Forfatter |
|
Jan Peters Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Men hvad vil du med dit forestående pladespiller-eventyr?
Kan du lide at gå og sætte i stand og glæde dig over at få en vintage spille til at køre som i fordums tid eller vil du hellere i gang rimeligt hurtigt og "nemt" uden alt for mange (eventuelle) udfordringer?
-
Forresten: Hvillken pick-up sidder der på din Sonab nu? (hvis du har skrevet det har jeg overset det i skyndingen).
|
|
|
Ja, det er svært, vil gerne det hele, men kan kun det halve - både økonomisk og det med fingersnilden.
Jeg holder mere af det gamle, gode og solide, og har aldrig kunne holder mig fra lige at kikke ekstra på det, frem for det nye og strømlinet plastik.
Så, ja jeg kunne godt tænke mig at rode lidt i noget, men det vil have sine begrænsninger. Jeg er ikke til skarpsindige uregninger, præcise målinger o.l. Men skille det ad, rense det, modificere det lidt osv. det er nok mere mig.
Min Shure PU er en M75EM type 2, selve nåle er købt for ca. 12 år siden og vist en kopi eller ? der står ikke noget på den.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Jeg holder mere af det gamle, gode og solide, og har aldrig kunne holder mig fra lige at kikke ekstra på det, frem for det nye og strømlinet plastik. |
|
|
Så er det jo nok ikke sådan en Pro-ject du skal have?  (No offense mod Pro-ject ejere men altså...).
Jan Peters skrev:
Jeg er ikke til skarpsindige uregninger, præcise målinger o.l. Men skille det ad, rense det, modificere det lidt osv. det er nok mere mig. |
|
|
Det skal du ikke være ked af - "udregninger" kan du nok ikke bruge til særligt meget hér.
Jan Peters skrev:
Min Shure PU er en M75EM type 2, selve nåle er købt for ca. 12 år siden og vist en kopi eller ? der står ikke noget på den. |
|
|
Du kunne evt. overveje en S.A.S. nål fra JICO som Kjell B. også er inde på. Den koster 97$ + forsendelse (evt. told/moms). Såfremt at dit nuværende Shure pick-up hus fungerer som det skal internt... Det er jo ikke til at vide med 100% sikkerhed...
Systemdek'en er fløjet kan jeg se...
Det er ikke for at lokke...
Mvh.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Du kunne evt. overveje en S.A.S. nål fra JICO som Kjell B. også er inde på. Den koster 97$ + forsendelse (evt. told/moms). Såfremt at dit nuværende Shure pick-up hus fungerer som det skal internt... Det er jo ikke til at vide med 100% sikkerhed...
Systemdek'en er fløjet kan jeg se...
Det er ikke for at lokke...
Mvh.
|
|
|
Krenzler, du giver mig kuller jeg ved ikke om jeg tør at ofre en nål på en 36 år gammel Shure PU.......og ja, du lokker mig sku', den ser virkelig tiltagende ud, den TD 2001 Kan forestille mig at den også er en spiller der værd at sætte flere penge i, med tiden. Men nu har jeg forhørt mig om den.
Iøvrigt, den arm der sidder på den er den OK - jeg mener også til forskellige PU'er
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
jeg ved ikke om jeg tør at ofre en nål på en 36 år gammel Shure PU....... |
|
|
På en MM pickup af den Shure type, sidder gummiophænget jo i selve nåleforparten. Så det eneste der sidder i huset er stor set et par spoler med kobbertråd og de bliver ikke slidt. Er der lyd igennem fra begge kanaler nu, så er det faktisk en fin løsning, der vil virke lige så godt som hvis du købte en ny pickup. Og til prisen for en ny nål er det faktisk en ganske god pickup. Det er en ret billig løsning, og med lidt knofedt og en ny rem kan det sagtens være Sonaben spiller lige så godt som så meget andet du kan få. Men det er først til at vide når den har fået lidt pleje og pasning. Hvis du, som du skrev i dit første indlæg er på et lille budget, er det faktisk den fornuftige løsning. Så er det bare ud på et par loppemarkeder for at at få øget pladesamlingen. Fortsætter du så med vinyl, kan du hoppe de der kedelige mellempris brugte pladespiller over de andre linker til, og købe en god Garrard eller lignende når budgettet er til det.
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en Dynavector 10x5 ? den koster oftes omkring 17-1800 hos Rene.
Mvh
JmJ
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
På en MM pickup af den Shure type, sidder gummiophænget jo i selve nåleforparten. Så det eneste der sidder i huset er stor set et par spoler med kobbertråd og de bliver ikke slidt. Er der lyd igennem fra begge kanaler nu, så er det faktisk en fin løsning, der vil virke lige så godt som hvis du købte en ny pickup. Og til prisen for en ny nål er det faktisk en ganske god pickup.
|
|
|
Lyder godt og den spiller fint i begge kanaler og det er rigtigt at der er gummiophæng på selve nålen. Hvis jeg beholder Sonab'en er min bekymring stadig (efter stadig omtanke), at armen evt. ikke kan magte en MC pu. som foreslået af r-l-b.
Men stadig, er der god lyd i den Shure pu, har altid troede at det var en middelmådig pu.? Men jeg har nok bare haft en middelmådig nål på.
Når jeg kikker på de nåle der på siden som Krenzler henviser til, er der en del til samme pris (97 $). Hvad er forskellen ? det er vel ikke kun farven 
Krenzlers forslag til evt. køb af en Thorens TD 2001 smiger mig, men men, Sonab'en kan måske klare et stk. tid endnu? Det kan jo være mit begynderprojekt.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
|
|
|
Hvem er Rene ? - jeg kan nemlig se på nettet at den står til 395 $ - men stadig ved jeg ikke om min arm kan "bære" den.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt lige denne betragtning på en side.
<SPAN =post>
"se nu lige goldring og grado er noget af det vi ik har hørt i klubben, men fks Denon er jo detaljemesteren, lidt lys i det, men stram og lækker
brugt rigtigt, ortofon er lidt svær da der er lavet rigtig mange varianter, men de har nok mest haft heldige pu'er i mc klassen, fks spu, rohmann,
rondo, og de gamle mc 20-30 super mk2.Den bedste efter min mening af de billigere mm'ere var faktisk rega bias, men den måtte se sig slået af
en god gammel b&o mm pu.
min magnetiske favorit er og bliver nok en rega exakt, der er fart og tempo, dynamik, og spilleglæde, men måske lidt mangel på detaljer,
men i direkte sammenligning med en ortofon rondo bronze, klarer den sig rigtig godt.
Dynavector 10x5 har vi hørt flere steder, og det er altså en rigtig god pu, de ekstra penge er givet godt ud, og jeg bruger den selv til
hverdag.
Nu har jeg nævnt en masse gode pu'er, du må ud og lytte, måske hos nogen her på forum, eller i vinyl klubben, måske der er en der vil tage
sin plov med til dig.<SPAN =post>
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Men stadig, er der god lyd i den Shure pu, har altid troede at det var en middelmådig pu.? Men jeg har nok bare haft en middelmådig nål på.
Når jeg kikker på de nåle der på siden som Krenzler henviser til, er der en del til samme pris (97 $). Hvad er forskellen ? det er vel ikke kun farven 
Krenzlers forslag til evt. køb af en Thorens TD 2001 smiger mig, men men, Sonab'en kan måske klare et stk. tid endnu? Det kan jo være mit begynderprojekt. |
|
|
Hmm, du er da på vej til at blive rundforvirret  Du kan nok som en grov tommelfinger regel gå ud fra at din Shure er en udmærket pick-up. Og ifl. Sonab skulle en Shure passe til armen. "Likevel vil nok Shure
med NOS eller fineline-nål vere eit spennande alternativ til mange
MC-konstruksjonar. Denon DL 103 fungerer betre i tunge armar, men kan
ikkje måle seg med ein Shure så lenge denne har optmiale arbeidstilhøve
i ein superlett arm."
Du kan læse resten her: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=242Altså, anmeldere har jo forskellig smag, men du får nok ikke noget der entydigt bedre, end den Jico nål til din Shure til en pris inden for dit budget. Mht. Jico nåle, køber du bare den der passer til din variant Shure. Hvis det lyder nogenlunde anstændigt, har du jo allerede 1000 kr i lommen til dit næste værk. Finder du det er sjovt at rode med pladespillere, kan du købe en Lenco og sætte i stand, og i første omgang bruge arm og pickup fra Sonaben. Synes du ikke det er så sjovt igen, så kan du købe en Garrard 401, de koster dog lidt mere, men er nemmere at gå til, og igen genbruge arm og pickup. Lyder Sonaben godt nok til dit brug, har du lidt til at forkæle konen med  Der er ingen grund til at bruge flere penge end strengt nødvendigt, og især ikke på små ligegyldige småforskelle i lyden.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg ER rundforvirret ....
Men nu spørger jeg igen, hvis jeg køber en nål til Shure PU som i henviser til ex.vis N75ED/2 (super analoge stylus) til 97 $, vil den så passe i mit PU hus, der hedder M75EM type 2 ??. Jeg ved det også er armen der skal være let, men er der forskel på det indeni huset. Nålen ser ganske vist ud som den skal og passer sikker fint ind i huset.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har før ladet mig fortælle at de forskellige M75 typer er kompatible med hinanden. Jeg er dog ikke 100% skråsikker.
Jeg er dog sikker på at Kjell B. kan fortælle dig det. Han har styr på Shure.
Men prøv ikke at lade dig forvirre af alle variablerne og alle de pick-up muligheder der findes på markedet.
Vil du starte lidt forsigtigt ud uden at det skal koste for meget (dyppe tæerne først) eller vil du gerne allerede nu betale lidt ekstra for noget der (sandsynligvis) yder på et lidt højere niveau?
Mvh.
P.S. Jeg har aldrig hørt om Sonab'en før. Jeg tillader mig den frihed at formode at sådan noget som en TD 2001 er "bedre" men dét kan jeg jo ikke vide - måske tager jeg fejl.
P.P.S. Thorens armen (TP90) er i den tungere ende med sine 17 g effektiv masse.
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Jean M Jarre skrev:
|
|
|
Hvem er Rene ? - jeg kan nemlig se på nettet at den står til 395 $ - men stadig ved jeg ikke om min arm kan "bære" den.
|
|
|
Dynavector 10x5 hos Rene som har Vassagohifi
www.vassagohifi.com
Og jo jeg mener bestemt din arm kan bære en 10x5, men ellers spørg Rene han kan hjælpe dig.
Grado pickup som sælges i Tapeconnection.
Grado er en anden mulighed Grado laver en MM pu til ca. 2000 den er i mine øre noget af det absolutte bedste MM pu i den prisklasse.
www.tapeconnection.dk
Mvh
JmJ
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Vil du starte lidt forsigtigt ud uden at det skal koste for meget (dyppe tæerne først) eller vil du gerne allerede nu betale lidt ekstra for noget der (sandsynligvis) yder på et lidt højere niveau?
Mvh.
P.S. Jeg har aldrig hørt om Sonab'en før. Jeg tillader mig den frihed at formode at sådan noget som en TD 2001 er "bedre" men dét kan jeg jo ikke vide - måske tager jeg fejl.
P.P.S. Thorens armen (TP90) er i den tungere ende med sine 17 g effektiv masse.
|
|
|
Jeg vil godt have et løft i lydkvaliteten, den gl. shure jeg har på nu, er blevet lidt bedre at hører på efter et par plader, men ikke god nok. Den vil ryge på et tidspunkt, da jeg da gerne vil have lidt forandring. Har haft den fra ny, siden ca. 1972, jeg har endda originalkasse og det hele endnu 
Jeg er tror ganske sikkert at TD'ern er bedre bygget og har mere klasse, ligeledes er der større udviklingsmuligheder i den. Sonab'en er pæn i design, nærmest tidsløs. Der er lidt gods i den, men om armen er til noget specielt tvivler jeg på. Reciveren som jeg fik dengang er en Sonab R4000, den har jeg også endnu. Denne er også i et tidsløst design og jeg nænner ikke at komme af med den, selvom jeg ikke bruger den.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Jan Peters skrev:
Jean M Jarre skrev:
|
|
|
|
|
|
Dynavector 10x5 hos Rene som har Vassagohifi
www.vassagohifi.com
Og jo jeg mener bestemt din arm kan bære en 10x5, men ellers spørg Rene han kan hjælpe dig.
