Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Jørn skrev:
Jeg er iøvrigt lidt ked af at det åbenbart er ildeset på dette forum at nogle mennesker ikke har råd til at ofre det der skal til for at få High End. Jeg kan da ikke forestille mig at jeg skulle være den eneste, hvis bedre halvdel synes at det er vigtigere at bruge penge på børnene og regninger end på nyt "legetøj" til farmand  

Du er ikke alene....

Jeg beklager oprigtigt hvis mine ord har formidlet det udtryk, for det var bestemt ikke meningen... Det jeg forsøgte at udtrykke var bare at man ikke kan forvente top-præstation til lavpris, man er nødt til at acceptere visse kompromiser. Om det så er regnbuer, mere støj fra projektoren, eller helt andre ting, ja det er jo en prioriteringssag. Jeg har f.eks. ikke villet ofre mere end ca. 9.000 på en projektor, og har så accepteret at så må jeg leve med gråt sort-niveau osv.

HD vil jeg også gerne have, men det anser jeg også for at være på den dyre side endnu. Jeg ville skam gerne have det også, men vælger jo så også at prioritere.

Jørn skrev:
Hvornår har du sidst set på en DLP - de kan jo være blevet bedre mht. regnbuer (jeg har ikke set dem så jeg er en dårlig reference) men jeg kan rigtig godt lide en høj kontrast.

Så vidt jeg har forstået skal man op på hvad-er-det-nu-lige-det-heeder 7-segments farvehjul / 3-chip før DLP er helt af med sine regnbuer, og denne teknik er stadig dyr. Men det begynder da vist at hjælpe på det, og DLP begynder også at komme nedad i støjniveau, så min næste projektor er måske en DLP

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Jeg har en kammerat der, efter at have set min projektor (dengang Z2) også ville have en. Men det kunne jo ikke blive billigt nok, så han købte en Panasonic AE100 til 3.500, hvilket jeg ikke syntes var det bedste han kunne gøre - men prisen var det vigtigste. Nu hvor han så har haft den et par år har det vist sig at interessen absolut heller ikke var der til at sætte sig bare det mindste ind i sagerne - når vi så film hos ham skiftede han ikke engang format, dvs. det passede til 4:3 ishockey på Zulu, men ved film fra DVD var personerne lidt lange i hovedet - og han kunne og ville ikke forstå hvad jeg forsøgte at forklare ham. I dag bruger han den ikke mere, nu kører han på et 40" fordi besværet var for stort, og han synes jo nok også at kvaliteten ikke var der, selv om han ikke vil indrømme det.

Nå, det var så den historie. Og hermed ikke draget nogen parallel til denne tråd, men til det at sætte sig ind i sagerne og vide hvad man vil, ikke hvad man tror man vil

Det er jo lige præcis den slags der får mig til at mene at muligheden for en rimelig demo før man køber, er ret væsentligt for at bedømme om det overhovedet er det rigtige man gør. Nogen er bare uden for pædagogisk rækkevidde, og det er hvad det er, men der er netop en del der gør noget lig dét du beskriver her, og opgiver projektet fordi det var for ringe, men som i virkeligheden gerne ville betale en del for det hvis det havde været i orden. Men de ved måske ikke hvordan det ser ud når det er i orden, fordi ingen demonstrerer det. En butik i Århus (jeg skal undlade at nævne hvilken) har en Sony VW60 projektor hængende i et lille aflukket hjørne i butikken, og det er jo sådan set fint nok. Men mørklægning? Joh, der er en skydedør i røgfarvet glas, det skal da nok blive mørkt... Det har så retfærdigvis også medført at butikken har plantet en LCD-skærm sådan at lærredet slet ikke kan komme ned, det siger jo så måske lidt om hvor tit der kommer nogen og kigger på dén projektor. Spørgsmålet er jo så om det er butikken der ikke viser projektoren fordi kunderne ikke er der, eller om det er kunderne der bliver væk fordi butikken ikke demonstrerer den ordentligt?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Endnu mere OT: Dét folk fremhæver som god service, er jo blandt andet netop at man kan komme ind i en forretning og lade sig inspirere, få en demonstration af hvad butikken kan, uden at man nødvendigvis lige har et specifikt ønske om at slæbe en vare med hjem. Så kan det jo være at man bliver fænget og vender tilbage efter et par uger med penge på lommen. Men jo mere kunderne presser butikkerne til at sænke avancen så priserne ligger så tæt på internet-butikkerne som muligt, jo mindre tid har butikken til at tage sig af de kunder der ikke står med læderet fremme. Det er et problem i den store sammenhæng, for hvem viser så den almindelige forbruger (der måske ikke lige læser med her, eller tager på hifi-udstillinger) hvad der er muligt med nutidens elektronik? Inden for fladskærme er det i mine øjne et meget stort og udbredt problem, "folk" tror at dét de ser når de går rundt i Fona, Merlin, Elgiganten osv er hvad man bør forvente af nutidens fladskærme. Når man så viser dem et bare nogenlunde rimeligt billede i en ordentlig opstilling, så falder folk ned af stolen over hvor fantastisk det er. Jeg har leveret opstillinger (både med fladskærme og med projektorer) hvor jeg har været decideret utilfreds med min egen opstilling, og hvor jeg ikke har ment at opstillingen i høj nok grad har demonstreret hvad min definition af god billedkvalitet er, men som folk stadig henviser til som værende noget af det bedste de har set! Det synes jeg da ikke er i orden. Det betyder at der er kraftigt mangel på butikker der viser folk hvad god kvalitet er.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens forstå man gerne vil have en projektor, men måske ikke har midlerne til en topklasse en af slagsen. Hvad jeg ikke kan forstå, er at disse mennesker ikke benytter sig af at projektornørdene ind imellem sætter deres iøvrigt glimrende projektor til salg fordi de altså lige må have det sidste nye. Det rummer jo netop muligheden for at få noget kram til en god pris. Vi projektornørder er nemlig helt indforstået med at vi taber nogen penge på vores hobby.

Men så stirrer folk sig blinde på om kontrastforholdet er dette eller hint - selvom det faktisk har mindre betydning. (især hvis man alligevel har alle de blinkende lamper stående under lærredet)

Mange vil åbenbart hellere blindt købe en projektor udfra specifikationerne, fremfor at se projektoren i aktion.

Eller også er man meget bange for at der kun er 2200 timer tilbage ud af de oprindelige 2500 på lampen. Og så har man hørt at alle DLP-projektorer er plaget af "regnbuer" - det er altså ikke tilfældet. Selvom udviklingen på projektorområdet er gået stærkt, var det altså også muligt for 5-6 år siden at få fremragende hjemmebiooplevelser, hvor man fokuserede på filmen og ikke på udstyrets mangler.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Det har så retfærdigvis også medført at butikken har plantet en LCD-skærm sådan at lærredet slet ikke kan komme ned, det siger jo så måske lidt om hvor tit der kommer nogen og kigger på dén projektor.

Ja det skulle da ikke undre om butikken fortæller om problemerne ved en projektor og så fremviser LCD-fjernsynet som svaret på alle bønner - køb det i stedet, kære kunde!  Entusiasmen for det enkelte produkt kan "make or break" salget, og det siger jo noget om butikkens entusiasme for projektor-bio.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Det bedste råd vil altid være set det før du køber det, men det kan blive svært hvis man er meget fokuseret på prisen og vælger at handle i en netbutik. Der satser på prisen og ikke på kendskabet til produktet.
Men jeg oplever så tit at folk fokusere så kraftigt på datablade at de glemmer at se produktet live, derfor træffer de måske ikke den rigtige beslutning, på grund af hvad andre har af gode forslag, fremfor selv at få erfaringerne med produktet

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

hvis det handler om at finde den rigtige/mest korrekte projektor til prisen vil jeg tro det handler om at få fadt i den rigtige mand(eks otto)Hvis man ikke har erfaring med at kigge på projektorer syntes man jo som regel at alt ser godt ud ,bare det er skarpt.da der samtidig er stor forskel på en kalibreret og ikke kalibreret projektor,inskrænker det mulighederne til meget få forhandler i danmark.spar en masse tid og spørg en prof .Ja ,så skal du naturligvis også købe den ved ham
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Den har tråd har bevæget sig for langt ud, og jeg føler i grunden ikke der er brug for mit indlæg. Men jeg prøver.

Jeg begik selv den store fejl at jeg faktisk aldrig havde set min egen jvc hd-1 i aktion før jeg fik den. Jeg havde fulgt med i efterhånden mange år og havde set og hørt at Otto skulle være den absolut bedste. Jeg regnede så selvfølgelig med at jeg skulle handle hos ham eller ihvertfald få ham til at kalibrere den projektor det blev til. Jeg fik tilbud en sony vpl vw100 brugt og kom så en overgang væk fra Otto igen. Men ups.

Der kom flere og flere tråde med netop sonys projektorer, og en for mig ny projektor kom til syne i trådene. Nemlig jvc hd-1. Jeg sendte en pm til otto, og vi snakkede så igennem lang tid, og jeg valgte at stole på ham, og en jvc hd-1 blev erhvervet. Jeg er sikker på at jeg for den pris ikke kunne have fundet noget bedre ( ihvertfald ikke nyt ), og det er jeg meget taknmemlig for. Jeg har snakket med mange forhandlere, og handlet med et par. Og de fleste gider ikke engang svare på spørgsmål om produktet efter man har købt. Det er sgu trist.

Jeg vil til hver en tid gerne betale en ekstrapris for at få lov til at handle med Otto, for flere måneder efter mit køb sender jeg stadig en mail i ny og næ, og Otto svarer ( måske ikke med velbehag  ), men man få et svar som der er tænkt over og ikke mindst lagt fritid i.

Egentlig er mit råd... Drop evt. dit krav om full hd og køb en sim2 d10 hos otto. Såfremt den stadigvæk duer til en lille hjemmebio i budgetklassen ( otto? ..? ) For jeg synes sgu ikke at det virker til der er mange attraktive full hd projektorer i den prisklasse.

En kalibrering fra kære Otto skulle der også være plads til.

Lidt OT er der altid plads til.

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes