| Sendt: 14 September 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en opfølgning...
mcs_5 skrev:
Citér:
| Belastede du ringkernen med DCstrøm? |
|
|
Ja, men strømmen i de to primærviklinger burde jo ophæve hinanden.
Citér:
| Jeg tænker på at lave en simpel forstærker med PL504. Først med 2 i parallel SE, men så kom jeg i tanke om at 2 rør parallel i klasse A SE yder præcis det samme i klasse A PP og så får udgangs-trafoen meget bedre betingelser at arbejde under (ingen DC mætning). Så kunne man måske prøve med en ringkerne nettrafo med 2 115Vprimær viklinger (giver midtpunkt) og 12V sek. Jeg har regnet ud at det skulle give 18W. Dog er jeg bange for problemer under 50Hz. Hvad mener du om det? |
|
|
Den 25VA ringkerne jeg prøvede med fik problemer allerede omkring 200Hz - da lignede udgangssignalet slet ikke en sinus mere. Med Hammond'en (og lidt modkobling) får jeg perfekte sinus'er ned til 30Hz. Jeg har dog en mistanke om at rørene ikke er så godt matchede. Forstærkeren klipper i den ene halvbølge en del før den anden. Så hvis det også giver forskelle i anodestrømmen, kunne det jo genere ringkernen. Men jeg skal lige have skaffet lidt flere rør... |
|
|
Jeg har testet igen med andre rør, og det hjalp. Nu klarer ringkernen sig faktisk fint under 50Hz. Ved 0,75W måler jeg frekvensområdet til 11Hz-40kHz. Ved 8W bliver det til 30Hz-13kHz. Ikke super godt, men vel meget godt klaret af en trafo beregnet til 50-60Hz... Så prøv bare med nettrafoer som PP-udgangstrafo. Det er i hvert fald billigt  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|