| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
scorebams skrev:
Hmm udover den sidste kommentar er jeg så den eneste der har en kone som også er tosset med hifi.
Hun gider ikke ha de der små reol højtalere stående. (ikke for at træde nogen over tærene eller starte en heftig diskussion, har skam hørt mange små ht som spiller godt)
jeg er nok bare heldig
|
|
|
Min kon er ikke hifi tosset, men musiktosset og det skal lyde godt. Hun siger at, hvis en højttaler skal være stor for at lyde godt, så er det sådan det skal være. Hun afskyr en højttaler der lyder dårligt og ikke har ordentlig basgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo større jo bedre !!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granberg skrev:
|
"Den største fordel ved aktive højtt. er, at begrænsningen i delefilteret er elimineret, stort set"
Jeg forstår ikke helt hvordan man er kommet til det resultat - når flere "kloge hoveder i en anden tråd om "hvor meget effekt der skal til" - postulerer at begrænsninger i delefilter blot er et spørgsmål om dimensionering samt om at skrue højere op!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73896&K W
|
|
|
Umiddelbart vil jeg sige der er forskel på lydtryk og lydkvalitet. Min beskedne mening.
Jeg kører med et aktivt system og bare een enkelt rigtig god Duelund kondensator på diskanten kontra ingen kondensator gjorde faktisk en reel forskel i hele diskantområdet. Kondensatoren var så stor, at den skar flere oktaver under den aktive 24db/okt. delefrekvens. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granberg skrev:
|
Jeg forstår ikke helt hvordan man er kommet til det resultat - når flere "kloge hoveder i en anden tråd om "hvor meget effekt der skal til" | |
Der er jo flere måder at kompensere energien på, man kan jo nøjes med at PÅ 
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynamiske højtalerenheder er forsynet med en svingspole, oven i købet med en jernkerne (som er centerpolen i magnetsystemet). De har som følge heraf en (selv)induktion, som vil tendere mod at reducere niveauet ved høje frekvenser - det er jo ikke noget tilfælde, at man netop benytter spoler i delefiltre for at sænke niveauet på de højere frekvenser. Centerpolens/jernkernens negative indflydelse kan fjernes ved at indkapsle den i kobber(folie) - men (sving)spolens egen induktion vil stadig være en faktor.
Med dedikerede sub- eller basenheder vil det sjældent være et problem. De skal ikke arbejde så højt op i frekvens, at induktionen fra svingspole-/magnetsystem gør sig gældende. 'Hurtighed' i forbindelse med basgengivelse har mere at gøre med systemets evne til at stoppe, fremfor dets evne til at starte. Og dette er et resultat af højtalerens konstruktion i første omgang - i anden omgang forstærkerens evne til at styre denne.
Alt andet lige er et større membranareal en fordel, da det principielt vil reducere forvrængning.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som svar på trådens spørgsmål: Fordi.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhed + kabinet, uanset princip. Et delefilter burde kun have indflydelse, såfremt det er passivt, og der deles (meget) lavt. Det ligger jo osse i min kommentar, at jeg kun taler om dybe frekvenser, typisk under 200 Hz el. så.
M.h.t. trådens oprindelige emne... Jamen, der er da ingen tvivl om, at store anlæg til en vis grad har samme funktion for fyre som store motorcykler, biler, o.s.v. Potensforlænger, simpelthen. Men, når det er sagt - store højtalere har simpelthen visse fordele, når det gælder lyd.
Vedr. kvinders vs. mænds indflydelse på hjemmets indretning - mænd burde måske overveje at udvikle nogle nosser(!), og sætte sig igennem.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
en potensforlænger er vel lidt irrelevant i et rent mandligt miljø (der er procentvis en kraftig underrepræsentation af kvinder)
jeg vil gerne uddybe sunds holdning 
Fordi: at fysikkens love sætter nogle grænser for hvad man kan opnå med små højttalere. vil man fjerne begrænsningen er store højttalere altså en nødvendigved. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
kalleklat skrev:
janils skrev:
|
Hvis dine højttalere vejer mindre end konen er de for små!
(Der har været en del skriv (reklame?) for AVI ovre på hifi-musik.dk)
|
|
|
f**k mand, så skal jeg op i noget Grand Slam lignenede.
|
|
|
Ja så skal jeg da ha et grøn koncert anlæg i stuen  
|
|
|
Hehe, meget pudsigt har jeg faktisk en aftale med min kone om at mine højttalere ikke må være højere end hende, og at min effektforstærker ikke må veje mere. Jeg nærmer mig faretruende grænsen på begge dele  __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at lytte til et sæt gode små og så et
sæt tilsvarende store,hvis det kommer an
på lyden er der ingen tvivl,du får meget mere
lyd....så jo,det kommer an på størrelsen....
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
man normalt har lyst til at synge med, får man nu lyst til at lade de stakkels mennesker lide i stilhedBortset fra at jeg mener at det er nok med: Fordi.
Så kan jeg da godt uddybe en smule.
Det sker jeg lytter til musik der under hensyntagen til de begrænsninger små højttalere er belastet af, men det er netop under hensyntagen. For eksempel kan man sommetider overbevise sig selv om at det lyder realistisk´når de klemmer en Vivaldi's Fire Årstider ud, men ....
Andre gange lytter jeg til noget der kræver lidt mere. Prøv at forestille jer at "fyre noget" Gn'R eller AC/DC af på et par små højttalere og få en decideret opløftende fornemmelse af at nu KAN man ikke lade luftguitaren ligge.
Eller forestil dig Beethoven's 9ende med koret i 4de sats, hvor man normalt har lyst til at synge/skråle med, får man nu lyst til at lade de stakkels mennesker lide i stilhed det lyder som om det er optaget i en telefonboks med The Royal Bronchial Asthmatic Choir, og i øvrigt samme besætning som ovennævnte Vivaldi.
Nej, det kan man ikke vel. Det er jo som at lytte til tingene på en MP3/128kb med et par transportable "højttalere" Der findes ikke rekreative kemikalier eller psykofarmaka der er stærkt nok til at få den illusion til at bære.
Derfor: Fordi. __________________ mvh sund,
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Enhed + kabinet, uanset princip. Et delefilter burde kun have indflydelse, såfremt det er passivt, og der deles (meget) lavt. Det ligger jo osse i min kommentar, at jeg kun taler om dybe frekvenser, typisk under 200 Hz el. så.
M.h.t. trådens oprindelige emne... Jamen, der er da ingen tvivl om, at store anlæg til en vis grad har samme funktion for fyre som store motorcykler, biler, o.s.v. Potensforlænger, simpelthen. Men, når det er sagt - store højtalere har simpelthen visse fordele, når det gælder lyd.
Vedr. kvinders vs. mænds indflydelse på hjemmets indretning - mænd burde måske overveje at udvikle nogle nosser(!), og sætte sig igennem."
Jeg har ikke behov for en potensforlænger på nogen af de områder der omtales her, og jeg har fra lille af gået og brygget på et par nosser af anselig størrelse,m begge faktorer er observeret og bekræftet af uvildige, men jeg er absolut ikke afvisende overfor muligheden af at der kan være andre der muligvis burde føle sig ramt.  __________________ mvh sund,
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat Kim Olsen: "en potensforlænger er vel lidt irrelevant i et rent mandligt miljø (der er procentvis en kraftig underrepræsentation af kvinder)"
Jamen, der tar' du fejl! Det er netop i konkurrence med andre mænd, at diverse potensforlængere er relevante . Der behøver såmænd ikke være nogen af det andet køn til stede, det handler jo i høj grad om et ego-'boost'. Lidt lissom når piger dresser up til fest - fyre kan smigre sig med, at det handler om dem (hvad det osse gør) - men konkurrencen er mellem pigerne.
|
| Til top |
|
| |