Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 04:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pick Up ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hmmm.... nu ville jeg lige vise hvordan RIAA'en ser ud i Holfien - fandt den nemlig, men..... kan ikke finde ud af at sætte billeder ind. Det skal åbenbart være vanskeligt, ellers også er noget med rettigheder. Mindes mine gamle Mactider hvor alting var meget nemmere

Men der sidder 2 kontakter. En til MC og en til ? 100 R står der. Begge har hver 2 kontakter (vel en til hver kanal), der begge pt. står i "on".

Hvis jeg skal bruge MM, skal jeg så sætte MC'en i "of" ? - prøver lige...

Nå, men jeg har da formodenligt alle muligheder nu, og kan købe som jeg har lyst. Regner ikke med at ville bruge penge på Sonab'en. Så hellere en god spiller nu med MM PU og så senere købe en god MC.

Til top Vis Jan Peters's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Peters

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hvis den Shure pickup er fra samme tid som pladespilleren selv - så er den helt død  Det lyder til at det hele ikke har været brugt i nogle år, og en pickup skal helst motioneres engang imellem, ellers stivner gummiophænget inde i den. Du skal jo nok også have smurt lejet osv., men pickup'en er sikkert den store skyldner i den døde lyd.

Til gengæld er det meget normalt at musik fra en pladespiller spillere lavere i udgangsniveau end almindelige højniveau udgange som i f.eks. en cd-afspiller - intet odiøst her.

Ligesom Krenzler synes jeg prisen på Thorens TD2001 plus MC20 lyder fornuftig, men vær opmærksom på at høre hvor meget den har spillet, og også hvor ofte aht. det med gummiophænget. Ældre Ortofon'er har også været kritiske mht. være lavimpedante, så det er nok bedst at høre om den vil spille sammen med RIAA'en i din Holfi, også for at høre lyden fra MC20 - der er vist stor forskel på Ortofon i dag og tidligere, hvor de var mere analytiske i det. Men ellers lyder det som et fornuftigt alternativ, måske skal den også lige efterses og justeres af en fagmand.

En Project Expression vil jeg kalde et sikkert bud, uden at jeg kender lyden fra den. Det er en pladespiller stort set uden muligheder for at det rent mekanisk kan gå galt, og K1 pickup'en (nypris 500 kr.) går for at være et budget-hit. Det med motoren skal du ikke spekulere på - det hele er naturligvis afstemt så det ikke giver problemer.

Luxman PD131 skulle være en lækker sag, og her kunne du få en helt ny pickup ud af det - heller ikke dumt. Men nu skriver du ikke hvad den skal koste...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jan Peters skrev:
Hmmm.... nu ville jeg lige vise hvordan RIAA'en ser ud i Holfien - fandt den nemlig, men..... kan ikke finde ud af at sætte billeder ind. Det skal åbenbart være vanskeligt, ellers også er noget med rettigheder. Mindes mine gamle Mactider hvor alting var meget nemmere

Anvend eventuelt denne guide: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42706&P N=1

Jan Peters skrev:
Men der sidder 2 kontakter. En til MC og en til ? 100 R står der. Begge har hver 2 kontakter (vel en til hver kanal), der begge pt. står i "on".

Hvis jeg skal bruge MM, skal jeg så sætte MC'en i "of" ? - prøver lige...

Det lyder som om du kan skifte mellem MM og MC, ja. Sammenlagt med tidligere beskrivelse har du en RIAA der kan tage MC-pickup'er med en udgangsimpedans der passer til 100 ohm (= 100 R), eller MM generelt (her er udgangsimpedansen altid matchende til 47000 ohm). Forskellen mellem MM og MC er forstærkningen (ca. 20 dB mere er nødvendigt til MC, mere eller mindre alt efter udgangsniveau) og så også impedansen, som er afhængig af hvad den enkelte pickup leverer.

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Luxman'en koster 2500,- og han skriver vedr. pu: "Der sidder en Audio Technica magnet pick up på værket (rød nåleforpart) som kan anvendes, men ikke yder værk og arm fuld retfærdighed."

Den er med direkte drev og jeg ved ikke om det er OK. De andre der er omtalt har jo rem. Den er ikke en ny maskine og kan der rep. på den ?

Den kabonarm (?) der sidder på Project Expression, kan man sætter MC på den?, den skulle vel være stærk nok....

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jan Peters skrev:
Luxman'en koster 2500,- og han skriver vedr. pu: "Der sidder en Audio Technica magnet pick up på værket (rød nåleforpart) som kan anvendes, men ikke yder værk og arm fuld retfærdighed."

Yder ikke fuld retfærdighed betyder jo blot at det er en skod-pickup  Det er garanteret en MM, og du kan sikkert fint køre med den det første stykke tid - men den bør skiftes til bedre. Mht. armen er jeg ikke på hjemmebane - jeg har læst om en del "forbehold" ved nogle versioner af SME 3009 armene, men kan ikke huske hvilke - søg eventuelt her i forum, men ellers har Krenzler fuldt styr på det. Også her kan det nemlig være et spørgsmål om hvor godt armen arbejder sammen med en MC.

Jan Peters skrev:
Den er med direkte drev og jeg ved ikke om det er OK. De andre der er omtalt har jo rem. Den er ikke en ny maskine og kan der rep. på den ?

Der er mange der foretrækker direkte drev frem for rem! At den ikke er ny er en situation mange står i, og så er det nemlig et temperamentsspørgsmål: Tør du, eller tør du ikke - ligesom det at købe nyt eller brugt. Skulle det gå galt kan den sikkert repareres, men du skal måske være ihærdig for at finde nogen der kan gøre det

Jan Peters skrev:
Den kabonarm (?) der sidder på Project Expression, kan man sætter MC på den?, den skulle vel være stærk nok....

Pro-Ject's carbonarm skulle være ganske hæderlig. Det er et spørgsmål om compliance og alt det der, men umiddelbart har jeg ikke hørt om at der skulle være problemer på den front.

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ok jeg kikker på guiden.

Har nu kobler begge konter på OF og den spiller "normalt", men det lyder tyndt. Volumen er Ok, men lyden  og det er vel PU'en der bare er noget klydt..

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jan Peters skrev:
Har nu kobler begge konter på OF og den spiller "normalt", men det lyder tyndt. Volumen er Ok, men lyden  og det er vel PU'en der bare er noget klydt..

Det må være sådan, ja - flere års opmagasinering kan sagtens betyde døden for en pickup. Jeg genstartede også min vinyl-fetishisme for år tilbage med købet af en brugt Linn Sondek LP12, og håbet var at jeg kunne anvende den medfølgende Linn K9 pickup et stykke tid. Det blev kort, idet nålen simpelthen bare faldt af en dag - den havde stået i 5-6 år eller der omkring.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hvis din pladespiller - altså Sonab'en - kan tage en medium pickup så koster den udmærkede high out put Denon 160 ca. 995 kr - den kan du putte i mm indgangen på Holfien - Her på hifi4all er der nogle der ha pillet huset/skallen af den og spiller med den "nøgen" med glimrende resultat.

Er du ikke tilfreds med Sonab'en kan du gå ud og finde en brugt pladespiller for resten af pengene - men jeg kunne godt forestiller mig at du vil blive glad og tilfreds med blot den beskedne start udkift til denon 160 og så en ny rem til Sonaben.

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvis din pladespiller - altså Sonab'en - kan tage en medium pickup så koster den udmærkede high out put Denon 160 ca. 995 kr - den kan du putte i mm indgangen på Holfien - Her på hifi4all er der nogle der ha pillet huset/skallen af den og spiller med den "nøgen" med glimrende resultat.

Er du ikke tilfreds med Sonab'en kan du gå ud og finde en brugt pladespiller for resten af pengene - men jeg kunne godt forestiller mig at du vil blive glad og tilfreds med blot den beskedne start udkift til denon 160 og så en ny rem til Sonaben.

Det tror jeg også jeg gør, der kommer nemlig pludselig en feber over mig i fht. anden pladespiller. Men hvis du mener at 160'en ikke er for kraftig i output, så er det da nok det jeg gør Det var i hifiklubben den kunne fås, ik'... Eller skal den købes på nettet?

Vymax, jeg tror nemlig også at jeg skal undgå de brugte pU'er (i mit prisleje) og vil nok som start få mere ud af en god PU og så senere se efter en god spiller (der er tid....og nok uden "feber")

Men lækkert at Sonab'en igang, trods lyd. En lækker skive med J.J.Cale ligger på nu.....

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

160eren har ikke højere output end en alm. mm pick up

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

ps. hifiklubben har den - men ring rundt først ikke alle har den på lager

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Hov, hvad mener du med at pille huset/skallen af? - på selve PU'ern

Men iøvrigt, skal lige tænke, så skal jeg jo igang med at skille min Sonab ad, få den renset og smurt.....hmmm lyder hyggeligt

Ja, undskyld r-l-b, du skriv/har skrevet at 160'en er til MM, men det var bare det at når jeg har en RIAA om det gav bedre lyd med MC ????