Grado pickup som sælges i Tapeconnection.
Grado er en anden mulighed Grado laver en MM pu til ca. 2000 den er i mine øre noget af det absolutte bedste MM pu i den prisklasse.
www.tapeconnection.dk
Mvh
JmJ
|
|
|
Jeg prøver at tjekke - det kan være han er stødt på Sonab....... engang ?
Grado, ja måske, men igen der er delte meninger. Fik læst vedr. de gl. Shure pU, og der kvalitet over dem kan jeg forstå.
Men tak for oplysningen verd. "Rene"
|
Til top |
|
|
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Ja, jeg ER rundforvirret ....
Men nu spørger jeg igen, hvis jeg køber en nål til Shure PU som i henviser til ex.vis N75ED/2 (super analoge stylus) til 97 $, vil den så passe i mit PU hus, der hedder M75EM type 2 ??. Jeg ved det også er armen der skal være let, men er der forskel på det indeni huset. Nålen ser ganske vist ud som den skal og passer sikker fint ind i huset.
|
|
|
Ja Shure innførte mange modell-betegnelser som i ettertid kan virke forvirrende. Heldigvis er svaret enkelt. For den kanskje mest populære serie M75 kan du anvende hvilken som helst N75-nål i hvilken som helst M75-modell. Det gjelder typisk tilsvarende for de andre Shure-serier med de mange betegnelser, som M91 og M95, samt V15II, V15III, etc. For de sistnevnte skal man bare passe på at man anvender samme romertall.
Hell og lykke med de flotte gamle Shure. Selve husene er evigvarende, og de gamle nålene (ekte USA-Shure, dvs. fra 1970-80) kan også retippes - da helst hvis det dreier seg om de beste low mass-variantene (N75ED, N75MG, N75G, N91ED, N91GD, osv.). Ekte Shure-nåler er merket med Shure på frontstykket.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Kjell B. det var lige det svar jeg savnede Jeg kan også huske, eller rettere jeg har den gamle knækkede nål liggende og der står der nemlig "shure E T2" på fronten, den er vel bare en standartnål. Den der sidder på nu er blank (derfor troede jeg den var en kopi, men det kan man vist ikke kalde den).
Takker meget for jeres kompetente svar og jeres tålmodighed med en begynder som jeg.
Nu sætter jeg mig ned i min lune stol, sætter en af mine favorit skiver på, et glas god Whisky (røget) og tænker mig godt og grundigt om. Har kontakt til manden med TD 2001 og nåletanken kørende rundt i hoved, det bliver spændende...
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
en god single malt med røgsmag fra tørven de gyldne dråber er filtreret igennem og kroppen fra de sydeuropæiske hedvindsfade - ak ak - så skal den sonab sku nok komme til at lyde godt ;-)
Sidder og lytter til den Onkyo 1057F med en Denon 110 vi talte om i telfonen før vi fik kastet dig ud i denne "tour de force" af pickup/arm/pladspiller spørgsmål - og selv med den skrabede 110 pickup (skulle eftersigende ikke være nær så god som 160'eren fra Denon, så leverer den Scoot Hamilton og Gerry Mulligan lige i skabet på et par frejdige små Rogers ls3/5A - Whisky må jeg dog undvære da jeg er på antibiotika)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som du kan beskriver det r-l-b det smager gør det. Synd med din influenca.
Lyden er blevet lidt bedre .. hik.. og jeg overvejer kraftigt at købe mig en anden spiller, Tanken har også været ved en Onkyo 1057F ;) og ellers på TD 2001.
Nå, jeg tror jeg vil vende min skive med Stephen Stills, en gammel LP fra mine unge dage, way back i Shuers barndom og nyde endnu et glas, med en enkelt dråbe vand i 
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den effektive masse på en Rega RB300 arm ?
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|