Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tube amp kit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
TV rør...Her er så et billede af min lille rørbaby.

De TV-rør jeg er igang med er lidt mindre:

Jeg har testet den med en ringerne-udgangstrafo også, men det ser ud til ringkernen ikke er så vild med bas - den lille Hammond (på billedet) klarer det bedre... Men konstruktionen er dejligt simpel - der er ikke ret mange dele på printet

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Når du siger TV rør iden kaliber får det mig til at tænke på PCL85...deN gamle vertikal udgang til SH-TV? Det kan sagtens spille musik. Belastede du ringkernen med DCstrøm?

Jeg tænker på at lave en simpel forstærker med PL504. Først med 2 i parallel SE, men så kom jeg i tanke om at 2 rør parallel i klasse A SE yder præcis det samme i klasse A PP og så får udgangs-trafoen meget bedre betingelser at arbejde under (ingen DC mætning). Så kunne man måske prøve med en ringkerne nettrafo med 2 115Vprimær viklinger (giver midtpunkt) og 12V sek. Jeg har regnet ud at det skulle give 18W. Dog er jeg bange for problemer under 50Hz. Hvad mener du om det?

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Når du siger TV rør iden kaliber får det mig til at tænke på PCL85...deN gamle vertikal udgang til SH-TV?

+1 PCL86 Et skrumpet EL84 + et halvt ECC808 (sådan cirka).

Citér:
Det kan sagtens spille musik.

Ja, jeg har også set diagrammer med PCL80 og PCL84. Men det ser ud til PCL86 har den "største" pentode-del. De er også forholdsvis billige.

Citér:
Belastede du ringkernen med DCstrøm?

Ja, men strømmen i de to primærviklinger burde jo ophæve hinanden.

Citér:
Jeg tænker på at lave en simpel forstærker med PL504. Først med 2 i parallel SE, men så kom jeg i tanke om at 2 rør parallel i klasse A SE yder præcis det samme i klasse A PP og så får udgangs-trafoen meget bedre betingelser at arbejde under (ingen DC mætning). Så kunne man måske prøve med en ringkerne nettrafo med 2 115Vprimær viklinger (giver midtpunkt) og 12V sek. Jeg har regnet ud at det skulle give 18W. Dog er jeg bange for problemer under 50Hz. Hvad mener du om det?

Den 25VA ringkerne jeg prøvede med fik problemer allerede omkring 200Hz - da lignede udgangssignalet slet ikke en sinus mere. Med Hammond'en (og lidt modkobling) får jeg perfekte sinus'er ned til 30Hz. Jeg har dog en mistanke om at rørene ikke er så godt matchede. Forstærkeren klipper i den ene halvbølge en del før den anden. Så hvis det også giver forskelle i anodestrømmen, kunne det jo genere ringkernen. Men jeg skal lige have skaffet lidt flere rør...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Flot forstærker du har lavet , men du kommer lige til at svare på, hvad du menere med den her:

tube mania skrev:
Flere udtag på en udgangstrafo gør den endvidere usymmetrisk.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Nåå ok...det er let nok, men det skal nok tages med et gran salt. Hvis der f.eks. kun er en 8ohms vikling kan den deles i 2 ens viklinger som parallelkobles og flettes fulstændig symmetrisk ind i primæren, men symmetrien ryger når der er flere udtag og det kan resultere i en lille forskel på frekvensgangen. Jeg vil ikke afvise det kan lade sig gøre at bibeholde symmetrien, men det er nok mere undtagelsen end reglen.

Min B&o med JS trafoer har 4ohms vikling delt i 2 som er parallel og forsynet med en omskifter der kan seriekoble viklingerne som så bliver til 16ohm (ohms lov). Her har man taget hensyn til symmetri men det koster jo et 8ohm udtag.

Jeg har testet en Philips forstærker med 10V ,25V, 70V og 100V udtag og der var tydelig forskel på frekvensgangen i de forskellige udtag, men den lød slet ikke dårlig i 25V udtaget(8ohm) selvom der var lidt dis. tab var det ikke noget man lagde mærke til.

Ham der har dem blev meget glad da jeg foreslog at anvende 25V udtaget istedet for 10V. Der blev godt nok noget mere liv i dem. Han har Coral monitorer (8ohm). Forstærkerne er med 4stk EL36 pr kanal.

mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

mcs_5

Så er det altså PP du laver eftersom magnet-felterne ophæves? Så skal du nok få en god.forstærker ud af det. Forresten...hvad var spændingerne på den ringkerne du brugte 115-115 / ?. Jeg bliver så rørt når nogen roder med rør. Hvis du mangler noget så spørg. Jeg har en hel del rør på lager.

Jeg har også lyst at prøve Hammond traffoer...måske er de slet ikke så tossede.

mvh

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

tube mania

På mine JS-trafoer er der 6 sekundære sektioner på 5,5 ohm hver, dem har jeg parallelkoblet (forstærkeren trækker kun en bashøjtaleer på 8 ohm). Det skulle så ikke være så heldigt, eller hvad ? 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på opbygningen af traffoen. Det kan sagtens være lavet så det er OK. Jeg tror ikke der grund til bekymring...JS vidste nok hvordan det skulle laves. Det er værre med standard opbygning 4-8-16ohm. Det er måske oven i købet heldigt det du gør for evt. forskelle på viklingerne kan ophæve hinanden (frekvens mæssigt). Blot håber jeg at der kommer fulstændig samme spænding ud af dem ellers brændes der effekt af i traffoen.

Nåh...først nu ser jeg at den kun trækker en bas. Så skal man jo slet ikke tænke på højere frekvenser. mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Her stod engang noget vrøvl

mvh

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Tak det vil jeg prøve, når loddekolben er varm.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Du har vel ikke 2 af den forstærker?

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Seriekobling af 3 viklinger... 5,5+5,5+5,5 = 16,5ohm

Det lyder ikke helt rigtigt. To 4 ohms viklinger i serie giver 16 ohm. Så to 5,5 ohms viklinger må give 22 ohm og tre 49,5 ohm... Prøv at regne om fra impedansforhold til spændingsforhold for at kontrollere dine beregninger.

Citér:
Dem laver du 2 af og parallel kobler dem

Resultat:  16,5 / 2 = 8,25 ohm

Heller ikke helt korrekt. To 16,5 ohm viklinger i parallel giver 16,5 ohm. Med 6 5,5 ohms viklinger er den bedste mulighed at parallelkoble dem.

Citér:
Så kan det vist ikke blive bedre og du kan få max effekt ud af din forstærker.

Mere effekt ja, men også meget mere forvrængning. 8 ohm på en 49,5 ohm udgang kan ikke være helt optimalt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Ja jeg var for hurtig på aftrækkeren der. Det var godt du fandt ud af det. men det her er vel heller ikke rigtigt; To 16,5 ohm viklinger i parallel giver 16,5 ohm.

Der må da være mulighed for at gøre noget....om igen.

Jeg har jo selv givet opskriften her så jeg vidste det jo godt; ....Min B&o med JS trafoer har 4ohms vikling delt i 2 som er parallel og forsynet med en omskifter der kan seriekoble viklingerne som så bliver til 16ohm (ohms lov).

Hmm...det ser ud til at der ikke er så meget at gøre. Håber ikke at dfms har varmet loddekolben op.

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Ja jeg var for hurtig på aftrækkeren der. Det var godt du fandt ud af det. men det her er vel heller ikke rigtigt; To 16,5 ohm viklinger i parallel giver 16,5 ohm.

Jo, der er bare ikke nogen 16,5 ohm viklinger i dette tilfælde. Men hvis nu de havde været der

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Yes...der kommer jo samme spænding ud af ens viklinger...hurra.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 05 August 2008 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Så er det altså PP du laver eftersom magnet-felterne ophæves?

Ja.

Citér:
Så skal du nok få en god.forstærker ud af det. Forresten...hvad var spændingerne på den ringkerne du brugte 115-115 / ?

Det er en med 2*115V primær og 2*7V sekundær. Med sekundærviklingerne i parallel (og 8 ohms belastning) skulle det give ca. 8k6 på primærviklingen. Jeg vil også prøve med ringkernen igen, når jeg får de to halvdele matchet lidt bedre.

Citér:
Jeg bliver så rørt når nogen roder med rør. Hvis du mangler noget så spørg. Jeg har en hel del rør på lager.

Jeg har lige fået en kasse med 99 PCL86'er, så jeg tror jeg kan finde et par eller to der passer sammen

Jeg vil også igang med en EL60 forstærker - med 7K7 og 7N7 som indgangstrin og driver så udseendet på rørene matcher. Jeg mangler så bare et ensretterrør med samme design... Hvis bare jeg havde lidt mere tid

Citér:
Jeg har også lyst at prøve Hammond traffoer...måske er de slet ikke så tossede.

Hammond laver mange glimrende trafoer. Men prøv også at se på Edcor

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret...jeg leder efter PL519, men det virker som om det er forsvundet. Kan kun finde nogle få stykker...kan det virklig passe? Plejer da at finde steder hvor man kan få dem til ca150kr

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 05 August 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Tak for svaret...jeg leder efter PL519, men det virker som om det er forsvundet. Kan kun finde nogle få stykker...kan det virklig passe? Plejer da at finde steder hvor man kan få dem til ca150kr

De kan da fåes til 72 kr. i USA...

Men hvad med at bruge nogle af de nyere EL509 typer?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Jo jeg har skam set dem, men det er vist kun JJ som har lavet en klon med den samme strømformåen. Swetlana's EL509 klarer kun det samme i strøm som et KT88. Jeg må hellere prøve JJ og se om de dur , men de er osse lidt dyre...indtil videre har jeg nok NOS Siemens på lager.

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 August 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hvad med de PL519'ere du kan få til 72 kr. i USA? De er sikkert fra Nis...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes