Forfatter |
|
Jan Peters Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Rykker lige op i geledet, da jeg efter en lang dvale har indkøbt krydsfiner til min plint. Nu bliver svigersønnen sat i arbejde med at skære huller og lime det sammen.
Min gamle Sonab gik defekt forleden dag, eller hvad der lige skete ved jeg ikke. Men jeg var netop hjemkommet med mit nye indkøb af vinyl (van Morrison, Keep it Simple) og da jeg satte den på knaste og bragede det i den ene kanal og var tavs i den anden...? Forsøgte lidt af hver men hver gang jeg koblede Phone til skete det. Det påvirkede også en anden lydkilde. Troede så at forstærkeren var kaput, men efter en tid var der intet, bare jeg ikke havde pladespilleren koblet til (med stik)???.
Dette har sat skub i mit Lencoprojekt og håbet er at det er forbindelserne i Sonab'en (pladespiller) der er årsagen. Men godt at få gang i den. Først plinten, dens udformning og bearbejdning, derefter pu'en, evt. med en SASnål på min Shurepu....
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu endelig fået lavet den nye plint til min Lenco. Alt var samlet og spændingen var høj da det skulle tilsluttes. Jeg har
monteret en Rega P3 og sat min gl. Shure PU på. Efter et par justeringer kunne jeg endelig spille, og det lyder sandelig godt,
men den brummer..... Når PU sidder i hvile og jeg skruer op for anlægget, så brummer det i højtalerne, når jeg sætter en
finger på PU'en så brummer det endnu mere. Ligeledes knitre der ind i mellem, når jeg tager armene og fører den over LP'en..
Hvad gør jeg galt?
Den er ellers blevet nydelig i sit finertræ og med en mamorplade i bunden
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 15 December 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du forbundet armen til stel? Prøv det ved at sætte et stykke kabel fast på armens base (nedenunder, på møtrikken eller der omkring hvor der ikke er maling udenpå) og så forbinde det til stel på din RIAA eller forstærker.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den stelledning der sidder på armen, sammen med ledningen med phonostikkene, er sat til forforstærkerens stel, ved siden af phonoindgangen....
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 December 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den måske i udu  Det lyder helt bestemt som manglende grundning af armen. Prøv eventuelt at føre en ledning ved siden af, og disconnect'e den normale. Plejer Rega's armen for i øvrigt ikke at komme uden stelledning, de forbinder bare via phonokablernes stel?
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 15 December 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Har nu endelig fået lavet den nye plint til min Lenco. Alt var samlet og spændingen var høj da det skulle tilsluttes. Jeg har monteret en Rega P3 og sat min gl. Shure PU på. Efter et par justeringer kunne jeg endelig spille, og det lyder sandelig godt, men den brummer..... Når PU sidder i hvile og jeg skruer op for anlægget, så brummer det i højtalerne, når jeg sætter en finger på PU'en så brummer det endnu mere. Ligeledes knitre der ind i mellem, når jeg tager armene og fører den over LP'en.. Hvad gør jeg galt?
Den er ellers blevet nydelig i sit finertræ og med en mamorplade i bunden  |
|
|
Har du et billede, men ellers, er armen monteret i lencoens stålplint, kan det være årsagen, prøv at isolere den fra, eller tjek ved at skrue armen fra plinten og tænd så forstærkeren og se om det forsvinder, på visse amerikanske PUer skal man fjerne en lille stelplade som er ført fra den ene stelpind til stel på PU huset, men kun når man monterer i et metalhus, og det har Rega, men jeg tvivler på det er det, da jeg selv har samme combination som dig, dog er min arm monteret i træ og således isoleret fra plinten
Ang din Rega arm, er det de originale kabler der er monteret er der jo ingen seperat stelledning, er armen rewired
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
Til top |
|
|
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
Sendt: 15 December 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så skal vi vist også liiiige bede om nogle billeder __________________ Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Shelter 501 Mk. II, Supra Sword.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
Har du et billede, men ellers, er armen monteret i lencoens stålplint, kan det være årsagen, prøv at isolere den fra, eller tjek ved at skrue armen fra plinten og tænd så forstærkeren og se om det forsvinder, på visse amerikanske PUer skal man fjerne en lille stelplade som er ført fra den ene stelpind til stel på PU huset, men kun når man monterer i et metalhus, og det har Rega, men jeg tvivler på det er det, da jeg selv har samme combination som dig, dog er min arm monteret i træ og således isoleret fra plinten
Ang din Rega arm, er det de originale kabler der er monteret er der jo ingen seperat stelledning, er armen rewired
VH. Madsen
|
|
|
Armen står i stålplinten, hullet er øget, så den kunne komme et par cm tilbage. Der er en seperat stelledning som jeg har koblet til forstærker. Der er en lille stålplade, nederst på PU'en ved den pind der er hedder RG.
Jeg prøver mig frem, efter dine anvisninger og HÅBER det lykkes. Brummet overdøver ikke musikken, så jeg har mulighed for at høre min nyskabelse på hele 21 kg. At lægge ord på lyd er mig svært, men den er ren og fast, men en dejligt kontroleret bas. Selv på mit anlæg 
Vedr. billeder, så kommer de. Jeg syntes bare at blitzbilleder er ringe og jeg når sjældent at være hjemme i dagslys. Men den ser da rimelig ud i mine øjne, også udfra det simple værktøj jeg har brugt. Stiksav, fil og sandpapir. Det sidste jeg skal, udover ovenstående og måske sænke arme lidt længere ned i stålplinten, er at få den sat på væg. Trods hustruens bemærkning da den kom frem i lyset:"skal den også op på væggen!!"
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|

Lige et par billeder af min "nye" Lenco - så godt det nu kan blive i det lys...
__________________ Shure it's Lenco :)
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 15 December 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt!
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 15 December 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:

Lige et par billeder af min "nye" Lenco - så godt det nu kan blive i det lys...
|
|
|
Den ser flot ud det er jo en fin 78er, prøv først at tage stelledningen fra ved forstærkeren, du kan ha en "brumsløjfe" idet regaarmen er til stel via phonostikkene, husk at skrue ned når du tester
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver... Jeg læste også et andet sted at andre kilder til forforstærkeren kan forårsage brum i systemet. Jeg har tilkoblet : Pladespiller, CD, DVD og TV. Sidstnævnte har antennestikket som kommer via kabelTV og at der i denne køre en strøm... ? Tidligere beskrevet i dette indlæg har jeg nævnt om rep./omkabling af den Regaarm jeg købte, som er en RB 300 og ikke P3 som før nævnt. Har nu prøvet at koblet stelledning fra, det gav et voldsomt brum. Næste skridt bliver at tage armen af metalplinten. Det med antennestik gav heller ikke noget.... Har lige hørt lidt klassisk, med brum..
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det normalt at der kommer sus når forstærkeren er sat på phono på omskifteren, altså når der skrues helt op for volumen? De andre kilder suser ikke...
__________________ Shure it's Lenco :)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Peters skrev:
Er det normalt at der kommer sus når forstærkeren er sat på phono på omskifteren, altså når der skrues helt op for volumen? De andre kilder suser ikke... |
|
|
Det gør det også hos mig. Husk at en pickup skal forstærkes en hel del, så man forstærker også grundstøjen. Det er noget man lever med 
|
Til top |
|
|
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
Sendt: 17 December 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et vinyl set-up vil altid have et helt andet støj niveau både i form af susen og ofte også en let brummen når der skrues højt op, end man vil opleve på de digitale kilder...Men det er så prisen for lyd og musik der ikke er tygget i stykker og spyttet ud igen -  bvadr! Det er helt normalt
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd.
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt  så har jeg ikke det at skulle slås med. Arbejder videre med mit brum, der dog er mindre når jeg har afmonteret armen. Så den skal nok isoleres fra selve metalplinten... __________________ Shure it's Lenco :)
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 17 December 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har metalplinten også fået en stelledning, det er vigtigt at hele pladespilleren har samme potentiale, hvis du vil af med dit brum.
Jeg har en enkelt gang oplevet en godt Brugt RB300 arm, med en løs stelledning internt, dette giver også brum.
Ellers en flot pladespiller du der har fået dig 
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 17 December 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige lavet en Luxman PD-290 med Rega RB-250 arm, og der skulle der stel til motoren på plinten, ellers var der brum når man rørte ved armen. Så stel til motor eller andet sted i mekanikken er en god ide´.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Jan Peters Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Jeg har lige lavet en Luxman PD-290 med Rega RB-250 arm, og der skulle der stel til motoren på plinten, ellers var der brum når man rørte ved armen. Så stel til motor eller andet sted i mekanikken er en god ide´. |
|
|
Lyder til at være en mulighed, vil fluks prøve den af. __________________ Shure it's Lenco :)
|
Til top |
|
|