Ja, jeg er vanskelig, lift forvirret og ikke vant i denne verden, men spændende er det

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

high output MC ickupper skal i MM indgangen - hvis du putter den i MC indgangen lyder det forvrænget

Jeg går udfra at den Riaa du har er den der sidder i Holfien hvor du enten kan vælger MM eller MC ?

Både en MC og en MM skal bruge en Riaa - MC skal bare have noget generel forstærkning inden den kommer igennem Riaa'en

fra WIKI: Rillerne ville komme til at fylde for meget, hvis pladerne blev skåret med lineær/lige frekvensgang. Grunden er, at bas i naturlig musik har en relativ stor styrke. Desuden støjer pladerne meget i sig selv under afspilning og diskantens styrke er normalt svag i musik, derfor hæver man signalets diskant inden indspilning. I RIAA-standarden defineres anvendelse af et nøje specificeret forbetoning af signalet under indspilning. Forbetoningen ændres via et filter hvor der laves basdæmpning og diskanthævning.

Under afspilning sendes signalet igennem en forforstærker med RIAA-efterbetoning, som vender frekvensgangen om, således, at pladens dæmpede frekvenser bliver forstærket tilsvarende, så signalets frekvensgang bliver som oprindelig. Da signalet fra pickuppen desuden er meget svagere end almindelige linjesignaler, som eksempelvis cd-afspillere opererer med, forstærker RIAA-forforstærkeren signalet, så en almindelig forstærker kan håndtere signalet.

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Ortofon OM40Super

Pick-Up Stk kr 1.999,00 nu kr 1.299,00
  Pick-up til den virkelige vinylentusiast. Her trækkes den sidste detalje ud af vinylen. Demo ! 

Denne her har de som udsalgsvare, men det er vel en MM ?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Vent bare med at pille plast huset af - synes du lyden er super (det tror jeg du vil) så er der ingen grund til at kaste sg ud i langhårede modifikationer.

Men forklaringen er at man piller den yderste palskassen af pickuppen så den står nøgen med alle små viklinger m.m. - det skule give en bedre lyd - andre erstatter plastkassen med en trækasse - men altså vent bare med det.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

jeg tror du vil blive gladest for 160eren

om 40 bør ikke koster mere end de 1295 og OM 30 ikke mere end 800, alt andet er åger

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Jeg går udfra at den Riaa du har er den der sidder i Holfien hvor du enten kan vælger MM eller MC ?

Både en MC og en MM skal bruge en Riaa - MC skal bare have noget generel forstærkning inden den kommer igennem Riaa'en

Jeg forstår  og ja der står MM/MC på printet....

Der er meget jeg skal forstå, så godt i sidder der ude

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, hvis jeg vil skifte kabler på min spiller, hvor finder jeg dem. Jeg tænker på net- og signalkabler. De indre små tynde fra nål til udgang, kan de blive for gamle, eller kan jeg forvente at de bør skiftes?

Thorensolie, hvor finder man det og hvilken fedt kan anbefales, hvis det ikke bare skal være vaseline.

Ville det være en fordel tømme kassen for automatik (kan de give utilsigtede lyde/vibrationer) og vedr. de tynde ledninger, så er de forbundet til en kontakt der kobler lyden fra når man stopper spilleren. De kontakter har vel også indflydelse på lyden, ved manglende gennegang af signal. Ligeledes kan de så afkortes med ca.30- 40 cm, hvilket vel også hjælper på lyd...

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Hvis den Shure pickup er fra samme tid som pladespilleren selv - så er den helt død  Det lyder til at det hele ikke har været brugt i nogle år, og en pickup skal helst motioneres engang imellem, ellers stivner gummiophænget inde i den.

Kuren er ny nål til den gamle Shure, ikke ny pickup - min personlige mening altså.

Men da skal det være en moderne super-nål, ikke en gammel metallinnfattet nål som er utslitt, eller kanskje diamanten har falt av ? Så spiller den ikke så pent lenger.

En Denon DL-160 spiller eksempelvis sirupsaktig tregt i forhold til den eksplosive dynamikk i den gamle Shure når den er OK.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Jan Peters.

Der er mange fine bud. Man kan nemt blive lidt rundforvirret?

Men hvad vil du med dit forestående pladespiller-eventyr?

Kan du lide at gå og sætte i stand og glæde dig over at få en vintage spille til at køre som i fordums tid eller vil du hellere i gang rimeligt hurtigt og "nemt" uden alt for mange (eventuelle) udfordringer?

Har du tænkt over det?

Forresten: Hvillken pick-up sidder der på din Sonab nu? (hvis du har skrevet det har jeg overset det i skyndingen).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum