Forfatter |
|
Jan Peters Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, dvs. at jeg ikke kan bruge den til min Shure PU ? Har forstået at jeg skal under 10g i effektiv masse ?
Iøvrigt Wymax, er der forskel på min M75 PU og en M 91 GD PU ? eller rettere, hvad er forskellen.
Er der iøvrigt nogen der kender til en pladespiller der hedder STD305, plinten er i alu.
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Tak, dvs. at jeg ikke kan bruge den til min Shure PU ? Har forstået at jeg skal under 10g i effektiv masse ? |
|
|
Prøv Tool Box på sitet: http://www.cartridgedb.com/tools.asp. Her kan du indtaste "dine" værdier og få beregnet systemresonansen - den skal helst ligge mellem 8 - 12, men det er ingen garanti for hverken at det bare er et 100% godt match eller et umuligt et.
Jan Peters skrev:
Iøvrigt Wymax, er der forskel på min M75 PU og en M 91 GD PU ? eller rettere, hvad er forskellen. |
|
|
Beklager, Shure pickup'er er ikke min stærkeste side 
Jan Peters skrev:
Er der iøvrigt nogen der kender til en pladespiller der hedder STD305, plinten er i alu. |
|
|
Jeg har kun set dem på billeder, og hørt dem omtalt. Efter sigende skulle STD være skotsk, et godt alternativ til Linn dengang.
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
STD er skotsk, nogen mener endda den er ophav til Linn'en, andre mener det er en Thorens der er ophav. Den er lige så kavt konstruereret som Linn's fejlkonstruktion er men der er nogen der siger at de spiller godt spiller godt ale tre. Jeg hører ikke til dem der siger det.
Jeg har vist sådan en STD stående, kigger lige når jeg kommer hjem om det er en 305, og kan evt. fixe et par billeder. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må du meget gerne - "Sund"
Jeg mente egentlig også "Kjell B" i fht. Shure, det er jo ham der er experten på Shureområdet :)
Har set en STD 305 m. Mørch arm, så¨hvis plinten var OK, ville det nok være noget....?
Ellers er jeg igang med at handle en Lenco L78, så evt. sætte en Rega RB300 arm på og min Shure PU - hvis det kan bære...
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt bruge Rega armen og Shure pu'en sammen. Vægten i forhold til compliancen er ikke så langt fra hinanden at det pr definition er ensbetydende med problemer. Jeg har set og spillet med kombinationer der var meget skævere i forhold til beregninger, og som spillede godt og problemfrit.
Jeg kommer lige tilbage i aften med mere om den STD __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Tak, dvs. at jeg ikke kan bruge den til min Shure PU ? Har forstået at jeg skal under 10g i effektiv masse ?
Iøvrigt Wymax, er der forskel på min M75 PU og en M 91 GD PU ? eller rettere, hvad er forskellen.
|
|
|
De originale Shure vil klare det, og benytter du de moderne SAS supernålene, så er disse tilpasset moderne armer, dvs. de har en smule lavere compliance enn de originale Shure, og fungerer derfor bedre i litt tyngre armer.
De to Shure-modeller du nevner har samme pickup-hus internt, så den lydmessige forskjell beror på nålekonstruksjonen, der den originale N91-nål er av høyere kvalitet enn N75. N91 nærmer seg toppmodellen V15II. Med SAS-nål vil der i prinsippet ikke bli noen forskjell på de to.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:
De originale Shure vil klare det, og benytter du de moderne SAS supernålene, så er disse tilpasset moderne armer, dvs. de har en smule lavere
compliance enn de originale Shure, og fungerer derfor bedre i litt tyngre armer.
|
|
|
Så ville jeg kunne bruge dem på en Rega RB300 arm, ik'
|
Til top |
|
|
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|

Ja det er grundig prøvet ut og er en ganske perfekt kombi.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glædeligt  så er jeg på vej til himmelsk lyd ( i forhold til mit nuværende jordnære niveau) jeg ville bare ende som alkoholiger, hvis jeg skulle
have hjælp af et par Whiskyer, hver der skulle høres LP..
Glæder mig til at komme igang, frygter dog lidt at skulle rode med armen, den jeg har budt på skal omkables... Måske her nogle bedre kabler vil
hjælpe ???
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Glæder mig til at komme igang, frygter dog lidt at skulle rode med armen, den jeg har budt på skal omkables... Måske her nogle bedre kabler vil hjælpe ??? |
|
|
Hvorfor skal den omkables? Er kablerne gået i stykker? Og hvor meget koster armen så? Det må ikke være specielt meget når du er nødt til at ofre omkabling på den... En helt ny RB 300 koster 2.000 kr., for år tilbage kostede den 1.000, men jeg ved så ikke om der er sket noget i mellemtiden.
Der er et par stykker der laver omkabling, f.eks. www.highend-sound.com, men det bliver dyrere end selve armen, men også godt. Måske du kan få den lavet hos en Rega-forhandler som f.eks. www.audiocompagniet.dk til en rimelig pris?
Jeg har selv prøvet at rode med det, og det kan lade sig gøre, men det kræver lidt Fingerspitzengefühl 
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Glædeligt så er jeg på vej til himmelsk lyd ( i forhold til mit nuværende jordnære niveau) jeg ville bare ende som alkoholiger, hvis jeg skulle
have hjælp af et par Whiskyer, hver der skulle høres LP..
Glæder mig til at komme igang, frygter dog lidt at skulle rode med armen, den jeg har budt på skal omkables... Måske her nogle bedre kabler vil
hjælpe ??? |
|
|
Det vil nok være klogt, hvis du kan finde en arm der ikke skal trylles med inden den kan fungere! Er du i gang med at købe en arm der er blevet offer for en mislykket forsøg på omkabling?? Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups... Han tager 500,- for den, men nævner ikke hvorfor den skal omkables. Ønsker ikke at købe den hvis den ikke er OK, men skal lige have ham i snak først, hvilket ikke har været muligt endnu (ferie). Jeg har forstået på et tidligere indlæg at det ikke er den store sag at omkable? - men hvis i mener det er kompliceret, så.....
Hjælp hvad vover jeg ud i 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Ups... Han tager 500,- for den, men nævner ikke hvorfor den skal omkables. Ønsker ikke at købe den hvis den ikke er OK, men skal lige have ham i snak først, hvilket ikke har været muligt endnu (ferie). Jeg har forstået på et tidligere indlæg at det ikke er den store sag at omkable? - men hvis i mener det er kompliceret, så.....
Hjælp hvad vover jeg ud i  |
|
|
Ja, hvad har du dog rodet dig ud i 
Kablet til en tonearm består som regel af 2 dele: Inden i selve armen er der meget tynde kabler, nærmest tråde, der kaldes "litze-tråde" eller "-kabler". Disse går ved armens exit-punkt ud i et signalkabel, enten direkte eller ved at der er monteret phono-stik eller en eller anden overgang imellem de to kabel-typer.
Således også på RB 300, hvor kablet ud af armen er almindeligt signalkabel, så overgangen sker inde i selve tonearmsbasen, altså det rør/gevind der går ned i plinten - se et billede af en RB 300 og du forstår hvad jeg mener Kablet ud sidder så fast i den prop der sidder i bunden, mens litzetrådene skulle sidde fast i en prop i den anden ende, oppe ved pickup'en.
Hvis du selv vil lave det skal du holde dig dette for øjnene, dvs. du skal have fjernet propper, og du skal have fat på både litzetråde og et signalkabel. Du vil nok være bedst rådet med at få fat på et kit, men billigt er det vist ikke. Nu nævnte jeg www.highend-sound.com - her koster det dig vist 1.500 kr. at få rewiret. Du kan gøre det billigere selv, men du skal i hvert fald sætte 500 kr. og noget arbejdstid af til det - og vil det så gå godt? Mit eget forsøg blev til en nødtørftig løsning inden jeg købte en anden pladespiller 
Motivationen for at skifte kablet er at selv om Rega fra starten mente at det kabel de anvendte var lige så godt som alt andet, så var der noget at hente ved at få et bedre kabel monteret. Rega har siden sadlet lidt om og har med tiden ofret bedre kabler i deres arme, så noget af gevinsten er sikkert hentet hjem hvis du købte en splinterny RB 300.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu spørger jeg lidt uden for emne - Pick up. Hvordan får pladetallerken af, på min Lenco. Enten sidder den rigtig godt fast, eller det er måden jeg
har misset ? Vil ikke være voldelig.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
du tager en træklods og så giver du centertappen et lille knald så kan du løfte den af pladetalerkenen går ned over centertapen som er en lille smule konisk og derfor låser sig fast - når den for et forsigtig kanl med en træklod /træsko el- lignende så slipper den så du kan få talrkenen af hvilke lenco har du ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en L78 - nydeligt eksemplar, med original nål (hvis den så ellers dur ?).
Tak for tippet r-l-b, jeg mente også det var sådan. Men turde ikke rigtig være for hård.
Vupsi, så er den afmonteret , fortsætter mit lille projekt, med at fotograferer, afmontere, nedskrive og rense.. Sp. er nu om jeg tør købe en Rega arm der skal kables????
Selve armen på L78'n virke OK, tilder ikke.
Her vil nok komme mange simple sp. - det næste er: transportskruerne, skal de alle være oppe eller skuet i ?. Da jeg åbnede den var de lange til til værket oppe (den fjedrede ikke) og skruerne til moter var nede (fjedrede heller ikke). Er jo lidt modsat, men det hele skal var være frit "svævende" ikke ?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Peters.
Noget af det allerbedste du kan gøre er at registrere dig hos den fantastiske hjemmeside der hedder Lenco-Lovers*. Det er en ren guldgrube.
De har en underafd. der hedder "Lencology" som beskriver alle apparatets dele i detaljer.
*Det er først når man er registreret (gratis) og logget ind at alle forumets underafdelinger er synlige.
Mvh.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
L 78 eren er også flottere med det sorte dæk, end L 75 med tofarvet dæk Det lyder som om du er ved at finde dig et godt udganspunkt for et godt vinyl setup
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder fint, har tænkt at der måtte være et sted hvor der er udførlige beskrivelser på alle de vitale dele. Det gør jeg, Krenzler .
Det kribler i mig for at komme igang, synd at vi skal afsted i 14 dage, på søndag 
Nej, jeg glæder mig sku`til lidt afslapning i sydens sol og gode madbord
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg håber det kan blive til noget fornuftigt. Syntes også selv at L78 er pænere og så kan jeg godt lide selve kassen. Dog er plastikbunden lidt blævret, skal ved fores med et eller andet tungt og "dødt".
Eller også sætter jeg er anden bund på - kender en god tømre/snedker. Jeg vil bare ikke have en for voldsom og prangende kasse. Lidt diskret og pæn, så den kan accepteres i stuen 
|
Til top |
|
|