Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas skrev:
Jan stevns < kan denne testopstilling godkendes :
|
|
|
Det skulle jeg mene - jeg havde måske lavet åbningen en kende større - men det er nok kun marginalt
Kan du ane forskel i den høje ende ? Du må ikke forvente det helt store __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas: Kan du huske, hvorfor du synes mellemtone og diskant er bedst i TDL'erne ?
Jeg kan huske, at mellemtone og diskant var mere integreret, i det samlede lydbillede, og mere afslørende (analytisk).
Måske fordi jeg er til JBL lyd?
Jeg hørte dem, lige efter High Fidelity´s skamrosende test i sin tid. Hvis jeg havde lytterummet til disse "bæster", ville jeg investere i dem. De spiller bare DYBT og godt.
__________________ Finn Nielsen
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hallo 2-mas, altid spændende med lidt tweak'  Hvad har du brugt  det er ellers et oplagt sted, at eksperimenterer hvis man ikke anvender stof-rammerne til højttalerne  og de IMF'er, er jo hammer flotte uden stof-rammerne   kalleklat, skrev: Jeg kan huske, at mellemtone og diskant var mere integreret, i det samlede lydbillede, og mere afslørende (analytisk). kalleklat, jeg har hørt de TDL' højttalere (i år), og kan godt genkende det du beskriver
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret, 2-mas. Jeg har også en svaghed for rørpre og trans-effekt, så den er jeg med på. Interessant at der er stor forskel på de to sæt RSPM. Måske skulle man forsøge sig med sådan et par. I øvrigt var det jo en af IMFs udsagn at så godt som alle fabrikanters følsomhedsopgivelser var alt for optimistiske. Jeg kan ikke huske, hvad deres teori var, men de sagde i hvert fald at de selv som de nærmest eneste opgav retvisende effektivitet. Og hvilken effektivitet! Det var vist noget med 40watt for 96dB/1m, hvis jeg ellers husker rigtigt. Nu kan man jo indvende at det var i IMFs interesse som fremstiller af notorisk tungtdrevne højttalere at få det til at se ud som om alle andre opgav for stor effektivitet, men det var vist seriøst begrundet (noget med frekvensfordeling). IMF var ikke et poppet firma. Så vidt jeg husker, målte de fleste tests dem til 12-15watt for 96dB/1m, så der skal en del effekt til at få dem rigtigt i gang, og da de jo ikke kan tåle uendeligt høj effekt (og man jo kun får 3dB for hver fordobling af effekten), er der ret klare grænser for, hvor højt de kan spille. Det er i hvert fald ikke højttaleren for den, som vil have rock ved live-agtige lydtryk. En af mine kolleger havde sine TLS-80 på en 2x150w Accuphase, og han var frustreret over at når han holdt fest, undrede gæster sig over at dette store og dyre anlæg ikke kunne spille rigtig højt. Problemet er også at den ovale racetrack-bas har et ret lille areal, så når den skal arbejde alene, over de frekvenser hvor linen er aktiv, så er den temmelig brystsvag, og kan slet ikke følge med ved høje lydtryk. Til gengæld er lyden jo meget luftig, og trangen til at skrue op måske mindre end på så mange andre højttalere, lidt som ved elektrostater.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Qbiq Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 72
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her up north er det "ch-ch-changes" for tiden.. Mr.Muscle (sa9500) som jeg trodde kom til å leve forever har plutselig bestemt seg for å ta sommerferie ... (eller kanskje den døde... I dunno) .. men det betyr jo bare "welcome 2225" ... den sier aldri nei takk til å "take charge" :)  Ingen tvil om at det er en annen lydfilosofi med Marantzen... men ... damn, det er NICE !? Slik så det ut før;  __________________ TDL Monitor TL, Denon PMA-2000r, Squeezebox Duet, Beresford Caiman DAC, NAD 6300M
+ Vintage Setup (Snell/Marantz)
+ AV Setup (Yamaha, Samsung, Energy, Canton)
|
Til top |
|
|
Qbiq Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må forresten få si at Accuphase er noe av det jeg har MEST lyst til å inkludere i anlegget :) Kan ikke forestille meg at DET ikke hadde blitt bra ? Jan Stevns, Accuphase er (så vidt jeg har skjønt) high end Kenwood? har du sammenlignet de RÅ Kenwood (fra 70`s) med Accuphase ? Kenwood hadde noen vanvittige separates back then ...
__________________ TDL Monitor TL, Denon PMA-2000r, Squeezebox Duet, Beresford Caiman DAC, NAD 6300M
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guld Tuborg < very homemade....skulle måske ikke ha' slugt den sidste af din slags ølmand 
Hørte du nok på TDL'erne til at turde udtale dig omkring en sammenligning med IMF'ernes lyd ?
jan_stevns < kan MÅSKE ane en klarere diskant, men er det også hvad du fik ud af det . Nu får filten ihvertfald lov at sidde på i en uges tid, og så må der vurderes igen.
Klogesen < selv tak da, vi sidder her jo også for at hjælpe og inspirere hinanden, så fortsæt endelig med dine fine indspark . Du har vist helt ret omkring følsomheden, men må være ærlig og sige at LYDEN nok er det jeg bruger 95% af energien på, og så skal de "bare" kunne spille højt og rent nok til godt og vel husbehov ....og det kan de ....men diskotekshøjttalere nej (heldigvis )
Som du og ølmanden er inde på, kræver de meget effekt, men vorherre i skuret hvor de dog så kvitterer med vellyd. Om du skal forsøge dig med sådan et par er jo et åbent spørgsmål....hvad lyd går du efter, hvor højt skal de kunne spille, hvad rum har du og hvilke pre+amp spænder du foran ? En lytter kan klart anbefales, for hvad kan der ske ved det ? Skal nok undlade at tale højt om, at du nok er at finde på DBA, KSB, Gul+Gratis osv. bagefter 
Jeg ved der står et sæt tls-80 i København, så du må sige til, hvis du er interesseret i at høre dem.
Qbig < flot setup du har . De ældre Marantz receivere har jo gode reviews, og du er vel også fint tilfreds med din 2225 . Kan den trække dine TDL Monitors ? En ting mere som jeg har lyst til at spørge dig om. Ved jo at du havde "konventionelle" tidligere, men hvad mener du at have opnået ved at skifte til transmissionslinjehøjttalere ?
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereophiles nekrolog over Irving M Fried:
http://www.stereophile.com/news/03404005Irving/
Med et link til hans sidste firma (2004):
http://www.friedproducts.com/
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kalleklat < tak for links ....gad vide hvordan Irving M Fried og John Wrigt's højttalere ville have lydt, hvis de havde levet idag 
JBL lyd er også SUPER, det samme med TDL, ingen tvivl om det, men jeg fornemmer en smule mere "varme" og knap så meget "lys lyd" i IMF. Om man er til det ene eller det andet, er jo en smagssag.....velbekomme 
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for buddet, 2-mas, men lige TLS-80 er måske den, som intereserer mig mindst. Faktisk mener jeg at den mest harmoniske model, vi solgte, var TLS-50mkII. Desværre er det vist en meget sjælden model. Jeg havde selv ALS-40, som jeg nok mener var noget af en misforståelse. Den havde, som nogen måske husker, en aktiv bas placeret for enden af den transmissionline, som ifølge IMF selv var alt for kort. Derfor satte de så denne ekstra bas i mundingen af linen. Men det var to af de første plastmembran-enheder, og de resulterede i en meget død og udynamisk lyd. En enkelt gang hørte jeg dem med en Quad 405 effektforstærker på, og det var den bedste lyd fra ALS-40, jeg overhovedet har hørt. De passede godt sammen. Men TLS-50 havde jo en 8" bas i det mindst mulige, reelt fungerende transmissionsline-kabinet (ifølge IMF selv). Den var vidunderligt aperiodisk, luftig og harmonisk. Og her passede pengene med hensyn til evner i dybbassen og øvre bas. Der var altså ikke den overgang fra linens arbejdsområde, hvor de store modeller jo er utroligt overlegne, og så op til det område, hvor bassen skal gøre hele arbejdet udelukkende med sit membranareal. Det er her, de store er svage, for en lidt højtliggende basguitar kan slet ikke gengives med den autoritet, som de helt dybe toner kan. Den trods alt ret lille KEF 139 kommer simpelt hen ud i noget, den ikke kan klare, hvis man presser den i det øvre basområde, men så snart den skal helt dybt, er der masser af overskud. Man kunne ønske at IMF havde fundet ud af at bruge en større enhed, som Magnat jo gjorde i deres Titan og Montan modeller. Og TDL ændrede så også konstruktionen til at have 2 KEF basser. Men skulle nogen vide, hvor der står et par TLS-50mkII, vil jeg gerne høre om det. At diskanten (som vist var en Audax HD-100) muligvis ikke duer mere, er så noget andet. Jeg har set dem med dopingen fordampet helt væk, så det nøgne væv i domen stod tilbage. Så kan den ikke spille. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Qbiq Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den låter kjempebra ! varm og fin lyd. Den er sterkere enn antall watt skulle tilsi, men jeg er litt forsiktig med denne komboen.. prøver ikke å spille veldig høyt. Høyttalerne skal nok ideelt sett ha mere power (som pioneeren min, eller helst enda mer enn den også) jeg skulle ønske jeg kunne prøve en STOR Marantz receiver på dem ... f.eks. denne 125W kraftige 2325 :  Jeg føler ikke jeg har oppnådd så spesielt mye ved å gå over til transmisjonslinje. God lyd kan finnes med alle konstruksjonsprinsipper.. Jeg er fornøyd med at bassen går så dybt, samtidig som det ikke er everdrevet mye av den.. De låter "naturlig" synes jeg.. jeg er enormt fornøyd med mine TDL. resten av setup vil nok endres med jevne mellomrom..
2-mas skrev:
Qbig < flot setup du har . De ældre Marantz receivere har jo gode reviews, og du er vel også fint tilfreds med din 2225 . Kan den trække dine TDL Monitors ? En ting mere som jeg har lyst til at spørge dig om. Ved jo at du havde "konventionelle" tidligere, men hvad mener du at have opnået ved at skifte til transmissionslinjehøjttalere ?
|
|
|
__________________ TDL Monitor TL, Denon PMA-2000r, Squeezebox Duet, Beresford Caiman DAC, NAD 6300M
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qbiq skrev:
Må forresten få si at Accuphase er noe av det jeg har MEST lyst til å inkludere i anlegget :) Kan ikke forestille meg at DET ikke hadde blitt bra ? Jan Stevns, Accuphase er (så vidt jeg har skjønt) high end Kenwood? har du sammenlignet de RÅ Kenwood (fra 70`s) med Accuphase ? Kenwood hadde noen vanvittige separates back then ...
|
|
|
Yep - Accuphase er et "udbrud" fra Kenwood - hvor man ville endnu mere med high-end ;)
De gamle store Trio/kenwood var skam ikke ringe - f.eks 700 serien spillede skam ok __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt til DIY folket:
http://www.t-linespeakers.org/design/foldings/index.html
|
Til top |
|
|
Qbiq Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
2mas, Jeg lånte (borrowed without permission) bildet av ditt HT setup til en tråd om HT til en kraftig Marantz receiver på Audiokarma .... gi meg beskjed hvis det IKKE er OK plz..
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?p=2017510#po st2017510
|
Til top |
|
|
flemming j Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Skøn læsning, jeg er ikke den helt store ørn med loddekolben og andre modifikations middler,men skønt at se andre også ser muligheder i de gamle kæmper (IMF) jeg er ihvertfald meget glade for mine,specielt efter den gamle 30w klasse A blev skiftet ud med Vincent sættet.for lidt power skal der til før de virker. Jeg følger med på sidelinien. __________________ Flemming`s grej (so far)
Vincent SA 11/ SP 331
IMF tls.80
Ariston RD 40 / vincent PHO 11
Denon DCD 3520
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2008 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming > herligt at du også er tilfreds....så er vi TO . Kan supplere med at der for nylig landede et sæt IMF Rspm i din by.....så nu er vi TRE
En anden fællesnævner er at vi bruger forstærkere i størrelsen 150 - 200 watt. Krævende ER de ihvertfald (skal nok undlade at nævne noget som helst om det kvindelige køn i den sammenhæng )
Der er kommet adskillige mails fra Rspm ejeren, og pudsigt var det at 2 dage efter han havde modtaget dem, begyndte han at spørge efter reserveenheder, HVIS nu uheldet var ude. Den tanke om at få reserver, fik jeg også for noget tid siden, og mon ikke det er et udtryk for fed lyd og stor tilfredshed ? Vil iøvrigt forsøge at lokke ejeren til at skrive et "minireview" her
Flemming hvad er det der gør dig specielt glad for dine IMF'ere ?
jan_stevns og Flemming < hvad serie nr. har jeres ?
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klogesen < der er et sæt tls-50 mk2 til salg NU på ksb her ....go go go . Sættet står i Aalborg.
NB - jeg har INGEN forbindelse eller kendskab til sælger !
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde i fredags besøg af "X-ray" et medlem herfra forum, som iøvrigt skriver i Tante Bergs tråd om Tandberg. Han skrev idag bl.a...
"...og så har 2-mas jo flere sæt af de hersens IMF-transmissionline højttalere og hold'da helt op og dybt ned i maven.
De IMF'er kan altså bare noget. Vel egentlig en 4-vejs ht. med neutral lyd. Men de her kan spille meget, meget dybt og samtidig klokke rent. Det lød helt fantastisk. Og suget i maven var der også. Vi hørte bla. Cæcilie Norby - Slow Fruit og det var jo som om kontrabassen stod lige der i stuen - godt gået 2-mas - behold de IMF'er - de rykker. "
Det er meget flotte ord om snart 30 år gamle højttalere, men sandt at sige, så er jeg HELT ENIG 
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 19 August 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min far købte et sæt IMF TLS-80 i 1985. De blev brugt som stuehøjttalere indtil for et lille år siden. De spiller glimrende endnu. De blev udelukkende skiftet pga. WAF til B&O anlæg.
Nu står de så bare og tigger om at komme videre.. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|