faktisk enda bedre ifølge Lampizator.

Se ellers min redegjørelse her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/69109-advarsel-lampi zator-music-angel.html

Music Angel er billige forsterkere, og derfor offer for en del PR-kåte DIY'ere. Vi får leve med det.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Freak! skrev:

Bladeliusen er i mine øjne en kende for tilbagelænet til at kunne enes med L3érne. En nyere Krell ville gøre underværker. Så dog før at der har været folk der gerne ville sælge deres EC komboer her på KSB - hvis du kan få fat i en effektblok fra EC (120DMB eller større) ville de L3 synge!!!

Bare mit bud...... 

Bladelius tilbagelænet? Jeg har den stik modsatte opfattelse

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Ang Music Angel  modificering som ses her så er det mest såkaldte gitter-stop modstande som fjernes. De blev især brugt i gamle dage til at hindre selvsving. Dengang havde rørene lidt højere indgangs capacitet og fasedrejet som disse capaciteter forårsagede lå betænkeligt nær audio-frekvenserne. Man kan idag stille spørgsmåls-tegn ved om de er nødvendige. I forstærkere med lign. rør jeg har bygget har det ikke været muligt at påvise nogen virkning.

Derimod er jeg ikke glad for at se den ikke har ultraliniær skærmgitter-udtag på udgangs-trafoen. Denne bliver selvfølgelig billigere heraf, men man må så leve med den rene pentode-kobling hvis man ønsker fuld effekt af den. Denne kobling giver alt andet lige højere indre modstand i udgangs-rørene og heraf følgende højere forvrængning samt modkoblingen kommer på hårdt arbejde. Dette kan forklare modviljen mod at anvende den i pentode-kobling. Denne kobling anvendes ellers kun i PA eller meget små billige rørforstærkere.

Utraliniær er en mellemting af triode og pentode og giver pentoderne triode-lignende egenskaber, men med effektiviteten i behold. Jeg bruger den altid. Ønsker man sig trioder så lad det være ægte trioder. Der synes at være stor forskel på pseudo (fup)trioder og ægte.

mvh 

Edit; Jeg ser lige at de selv kalder den ultraliniær...det er den ikke på de diagrammer jeg har set. Kræver 5 udtag på primær side af udgangs-trafoen, men jeg kan ikke se mere end 3.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Denne kobling giver alt andet lige højere indre modstand i udgangs-rørene og heraf følgende højere forvrængning samt modkoblingen kommer på hårdt arbejde. Dette kan forklare modviljen mod at anvende den i pentode-kobling. Denne kobling anvendes ellers kun i PA eller meget små billige rørforstærkere.

Edit; Jeg ser lige at de selv kalder den ultraliniær...det er den ikke på de diagrammer jeg har set. Kræver 5 udtag på primær side af udgangs-trafoen, men jeg kan ikke se mere end 3.

Du har helt rett i at det er pentode og triode som kan veksles, ikke ultralineær. Det har vi f.ø. gjort oppmerksom på i vår info om denne meget spesielle forsterker.

Som man kan lese i denne linken:
http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?f=15& t=3238

så har Music Angel faktisk lavere forvrengning i pentode, og der er den virkelig lav. Motkoblingen er også lav - den blir dog automatisk høyere i pentode (derfor de litt bedre data).

Vi har i vår lille rør-krets her i Tromsø bygget om en Music Angel til ekte triode-drift med Telefunken EB-III og WE 300B - spesielt med sistnevnte er dette mulig med eksisterende strømforsyning. Så får man den fulle triode-lyd - og det er naturligvis en forbedring, men vi er stadig imponert over hvor triode-lignende lyden er også med de medleverte kinesiske billige KT88, der kjører jeg selv kun som pentode.  Dette er virkelig en vellykket konstruksjon og er ren kinesisk, ingen vestlige designere har vært inne her. Man har så satset på den indre kvalitet istedenfor de imponerende blanke kasser fra de andre firmaer.

Forøvrig: Å fjerne grid stop-motstandene (Lampizator) vil muligens gjøre forsterkeren mere følsom for rf-støy og elektrisk switche-støy (apparater som slås på/av i nærheten). Det er ellers mange andre komponenter som fjernes: inngangsmotstand til jord (etter volumpot) - denne skal hindre støy hvis pot'et blir slitt og får tidvis dårlig kontakt - at han fjerner denne viser (mangelen på) hans kompetanse. Han fjerner også alle katode-avkoblinger og bytter ut de vellydende (og billige !) blå og hvite kondensatorene med mye mer sterilt lydende polypropylen-kondensatorer. De hvite kondensatorene er Rifa papir-typer - disse er de eneste moderne som kan minne noe om den musikalske gjengivelsen fra 60-tallets papir-typer. De er virkelig gode. Beklager, men jeg oppfatter Hr. Lampizator som en merkelig figur med mer eller mindre idiotiske forslag. Jeg håper virkelig at disse kineserne bak Music Angel ikke tar han alvorlig. Og vær endelig klar over at Hr. Lampizator's monitor-høyttalere er noen selvbygg-modeller med 40/50-talls vintage fulltone-elementer + tweeter (og som ikke akkurat er frekvenslineære), og der anvender han ikke polypropylen-kondensatorer, men istedet papir. Så kan man forstå at han vil at Music Angel skal lyde skarpere, men hvordan passer det med de millioner av hifi-venner med MODERNE høyttalere ?

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Med det budget ville jeg uden at blinke købe en brugt Krell KAV 400xi - en foræring til prisen

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Jesper Juul skrev:
Man må sige det er billigt ca. 4000 kr.

Hmm, ja det rækker mine loddeevner vist ikke til

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Derfor er det også bedre at købe et færdigt og velfungerende produkt:

Thorhauge  2 x 45 w. effektforstærker      

Pris: 12500kr.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Tja, Music Angel fungerer perfekt - ingen mod er nødvendig.
Og prisen er bare helt utrolig. Så kommer det naturligvis mange rykter.

Med den arbeidslønn som er vanlig i vestlige land må man naturligvis betale kanskje det 10-dobbelte for samme kvalitet.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Hej,

Jeg går med tanker om at prøve noget nyt forstærker-værk og evt. også CD-afspiller.

Dog er jeg lidt tom for idéer, så jeg tænkte at jeg lige ville høre hvad der kunne være spændende at prøve.

Jeg vil foretrække at tingene er at finde brugt, eftersom det giver større/bedre muligheder for et mindre budget. Prislejet ligger vel på omkring 16.000,- for forstærkeren. CD'en har ikke umiddelbart noget prisleje, men så gerne at den lå på 10.000+-.

Lydmæssigt søger jeg noget med riv i - helst ikke for tilbagelænet. Dog har jeg overvejet at prøve noget rørforstærker, da jeg intet kendskab har til sådanne nogle. Men det er vel ikke nemt at finde en rørforstærker, som spiller upfront? Jeg har i hvert fald forstået det sådan, at rør giver en behagelig, tilbagelænet og "blød" lyd. Men hvis der findes en rørforstærker, som kan bide fra sig, så sig endeligt til.

Forstærkeren og CD'en skal parres med et sæt Gamut L3.

Har jeg glemt noget, må i bare sige til.

Der er en "Logos" i K/S, det er IKKE min, men jeg har haft en magen til og det er virkelig en dejlig ting, fortryder faktisk lidt at jeg har solgt den i tidernes morgen. Men den kunne du overveje i alle tilfælde.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Kjell B. kunne det tænkes at du gider svare:

dfms skrev:

Kjell B. skrev:
den er ikke rund og ullen (som vintage) men spiller istedet dynamisk og med tørr dirrende bass. 

Hvad er det for noget vintage som spiller "rund og ullen" ?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Tak for de mange forslag.

Jeg er stadig ikke sikker på, hvad der er interessant og hvad der ikke er, så jeg er gået lidt i tænkeboks.

Men jeg vil se om jeg kan finde tid til at få hørt Krell KAV400xi, Bladelius Thor MKII, Pathos Logos, Naim 5i, Lyngdorf TDAI 2200 og evt. noget EC grej, af en art. Og så måske den Music Angel, den ser også meget sjov ud.

Kom gerne med flere forslag.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum