Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvorfor er mænds højttalere så store? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Peter Pan:

Jeg har faktisk solgt den igen. Den røg til Nordjylland. Jeg har lagt en bestilling på 9.1. Jeg har også pønset på en større model med deres "amp pack". Det er dog "bare" en passiv højttaler med en forstærker i måsen. Dog er deres højttalere efter min mening nogle af de bedst lydende på markedet. ADM9.1 skulle dog give mest "bang for the buck". Faktisk så godt, at den ifølge Ashley overgår deres egen Duo + pre og effekt. Det er altså et system til omkring 40-50k.

Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Er der nogen der ved om de kan købes og høres i DK? på deres hjemmeside fremgår det kun at de bliver solgt i norge og sverige.

Der er ingen forhandler i DK mere (Vassago havde AVI før), og det tror jeg heller ikke der bliver. Det giver fordele og ulemper. Ulempen: Du kan ikke høre og se højttaleren før køb (der gives i øvrigt ikke returret) medmindre du kender en, som har den stående i stuen. Fordelen er dog, at slutprisen på produktet bliver reduceret drastisk. Ellers ville den næppe koste 10k. Langt fra.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Ok. Men hvordan er den med hensyn til bunden? af hvad der står så slutter den jo allerede ved 60Hz og der er den i forvejen nede på-6db, så sådan
lige umidlbart virker det lidt som om den cutter meget tidligt. Eller det gør den måske ikke?

Og hvordan er den til at spille analog signaler?
af hvad jeg kan se ud fra dette citat:
"When you move over to an audiophile source component it is possible to hear the difference between a 128mbps MP3 file and the CD original... it
you compare the two side-by-side under critical conditions But through the AVI ADM9, the differences are far less pronounced than you might
expect. This is not because the speaker drags the CD source down to the lowest common denominator, it's because the speaker brings downloaded
music up to its highest common factor Ultimately the ADM9 treats music as music, without judging it by its file extension." Alan Sircom.
Så skulle den trække 128kb/s op over CD kvalitet, det syntes jeg bare lyder underligt når normal CDkvalitet er omkring 1400kb/s.

Jeg spørger fordi jeg ved at jeg ikke kommer til at bruge de digitale indgange, men køre analog signal.
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv bestilt et sæt Avi9.1. Jeg er også selv i tvivl men hensyn til bunden, om der er nok bas. F.eks til lidt tung musik. Overvejer subben på sigt. Men vi får se.

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2008 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Bunden er god og fast. Nait 5i på mine forhenværende højttalere gav også en god bund, indtil jeg fandt ud af, at al den bas den diskede op slet ikke fandtes på de indspillede plader, jeg lyttede til. Det skyldes i høj grad forvrængning, forvrængning og atter forvrængning. ADM9/9.1 gengiver kun det, som er på pladen. Enten kan man lide det eller ej. Og da delefiltret er aktivt, så har den ikke de unoder som normale passive konstruktioner har. Dvs den lille højttaler kan spille tordnende højt og præcis uden at bryde/clippe samtidig med at den holder en ultra lav forvræning. Min Nait 5i klippede ret fælt på L3, når der blev skruet op.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har heldigvis en meget forstående kæreste, så længe mine gulvhøjtalere er under 115cm høje så er der stort set grønt lys for hvad jeg en skulle have lyst til :)

Mvh. Henrik

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Der er nok noget om det Peter. Jeg valgte også højttalere med én enkelt 15" bas pga kæresten.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard     

Før ægteskab: Marantz HD 88, i åndenød.

Efter ægteskab:

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Jeg har heldigvis en meget forstående kæreste, så længe mine gulvhøjtalere er under 115cm høje så er der stort set grønt lys for hvad jeg en skulle have lyst til :)

Mvh. Henrik

Det er Blondinens 10% hovedregel for stue-beregning af længdemål. I soveværelset er det 20% af højttalerens højde

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Juli 2008 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Update:

En venlig sjæl lod mig lytte til et sæt aktive AVI ADM9 (ældre model) mod et sæt Focus Audio til 40k og GamuT L3.

FA og GamuT var spændt for B.A.T. og Audio Research i mens ADM9 kun var sluttet til en SONOS. Vi prøvede også en MAC med Air Port Express.

Husk nu at ADM9 har indbygget forstærker og DAC. 100 watt til diskant og 200w til bas + en Wolfson DAC, som bl.a. sidder i LINN KLIMAX DS. Desuden bruger ADM9 samme forforstærker kredsløb som LINN's pre til $3200...Ashley siger bare, at AVI har fået den til at lyde bedre end LINN's løsning. Hatten af for det!

Nå, nu tilbage til ADM9. Lad mig bare sige, at disse små kasser blæste simpelthen al konkurrencen væk. Nu ved jeg hvorfor, han både sælger sine Focus Audio og GamuT! Fordelen ved aktive speakers er til at føle på. Pludselig virker passive løsninger sløve og uengagerende.

Nu bliver helt i tvivl om SuperNait og HighCap2 er prisen værd...og så mangler du stadig højttalere og kabler! Det skal virkelig spille for at slå ADM9! Jeg kan kun sige prøv at give dem en chance!

Det er ikke for sjov, at flere audiofiler har solgt deres svinedyre anlæg til fordel for denne lille charmerende speaker...men lyden...den er bare alt andet end lille!

Jeg vil ikke sige, at ADM9 blæste L3'eren væk på alle punkter. L3 er ikke ligeså ærlig som ADM9. ADM9 gengiver musikken som den er, men den er altså ikke klinisk og uden liv. Læs lige hvad What Hifi skrev om den. Den største fordel ved aktive højtt. er, at begrænsningen i delefilteret er elimineret, stort set. Der er så meget at hente ved en god aktiv konstruktion.

Du får en god fjernbetjent pre, en god effektdel + en rigtig god DAC. Og prisen? Den starter fra £1075 (alt afhængig af finish) med fragt til DK.

Det er et komplet anlæg til 10k...så mangler du bare en signalkilde.

Mangler man dybde, har AVI lavet en sub med 10" enhed. Enheden alene vejer 17kg, og subben vejer 40kg i alt...og den er altså ret kompakt! Pris for ADM9 + sub er ca. £1700

Den nye ADM9 lander om nogle få uger...jeg har helt sikkert tænkt mig at bestille den uden at høre den først.

Men nok snak. Læs lige denne
anmeldelse.

________

Så kom ADM9 i stuen...og ud røg en GamuT L3. Utroligt, at en højttaler til 20k (demo) kan få så mange spark af en til det halve.

Jeg har haft meget hjemme i min stue, og den ADM9 har spillet op med noget af det bedste jeg har hørt - og det er højttalere op til ca. 100k...tager man subben med, kan disse stander-ht sagtens konkurrerer med større og betydelig dyrere gulvhøjttalere.

Selvom disse stadig er i opvarmningsfasen, er jeg simpelthen solgt. De kan kun spille endnu bedre fra nu.

Hej gæst

Du skal have tak for dit svar på mit spørgsmål, tak for det.
Jeg blev dog lidt skuffet efter at have læst din rosende omtale
af ADM9, så i dit næste indlæg at læse at de nu var solgt igen.

Så syntes jeg din fine beskrivelse blegnede lidt.  

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Peter Pan

Ja, de er solgt. Men de er solgt så jeg kan prøve noget andet fra samme producent, og det drejer sig om samme produkt, næsten. Jeg kan godt lide at prøve nyt. Jeg har lagt en bestilling på et sæt ADM 9.1. Den har fordelen ved at have to digital indgange, hvor 9.0 havde én. Så kan jeg slutte min PS3 og Squeezebox til samtidig. Jeg købte ADM 9.0 brugt, så jeg selv kunne vurdere den personligt. Det var ikke meningen at den skulle blive permanent, netop fordi 9.1 er udgivet.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Fint nok gæst.

Her så et sæt aktive bag og/eller side højttaler der evt. kan indgå i et surround setup.

Pris: 994.00 Dkk Pr. sæt.

APart SDQ5P-BL

Et billede er nok.

http://www.apart-audio.com/Products/productDetails.aspx?id=1 48

Type: Active 2-way HiFi Pro, DTB Reflex tuning

Download pdf fil.

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Fint nok gæst.

Her så et sæt aktive bag og/eller side højttaler der evt. kan indgå i et surround setup.

Pris: 994.00 Dkk Pr. sæt.

APart SDQ5P-BL

Og lige et indspark: Bare fordi en højttaler er aktiv, er det ingen kvalitetsgaranti. Desuden er der ingen anden højttaler på markedet, som tilbyder det samme som ADM9.1. Det handler ikke bare om at smække et atkivt x-over, nogle trafoer og elektrolyttere i et kabinet.

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Her hos Busk Audio er højttaleres størelse og antal intet problem.

P.T. står der: Montana SPX, B&W 800Signature, Kef reference model one, Dali Dacapo, Dali 7, Kef Bailey, infinity refenrence 10, no name prototype, de syv højttalere i biografen og så Lillebrors 188cm 163kg tunge diy jeg er ved at bygge til ham.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50867&K W=busk

Busk Audio

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:

Og lige et indspark: Bare fordi en højttaler er aktiv, er det ingen kvalitetsgaranti. Desuden er der ingen anden højttaler på markedet, som tilbyder det samme som ADM9.1. Det handler ikke bare om at smække et atkivt x-over, nogle trafoer og elektrolyttere i et kabinet.

gæst, du har ganske ret.

Men de her viste aktive højttaler giver et billigt alternativ til dyre aktive BeoLab højttaler for folk med B&O setup, et spørgsmål jeg ofte får på mine B&O tråde. Så kom bare med alt hvad i kan finde. Kvaliteten er også yderst vigtig, så derfor spørger jeg også efter erfaring fra evt. bruger.

Spændende projekt, flot arbejde Busk.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Pan

Jeg har bestilt et sæt Adm9.1 og skulle gerne modtage dem i næste uge engang. Jeg vender tilbage med mine erfaringer når jeg har lyttet dem lidt. Håber det spiller godt, det er jo en ret god kritik, de har fået. Det er fedt at have sin musiksamling på en harddisk af en eller anden art, jeg starter i første omgang med den bærbare og får testet noget itunes. 

Nu får vi se.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvis dine højttalere vejer mindre end konen er de for små!  

(Der har været en del skriv (reklame?) for AVI ovre på hifi-musik.dk)

Ligger man dem sammen eller er det hver for sig ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
janils skrev:

Hvis dine højttalere vejer mindre end konen er de for små!  

(Der har været en del skriv (reklame?) for AVI ovre på hifi-musik.dk)

Ligger man dem sammen eller er det hver for sig ?

Selvfølgelig hver for sig ... det er jo ikke "mini"-højttalere vi snakker om! 

Lægger du dem sammen, gælder det for både konen og elskerinden!

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Der er et naturligt sammenhæng mellem fysisk størrelse, høj virkningsgrad og god basgengivelse. Træerne vokser ikke ind i himlen og fysisk små højttalere kan IKKE få buksebenene til at blafre. Man kan godt få dem til at gengive lave frekvenser, men virkningsgraden bliver der efter. Der er en grænse for hvornår "bas" membranerne bunder. Og det fatter de fleste kvinder bare ikke! Jeg er heldig, min kone brokker sig aldrig over mine højttaleres størrelse. Jeg brokker mig heller ikke over hendes køb af tasker eller sko. "Skotøjsæsker" kan ikke erstatte rigtige højttalere. De fylder det de SKAL fylde her i huset! Jeg skal til at bygge Troels Gravesens DTQWT horn, de får buksebenene til at blafre med en 7-8W PP triodeforstærker. Jeg kunne ikke drømme om at købe "knald & Luffe", det spiller uendeligt umusikalsk og kedeligt.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

torkild, lad os bare lægge dem i en bunke. Nu er jeg gift for tredje gang, så intet mindre end 40 af disse enorme basenheder, hver med deres egen 1000 Watt ICEpower forstærker, samlet på kun et par kvadratmeter må være hvad der skal til. 

Det amerikanske militær holde sig ikke tilbage for at holde taleban vågne om natten, eller simulere et militær angreb for at stresse en modstander, eller hvad? 

ICEpower i verdens kraftigste subwoofer

Danley Sound Labs benytter ICEpower-teknologi i 40 kWatt subwoofer, der kan levere 105db lydtryk op til 250 meter.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes